Permalänk

SATA till SAS?

Tjena

Jag hittade en grej hemma som visade sig vara en SATA till SAS adapter. SATA vet jag vad det är, men SAS var jag tvungen att googla. Vad jag har förstått så verkar ju SAS vara stabilare och säkrare för serverbruk, dock med generellt mindre diskkapaciteter. Min fråga är: Kan jag använda denna SATA till SAS adapter för att koppla in en SATA-disk till ett SAS-mobo och på så sätt få alla fördelarna med SAS, och samtidigt den större lagringskapaciteten av SATA-disken? Ledsen ifall det är en dum fråga, skulle gärna vilja veta.

/Mars

Visa signatur
Permalänk

Generellt för adaptrar är ju att allt fortfarande kör på det ena gränssnittet (i detta fallet SATA), men låter dig använda en annan typ av kontakt (SAS). Så nej, du kommer inte få fördelarna av båda gränssnitten. Hårddisken klarar ju fortfarande bara av SATA.

Permalänk
Avstängd

Nej.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Sata är direkt kompatibelt med SAS, du kan utan någon adapter trycka in en SAS kabel i en Sata disk.

Andra vägen runt går dock inte. Både SAS och Sata har samma anslutningar det sitter dock en plastbit som skiljer ström från data.

På Sata sitter dessa plastbitar i kabeln (oftast tänker man inte på det, då man använder 1 "sata ström" och 1 "sata kabel") där båda kablar omsluter respektive anslutning på enheten och mellanrummet mellan anslutningarna fylls med plast från anslutningarna på kablarna.

På SAS så sitter denna plastbit på enheten och ingenting i kabeln.

Detta gör att SAS kabel till Sata disk fungerar men Sata Kabel till SAS diskar blockeras då både två har plastbitar som krockar.

En Sata disk på en SAS anslutning kommer alltid vara SATA dock, det blir inte automagiskt en SAS disk.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA