Vad gör ni med alla Fysiska Steamspel efter aktivering?

Permalänk

Vad gör ni med alla Fysiska Steamspel efter aktivering?

Alla ni som någon gång köpt fysiska pc spel som sedan ändå aktiveras på Steam. Vad gör ni med alla dessa? Då skivan,fodralet ändå blir en "slaggprodukt" för något som ändå laddas ner.

Jag sitter nu med ca 30 fysiska spel som ändå är låsta till ett Steamkonto. Sitter nu och funderar vad man ska göra av dessa. Slängas, sparas osv. (köpte fysiskt bara för att få koderna billigare).

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt ett fysiskt spel som kopplats till Steam. Men måste säga att det är nog en av de demuaste sakerna på länge. Helt onödigt, kostar energi och genererar avfall. Måste varit en speciell person som kläckte den idéen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har ett fåtal som ligger och skräpar faktiskt, försöker i största möjliga mån köpa från ÅF som säljer standalone koder, vilket många gör. Har ingen vettig användning för skivfodralen - mina ligger i den datorrelaterade garderoben och dammar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan hade jag nytta av dem när jag satt på 5Mb/s, då tog 60gb sin lilla tid. Nu när man har fiber har jag bara stoppat undan spelen på vinden.

Permalänk
Medlem

Föredrar fysiska spel, brukar ställa i bokhyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Har ett fåtal som ligger och skräpar faktiskt, försöker i största möjliga mån köpa från ÅF som säljer standalone koder, vilket många gör. Har ingen vettig användning för skivfodralen - mina ligger i den datorrelaterade garderoben och dammar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte vilka du anvcänder iofs. Men är det inte många ÅF som faktiskt köper dessa fysiska och sedan bara säljer vidare koden och kasserar den fysiska disken?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Well jag gillar skivorna speciellt för mer "rare" spel, eller nej det kan man inte kalla det. Men gillar att köpa tex Battlefield, Cod och dem på skiva. Har också Counter Strike Source på skiva/fodral vilket är rätt kul att ha.

De spelen som man bara köper för de är billigare på skiva än på steam hamlar i en låda på garderoben (sålänge...). Har fått ett par spel från tex cdon för 0:- (med en cdon 50:- rabattkod + en fri frakt produkt).

Det jag sett några göra är att göra en tavla av dem, alltså ta ut själv "bilden" som är vikt runt fodralet, skära ut fronten och sedan sätta in massa sådana i en tavelram och hänga över datorhörnan, ser väldigt snyggt ut faktiskt.

Annars kan man ju ha en ikea hylla eller ngt ovanför skärmarna/ på datorväggen/ hörnan där man har de "finaste" spelen etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu vet jag inte vilka du anvcänder iofs. Men är det inte många ÅF som faktiskt köper dessa fysiska och sedan bara säljer vidare koden och kasserar den fysiska disken?

Köper i ärlighetens namn mest ifrån steam eller liknande tjänster, annars "DLC" nycklar från typ elgiganten. Jag antar att dom köper in koder istället för att bryta förpackningar men det är som sagt bara mitt antagande och jag har inte efterforskat det ytterligare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Köper i ärlighetens namn mest ifrån steam eller liknande tjänster, annars "DLC" nycklar från typ elgiganten. Jag antar att dom köper in koder istället för att bryta förpackningar men det är som sagt bara mitt antagande och jag har inte efterforskat det ytterligare!

Ja Elgiganten har jag svårt att se framför mig stå och bryta förpackningar :). Ställen som Kinguin, G2A osv har dock för mig gjort såhär förut.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja Elgiganten har jag svårt att se framför mig stå och bryta förpackningar :). Ställen som Kinguin, G2A osv har dock för mig gjort såhär förut.

Undviker greymarket som pesten, men den debatten hör till en annan tråd
Här är en av många artiklar som förklarar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Undviker greymarket som pesten, men den debatten hör till en annan tråd
Här är en av många artiklar som förklarar varför.

Jodå har följt det där mycket och kräks rätt hårt på dem jag med

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

De enda Steam-aktiverade spelen jag köpt fysiskt är kakburken med Half-Life 2, samt The Orange Box, efter det insåg jag hur onödigt det var. Ett tag efter köpte jag fortfarande fysiska kopior för spel som BioShock, GTA IV, Dragon Age etc. p.g.a. priset, men nu känns det som att priserna sjunker så fort online med Steam sales, GMG, bundles etc. att det knappast är värt besväret att leta fysiska deals. OK om det är någon collector's edition med fin låda, artbook, soundtrack, karta och så men vanliga fodral är ju inte direkt mycket att se på i hyllan.

Permalänk
Medlem

Dom ligger i byrån och samlar damm dom få jag köpt i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Aldrig köpt ett fysiskt spel som kopplats till Steam. Men måste säga att det är nog en av de demuaste sakerna på länge. Helt onödigt, kostar energi och genererar avfall. Måste varit en speciell person som kläckte den idéen.

Köpte Half-Life 2 precis vid släppet och hade då ingen aning om vad STEAM var för något. Hade inte ens någon internetanslutning på den tiden. Så då fick man lov o släpa med sig datorn till en kompis för att kunna låna hans internetanslutning och aktivera spelet.

Jag köper endast spel ifrån t.ex. g2play.net numera. De få fysiska spel man köpt i övrigt har inte haft något krav på STEAM, som t.ex. GTA V... men där krävs ju då istället Rockstar Social Club.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackscorpioZ:

Alla ni som någon gång köpt fysiska pc spel som sedan ändå aktiveras på Steam. Vad gör ni med alla dessa?

Sparar. CD-nyckeln är din värdehandling, och det enda som bevisar att du har rätt till produkten. Helst ska den sparas med ett kvitto som anger vilken produkt man köpt, men det viktiga är själva värdehandlingen, CD-nyckeln.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Förstör produktnycklar, tar backup på alla produktnycklar och, och kastar skiten. Har reclaimat helt bortglömda steamkonton med gamla spel jag haft nycklar till sparade.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Har reclaimat helt bortglömda steamkonton med gamla spel jag haft nycklar till sparade.

Den fungerar bara så länge ingen annan har kontroll över kontot. Inte rätt lösning om det händer något med andra ord. Så stor plats tar inte CD-nycklarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.