C# Behöver hjälp med programmeringskurs 1 (Do & while)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

C# Behöver hjälp med programmeringskurs 1 (Do & while)

Jag har precis börjat med programmering kursen 1 och har lite svårt att förstå mig på det. Håller på med en inlämning som säkert flera utav er sett/gjort. Jag har skrivit ihop en kod med hälsningsfraser och liknande , den är långt ifrån klar och har enkla fraser .Detta ska jag dock ändra i efterhand. Vill först lösa problemet med Do och while .Min kod ser ur såhär:

class Program { public static double FahrToCels(double fahr) { double cel = (fahr - 32) * 5 / 9; return cel; } public static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("skriv farenheit : "); double fahrenhiet = double.Parse(Console.ReadLine()); double celcius = FahrToCels(fahrenhiet); //dessa 3 rader avrundar och konverterar till cel. double m = Math.Round(celcius ,2); Console.WriteLine("Här omvandlar jag farenheit till celcius med exacta decimal siffror " + m + "C"); Console.ReadLine(); double x = m; int a; //omvandlar double till int a = (int)x; int grader = a; if (grader < 40) { Console.WriteLine("Du måste öka temperaturen, detta är för kallt : " + grader + "C"); } else if (grader <= 60) { Console.Write(" Du måste öka temperature lite till " + grader +"C"); } Console.ReadKey(); } } }

Jag vill att if satsen ska upprepas om tex användaren skriver in en temp i farenh som efter omvandling är mindre än 100 grader celcius.
Så min fråga är vart jag ska placera in Do och while utan att detta händer på bilden

La till code-taggar
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

kanske inte behöver nämna det men språket är c#

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@Ingengeni *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 i regelverket*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@screamin-daemon: helt rätt , ursäkta mig.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

La till code-taggar för att få koden lite mer läsbar

För att få en while-loop att fungera bör man fundera på hur villkoret ska se ut, vad är det man vill uppnå och sen måste man se till att variablerna som finns i villkoret uppdateras i loopen för att få en chans att de avslutas. Får du en som går oändligt har variabeln i villkoret förmodligen ingen möjlighet att uppdateras i loopen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Skriv ner vad du vill att programmet ska göra, så blir det lättare att se vad som behövs göras.

namespace tempconverter { class Program { static void Main(string[] args) { --- Gör något så länge ett vilkor är uppfyllt - Skriv information till användaren - Ta emot vad användaren skriver - Gör en massa beräkningar, och konverteringar - Om det är för lågt(40), påpeka detta till användaren. -- Om det är lågt eller lika med 60, påpeka till användaren. --- Annars skriv ut vad det konverterade värdet blir. - Vänta på att användaren trycker på en tangent. - Repetera. } } }

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.