Canon PIXMA iP4900 skriver ut i fel färger på fotopapper. Vanligt papper ser ut som det ska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Canon PIXMA iP4900 skriver ut i fel färger på fotopapper. Vanligt papper ser ut som det ska.

Blå ramen är vanligt skrivarpapper, orangea är fotopapper.
Testat olika skrivarprofiler och provat att Photoshop ska hantera färgerna för utskrift, men jag får det inte att fungera. Aldrig haft problemet tidigare. Någon som känner igen det?

Använder Win10.
tror inte att jag skrivit ut foton tidigare på win10 faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Har du skrivit ut på vanligt papper efter du testat på foto pappret? För det ser ju ut som att ena färgen tagit slut bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

@guineapig: Förstår. Svar nej. Det vanliga pappret är utskrivet på efter fotopappret.
Ska snart installera om Windows och skrivardrivrutinerna på en SSD som jag införskaffat. Ska testa installera win7 först och se om det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Har du valt att du ska skriva ut på fotopapper?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

@Azodan: Jadå. testat olika varianter. Photo paper glossy II, matte photo paper, glossy photo paper.
Konstigt, men ska testa helt nytt bläck imorgon.

Tack för er hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Kan du skicka lite dumpar på inställningarna i printern? Och vilket bläck använder du just nu? Om du kan länka hade det varit gött

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Ser ut som att det är låg bläcknivå.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Grolian11:

Kan du skicka lite dumpar på inställningarna i printern? Och vilket bläck använder du just nu? Om du kan länka hade det varit gött

Är i sängen nu. Fixar en print screen imorgon.
Detta är bläcket jag använder.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Skrivet av Dreijer:

Ser ut som att det är låg bläcknivå.

Ja, jag misstänker att det var dåligt med bläck och att chippen inte är helt tillförlitliga. De visade att det var hälften kvar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Jag använder aldrig något annat än originalbläck eftersom jag råkat ut för alla möjliga konstiga problem med pirat. Fullt tänkbar förklaring.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Geuse:

Är i sängen nu. Fixar en print screen imorgon.
Detta är bläcket jag använder.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Ja, jag misstänker att det var dåligt med bläck och att chippen inte är helt tillförlitliga. De visade att det var hälften kvar.

Det är väldigt förekommande när man använder icke-original bläck.

Skrivet av MultiMan:

Jag använder aldrig något annat än originalbläck eftersom jag råkat ut för alla möjliga konstiga problem med pirat. Fullt tänkbar förklaring.

Jag kan bara hålla med. Det låter rimligt.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

@Dreijer: Yes, har ju också låtit skrivaren stå vilket jag vet alltid leder till samma problem. Rengjort skrivarhuvuden tidigare med rengöringsmedel och vatten, pumpar etc. så jag är medveten om att bläck torkar och sätter igen. Men jag förstod inte att det kan bli så fel när utskrift på vanligt papper såg rätt ut. Givetvis var bläcket på väg att ta slut och just photoblack-bläcket kan jag bara anta, var helt slut. Därav skillnaden.
Köpte nytt Canon-bläck idag och nu blir fotoutskrifterna som de ska igen. Ska byta ut "page black"-bläcket mot Canons eget också. Hade 2 stycken nya i kylen, men det blir inte bra. Kanske är de för gamla eller så har bläcket bara satt igen i skrivarhuvudet, så jag ska göra några djuprengöringar och skriva ut svart tills det lossnar.

Anyway, slutet gott allting gott.
Tack för intresset och hjälpen allihopa.

Här är en "print screen" som utlovat.