Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Pendlarkort, kostar:
530:- för person & moped, max 46 resor, under en månad.
3375:- för MC, max 50 resor, under två månader.
4565:- för personbil, max 50 resor, under två månader.

Där har de favoriserat mopeder ganska rejält.
Men det påverkar åtminstone inte de som bor och jobbar i Sverige och inte behöver åka via andra länder.

Om man jämför motorcykel och moped så är det nog körkortet som är det största hindret för många att köra motorcykel.

Nuförtiden så behöver man körkort även för moped, åtminstone de som får gå i 45km/h.
Men om jag förstått det rätt så är mopedkortet betydligt enklare och billigare att ta jämfört med körkort för bil och motorcykel. Sen om man redan har körkort för bil och/eller motorcykel så får man även köra moped på det och bilkörkort är det rätt många som har.
Förr fick de som tog bilkort mc kort på köpet, men det är rätt länge sen nu. Så det är väl bara folk i pensionsåldern som har sådana kort.

Att ta ett motorcykelkörkort är ingen raketforskning, men det blir lätt så att det ändå går en del tid och pengar om man ska ta ett. Så i praktiken blir det mest för de som bestämt sig att motorcykel är ett intresse de vill satsa på.

Annars behöver det inte vara så dyrt med motorcykel när man väl har körkortet.
Inköpspris beror på vad man tänkt att köpa för något och om man har tänkt sig nytt eller begagnat.
Kan kosta massvis, men behöver inte, beroende på vad man har för krav.

Försäkring kan vara jätte dyr om man ska ha något med 150+ hästkrafter, speciellt för ung kille i storstad.
Men allting är inte dyrt att försäkra.
Det är många 15-åringar som har mopeder och 15-åringar är generellt mindre mogna, har mindre konsekvenstänk "mer odödliga" än åldersgruppen 30-60 som det pratats en del om.
Många mopeder som kraschas, vilket driver upp försäkringskostnader, även för de som är äldre. Åtminstone om de har någon modell som är populär bland ungdomarna. Det stjäls en hel del mopeder också, vilket inte heller är bra för försäkringspremierna.
Så beroende på vilken mc man väljer så kan det faktiskt vara billigare att försäkra än en moped.

Besiktning är vartannat år (första gången efter 4 år om man köper ny motorcykel).
Skatten är en ganska låg kostnad.

TL;DR
När man redan har körkortet och en motorcykel så är det inte säkert att det blir dyrare än att ha moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har det? Frågar du en genomsnittsperson kommer du som genomsnitt för landet tycker, det är inte vettigt för folk som bor överallt. Bor du t.ex. i Danderyd och skall ha fest och är rädd vad gästerna kommer tycka bryr du dig föga om vad riket i helhet anser är en bra fest. Detsamma gäller såklart fallet moped, på olika platser och i olika sociala kretsar kommer folks inställning vara annorlunda så vad genomsnittet i landet tycker blir rätt meningslöst.

>Tydligen säger vi samma sak, enda skillnaden är att jag påstår att den generella åsikten är motsatt vad du tror

En EPA-traktor är kanske mer populärt ute i landet medan det eventuellt finns ett stigma kring det i t.ex. Stockholms innerstad. Tror du innerstadskidsen i så fall baserar sitt val av vad genomsnittet tycker? Jag tror inte det.

>Menar du att det finns fler epa-traktorer än mopeder och att epa-traktorer är statistiskt vanligare?, om inte så agerar dom (Stockholms-kidsen) väl helt enligt genomsnittet...?

Det där är ett antagande du får stå för, det kan helt klart vara så men jag delar inte den uppfattningen.

Finns rätt mycket vuxna som kör moped här ja, ser ett flertal komma på/stå med moped i kostym/dylikt varje dag på min promenad hem från jobbet (nu på vintern är det svårt att se klädseln och det är fler som kör på sommaren). Gissnignsvis för att det är smidigt inne i stan och närliggande områden.

Det är du som försöker hävda någonting utan bevis för ditt påstående. Du har varken presenterat statistik eller länkat till någon källa som stödjer ditt påstående. Du har bevisbördan om du skall hävda att det finns ett stigma kring att ha moped i vuxen ålder.

Heh, nej kan inte påstå att jag känner någon bevisbörda. Är ju inte direkt en domstol. Det enda jag kan peka på är ju att det knappt rullar några mopeder i samhället (i jämförelse med bilar).
Detta trots vad förespråkarna här sagt. Vilket är att: Det är billigare, (nästan) lika snabbt, lätt att parkera och det finns absolut inget stigma.
Trots det, inte ens i storstäderna under sommaren kryllar det av mopeder (körandes av medelålders personer), det borde ju se ut som [valfritt ställe i asien] där det kryllar av moped-aktiga saker.

Om du mår bättre av statistik så finns det ju lite på SCB: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyregistrering-av-personbilar-och-eu-mopeder-fordelat-pa-lan/

Om du får gissa då. Varför är andelen mopeder så försvinnande liten jämfört med bilar? Varför konkurrerar inte mopeden ut bilen?

Det får bli sista ordet från mig känner jag, Peace!

Skrivet av bart112:

Är det inte lite hyckleri att hänvisa till att normen "förbjuder" moped, när normen är att jobba dagtid?

Jag hade för övrigt samma problem, så jag sålde lägenheten och köpte en ny med parkeringsmöjligheter.

Vem syftar du på? Oavsett vem du pratar med så kan jag inte se att det är hyckleri. Om någon säger "moped är bara för fjortisar" samtidigt som hen själv har en moped. Det skulle vara hyckleri.

"...normen är att jobba dagtid". Akta dig, du kanske hamnar i en diskussion som aldrig tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Om du mår bättre av statistik så finns det ju lite på SCB: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyregistrering-av-personbilar-och-eu-mopeder-fordelat-pa-lan/

Om du får gissa då. Varför är andelen mopeder så försvinnande liten jämfört med bilar? Varför konkurrerar inte mopeden ut bilen?

Det får bli sista ordet från mig känner jag, Peace!

Var i den statistiken kan jag se folks uppfattning om mopeder? Ingen har ju hävdat att det är en norm att välja moped framför bil, vi är bara flera som motsätter sig sanningshalten i påståendet att folk tycker vuxna med mopeder är kufar och att det finns ett stigma kring att äga en moped. Det är det påståendet du försvarar helt utan någon evidens för det.

Varför inte mopeden konkurrerar ut bilen finns det nog massvis med anledningar till, där hamnar nog rädslan för att framstå som en fjortis rätt långt ned på listan. Bara lite snabbt känns det som att kunna transportera flera personer, väskor med mera är något människor i allmänhet bryr sig mer om.

Skrivet av Tadawa:

"...normen är att jobba dagtid". Akta dig, du kanske hamnar i en diskussion som aldrig tar slut.

Fast nu är ju normen att jobba dagtid så det är det nog ingen som motsätter sig. Däremot kanske du inte skall hävda att anledningen till att folk i allmänhet inte jobbar natt är att de är rädda för att framstå som fjortisar, då skulle i var fall jag fråga vad du baserar det på (förstår du nu hela mopedresonemanget?).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Nuförtiden så behöver man körkort även för moped, åtminstone de som får gå i 45km/h.
Men om jag förstått det rätt så är mopedkortet betydligt enklare och billigare att ta jämfört med körkort för bil och motorcykel. Sen om man redan har körkort för bil och/eller motorcykel så får man även köra moped på det och bilkörkort är det rätt många som har.
Förr fick de som tog bilkort mc kort på köpet, men det är rätt länge sen nu. Så det är väl bara folk i pensionsåldern som har sådana kort.

Att ta ett motorcykelkörkort är ingen raketforskning, men det blir lätt så att det ändå går en del tid och pengar om man ska ta ett. Så i praktiken blir det mest för de som bestämt sig att motorcykel är ett intresse de vill satsa på.

Idag så finns det 3 hjuliga scootrar som får köras på b kort, de är väl inte så vanliga på begmarknaden men de finns och de finns definitivt som nya, tex Piaggio MP3, den lutas när man svänger så den är inte som 4 hjulingar att köra men man låser fast hjulen så den står upprätt utan stöd när man parkerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar de 3-hjuliga, men de är inte ett alternativ till mopeder. De kostar "från" 100.000:- och ska besiktigas. De är "oftast" dyrare att försäkra än EU-mopederna, och dricker mer soppa. Så för de korta jobb-pendlingarna, är mopeden svårslagen, om man inte vill, eller kan, cykla, eller gå.

Som "fritidsmaskin" hade jag antagligen föredragit en Can-Am, men kvalitén är nog inte riktigt lika bra, och de kostar typ en kvarts miljon. För de pengarna kan jag köpa en riktig MC, och ta körkortet för den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Idag så finns det 3 hjuliga scootrar som får köras på b kort, de är väl inte så vanliga på begmarknaden men de finns och de finns definitivt som nya, tex Piaggio MP3, den lutas när man svänger så den är inte som 4 hjulingar att köra men man låser fast hjulen så den står upprätt utan stöd när man parkerar.
http://www.probike.se/wp-content/uploads/2014/09/mp3_sport_500_my14_black.jpg

De där ser jag rätt många av stå parkerade inne i stan, visste inte att man fick köra dem på B-kort, måste vara därför de är så vanliga.

Permalänk
Medlem

"Alla" 3 och 4 hjuliga MC får köras på B-kort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (ordklyveri/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...