Provköra bil med sommardäck på vintern är lagligt?!

Permalänk
Medlem

Provköra bil med sommardäck på vintern är lagligt?!

Så vi är i processen att köpa ny bil igen och har kollat runt hos en del bilfirmor efter intressanta objekt. Vi har ringt tre firmor nu om tre olika bilar, samtliga har haft sommardäck på sig. För mig är detta helt galet, vilket jag också påpekade under samtalet med första firman vi ringde.

Jag sa att om vi ska provköra så vill vi att det sitter vinterdäck på bilen, av uppenbara skäl. "Det är saltat och varmt här" säger killen i luren, det var 0 gradigt och barmark, men jag förklarade att det behöver inte vara snö och is på backen för att det ska vara halt, då vinterdäck generellt har mycket bättre grepp på vägbanan när temperaturen kryper ner under 5*C tack vare sin gummiblandning.

Jag diskuterade med denna kille i säkert 5 minuter varför sommardäck var farligt, hans ursäkt till att alla bilar i hallen hade vinterdäck var att det tydligen är lagligt att provköra med sommardäck vintertid?! Det var ett "undantag" i lagen för detta, vilket för mig låter helt vansinnigt hur trafiksäkerhet inte går före bilhandlares omständighet att byta till vinterdäck på säljobjekt. Tillslut så ledsnade han på mitt "tjatande" och började bli rent otrevlig och sa att "jaja, men då får vi väll lämna in bilen på verkstad då för däckbyte, du ger oss ju inget val". Sen blev han bara gnälligare och barnsligare så tillslut så avslutade jag samtalet och struntade i den bilen. Är detta normen för alla bilhandlare? De andra två vi ringde sa också att alla bilar står på sommardäck i hallen.

Är detta sant?! Är det ett undantag i lagen gällande vinterdäck för bilhandlares bilar? Gäller detta även när det är snö och is på vägen? Hur vågar folk provköra under dessa förhållanden?! Vad händer när man kör av vägen av uppenbar anledning, måste testköraren betala reparation etc etc då?!

Detta är helt vansinnigt, jag vägrar tro att detta är sant. Vad säger ni?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål."

Verkar som att det finns ett undantag ändå för just provkörning. Mycket märkligt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

December, januari och februari så måste man ha vinterdäck under i finland iallafall. Åker du ut på allmän väg under denna tid så måste vinterdäck vara under, inte har ju bilfirmor någon övermakt i detta.

edit: my bad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Marticus: Detta kunde jag hitta efter en snabb googling:

*) sommardäck får endast användas med minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder under den angivna tidsperioden enligt nedan angivna undantag i Trafikförordningen (4 kap. 18 a §).

"Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan för besiktning,
2. om fordonet enligt bilregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller
4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet."

Det känns som att det är 1a dom yrkar på, men det känns dock ändå som att "provköra en bil vid försäljning" inte hamnar under "reparation och liknande ändamål"

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Det är detta som förbryllar mig, man kan ju inte garantera att man inte kör av vägen/krockar/kör på nån. Är det halt så är det. Har man sen otur så är det ju färdigkört, oavsett om man kör i 100 eller 20 km/h. Själv har jag glidit ner i diket vid en korsning, då körde jag 10 km/h med friktionsdäck. Det va blankis under ett lätt lager pudersnö. Fattar inte hur denna grå-zon existerar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Bara enkelt att säga.. Vill ni få bilen såld så skita ner dina(Säljarens) händer en kvart och bytt till vinterdäck.. PUNKT..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Bara enkelt att säga.. Vill ni få bilen såld så skita ner dina(Säljarens) händer en kvart och bytt till vinterdäck.. PUNKT..

Ja det va i princip så jag sa till första försäljaren jag ringde, det va inte populärt. Ja menar, hur mycket skit hamnar man inte i om man skadar bilen under provkörning p.g.a halka? Känns fruktansvärt riskabelt och så desperata är vi inte att köpa bil.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Helt makalöst att en bilfirma ens gnoddar om sådant.. Eller att dom inte ens som standard byter till vinterdäck på dom bilarna som har det till dom under vintertid

Skrivet av Marticus:

Ja det va i princip så jag sa till första försäljaren jag ringde, det va inte populärt. Ja menar, hur mycket skit hamnar man inte i om man skadar bilen under provkörning p.g.a halka? Känns fruktansvärt riskabelt och så desperata är vi inte att köpa bil.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

December, januari och februari så måste man ha vinterdäck under i finland iallafall. Åker du ut på allmän väg under denna tid så måste vinterdäck vara under, inte har ju bilfirmor någon övermakt i detta.

Ja finland har ju resonerat logiskt helt klart, kanske ska provköra hos er istället haha

Skrivet av Thumbii:

"Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,

Det känns som att det är 1a dom yrkar på, men det känns dock ändå som att "provköra en bil vid försäljning" inte hamnar under "reparation och liknande ändamål"

Kan bli raka vägen till reparation dock om man har otur. Den enda anledningen jag kan tänka mig varför firmor gör på detta viset är för att dubbarna inte ska skrapa sönder golvet inne, men då sträcker jag mig alltså efter en resonabel anledning. Tycker det är ren lathet och oengagemang att inte byta. Det roliga är att om vi köpte bilen så skulle dom montera på däcken innan vi åkte hem. Då sa jag att "men då gör ni ju inget i onödan om vi inte köper bilen, då är ju däcken bytta till nästa som köper", "nej vi gör inte så" var svaret.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Helt makalöst att en bilfirma ens gnoddar om sådant.. Eller att dom inte ens som standard byter till vinterdäck på dom bilarna som har det till dom under vintertid

Saxar från mitt inlägg över: Det roliga är att om vi köpte bilen från killen jag pratade med först så skulle dom montera på vinterdäcken innan vi åkte hem. Då sa jag att "men då gör ni ju inget i onödan om vi inte köper bilen, då är ju däcken bytta till nästa som köper", "nej vi gör inte så" var svaret. Helt otroligt, enda anledningen jag kan tänka mig är att dom inte vill förstöra golvet i hallen, hur detta nu kan vara en så hög prioritering att det är viktigare än provkörarens säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Ska ta mig tusan ta och åka till en bilförsäljare i helgen och se hur det är där med däcken.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ska ta mig tusan ta och åka till en bilförsäljare i helgen och se hur det är där med däcken.

Fråga om dom lägger på vinterdäck vi provkörning, då har du nog lite att prata om hahaha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Om du krockar eller kör av vägen med sommardäck när det är vinterväglag gäller bilförsäkrarens försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du krockar eller kör av vägen med sommardäck när det är vinterväglag gäller bilförsäkrarens försäkring?

Jag hoppas ju det, men jag vågar inte förutsätta någonting numera. Får provköraren betala någon självrisk?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Detta inlägg på Stockholms polisens facebook svarar väl på frågan rätt så bra tycker jag..
https://www.facebook.com/trafikpolisen.stockholmsyd/posts/112...

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Saxar från mitt inlägg över: Det roliga är att om vi köpte bilen från killen jag pratade med först så skulle dom montera på vinterdäcken innan vi åkte hem. Då sa jag att "men då gör ni ju inget i onödan om vi inte köper bilen, då är ju däcken bytta till nästa som köper", "nej vi gör inte så" var svaret. Helt otroligt, enda anledningen jag kan tänka mig är att dom inte vill förstöra golvet i hallen, hur detta nu kan vara en så hög prioritering att det är viktigare än provkörarens säkerhet.

Du gör det för svårt för dig själv. Köp inte bilen om det sitter sommardäck på och du ska provköra bilen när det är vinterväglag. Den bilhandlaren är inte seriös nog.

Jag tror inte du kommer undan med det som står som undantag i paragrafen "provkörning" heller eftersom när man provkör en bil, är det inte krypkörning i ett industriområde i 5 minuter, utan det är ju att köra i rondeller, motorväg osv. Om det är 0 eller minus samt halkrisk finns det ju ingen som helst anledning för dig att riskera ditt eller andras liv och provköra en bil hos en snål och dålig bilförsäljare.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Detta inlägg på Stockholms polisens facebook svarar väl på frågan rätt så bra tycker jag..
https://www.facebook.com/trafikpolisen.stockholmsyd/posts/112...

Fast det inlägget är riktat mot privatpersoner? Tänker bara att det inlägget stred mot trafikverkets beskrivning som handlarna förmodligen utnyttjar:
"Ett fordon får brukas trots (vinterväglag)
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål"

Nu när jag läser det stycket igen, det finns ju rum för tolkning då det inte är helt klart. Man kan ju tolka stycket på två sätt, antingen:
"Ett fordon får brukas trots (vinterväglag)
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning"

eller:

"Ett fordon får brukas trots (vinterväglag)
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål"

Nu är jag ännu mer förvirrad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Du gör det för svårt för dig själv. Köp inte bilen om det sitter sommardäck på och du ska provköra bilen när det är vinterväglag. Den bilhandlaren är inte seriös nog.

Jag tror inte du kommer undan med det som står som undantag i paragrafen "provkörning" heller eftersom när man provkör en bil, är det inte krypkörning i ett industriområde i 5 minuter, utan det är ju att köra i rondeller, motorväg osv. Om det är 0 eller minus samt halkrisk finns det ju ingen som helst anledning för dig att riskera ditt eller andras liv och provköra en bil hos en snål och dålig bilförsäljare.

Jo, min känsla efter första samtalet var ju att handlaren var oseriös och att jag bara skulle strunta i dom, men sen sa även nästa samma sak, och nästa efter det! Därav min tråd.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

en googling gav:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsr...

längst ned finns följande undantag att läsa:
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsr...
Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Ja det är inte klokt, hur fan är detta lagligt.

EDIT: Detta gäller ju fortfarande under förusättning "utan fara för trafiksäkerheten", vilket man inte kan avgöra när det är vinterväglag.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av SoooN:

en googling gav:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsr...

längst ned finns följande undantag att läsa:
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Skrivet av Marticus:

Ja det är inte klokt, hur fan är detta lagligt.

Fast, det är ju inte uteslutande av varandra.
Grön skylt har man ju för att t.ex. inte behöva ha alla bilar påställda året runt och betala en massa skatt för att de står i ett rum.
Det gör ju inte per automatik att man får skita i alla andra regler hux flux. T.ex. slänga på en grön skylt på en pansarvagn och ge dig ut på sveavägen i stockholm och sen hävda att du bara provkör den för att du ska köpa den.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk

Skulle gissa på att dom har kvar sommardäcken för att dom oftast är snyggare på aluminiumfälgar medans vinterdäcken kanske är på plåtfälgar. Är verkligen ingen ursäkt men tror att det är deras anledning

Permalänk
Medlem

Det är ju lite lustigt att det står "om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten".

ska man då dra slutsatsen att sommardäck inte påverkar trafiksäkerheten vid vinterväglag?

Permalänk
Rekordmedlem

Man får köra på sommardäck så länge det inte är vinterväglag eftersom det faktiskt inte finns nått tvång att ha vinterdäck 1 december–31 mars utan det är ett tvång att ha vinterdäck vid vinterväglag.
Det är på samma sätt inte heller förbjudet att använda dubbdäck på sommaren om det råder vinterväglag.
Jag skulle däremot vilja ha ett totalt förbud för att köra med odubbade vinterdäck på sommaren och så kallade åretruntdäck borde totalförbjudas för de är så dåliga oavsett före.
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Fast, det är ju inte uteslutande av varandra.
Grön skylt har man ju för att t.ex. inte behöva ha alla bilar påställda året runt och betala en massa skatt för att de står i ett rum.
Det gör ju inte per automatik att man får skita i alla andra regler hux flux. T.ex. slänga på en grön skylt på en pansarvagn och ge dig ut på sveavägen i stockholm och sen hävda att du bara provkör den för att du ska köpa den.

nej självklart inte, men jag menar ju i provkörningssyfte hos en bilhandlare

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det är därför bilfirmor har de "gröna skyltarna" då de betalar försäkring å dylikt /skylt (har jag för mig). just för att de ska kunna provaköra bilar som är avstälda, inkl sommardäck på vintern etc.
Det skulle inte finnas någon bilfirma i världen om alla skulle behöva betala fullförsäkring på ALLA bilar de har i lager. Så det är fullt förståligt. Dock brukar inte seriösa/stora firmor fixa vinterdäck, iaf på dyrare bilar. Om det är typ Helmia/lecab osv där många bilar ha samma däck. Men vet du med dig att det är snö så skulle jag bett dem slänga på vinterdäck. Är det mindre firma som inte vill göra det och det är snö så skulle jag inte köra med den. Ev om bilfirman tar på sig allt ansvar. Är inte 100 på vad som gäller dock. Jag har bara behövt skriva på papper en gång, men då var det sommar ute så det var inga problem. Jag skulle aldrig skriva på papper att jag ansvarar och tar på mig självrisken om det är vinter och bilfirman vägrat sätta på vinterdäck.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med Mercedes-handlaren ang. provkörning för ett par veckor sedan och fick samma svar som du. Så detta verkar även gälla "seriösa" handlare

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är därför bilfirmor har de "gröna skyltarna" då de betalar försäkring å dylikt /skylt (har jag för mig). just för att de ska kunna provaköra bilar som är avstälda, inkl sommardäck på vintern etc.
Det skulle inte finnas någon bilfirma i världen om alla skulle behöva betala fullförsäkring på ALLA bilar de har i lager. Så det är fullt förståligt. Dock brukar inte seriösa/stora firmor fixa vinterdäck, iaf på dyrare bilar. Om det är typ Helmia/lecab osv där många bilar ha samma däck. Men vet du med dig att det är snö så skulle jag bett dem slänga på vinterdäck. Är det mindre firma som inte vill göra det och det är snö så skulle jag inte köra med den. Ev om bilfirman tar på sig allt ansvar. Är inte 100 på vad som gäller dock. Jag har bara behövt skriva på papper en gång, men då var det sommar ute så det var inga problem. Jag skulle aldrig skriva på papper att jag ansvarar och tar på mig självrisken om det är vinter och bilfirman vägrat sätta på vinterdäck.

Nej självklart är det inte vettigt att betala fulla kostnader för alla fordon, det är inte mitt problem med detta. Mitt problem är att lägre omkostnader och mindre jobb för bilfirmor prioriteras över säkerhet vid provkörning. Nu när det är konstaterat lagligt, så blir ju min följdfråga; vad händer när man kör av vägen? Vad måste jag betala ur egen ficka? Är förmodligen som du säger att det är upp till varje firma. Men jag kommer ju inte provköra utan att skriva under avtal att jag frånsäger mig alla kostnader vid olycka p.g.a halka.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Jag pratade med Mercedes-handlaren ang. provkörning för ett par veckor sedan och fick samma svar som du. Så detta verkar även gälla "seriösa" handlare

Provkörde du bilen eller struntade du i det?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köra en bil på sommardäck när det råder vinterväglag, speciellt när det gäller en bil man inte äger. Om något händer vet man aldrig hur ett försäkringsbolag ställer sig om det satt sommardäck på och om att det påvisas att vinterväglaget i kombination med sommardäck kan vara orsaken till kollision/avåkning/bilskador/ eller än värre personskador man kanske får sladd och kör på en oskyddad trafikant och sen får man leva med ångest resten av livet. Bilarna jag provkört har alltid haft vinterdäck både privat och på firmor på vintern.

Undantaget från vinterdäckslagen gäller observervera "om färd kan ske utan fara för trafiksäkerheten" (och går något snett så var det ju uppenbarligen inte "utan fara") och gäller följande:

* Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande.
* Vid färd den kortaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
* Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre (veteranbil).
* Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grönskylt) den kortaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
* Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
* För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.