Inet, mycket dåligt kundbemötande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Det börjar bli j-t tjatigt med alla trådar om "aldrig mer". Har Inet eller någon annan gjort fel så red ut det men låt bli brösttonerna. Det ger bara ett barnsligt intryck.

Det är majoriteten här på Sweclockers. Gnäller som små bitchiga barn när det finns enkla medel att lösa problemet med.

Varför man lägger upp en tråd med "aldrig mer" och dessutom slänger elballaget innan ens produkten är funktionstestad? Fast och andra sidan är jag inte förvånad, här dras mamma och pappa in i tråden och hela tråden summeras till "buhu, jag får inte som jag vill!" och ingen bryr sig.

Tröttsamt, jag håller med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har du beställt produkten via nätet så måste du troligtvis skicka tillbaka den via nätet. Går du till en annan fysisk butik så gäller nog ÅF villkor.
Reklamerar du som vanligt behöver inte något emballage vara kvar. Men produkten måste ju komma fram säkert packad så det blir ju lite jobb att lösa det utan originalkartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte sagt något om "original", utan det som säger är: "utan godkänt ytteremballage". Mao, en lös skärm, i en wellpappkartong, utan något som skyddar är verkligen inte godkänt i något emballage syfte. Hade du (som jag sa tidigare) packat ner den i annat skyddande material, hade de troligen accepterat den som den var.

Du måste mao inte har original kartong, men du måste skydda varan under all form av transport.

(Sen att bästa skyddet är original kartong är väl en sak, men som en som säljer varor på tradera rätt ofta, vet jag hur viktigt det är att packa saker så att de överlever fall, stötar och allt, även utan original kartonger.)

Har du överhuvudtaget läst tråden? Jag tycker det är trögt av Inet att vara så obstinata.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Jag skulle se till spara emballage för att få "smidigt bemötande".

Kastar man emballage är det svårare för butiken att göra sin retur med. Får man en ersättningsskärm kan man enkelt packa ur den nya och sen ner den trasiga i det emballaget.

Men håller med "aldrig mer Inet". Köp på dyra elgiganten då om du vill lämna tillbaka utan "strul"

Haha. Elgiganten.. Mycket kan man säga om kedjan men deras "kundservice" vid garantiärenden lämnar mycket att önska och de klåpare som jobbar vid den reparationsverkstad som de verkar sända sin produkter till är ju inte direkt bättre.

Skrivet av Troy:

isåfall är du en paragrafryttare utan läsförståelse.
för jag har bara betalt, det hade du förstått om du haft läsförståelse

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

"Reklamation (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet AB inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Jag rekommenderar att du läser den del som jag har markerat i fet stil innan du börjar ifrågasätta andras läsförståelse..

Förhoppningsvis så hade du en betydligt trevligare ton hos Inet än du har här.. för om så inte vore fallet så får du lite skylla dig själv för att Inets personal inte vill rucka lite på sina egna regler.

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Jag reklamerade ett par Supra hörlurar på elgigantens affär i Norstan (göteborg) och behövde inte emballage. Och detta var efter nästan 2 år, så butikens garanti hade gått ut.

Så att det krävs emballage för att reklamera är nånting som inet fanboysen här på sweclockers hittar på.

Intressant argument.. så bara för att du har genomgått en annan upplevelse så måste det alltså vara fanboys som menar att de inte har samma upplevelse? Och det är uppenbarligen inte Sweclockers medlemmar som hittar på detta med tanke på att det står bokstavligen i Inets villkor. Kalla mig fanboy om du vill men det är standard att emballage ska vara med oberoende om du köper från Inets lagershop eller från Kentas Datorhörna nere i stan. Att Elgiganten inte skulle kräva Emballage är inte heller sant eftersom egna erfarenheter säger raka motsatsen.

Skrivet av Troy:

Vad är det du inte förstår, jag har bara betalt varan, original kartong fanns dock inte frigolitten men det spelar ingen roll för svensk konsumentköpslag gäller.

Stackars Servicepersonal säger jag bara...

Skrivet av Dunde:

Har du överhuvudtaget läst tråden? Jag tycker det är trögt av Inet att vara så obstinata.

Beror väl helt på hur TS betett sig eller hur? Valsar man in och säger "NU ska jag byta den här... NU!!" så är man nog inte lika tillmötesgående som man vore om man faktiskt gick in och beter sig som en vuxen människa.

Skrivet av Troy:

Min far skulle reklamera varan, inte återköp...sen kan ju du lära dig läsa så hade du förstått att jag inte kastat någon låda.

Nej. Du påstod att din far gjort det och att emballaget (alltså frigoliten) försvann innan ni hann hämta tillbaka det. Något mer du vill tillägga förutom att med attityd påstå att folk inte kan läsa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troy:

Beställde en bildskärm via nätet, bildskärmen hämtades ut av min far.
skärmen kopplades in och skärmen gick direkt till vit screen ingen logga eller eller något visade.
Jag felanmälde via "min sida" och skrev att denna skärm är defekt och att den kommer lämnas/bytas ut i butiken på Torp Uddevalla.

Tidigt idag morse ringde jag supporten för att försäkra mig om att det skulle gå smidigt för min far att byta till en fungerande skärm,
jag reserverar en skärm i butiken för att försäkrar mig om att den ska finnas kvar.

När min far ska lämna in skärmen möts han av personal som hävdar att emballaget måste finnas annars kan dom inte ta emot den.
efter mycket tjafs så rings det ett samtal från personalen...sen kommer personalen ut och säger att vi "kanske" kan lösa det.

Jag var väldigt tydligt när jag ringde supporten om att jag ville ha en smidig gång på bytet, felanmälan som jag skrev var väldigt tydlig om att det handlar om ett fabrikationsfel.
Min far hade ordernummer som han lämnade fram, endå så tjafsar personalen om att emballaget måste finnas och att dom inte kan ta emot den, felanmälan är tydlig och beskriver ett fabrikationsfel således borde det inte varit ett problem.
Emballage behöver inte finnas vid garanti/reklamation.

Jag kommer aldrig att handla via Inet , personalen i denna affär har inte haft på fötterna när dom stått och tjafsat och haft en "kaxig" attityd.

Inet har skött sig galant, detsamma kan väl tyvärr inte sägas gällande ditt bemötande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Troy: Helvete vad du var grinig då. Står ganska tydligt överallt att du ska ha godkänt emballage till varan i alla fall. Butiken ville troligtvis bara göra ett återköp och ge dig en ny vara vilket är mycket smidigare om man har kartongen.

Lär dig att det är efterblivet att kasta förpackningar innan man i alla fall testat saken en gång.

Min far skulle reklamera varan, inte återköp...sen kan ju du lära dig läsa så hade du förstått att jag inte kastat någon låda.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är majoriteten här på Sweclockers. Gnäller som små bitchiga barn när det finns enkla medel att lösa problemet med.

Varför man lägger upp en tråd med "aldrig mer" och dessutom slänger elballaget innan ens produkten är funktionstestad? Fast och andra sidan är jag inte förvånad, här dras mamma och pappa in i tråden och hela tråden summeras till "buhu, jag får inte som jag vill!" och ingen bryr sig.

Tröttsamt, jag håller med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

majoritet här verkar ha väldigt svårt att förstå innebörden av reklamation och svensk konsumentköpslag.
jag tror du är yngre än vad jag är, och således ditt sätt att skriva och stava säger endel om dig också. )

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

TS har faktiskt rätt. Konsumentköplagen är tydlig gällande reklamationer, ursprunglig emballage får inte krävas om det handlar om fel på vara.

Skulle du vilja länka till den texten är du snäll? Tror dock att butiken har rätt att kräva rimlig försäkring om att produkten inte skadas i transporten tillbaka. Om inte så gör i princip alla butiker jag har handlat av, fel.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så blir man ofta bemött så som man själv bemöter personalen och med tanke på hur smidig du är i denna tråden så har jag misstankar om att historien inte är så negativ för Inet som du vill få det att verka.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Du missar tydligen delen som inte finns, det finns inget krav på original lådan med emballage.

Du läste uppenbarligen inte det jag skrev, läs om och läs rätt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Vad är det du inte förstår, jag har bara betalt varan, original kartong fanns dock inte frigolitten men det spelar ingen roll för svensk konsumentköpslag gäller.

Konsumentköplagen säger även att så länge Inet försöker göra något åt problemet och kommer på lösningar så har de inte gjort något fel. Här har Inet sagt att de kan ersätta den men det måste finnas kartong och emballage. Tro mig, jag jobbar därjag får tampas med regresser till bolag varje dag och oftast handlar det då om reklamationer genom konsumentköplagen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus MG248Q på NetonNet. Var trasig när ja packade upp den och tänkte köra tillbaka den dagen efter. Jag hade kartongen med mig. Väl på plats ville dom inte ha min gamla kartong utan tillverkaren ville tydligen att man skulle ta upp skärmen och lägga i den gamla kartongen alternativt ge direkt till kund.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Boven skulle jag tippa är missförstånd

Klargörs det att (vid mötet med butikspersonalen) att det är en reklamation och att skärmen var DOA samt att "kartongen är tyvärr kastad"... så borde saken ha varit biff.

Var det exakt så det gick till och det ändå började gnällas är det såklart dåligt. Sen kan ju friktion uppstå om inte både parterna försöker vara tillmötesgående. Om t.ex. frågan "Har du inte kvar kartongen?" Möts med "Jag vill lämna tillbaka skärmen, inte kartongen" eller något annat halvspydigt så kan det hela eskalera. It takes two to tango.

Eller så var det en rövhatt som inte ville ta emot skärmen bara. Jag saknar information (eftersom jag inte var där) för att döma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

TS har faktiskt rätt. Konsumentköplagen är tydlig gällande reklamationer, ursprunglig emballage får inte krävas om det handlar om fel på vara.

Skulle vilja se belägg för det.

Skrivet av cusah:

Köpte en Asus MG248Q på NetonNet. Var trasig när ja packade upp den och tänkte köra tillbaka den dagen efter. Jag hade kartongen med mig. Väl på plats ville dom inte ha min gamla kartong utan tillverkaren ville tydligen att man skulle ta upp skärmen och lägga i den gamla kartongen/ge direkt till kund.

Nu gjorde du mig lite förvirrad här? Skulle den nya skärmen ned i kartongen..?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Elgiganten.. Mycket kan man säga om kedjan men deras "kundservice" vid garantiärenden lämnar mycket att önska och de klåpare som jobbar vid den reparationsverkstad som de verkar sända sin produkter till är ju inte direkt bättre.

Jag rekommenderar att du läser den del som jag har markerat i fet stil innan du börjar ifrågasätta andras läsförståelse..

Förhoppningsvis så hade du en betydligt trevligare ton hos Inet än du har här.. för om så inte vore fallet så får du lite skylla dig själv för att Inets personal inte vill rucka lite på sina egna regler.

Intressant argument.. så bara för att du har genomgått en annan upplevelse så måste det alltså vara fanboys som menar att de inte har samma upplevelse? Och det är uppenbarligen inte Sweclockers medlemmar som hittar på detta med tanke på att det står bokstavligen i Inets villkor. Kalla mig fanboy om du vill men det är standard att emballage ska vara med oberoende om du köper från Inets lagershop eller från Kentas Datorhörna nere i stan. Att Elgiganten inte skulle kräva Emballage är inte heller sant eftersom egna erfarenheter säger raka motsatsen.

Så dina negativa erfarenheter väger alltså mer än mina positiva? Som du själv skriver, bemötandet från personalen är oftast på samma nivå som man själv håller.

Det var inget argument i sak att elgiganten är bättre, utan endast att i konsumentköplagen så finns inget krav på att emballage skall finnas. Om du läser texten som har citerats här åtskilliga gånger så kommer du finna ordet "återsändandet" dvs om du skickar in något så kräver inet -såklart- emballage men det står ingenting om att det krävs vid retur i fysisk butik som var fallet för TS.

Permalänk
Medlem

Många som har dålig kontroll på vad som gäller, men det verkar vara oavsett ålder eller stavningsförmåga. Sedan har fler personer eget tyckande som en helt klart röd tråd. Tyckande är fint på ett forum men i sammanhanget totalt meningslöst.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Vid problem, nämn problemet men ta kontakt med din Konsumentombudsman. Sweclockers har inga sådana på plats så för bästa hjälp, vänd dig till de som kan det här.

Konsumentköplagen är bindande så oavsett garanti från butik, får den inte vara sämre än lagstadgade rättigheter för konsument. När varan är söndrig och återlämnas finns inget krav på originalförpackning. Däremot kvitto eller inköpsbevis. Vid återköp, öppet köp etc så är det andra krav.

Permalänk
Medlem

"Aldrig mer"-trådar är patetiska, men ni som tycker att orginal-emballage ska finnas måste ju skämta? Visst, denna produkt kanske var DoA, men en reklamation kan göras under 3 år så det finns inte en chans att kunna kräva orginal-emballage vid reklamation.

Permalänk
Medlem

Det blir alltmer tydligt att du hellre gnäller än hittar en lösning på ditt problem. Dessutom ska man aldrig tro något om personen bakom signaturen. Det kan vara en jurist som skriver dåligt.

Skrivet av Troy:

majoritet här verkar ha väldigt svårt att förstå innebörden av reklamation och svensk konsumentköpslag.
jag tror du är yngre än vad jag är, och således ditt sätt att skriva och stava säger endel om dig också. )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Så dina negativa erfarenheter väger alltså mer än mina positiva? Som du själv skriver, bemötandet från personalen är oftast på samma nivå som man själv håller.

Det var inget argument i sak att elgiganten är bättre, utan endast att i konsumentköplagen så finns inget krav på att emballage skall finnas. Om du läser texten som har citerats här åtskilliga gånger så kommer du finna ordet "återsändandet" dvs om du skickar in något så kräver inet -såklart- emballage men det står ingenting om att det krävs vid retur i fysisk butik som var fallet för TS.

Du missade helt poängen. Det faktum att ditt (och mitt) fall är för få för att bli praxis. Kan vara så att du kom i kontakt med en medgörlig arbetare? Kanske var att ditt beteende var korrekt nog för att de skulle tumma på reglerna? Att det inte finns i konsumentköpslagen är betyder inget.. Det ger bara butikerna rätten att bestämma sin egen praxis.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle vilja se belägg för det.

Nu gjorde du mig lite förvirrad här? Skulle den nya skärmen ned i kartongen..?

Trasig skärm i ny kartong - Hel skärm i gammal kartong

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cusah:

Trasig skärm i ny kartong - Hel skärm i gammal kartong

Då förstår jag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Beställde en bildskärm via nätet, bildskärmen hämtades ut av min far.
skärmen kopplades in och skärmen gick direkt till vit screen ingen logga eller eller något visade.
Jag felanmälde via "min sida" och skrev att denna skärm är defekt och att den kommer lämnas/bytas ut i butiken på Torp Uddevalla.

Tidigt idag morse ringde jag supporten för att försäkra mig om att det skulle gå smidigt för min far att byta till en fungerande skärm,
jag reserverar en skärm i butiken för att försäkrar mig om att den ska finnas kvar.

När min far ska lämna in skärmen möts han av personal som hävdar att emballaget måste finnas annars kan dom inte ta emot den.
efter mycket tjafs så rings det ett samtal från personalen...sen kommer personalen ut och säger att vi "kanske" kan lösa det.

Jag var väldigt tydligt när jag ringde supporten om att jag ville ha en smidig gång på bytet, felanmälan som jag skrev var väldigt tydlig om att det handlar om ett fabrikationsfel.
Min far hade ordernummer som han lämnade fram, endå så tjafsar personalen om att emballaget måste finnas och att dom inte kan ta emot den, felanmälan är tydlig och beskriver ett fabrikationsfel således borde det inte varit ett problem.
Emballage behöver inte finnas vid garanti/reklamation.

Jag kommer aldrig att handla via Inet , personalen i denna affär har inte haft på fötterna när dom stått och tjafsat och haft en "kaxig" attityd.

Alltså kom igen. Du kommer aldrig handla av Inet mer för att de varit lite jobbiga när din far skulle lämna åter en defekt skärm.

Har själv jobbat i en butik hos en konkurrent till Inet och givetvis stött på detta ärende tidigare. Då löste vi det med att behålla den nya skärmens kartong och skicka den sedan till tillverkaren (fast med den defekta skärmen i och ett ändrat serienummer på kartongen).

Men jag kan absolut förstå INET som vill ha originalkartongen i retur, eftersom det underlättar deras hantering.

Sedan kan man ju undra varför ni inte sparade emballaget? Man slänger väl inte det direkt utan sparar till just sådana här ärenden....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle vilja se belägg för det.

Nu gjorde du mig lite förvirrad här? Skulle den nya skärmen ned i kartongen..?

Det här är helt felaktigt, jag har sålt skärmar för den tillverkaren i flera år och det här är helt och hållet tokigt, netonnet är rejäla dumskallar om de godkänt eller uppmuntrat det här!

asus byter ut sina skärmar på plats, även på DOA

Men, här är en viktig sak att komma ihåg, när skärmen inte är inom DOA tiden så ska man plocka ut alla tillbehör, och så skiftar man utbytesskärmen som budet kommer med

Vid DOA kommer de ut med en helt ny skärm ur kartong och KRÄVER att precis allt är komplett, dvs manualer, kablar, kartong osv är original, så nån ny skärm kan han omöjligt ha haft om netonnet sa sådär

Edit:

Sen till TS här, lugna dig några hekton

Ifall du skulle DOA skärmen och inte reklamerat (vilket är sjukt mycket smidigare och enklare och du hade sluppit allt tjafs förmodar jag) så krävs originalemballaget oftast om man inte gör som nämnts tidigare att man tar en annan ny skärms kartong
Men, det krävs ofta från de flesta tillverkarna att man har en originalkartong, dvs från samma modell osv

Det var förstås det här som Inet säkerligen försökte förklara för den här tattaren, men hans far missförstod säkert eller så förklarade personalen på plats dåligt och sen började nån säkert (kan tänka mig med tanke på TS ton här) att skrika om reklamation osv

Kan ge dig ett livstips här, gentemot supportpersonal, och butikspersonal, håll en hyfsad och saklig ton, skrik inte på dem, det är sällan deras fel, och om man gör det så kan jag med livet som insats garantera dig att du dels får mer hjälp, bättre hjälp än du trott och ett oftast utmärkt bemötande oavsett vad som skett
Jag har haft erfarenhet av att blivit skriken på i flera år av kunder, allt de oftast har gemensamt är att de egentligen är rätt ruttna personer att ha med att göra i allmänhet även utanför butiken.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du missade helt poängen. Det faktum att ditt (och mitt) fall är för få för att bli praxis. Kan vara så att du kom i kontakt med en medgörlig arbetare? Kanske var att ditt beteende var korrekt nog för att de skulle tumma på reglerna? Att det inte finns i konsumentköpslagen är betyder inget.. Det ger bara butikerna rätten att bestämma sin egen praxis.

Det fattar jag också. Men det var så många som klagade på elgiganten här i tråden så jag ville dela med mig av mina erfarenheter och dessutom fick du det att verka som att dina erfarenheter var mer värda.

Nu förstår jag inte, du menar alltså att butikerna kan välja hur dom vill att varan skall returneras? Då kan ju butiken ha obskyra krav som gör att inget kan returneras.

Permalänk
Medlem

Orginalförpackning vid reklamation är nonsens, en annan grej när det kommer till öppet köp eller liknande. Att Inet inte kunde lösa det på plats är faktiskt oroväckande. Antingen var det misskommunikation eller helt enkelt nötter bakom disken.

Likt tidigare talare, i värsta fall ta ny kartong för den trasiga skärmen och lämna kund utan förpackning eller den förpackning som hen kom med och få problemet löst den vägen. Sedan vad som gäller att skicka så spelar det ingen roll vad du skickar det i så länge den är skyddande nog, du kan likväl ta en stor kartong och fylla på med skumplast alternativt luftkuddar och i värsta fall knyckla ihop ett antal tidningar, blir det problem vid nån frakt så är det mellan hen som skickar och fraktbolaget.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troy:

majoritet här verkar ha väldigt svårt att förstå innebörden av reklamation och svensk konsumentköpslag.
jag tror du är yngre än vad jag är, och således ditt sätt att skriva och stava säger endel om dig också. )

Jag är 35+, även om det är irrelevant. Min stavning beror högst troligt på att inlägget är skrivet från mobil och jag kan inte bry mig mindre om små stavfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Du missade helt poängen. Det faktum att ditt (och mitt) fall är för få för att bli praxis. Kan vara så att du kom i kontakt med en medgörlig arbetare? Kanske var att ditt beteende var korrekt nog för att de skulle tumma på reglerna? Att det inte finns i konsumentköpslagen är betyder inget.. Det ger bara butikerna rätten att bestämma sin egen praxis.

Det normala med svenska lagar av typen som stipulerar vissa villkor är att en näringsidkare i detta fallet visserligen kan bestämma om ytterligare regler kring lagen, men dessa regler får inte försämra i detta fallet kundens rätt. Om en butik kan neka reklamation av en vara om den inte återlämnas på ett visst sätt så är det de facto en försämring av lagens rättigheter och därmed är det inget man som kund behöver följa.

Konsumentköplagen ger kunden oinskränkt rätt att reklamera varan inom 3 år. Kunden ansvarar för varan tills den är i säljarens vård och är därmed ansvarig för att den emballeras rätt när den skickas till säljaren, därav Inet's skrivning i villkoren. Dock har de inte rätt att kräva att varan ska emballeras just i originalemballaget, även om det är att föredra. De kan bara rekommendera att man emballerar varan väl. Om kunden lämnar varan fysiskt i en butik finns ju inte detta problemet.

För övrigt kan jag bara hålla med om att det är otroligt behändigt att ha originalemballaget kvar till de allra flesta produkter. Det är mycket enklare att skicka en skärm i samma låda som den kom i, istället för att försöka packa den på annat sätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du har själv skrivit vad som tydligt visar att du inte följt reglerna.

Fast texten gäller inskickat material, och inte nödvändigtvis för byten i butik. Det hade funnits en smidig lösning, om man nu var villig att ta hand om saken...

Skrivet av anon12433:

Har du beställt produkten via nätet så måste du troligtvis skicka tillbaka den via nätet.

I de fall då nätverksamheten har fysisk butik, brukar de faktiskt uppmuntra, nästan uppmana, att man tar kontakt med butiken, även efter nät-köp. De slipper bekosta frakterna, och butiken har personal som kan hantera RMA'n på rätt sätt från början, så man slipper (förhoppningsvis) transportörskador, innan kundens påstående kan utvärderas.

Skrivet av Tumnus:

Stackars Servicepersonal säger jag bara...

Jag ser inte problemet. Kund kommer in i butik med monitor som ska bytas. Plocka fram identisk produkt, funktionstesta, för att tillsammans med kunden konstatera att den inte är DOA, och stoppa ner reklamationen i kartongen. Låt kunden ta sin nya monitor under armen och transportera den hem, bäst han kan, utan emballage. Det här är ett icke-problem av självläkande typ, om något.

Skrivet av Pan.Pan:

Skulle du vilja länka till den texten är du snäll? Tror dock att butiken har rätt att kräva rimlig försäkring om att produkten inte skadas i transporten tillbaka. Om inte så gör i princip alla butiker jag har handlat av, fel.

Men det är ju inte ett problem. Det finns en låda, med utmärkt emballage, som passar den reklamerade produkten. Använd den.

Skrivet av Ralle_81:

Har själv jobbat i en butik hos en konkurrent till Inet och givetvis stött på detta ärende tidigare. Då löste vi det med att behålla den nya skärmens kartong och skicka den sedan till tillverkaren (fast med den defekta skärmen i och ett ändrat serienummer på kartongen).

Det är ju den självklara lösningen, och fungerar precis hur bra som helst.

Skrivet av Ralle_81:

Men jag kan absolut förstå INET som vill ha originalkartongen i retur, eftersom det underlättar deras hantering.

Vill ha, och att insisterar på att det är det enda alternativet, och därför neka att ta emot reklamationen, är inte riktigt samma sak. Det här ÄR dåligt skött.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Detta är nog något av det löjligaste jag har hört att någon klagar på! Kartong och emballage SKA finnas med, om du själv inte har koll på sådana vanliga regler så är det inte Inets fel. Stå ditt kast och ta till dig erfarenheten istället för att klaga.

Nej det SKA inte finnas med vid reklamation, fast det hade du ju bara vetat om du läst hela posten.

Citat:

Jag är själv paragrafryttare och kan vara löjlig ibland men detta är en överdriven reaktion imo. Om du aldrig kommer handla mer från dem pga något DU gjorde, så kan du väl sluta spendera pengar alls? Kommer underlätta dina framtida inköp något oerhört.

En paragrafryttare med noll koll. Tar hellre en dörrknackande Jehovas vittne.

Citat:

Dessutom kan du verkligen inte beskylla en hel butik för en personals agerande. Vill du klaga på den personen så görs det bäst och lättast via deras mail.

Sant, faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle vilja se belägg för det.

Skrivet av Pan.Pan:

Skulle du vilja länka till den texten är du snäll? Tror dock att butiken har rätt att kräva rimlig försäkring om att produkten inte skadas i transporten tillbaka. Om inte så gör i princip alla butiker jag har handlat av, fel.

Det står inte specifik i lagen att emballaget måste vara av ursprunglig typ. Däremot säger lagen att försäljaren är skyldig att ta emot konsumentens reklamation. Detta vresig konsumenten i fråga har tillgång till det ursprungliga emballaget eller inte. Kan dock poängtera att lagen framför att det är konsumentens ansvar att den trasiga varan anländer till säljaren i det skick den var när konsumenten fick den. Därmed kan ursprunglig emballage vara en rekommendation för att säkerställa att varan inte åstadkommer ytterligare skada vid frakten till säljaren. Det får dock inte vara ett krav från säljaren sida då säljare enligt lag är tvungen att ta emot en reklamation inom en period av 3 år.

EDIT: La till ytterligare citat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500