Photoshop: Böja textur runt cirkel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Photoshop: Böja textur runt cirkel?

Hej!

Har googlat & letat som fasen men ändå har jag inte lyckats lösa mitt problem, är ingen höjdare på PS så gör ju inte saken bättre.

Iaf, jag har en textur som jag vill böja i en viss radie, denna radien skall definieras baserat på hur långt från centrumet av min cirkel som texturen är placerad.

Tex här har jag en svart cirkel, jag vill kunna placera en textur på den blåa eller röda cirkeln, den få texturen att böja sig med exakt samma radie som dessa

Så, jag placerar min gröna textur i samma höjd som inre radien på min röda cirkel

Men hur får jag den att följa samma radie som den röda cirkeln i mitt exempel? Dessutom vill jag bevara rektangels övre kants längd när jag böjer texturen, vilket alltså i detta fallet får den nedre kantens längd att förkortas i rektangeln.

Jag testade att använda "arc" i "warp" verktygen men omöjligt att få önskat resultat då böjningen inte verkar gå att "snappa" till varken något annat lager (lagret som min röda cirkel ligger i) & går inte "snappa" till linjaler heller, så efter att ha gjort det manuellt så gott det gick så blev slutresultatet inte som önskat ändå eftersom nu texturens övre linje har blivit rejält utsträckt efter böjningen jämfört med originallängden när den var en rektangel:

Så hur gör man egentligen? Försökte med 3D verktygen i PS men där misslyckades jag ännu mer. Har aldrig använt Illustrator, så kan det kanske vara lättare där?

Vore sjukt tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning för snart har jag slitit ur mitt sista hårstrå på kroppen...

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av JesperA:

Vore sjukt tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning för snart har jag slitit ur mitt sista hårstrå på kroppen...

Googlade på "phoytoshop arc text around circle" och då gav första resultatet https://www.youtube.com/watch?v=wXG6H-6l3aI

Edit : Läste textur som TEXT, my fault sorry!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Verkar omöjligt att fixa i Photoshop, så hmm, vad skall jag hitta på istället? Måste ju finnas något program som kan fixa en sådan enkel sak, skall jag behöva slänga in skiten i ett 3D program & sen flänga på texturen där?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Har pysslat med photoshop i 9 år. Det bästa jag kommer på att göra är först att ha texturen/bilden du vill ha och göra så att den täcker bilden helt på bredden.

Efter det går du in till Filter - Förvrängning - Polära koordinater.

Då ska du ha en cirkel av texturen. Inte med bästa resultat dock. Men det uppfyller det du söker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Skulle säga prova illustrator. Rastergrafik har sina begränsningar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Wezc:

Har pysslat med photoshop i 9 år. Det bästa jag kommer på att göra är först att ha texturen/bilden du vill ha och göra så att den täcker bilden helt på bredden.

Efter det går du in till Filter - Förvrängning - Polära koordinater.

Då ska du ha en cirkel av texturen. Inte med bästa resultat dock. Men det uppfyller det du söker.

http://i.imgur.com/frRGokV.png

Tack för att du tog dig tid men tyvärr inte det resultatet jag är ute efter, kolla mina bilder & resultatet på bild 3 i mitt första inlägg, sträcker jag ut min textur till en full cirkel som i ditt exempel så blir ju texturen helt oigenkännlig. Jag vill ju enbart böja min textur med en viss radie & bibehålla originallängden på överkanten av texturen.

Så om jag använder din texture vill jag ju att resultatet snarare blir följande (med noteringen att texturens övre längd inte är bibehållen i mitt exempel då jag inte får till det)

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Photoshop har så vitt jag vet ingen 3D-funktionalitet. Så släng in det i någon 3D-mjukvara, typ Solid Works, och skapa bilden du vill ha. Rendera sedan en bild som du lägger in i Photoshop. Enda alternativet jag kan komma på, jag har dock inte yrkesmässig kunskap i programmet.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein