Sony Dualshock 4 får officiellt Steam-stöd

Permalänk
Melding Plague

Sony Dualshock 4 får officiellt Steam-stöd

Efter omkring två månader i beta tillkommer officiellt stöd för Sonys spelkontroller Dualshock 4 i Valves populära distributionstjänst Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är detta ett standard API eller finns det inget standard API för spelkontroller?
Är det något som implementeras som ett icke-standard subprotokoll över Bluetooth?

Kan enheter som finns för både Bluetooth och USB använda samma protokoll?

Vore coolt om Xboxkontrollern kunde köra samma protokoll också.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande samma gamla 360 kontroll jag haft i över 10 år för det jag vet fungerar och fungerar både till nya och äldre spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är detta ett standard API eller finns det inget standard API för spelkontroller?
Är det något som implementeras som ett icke-standard subprotokoll över Bluetooth?

Kan enheter som finns för både Bluetooth och USB använda samma protokoll?

Vore coolt om Xboxkontrollern kunde köra samma protokoll också.

Det har inget att göra med hur kontrollen connectas alls... Det är bara i vilken form spelen får inputs från kontrollerna oavsett om det är via sladd, bluetooth, wifi eller vad fasen som.. Xbox-kontrollerna följer redan defacto standard så dom skulle tjäna mycket mindre på steam-integration än PS-kontroller.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Xbox kontroller använder Xinput API
Steam controller och Dualshock 4 använder Steamworks

Skrivet av rektor:

Är detta ett standard API eller finns det inget standard API för spelkontroller?
Är det något som implementeras som ett icke-standard subprotokoll över Bluetooth?

Kan enheter som finns för både Bluetooth och USB använda samma protokoll?

Vore coolt om Xboxkontrollern kunde köra samma protokoll också.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om och hur det funkar med Dual shock 3?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Så det är inte bara steam som får stöd utan alla spel som finns på steam? Är det korrekt uppfattat? Innebär det att kontrollen kommer agera som när man spelar på en PS4? Alltså att rumble och allt fungerar som det ska i spelen? Sjukt kul i så fall eftersom jag inte tål xbox-kontrollerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Lägger sweclockers standard kommentar.
"Det var på tiden"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betyder då detta att det utan problem funkar att ansluta en DS4 till en burk som kör SteamOS ? Har funderat skaffa men responsen på internet verkar vara tudelad eller så har jag bara hittat gammal info.

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Är det någon som vet om och hur det funkar med Dual shock 3?

Tror inte det men varför inte testa? Det är bara att starta Big Picture och aktivera playstationstödet i inställningarna.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Så det är inte bara steam som får stöd utan alla spel som finns på steam? Är det korrekt uppfattat? Innebär det att kontrollen kommer agera som när man spelar på en PS4? Alltså att rumble och allt fungerar som det ska i spelen? Sjukt kul i så fall eftersom jag inte tål xbox-kontrollerna.

Alla spel på Steam inklusive alla spel utanför Steam du lyckas få igång Steam overlayen på kommer fungera, däremot finns det enstaka fall där vissa saker buggar. Kontrollern kommer agera som när du spelar på en PS4 om du inte ändrar på konfigurationen där rumble och allt annat fungerar utom rösten i kontrollern.

Skrivet av DioSSen:

Betyder då detta att det utan problem funkar att ansluta en DS4 till en burk som kör SteamOS ? Har funderat skaffa men responsen på internet verkar vara tudelad eller så har jag bara hittat gammal info.

Ja det ska fungera utan problem att ansluta DS4 till SteamOS förutsatt att Steam inte separerat på Windows och SteamOS när dem uppdaterar Steam.

PS: Är det någon som har fler frågor är det bara att fråga då jag har ägt Steams kontroll sedan lanseringsdatum och därför har bra koll på hur man använder denna API.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Jag förstår det som att man endast kan ansluta EN handkontroll över Bluetooth i Windows 10 - eller gäller det bara för Xbox One S-kontrollern?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag förstår det som att man endast kan ansluta EN handkontroll över Bluetooth i Windows 10 - eller gäller det bara för Xbox One S-kontrollern?

Bara man slipper köpa den officiella Bluetooth receivern så är jag nöjd. Det är ett rent helvete att få skiten att fungera trådlöst annars på pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Underbara nyheter att läsa!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Det här var en rolig nyhet, ingenting jag såg sen innan som skulle antyda Sony att göra detta (eller så har jag bara missat skiten).

Kul för dem som redan äger PS4 controller, velat ha funktionerna av Steam Controller men inte haft råd.

Permalänk

Gött men det har funkat med externa drivisar redan med DS2'an sedan tidigt 2000-tal, det viktiga är om knapparna syns i spelen, för ABXY är inte DS knappar.
"Tryck på X", jaha, vad är den knappen? /\, O, [ ] eller X?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

hur funkar de?

bara koppla in usb med ps4 kontrollen och köra bara?

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Tror inte det men varför inte testa? Det är bara att starta Big Picture och aktivera playstationstödet i inställningarna.
Alla spel på Steam inklusive alla spel utanför Steam du lyckas få igång Steam overlayen på kommer fungera, däremot finns det enstaka fall där vissa saker buggar. Kontrollern kommer agera som när du spelar på en PS4 om du inte ändrar på konfigurationen där rumble och allt annat fungerar utom rösten i kontrollern.
Ja det ska fungera utan problem att ansluta DS4 till SteamOS förutsatt att Steam inte separerat på Windows och SteamOS när dem uppdaterar Steam.

PS: Är det någon som har fler frågor är det bara att fråga då jag har ägt Steams kontroll sedan lanseringsdatum och därför har bra koll på hur man använder denna API.

Bra!

Hur står steam-kontrollern sig mot övriga? Nu när du haft den ett tag? Jag va sjukt sugen men köpte till slut xbox kontrollern. Är rätt nöjd men som inbiten pc gamer tog det mig massa tid innan jag vande mig.

Vilken föredrar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@pimtim: Kort och gott, ja.

Det jag har saknat(har kört Steams Beta med en DS4 i ~1 månad) är att ibland syns det rätt knappar i overlayen och ibland inte, vet inte om det har med utvecklarna att göra eller själva API:et men jag tycker det bör ligga i API:et och tolkas per automatik. I själva Big Screen syns rätt symboler för en DS4, men i flera spel blir det istället "BYXA"(sen kan jag utantill vilka som blir vilka, men man vill ha så att det återspeglar vilket kontrolldon som nyttjas).

Upplever att det fungerar mycket bra och är oerhört glad att slippa skaffa en Steam Controller eller motsvarande då det redan fanns DS4:or tillgängliga. Trådlöst lämnar en del att önska(sporadiskt förlorad kontakt, ingen batteriindikator, inställningar för profilen på handkontrollen förs inte över), samt verkar det kärva litet om man vill använda flera kontroller.

Sitter jag ändå och spelar vid datorn kan det fungera med en 90cm USB-kabel, samtidigt som jag drömmer om en dag då det fungerar felfritt trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

@pimtim: Kort och gott, ja.

Det jag har saknat(har kört Steams Beta med en DS4 i ~1 månad) är att ibland syns det rätt knappar i overlayen och ibland inte, vet inte om det har med utvecklarna att göra eller själva API:et men jag tycker det bör ligga i API:et och tolkas per automatik. I själva Big Screen syns rätt symboler för en DS4, men i flera spel blir det istället "BYXA"(sen kan jag utantill vilka som blir vilka, men man vill ha så att det återspeglar vilket kontrolldon som nyttjas).

Upplever att det fungerar mycket bra och är oerhört glad att slippa skaffa en Steam Controller eller motsvarande då det redan fanns DS4:or tillgängliga. Trådlöst lämnar en del att önska(sporadiskt förlorad kontakt, ingen batteriindikator, inställningar för profilen på handkontrollen förs inte över), samt verkar det kärva litet om man vill använda flera kontroller.

Sitter jag ändå och spelar vid datorn kan det fungera med en 90cm USB-kabel, samtidigt som jag drömmer om en dag då det fungerar felfritt trådlöst.

tackar för svaret.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Bra!

Hur står steam-kontrollern sig mot övriga? Nu när du haft den ett tag? Jag va sjukt sugen men köpte till slut xbox kontrollern. Är rätt nöjd men som inbiten pc gamer tog det mig massa tid innan jag vande mig.

Vilken föredrar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt Steam kontrollern. Jag har aldrig tyckt om en vanlig Xbox kontroll osv. men älskade Steam kontrollern efter att fler features byggdes in i API't och att man vant sig vilket tar en bra stund. Jag själv hade ganska lätt för att vänja mig då det var riktigt länge sedan jag senast använt en Xbox kontroll. FPS spel är den inte lika bra som en mus men räcker definitivt till lite mer casual spel som battlefield osv. efter att man har övat ett bra tag.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Alltså, hur ser det ut från mig som har ju en PS4 Dualshock 4 handkontroll med en USB kabel som jag ju oftast laddar via datorn, kan jag spela med den när jag kopplar in den som jag jämt gör för och ladda den, men nu kanske också för att testa för spel på PC?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Lätt Steam kontrollern. Jag har aldrig tyckt om en vanlig Xbox kontroll osv. men älskade Steam kontrollern efter att fler features byggdes in i API't och att man vant sig vilket tar en bra stund. Jag själv hade ganska lätt för att vänja mig då det var riktigt länge sedan jag senast använt en Xbox kontroll. FPS spel är den inte lika bra som en mus men räcker definitivt till lite mer casual spel som battlefield osv. efter att man har övat ett bra tag.

Ok. Kanske hittar en bättre begagnad i närheten och slår till!

Tack för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimtim:

hur funkar de?

bara koppla in usb med ps4 kontrollen och köra bara?

Så har det funkat väldigt länge med DS4.... Jag har lirat Euro Truck länge med min DS4 Camo som jag köpte ENBART just för att lira ETS2 med den.

Äldre DS4:or ska visst inte ha native stöd i windows men min Camo funkade direkt man pluggade in kabeln på tre olika datorer. Så det steam har gjort är ju egentligen inte alls att "ta DS4:an till PC" som många verkar tro utan enbart gjort ett API som underlättar för utvecklare.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man har en handkontroll som är synkad mot ett ps4, kommer tvbänken få spel och försöka få igång både dator och ps4 på samma tv eller vad händer? Eller bör man ha en separat för datorn?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hur funkar det om man har en handkontroll som är synkad mot ett ps4, kommer tvbänken få spel och försöka få igång både dator och ps4 på samma tv eller vad händer? Eller bör man ha en separat för datorn?

Du får synka om dosan till ps4 igen när du ska spela.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Du får synka om dosan till ps4 igen när du ska spela.

Så om jag har en ds4 som är synkad mot ps4 och istället sätter den i datorn med usb sladd så tappar den synkningen mot ps4? Tänkte så att den inaktiverar ps knappen bland annat

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Så om jag har en ds4 som är synkad mot ps4 och istället sätter den i datorn med usb sladd så tappar den synkningen mot ps4? Tänkte så att den inaktiverar ps knappen bland annat

Nej, den tappar inte synkningen för att du ansluter den med USB till dator.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Gött men det har funkat med externa drivisar redan med DS2'an sedan tidigt 2000-tal, det viktiga är om knapparna syns i spelen, för ABXY är inte DS knappar.
"Tryck på X", jaha, vad är den knappen? /\, O, [ ] eller X?

Permalänk
Medlem

Det finns "xbox knappar" att köpa till PS4 kontrollern tydligen. (Eller så gör man egna)
http://www.morbidstix.com/xbox-360-ps4-buttons/

Här är en liten review av dom.

Permalänk

Ne, fy tusan.
Tack ändå.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB