Första brott - grov ratt fylla wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Roligt att du har en semesterresa att se fram emot. En kompis till mig skulle "bara" köra hem två kompisar för ett par år sedan, slutade i en singelolycka där den ene dog och den andre fick bestående men som kommer att påverka dennes liv för all framtid.

Jag tror på "ung och dum" i de flesta fall, men rattfylla är inte en av dem. Du har lagt ditt eget och din kompis liv på roulettebordet, och på något sätt förstår du det inte själv.

Straffet borde således vara att vi får köra rysk roulette med TS. An eye for an eye typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@WolfOfVengeance: Helt rätt, eftersom att en polis tog bilnycklarna och körde bilen lär väl farsan under normala omständigheter snart undra vart hans bil är antar jag?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Kollade lite i hans post history
Du ska inte köra full

Vad har TS att säga om detta mån tro?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Nästa gång du är full så åker du taxi eller så cyklar du hem(eller så går du för att inte falla av cykeln).

Nej, man ska inte cykla hem. Ta taxi

"3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening"

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nej, man ska inte cykla hem. Ta taxi

"3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening"

Får inte ens vara full på allmän plats oavsett om du går eller cyklar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Ja det säger ju en hel del om dig som person.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Den meningen gör att jag hoppas att du straffas både hårt nu rent juridiskt och länge (av arbetsgivare som kommer rata dig i många år framöver). Vilket förmodligen kommer bli fallet också så det är ju bra.

Att du blev tagen skall du vara glad för, annars kanske du skulle vågat köra plakatfull en andra och en tredje gång osv, till sist hade du haft ihjäl någon. Ha ångest över att du var så korkad att du körde full istället så kanske du lär dig något av denna händelse och skiter i att göra om det.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två vänner som avlidit i år i trafikolyckor.

Kör med förnuft för helvete.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

dina föräldrar kommer få brev hem.

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

blir billigt att köpa och installera alkolås till bilen, sen när du får tillbaka ditt körkort efter ett år god jul

Skrivet av iFerz:

Jag har haft två vänner som avlidit i år i trafikolyckor.

Kör med förnuft för helvete.

samma här, en polare dog när han åkte med en onykter person ifrån en fest. och han dog men inte föraren

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Detta får mig spontant att vilja ge dig en smäll på käften. Jag hoppas verkligen du får det strängaste straff dom kan utdela.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

samma här, en polare dog när han åkte med en onykter person ifrån en fest. och han dog men inte föraren

Ena dog av vårdslöshet med sin vän andra dog pga en onykter person i en lastbil, frontalkrock. Svinläskigt att det kan gå så snabbt.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Helt naturlig att känna ångest över straffet. Ångest är något man känner inför saker som ska hända i framtiden. Dumma saker man redan har gjort ger ånger, inte ångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Kollade lite i hans post history
Du ska inte köra full

Oh shit

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@HypnoToad420: eftersom han är 19 så är han fortfarand på prövotid som är dem första 2 åren som man har körkortet. Eftersom det handla om grovt rattfylleri så är chancen stor att han få göra om sitt körkort efter en spärrtid.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nej, man ska inte cykla hem. Ta taxi

"3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening"

Nej, specifikt rattfylla gäller enbart motorfordon, https://lagen.nu/1951:649#P4S1. Finns dock risk för vårdslöshet i trafik om man är rejält packad och cyklar därefter, men alkohol och cyklande i sig är inte förbjudet.

Sen är det ett mysterium för mig hur man kan få för sig att sätta sig bakom ratten med en så pass hög promillehalt om det inte gäller liv eller död, typ om det är enda sättet att undkomma en skogsbrand. Men det är ju allt annat än ett normalfall och inte särskilt sannolikt. Fängelse som påföljd är väl inte heller helt osannolikt då grov rattfylla räknas som ett sk. artbrott där en kortare vistelse i fängelse ska vara normen

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

De grundade bara beslutet på min promillehalt, de kryssade inte ens i att jag "Visat tydliga tecken på påverkan av alkohol eller annat ämne".

Förstår att du är frustrerad även detta. Men det räcker med att du har alkohol i kroppen och inte hur du verkar för att det ska vara olagligt.

Men man går på första utblåset (den ute på plats), sedan får du åka med och blåsa i polisens stationära bevisinstrument. Även om du kanske tycker att färden inte var så farlig så var den. Kör man en snabb tysk tillverkad kärra och en ung herre med bra mycket under västen så är det extremt farligt att framföra ett fordon. Du väljer själv att berätta för dina föräldrar då du är myndig. Du kommer att få hem en kopia på anmälan som patrullen skrev.

Påföljden blir säkert indraget körkort i minst ett år (du får ta om det). Enligt praxis ligger straffvärdet då runt 1 månads fängelse, se NJA 2002 s. 653.

Permalänk
Medlem

Tragiskt beteende, och tragiskt dålig självinsikt i efterhand. Hade jag haft ork hade jag försökt göra lite eftersökningar och skickat ett tips till dina föräldrar i egen regi, ditt fega [sätt in valfritt nedsättande ord].

Jag har en morfar som körde rattfull, hade tagit "några öl" och skulle "bara hämta sin fästmö i stan". Som tur var hade polisen en rutinkontroll några kilometer bort där han fick blåsa, hejdå kortet. Mamma och min morbror vägrade skjutsa honom någon annanstans än till läkarbesök under året han var utan kortet.

Hoppas du får maximalt straff och att australienresan skiter sig så det sjunger om det. Människor som du kan uppenbarligen bara lära sig genom att det få konsekvenser, då du fortfarande inte känner ånger över ditt handlande. Tragiskt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lägg ned högafflarna nu, TS försöker inte ursäkta sig utan accepterar sitt straff och inser allvaret. Han ska ju till och med själv berätta för sina närstående så jag tycker bara att det blir mobbmentalitet i onödan nu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja det säger ju en hel del om dig som person.

Så det är bättre att ljuga?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Är på jobbet just nu så har inte tid att svara just nu, trevlig kväll på er.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Tragiskt beteende, och tragiskt dålig självinsikt i efterhand. Hade jag haft ork hade jag försökt göra lite eftersökningar och skickat ett tips till dina föräldrar i egen regi, ditt fega [sätt in valfritt nedsättande ord].

Jag har en morfar som körde rattfull, hade tagit "några öl" och skulle "bara hämta sin fästmö i stan". Som tur var hade polisen en rutinkontroll några kilometer bort där han fick blåsa, hejdå kortet. Mamma och min morbror vägrade skjutsa honom någon annanstans än till läkarbesök under året han var utan kortet.

Hoppas du får maximalt straff och att australienresan skiter sig så det sjunger om det. Människor som du kan uppenbarligen bara lära sig genom att det få konsekvenser, då du fortfarande inte känner ånger över ditt handlande. Tragiskt.

Ska ju berätta för dom så fort jag har tid

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag har haft två vänner som avlidit i år i trafikolyckor.

Kör med förnuft för helvete.

Tur nog så lärcni inte se mig på vägarna på ett bra tag

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

En kompis till mig körde hem dagen efter midsommar. Kände sig helt nykter, åkte in i en kontroll å fick blåsa. Han hade 0.5‰ i blodet. 10 000:- i bot och förlorade körkortet i 3 månader. Misstänker att det blir något tillsvarande för dig. Tänk dig för i framtiden, du ansvarar för andras liv också når du kör i trafiken. God jul.

Permalänk
Medlem

Ta inte åt dig av näthatet TS, vad du har gjort är givetvis olämpligt, och det är därför vi har ett rättssystem, sona ditt brott och dra lärdom av ditt straff.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Tur nog så lärcni inte se mig på vägarna på ett bra tag

Vad duktig du är!!Du super dig full...skapar en tråd och är ett offer. Och är en presumtiv mördare. Utveckla din hjärna mera. Lägg inte energi på vad du redan vet vad som är fel

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. urspårning, grova påhopp och en hätsk stämning*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.
§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...