CPU/ssd uppgradering - 4k budget

Permalänk
Medlem

CPU/ssd uppgradering - 4k budget

Tjena! Lite backstory, jag har nyligen köpt ett GTX 1060 6gb för att replacea mitt gamla 660. Jag har även uppgraderat mitt ram från 8 till 16 gb. Jag har ännu inte hunnit sätta dessa delar på plats, men de finns. Nu börjar jag fundera på en uppgradering när det kommer till CPU eller HDD. Jag sysslar en hel del med filmredigering och även en del 3d graphics. Jag spelar spel som h1z1 (som jag vet är otroligt dåligt optimerat, och bygger mest på CPUn).

Jag har en budget på cirka 4000 kr och letar efter den största möjliga uppgraderingen.

Mina nuvarande delar är:
MSI Z77A-S03 (MS-7752)
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz (quad core)
Vanlig HDD SATA drive 2tb.

Jag ser då tre alternativ:
Köp en ny CPU som passar mitt moderkort, och lägg så mycket som möjligt på detta.
Köp ett nytt billigt moderkort som tillåter nyare CPUer, och lägg resten på denna CPUn (då från vad jag förstått har mitt moderkort inte support för nyare CPUer)
Köp en SSD.

Frågan är:
Vilket av dessa alternativen ger mig bäst resultat? Kommer en ny CPU hjälpa eller är min nuvarande CPU tillräcklig för min GPU? Spelar SSD en stor roll när det kommer till rendering då den skriver snabbare, eller är min nuvarande CPU ändå inte snabb nog för att encodea snabbare?

Tack på förhand (sorry om jag missförstått något, är inte så kunnig på datorer)

Permalänk
Medlem

@sammipk: edit: Tanke vurpa så glöm vad jag skrev här..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Med tanke på det moderkort och minne du redan har är bästa köpet en i7 4790K och sedan lägga övriga pengar på en SSD.

Z77 är sockel 1155, det bästa till hans moderkort är 3770K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Z77 är sockel 1155, det bästa till hans moderkort är 3770K.

Visst fan, satt och tänkte på Z97 när jag resonera..

Permalänk
Medlem

Har overclockat CPUn till 4.2ghz, vad är det jag skulle behöva uppgradera min CPU för? (Alltså, finns det något spel som kräver det idag t.ex)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@sammipk:

invänta zens 6 kärniga processor för att se om den presterar bra och är bra prisssatt. Du hade haft nytta av flera kärnor när du redigerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sammipk:

Har overclockat CPUn till 4.2ghz, vad är det jag skulle behöva uppgradera min CPU för? (Alltså, finns det något spel som kräver det idag t.ex)?

Skickades från m.sweclockers.com

Till spel klarar du dig bra, jag tänkte mer på din filmredigering och 3D rendering som skulle mått bra av en nyare i7.