Burken bootar inte från USB

Permalänk
Medlem

Burken bootar inte från USB

Nån gång i tidernas begynnelse installerade jag Linux Lite på en burk hemma, jag har använt den nästan dagligen sedan dess. Byggde en PC för första gången på typ 15 år. Installationen gjordes från USB-minne, hade inga problem med det.

Nu skulle jag vilja installera om den, men oavsett vad jag lägger på ett USB-minne vägrar datorn att göra en vettig boot från USB. Har testat en drös olika Linux-distar och olika USB-minnen. Antingen stannar burken bara och visar en blinkande markör, eller så bootar den från hårddisken som vanligt (när jag valt USB i bootmenyn). jag har lyckats få den att åtminstone visa GRUB som ligger på USB, men därefter kommer jag ingenstans. Inga meddelanden alls. Sätter stickorna i USB3-por

Jag har rätt taskig koll på UEFI och Secure Boot osv. Burken är inställd på LEGACY+UEFI, Secure Boot kan jag inte hitta nånstans att stänga av. ISO-filerna lägger jag på USB-minnena vmha Unetbootin eller genom att använda dd. Har testat att partitionera minnet både med GUID och MBR och diverse filsystem, inget verkar göra nån skillnad. När jag ändrade till endast UEFI startar den inte alls.

Moderkortet är ett MSI Krait Z97.

Idéer?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Har du Windows 10 på burken ska du hålla ner Shift samtidigt som du startar om och hålla den inne tills du får upp en meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Har du Windows 10 på burken ska du hålla ner Shift samtidigt som du startar om och hålla den inne tills du får upp en meny.

Om du inte ens orkar läsa första inlägget kanske du inte ska svara?

Har du möjligthet att bara välja Legacy i bios?

Och du har gjort usb stickan bootbar? Det vill säga, att du använde lämpligt program för att skriva iso till usb. Du kan INTE bara lägga över den.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Om du inte ens orkar läsa första inlägget kanske du inte ska svara?

Har du möjligthet att bara välja Legacy i bios?

Och du har gjort usb stickan bootbar? Det vill säga, att du använde lämpligt program för att skriva iso till usb. Du kan INTE bara lägga över den.

Det finns inte endast LEGACY. Bara LEGACY+UEFI.
Jag antar att unetbootin gör den bootbar, och jag har lyckats se GRUB en gång. Den räknade ner och startade det förvalda alternativet, men sen visades ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, försökte göra ett bootbart USB häromdagen och misslyckades. Men i min felsökning stötte jag på isohybrid (terminalprogram) som man skulle köra på iso:n innan man brände in den med dd. Du kanske har bättre lycka?

isohybrid -v [path to iso]
sudo dd bs=4M if=/home/[användarnamn]/[dist].iso of=/dev/sd[drive letter för USB:t utan siffra] status=progress

Permalänk
Medlem

isohybrid --uefi [path to iso] kan också vara ett alternativ om det första inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanatixx:

isohybrid --uefi [path to iso] kan också vara ett alternativ om det första inte funkar

Jag körde isohybrid tidigare, den ändrade dock inte filstorleken med en enda byte så jag var inte säker på om det gjorde nån skillnad. Testade nu med "-uefi" och då blev iaf filstorleken annorlunda. DD'ade den till USB och jag kan se GRUB när jag bootar, men när jag väljer att starta installationen stänger skärmen av sig, men datorn är på.

Kör ett MSI GTX950 och tre skärmar, två anslutna med DP och en med HDMI.

Partitioneringen på USB är en 200MB-partition typ FAT för EFI och en FAT32 för resterande 29 GB.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Löste det nu. Den gillade inte att alla skärmarna var inkopplade. Kopplade ur två och då gick det bra direkt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature