Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

ghosting på mekaniskt

Tjena har ett func kb-460 Full N-key roll over anti-ghosting, som jag testade på Microsoft antighosting test när jag köpte det.
Men nyligen när jag snackade med en polare om ghosting så testade jag själv igen och den registrerar bara 6st knapptryckningar.
Jag har provat byta portar men ingen skillnad, är det nått i bios som spökar?
Och på tal om bios så är det som att knapparna "fastnar" ibland som att man skulle hålla in pil upp, den bara bläddrar på.
Jag brukar koppla in gamla membran tangentbordet om det är nån inställning i bios som behöver göras.

Har ett 1366 G1.Sniper (rev. 1.0) moderkort.
Är det nån som har nån aning vad det kan vara för problem?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@villannon Har du testat att plocka bort mus, ev. externa hårddiskar och annat usb-tillbehör? Vilken Bios-version kör du?

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Kör du usb så är.det.bara.6 du ska köra via ps2 om du vill ha alla.
Men varför behöver man mer än 6

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av villannon:

Tjena har ett func kb-460 Full N-key roll over anti-ghosting, som jag testade på Microsoft antighosting test när jag köpte det.
Men nyligen när jag snackade med en polare om ghosting så testade jag själv igen och den registrerar bara 6st knapptryckningar.
Jag har provat byta portar men ingen skillnad, är det nått i bios som spökar?
Och på tal om bios så är det som att knapparna "fastnar" ibland som att man skulle hålla in pil upp, den bara bläddrar på.
Jag brukar koppla in gamla membran tangentbordet om det är nån inställning i bios som behöver göras.

Har ett 1366 G1.Sniper (rev. 1.0) moderkort.
Är det nån som har nån aning vad det kan vara för problem?

Enligt techgage så står det att Func-mode måste vara igång för att få N-key roll over.

Citat:

F12 (Func mode – disables Win key and enables full N-key rollover).

Kan det vara boven tro?

Skrivet av Molotov:

Kör du usb så är.det.bara.6 du ska köra via ps2 om du vill ha alla.
Men varför behöver man mer än 6

Skickades från m.sweclockers.com

Moderna gamingtangentbord kan få N-key rollover med workarounds. Detta genom att installera en virtuell USB-hubb och på så vis registrera flera tangentbord även fast det är samma tangentbord. Ingenting som användaren behöver bry sig om heller.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Löste problemet genom att trycka ner Fn+Esc+N samtidigt,då plingade det till i windows och allt fungerade som det ska, iaf i windows, har inte testat bios än.

Tack för förslagen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Den korrekta termen i det här fallet är "rollover", inte "ghosting".

"Ghosting" betyder att tre tangenttryckningar alstrar en fjärde - en "ghost key" för en tangent som inte är nedtryckt.
Anti-ghosting i mjukvara i tangentbordets mikrocontroller detekterar tillstånd där ghosting kan uppstå och motverkar detta genom att då inte registrera den tredje tangenttryckningen: vilket begränsar rollover - i det sämsta fallet - till två tangenter. Antighosting i mekaniska spel-tangentbord idag sker dock i hårdvara mha en diod per brytare, vilket inte begränsar rollover.
Rollover i ditt fall begränsas av det protokoll som ditt tangentbord använder över USB - vilket inte har med ghosting att göra.