Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Lära sig sql

Har fått för mig att för en gångs skull lära mig sql då jag ofta jobbar med skiten och fuskar med google för att lösa problem.

Jag tänkte börja direkt från scratch så att jag inte missar något.

Såg denna länk och började lalla lite.. men fick direkt fel jag jag körde hans exempel, jag körde describe och fick syntax error.

Någon som kan förklara vad som är fel och varför?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.579803/lar-dig-prata-sql--le...

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Neonodia:

Har fått för mig att för en gångs skull lära mig sql då jag ofta jobbar med skiten och fuskar med google för att lösa problem.

Jag tänkte börja direkt från scratch så att jag inte missar något.

Såg denna länk och började lalla lite.. men fick direkt fel jag jag körde hans exempel, jag körde describe och fick syntax error.

Någon som kan förklara vad som är fel och varför?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.579803/lar-dig-prata-sql--le...

Är det MySQL du sitter med till vardags? Exakt vad gör du för slags databashantering?

Jag får inga problem med att köra 'DESCRIBE produkter' efter schemat är byggt i SQLFiddle. Kan du bifoga en bild eller dylikt på hur det ser ut för dig?'

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Det fungerar för mig

I första rutan

CREATE TABLE produkter (id INT NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, titel VARCHAR(50) NOT NULL, beskrivning TEXT NOT NULL, artikelnummer VARCHAR(25) NOT NULL, pris DECIMAL(12, 2) NOT NULL);

I andra rutan

DESCRIBE produkter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Doh, dumstruten på.. Skrev bara describe.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Är olika DB:s mest microsoft DB i sql express eller vanliga sql.

Har lirat lite med mysql och webapps. Vill få en basic knowhow om sql för att förstå det mer och mer. Redan nu så har jag fått en aha upplevelevelse.

Skrivet av debben:

Är det MySQL du sitter med till vardags? Exakt vad gör du för slags databashantering?

Jag får inga problem med att köra 'DESCRIBE produkter' efter schemat är byggt i SQLFiddle. Kan du bifoga en bild eller dylikt på hur det ser ut för dig?'

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A