Permalänk
Medlem

Debianinstallation..

jag har tänkt mig följande i partitionsväg:

hårddisk1 /dev/hda
Windows 2000 Pro
Inget rörs..

Hårddisk2 /dev/hdb
4 GB Fat32 partition..
Linux boot (/boot) ~100MB
Linux swap ~512MB
Linux ( / ) ~12,5 GB

Men hur specifierar jag att kärnan ska lägga sig på /boot-partitionen ??
och hur tar man bort en kärna om man kompilerat en ny sen ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Under menyn 'Make system bootable' kan du välja ifall du vill använda MBR eller /boot. Om jag inte minns fel

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

hur mö minne har burken? i debian hade jag 128Mb ram och 128Mb swap på lapptopen när jag körde X.... gjord alldrig slut på det.... i gentoo kan det dra upp mot 100Mb av varje så har 256mb swap för att vara på den säkra sidan. Det är vi kompilering.
Ska du bara köra console så behövs inte så mycket... en 128Mb räcker till det mästa... har 160Mb ram och 256Mb swap på servern och annvänder knapp 10-20Mb swap max. Offast inget alls... då kör min Pentium 200:an en Q3 server och ftp och samba mm.

Permalänk
Medlem

Hmm .. vadå? jag vill lägga själva kärnan på /boot partitionen .. men tror inte den gör det just nu ?

Förtydligande:
Jag har alltså en partition på 100 MB som jag vill att kärnan ska ligga på ... men hur får man det dit ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

kopiera din kompilerade kärna vart du vill på datorn och ange i t.ex. lilo.conf vart den ligger någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
hur mö minne har burken? i debian hade jag 128Mb ram och 128Mb swap på lapptopen när jag körde X.... gjord alldrig slut på det.... i gentoo kan det dra upp mot 100Mb av varje så har 256mb swap för att vara på den säkra sidan. Det är vi kompilering.
Ska du bara köra console så behövs inte så mycket... en 128Mb räcker till det mästa... har 160Mb ram och 256Mb swap på servern och annvänder knapp 10-20Mb swap max. Offast inget alls... då kör min Pentium 200:an en Q3 server och ftp och samba mm.

har 1GB swap har nog aldrig lyckats fylla det mer än 5-10%
var osäker på hur mycket som behövdes, så jag drog till med något som borde räcka... har ju trots allt ~25GB ledigt iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
har 1GB swap har nog aldrig lyckats fylla det mer än 5-10%
var osäker på hur mycket som behövdes, så jag drog till med något som borde räcka... har ju trots allt ~25GB ledigt iaf...

vet en som gjorde en 500Mb bootpartiton. Offtast rekomenderas 75-100Mb och jag har 100Mb för har man 270Gb i runda slängar så vad fan. Men igäntkigen klarar man sig på 10Mb vad jag vet. en kärna tar lite över en Mb och så är det lite annan småskit.

Om man gör en bootpartiton så fungerar det som vanligt. dock får man nog mounta den när man kopierar kärnan. Gör jag i alla fall. Den är offtas inte mountad annars bara under booten men inte sedan.

men mountad så är det som vanligt. /boot/ inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag körde 0mb swap när jag hade 128mb minne, kom aldrig upp i 128mb använt RAM... så swap är ganska överskattat.

pa1983: Beror på vad du ställer in i fstab, ställer du in noauto så mountas den inte automatiskt(no shit? ;).
Själv har jag min kernel (bzImage) på /boot och kör lilo i mbr, så försvinner inte confen om jag installerar om, bara loadar den och kompilerar igen. Min /boot är på 120MB, jag använder 2.5MB, och då ligger det lite annan skit där oxo.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Jag körde 0mb swap när jag hade 128mb minne, kom aldrig upp i 128mb använt RAM... så swap är ganska överskattat.

pa1983: Beror på vad du ställer in i fstab, ställer du in noauto så mountas den inte automatiskt(no shit? ;).
Själv har jag min kernel (bzImage) på /boot och kör lilo i mbr, så försvinner inte confen om jag installerar om, bara loadar den och kompilerar igen. Min /boot är på 120MB, jag använder 2.5MB, och då ligger det lite annan skit där oxo.

man bör inte mounta bootpartitone av säkerhetskäl...vittsen med bootpartitonen är just att göra systemet säkrare.