Mikrofon och ljudkort för Gameplay Youtube

Permalänk
Medlem

Mikrofon och ljudkort för Gameplay Youtube

Hej SweC!

Är det någon som vet vad man ska ha för mikrofon och ljudkort för att spela in gameplay och ladda upp till YouTube så det blir bra kvalite?
Just nu sitter jag på en AntLion micmod. och visst, det fungerar, men det blir inte speciellt bra kvalite på talet.
Jag har även testa med Snowball och Yeti, men de tar upp så mycket ljud så de är i princip oanvändbara för mitt ändamål.

Jag spelade även in med Audacity på separat spår och försökte mig på med Noise Reduction osv, men nackdelen med detta är ju att det blir väldigt metallisk röst när man håller på med sådant, det blir inte bra det heller.

Jag vill inte gärna göra VoiceOver utan spela in samtidigt som man spelar, så det blir mer naturligt så att säga.

Har fundera på tex att köpa dessa två prylar, skulle det bli bättre? Kan man "filtrera" bort ljudet runt omkring så den endast tar upp talet?

Audio Technica AT2035
Och
Focusrite Scarlett Solo

Enligt vad jag har hittat så måste man nästan ha en Dynamisk mikrofon, stämmer detta?

Snowball, Yeti och At2035 är ju Kondensator/Kardioid, så fungerar det inte bra med Snowball och Yeti, så lär det inte fungera bra med AT2035 heller?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kan tillägga:
De flesta artiklar man hittar på google rekommenderar Snowball eller Yeti, de ska vara så bra för det relativt låga priset.

Jag fattar inte detta, de tar upp precis vartenda litet ljud som görs, man hör varenda tryck på tangentbordet eller klick med musen, eller grannen som lägger en brakare på toan.

Jag hade även dem monterade på ett mikrofonstativ, som inte hade kontakt med datorbordet.
Jag hörde till och med mina andetag.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Att micen tar upp ljud runtom är inget konstigt, du får ha micen på en arm så den kommer nära munnen och sätta noise gate så den bara spelar in medans du faktiskt pratar.
Själv kör jag med en Røde NT-USB och funkar fint till streaming (de få gångerna jag gör det) samt får konstant folk i games som nämner hur jävla bra det låter.

https://clips.twitch.tv/davidmodig/RealTermiteDatSheffy
Inte det bästa klippet, men där hör du inget bakgrundsljud från micen. Allt tack vare noise gate och välplacerad mic!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kan tillägga:
De flesta artiklar man hittar på google rekommenderar Snowball eller Yeti, de ska vara så bra för det relativt låga priset.

Jag fattar inte detta, de tar upp precis vartenda litet ljud som görs, man hör varenda tryck på tangentbordet eller klick med musen, eller grannen som lägger en brakare på toan.

Jag hade även dem monterade på ett mikrofonstativ, som inte hade kontakt med datorbordet.
Jag hörde till och med mina andetag.

Om du pratar nära yetin så borde det inte vara ett problem med bakrundsljud, dra ner ljudet på micken också. Om du vill ta det ett snäpp längre kan man köpa till ett popfilter och en arm (som du redan har), men även en shockmount. Micken borde då inte ta upp några som helst bakrundsljud, och om den tar upp lite så kan du använda brusreduceringsfunktionen i audacity.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jag har en AT2035. Den funkar fint. Som tidigare nämts placera nära ljudkällan, shockmount och eventuellt popfilter så ska de nog fungera utan problem.
Jag kör en RME Babyface Men villket interface som hellst funkar säkert bra. Så länge de har de anslutningar och funktioner man behöver.
Kanske montera lite ljudabsorbent runt om i rummet.

Jag förstår dock inte varför en dynamisk mikrofon skulle hjälpa dig på något sätt. Har du en motivering?

Permalänk
Medlem

@OP
Var har du placerat dina mikrofoner när de snappar upp allt? Vilka inställningar? Hur hög gain? Hur är den vinklad? Hur mycket har du runt mikrofonen som kan studsa ljudvågorna? Att köpa en mikrofon är inte en automagisk lösning. Lite som att när man är trött på att promenera till jobbet och köper en bil. Du måste fortfarande tanka, fylla på spolarvätska, åka in på besiktning, hålla på med försäkringar, värdehandlingar, lufttryck i däcken, osv.

Du nämnde att du inte ville göra voiceover, men för snart tre år sen smakade jag på om jag ville göra Hearthstone gameplay videon så jag frapsade ett Arena run. Kort och gott nej, att prata är inte min grej och edita tog på tok för lång tid, men jag fick testa just ljudkvalité osv.
Länk till klippet.
Detta är inspelat med en Siberia v2 (typ 500kr headset när jag köpte den för ett gäng år sen). Man behöver inte lyssna mer än kanske 5 sek för att fatta att det går att få bra ljud även med en "Skype-mic" så länge man fixar rätt med inställningar osv.

Det går även att separera mikrofon, spel och windows (läs: voice-comms) i egna ljudspår, vilket gör det lättare att ändra ljudnivåer osv, och underlättar om du vill göra montage och sätta upp på youtube (och stänga av bakgrundsmusiken ex). Allt går att googla fram.

Skrivet av lowngcawt:

Själv kör jag med en Røde NT-USB och funkar fint till streaming
[...]
https://clips.twitch.tv/davidmodig/RealTermiteDatSheffy

Det där var fantastisk ljudkvalité. Riktigt bra setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@OP
Var har du placerat dina mikrofoner när de snappar upp allt? Vilka inställningar? Hur hög gain? Hur är den vinklad? Hur mycket har du runt mikrofonen som kan studsa ljudvågorna? Att köpa en mikrofon är inte en automagisk lösning. Lite som att när man är trött på att promenera till jobbet och köper en bil. Du måste fortfarande tanka, fylla på spolarvätska, åka in på besiktning, hålla på med försäkringar, värdehandlingar, lufttryck i däcken, osv.

Du nämnde att du inte ville göra voiceover, men för snart tre år sen smakade jag på om jag ville göra Hearthstone gameplay videon så jag frapsade ett Arena run. Kort och gott nej, att prata är inte min grej och edita tog på tok för lång tid, men jag fick testa just ljudkvalité osv.
Länk till klippet.
Detta är inspelat med en Siberia v2 (typ 500kr headset när jag köpte den för ett gäng år sen). Man behöver inte lyssna mer än kanske 5 sek för att fatta att det går att få bra ljud även med en "Skype-mic" så länge man fixar rätt med inställningar osv.

Det går även att separera mikrofon, spel och windows (läs: voice-comms) i egna ljudspår, vilket gör det lättare att ändra ljudnivåer osv, och underlättar om du vill göra montage och sätta upp på youtube (och stänga av bakgrundsmusiken ex). Allt går att googla fram.

Det där var fantastisk ljudkvalité. Riktigt bra setup.

This.
99% handlar om placering, filter, vinkel och gain.
Jag sitter ofta och streamar medans sambon tittar på TV i bakgrunden utan att det hörs till streamen, visst sitter hon brevid och spelar medans hon pratar med sina vänner så kan det höras såklart men då är det bara knappt en meter mellan min mic och henne. Trots det så hörs inte några ljud från fläktar, tangentbord eller möss.

Tack @Raphaei är sjukt nöjd faktiskt!
Och jag kör inte med världens häftigaste mic-arm heller, den kostar under 100:- på amazon. Trodde inte den skulle hålla länge men nästan 3år senare och den fungerar fortfarande perfekt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att micen tar upp ljud runtom är inget konstigt, du får ha micen på en arm så den kommer nära munnen och sätta noise gate så den bara spelar in medans du faktiskt pratar.
Själv kör jag med en Røde NT-USB och funkar fint till streaming (de få gångerna jag gör det) samt får konstant folk i games som nämner hur jävla bra det låter.

https://clips.twitch.tv/davidmodig/RealTermiteDatSheffy
Inte det bästa klippet, men där hör du inget bakgrundsljud från micen. Allt tack vare noise gate och välplacerad mic!

Hur fungerar det med Noise Gate, är det hårdvara eller mjukvara?

Jag har nog inte skrivit riktigt som jag menar med bakgrundsljud, det är alltså INTE missljud från mikrofon osv, utan att den tar upp precis ALLT ljud utan något filter.

Jag har testat alla möjliga inställningar med volym, med och utan boost och olika distans från munnen, har haft mikrofonerna på arm, med popfilter och så nära som 10cm från munnen, men den tar ändå upp minsta ljud utanför, tex när man klickar med musen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Hur fungerar det med Noise Gate, är det hårdvara eller mjukvara?

Jag har nog inte skrivit riktigt som jag menar med bakgrundsljud, det är alltså INTE missljud från mikrofon osv, utan att den tar upp precis ALLT ljud utan något filter.

Jag har testat alla möjliga inställningar med volym, med och utan boost och olika distans från munnen, har haft mikrofonerna på arm, med popfilter och så nära som 10cm från munnen, men den tar ändå upp minsta ljud utanför, tex när man klickar med musen.

Ja, jag tror att alla här hänger med på att det inte är missljud du menade utan knapptryckningar på tangentbord osv.

Noise Gate inställningen kör jag i OBS, tänk voice activation i Teamspeak T.ex. Den måste ställas in så ljud från tangentbord och andra oönskade ljud inte aktiverar microfonen och bara din röst ska aktivera den.
Därav är det viktigt att microfonen är nära munnen så du inte behöver prata så högt och slåss med ljud från högljudda mekaniska tangentbord osv.
Stänger jag helt av Noise Gate så kommer micen självklart ta upp allt annat ljud runtom, det är trots allt en BRA mic.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@OP
Var har du placerat dina mikrofoner när de snappar upp allt? Vilka inställningar? Hur hög gain? Hur är den vinklad? Hur mycket har du runt mikrofonen som kan studsa ljudvågorna? Att köpa en mikrofon är inte en automagisk lösning. Lite som att när man är trött på att promenera till jobbet och köper en bil. Du måste fortfarande tanka, fylla på spolarvätska, åka in på besiktning, hålla på med försäkringar, värdehandlingar, lufttryck i däcken, osv.

Du nämnde att du inte ville göra voiceover, men för snart tre år sen smakade jag på om jag ville göra Hearthstone gameplay videon så jag frapsade ett Arena run. Kort och gott nej, att prata är inte min grej och edita tog på tok för lång tid, men jag fick testa just ljudkvalité osv.
Länk till klippet.
Detta är inspelat med en Siberia v2 (typ 500kr headset när jag köpte den för ett gäng år sen). Man behöver inte lyssna mer än kanske 5 sek för att fatta att det går att få bra ljud även med en "Skype-mic" så länge man fixar rätt med inställningar osv.

Det går även att separera mikrofon, spel och windows (läs: voice-comms) i egna ljudspår, vilket gör det lättare att ändra ljudnivåer osv, och underlättar om du vill göra montage och sätta upp på youtube (och stänga av bakgrundsmusiken ex). Allt går att googla fram.

Det där var fantastisk ljudkvalité. Riktigt bra setup.

Jag har haft dem vinklade på alla möjliga sätt och testat, på olika avstånd osv.
Jag kör allt från 0 gain till 100 gain, 20 volym till 100 volym och allt där emellan.

Det var lite därför jag skapade tråden, vad behöver jag mer köpa till, för att det ska bli bra?

Någon sa Noise Gate, så den bara tar upp ljud över viss volym? Hur ställer man in det, i audioprogramet, eller är det en hårdvara man köper till och kopplar in?

Jag spelar in video genom Shadowplay och mikrofonen spelar jag in på separat ljudspår i Audacity.
Så det är inga problem att justera volymerna osv.
Problemet är ju att de mikrofonerna jag har testa tar upp minsta lilla ljud som görs i rummet, eller rummet brevid.

Jag tycker det låter OK med Mic Mod osv, men det är ingen höjdarkvalite, jag vill att det ska låta bättre bara.
Ljudkvaliten med Snowball och Yetin var superb, men de är alldeles för känsliga?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Jag har en AT2035. Den funkar fint. Som tidigare nämts placera nära ljudkällan, shockmount och eventuellt popfilter så ska de nog fungera utan problem.
Jag kör en RME Babyface Men villket interface som hellst funkar säkert bra. Så länge de har de anslutningar och funktioner man behöver.
Kanske montera lite ljudabsorbent runt om i rummet.

Jag förstår dock inte varför en dynamisk mikrofon skulle hjälpa dig på något sätt. Har du en motivering?

Inte mer än att det jag har läst så tar inte Dynamiska mickar upp lika mycket ljud som kondensatormickar?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja, jag tror att alla här hänger med på att det inte är missljud du menade utan knapptryckningar på tangentbord osv.

Noise Gate inställningen kör jag i OBS, tänk voice activation i Teamspeak T.ex. Den måste ställas in så ljud från tangentbord och andra oönskade ljud inte aktiverar microfonen och bara din röst ska aktivera den.
Därav är det viktigt att microfonen är nära munnen så du inte behöver prata så högt och slåss med ljud från högljudda mekaniska tangentbord osv.
Stänger jag helt av Noise Gate så kommer micen självklart ta upp allt annat ljud runtom, det är trots allt en BRA mic.

vart hittar man Noise Gate i OBS? Kan inte hitta detta.

Audacity kan man bara kunna lägga på Noise Gate EFTER att inspelningen är gjord verkar det som, man vill ju ha att den är aktiv under tiden man spelar in.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

vart hittar man Noise Gate i OBS? Kan inte hitta detta.

Audacity kan man bara kunna lägga på Noise Gate EFTER att inspelningen är gjord verkar det som, man vill ju ha att den är aktiv under tiden man spelar in.

https://obsproject.com/forum/resources/obs-studio-how-to-conf...
Där har du en guide för mic settings i OBS!
Är lite osäker på hur Noise Gate funkar i Audacity, antar att det är ett plugin du måste ladda ner.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

https://obsproject.com/forum/resources/obs-studio-how-to-conf...
Där har du en guide för mic settings i OBS!
Är lite osäker på hur Noise Gate funkar i Audacity, antar att det är ett plugin du måste ladda ner.

Tack, ja precis, det är ett plugin som man kan köra efter att inspelningen är klar, så den tar bort ljud under en viss nivå, inte riktigt lika bra som i OBS där den bara aktiverar ÖVER en viss nivå. Det är ju lite det jag var ute efter.

Kanske får skita i Shadowplay och köra via OBS istället.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Tack, ja precis, det är ett plugin som man kan köra efter att inspelningen är klar, så den tar bort ljud under en viss nivå, inte riktigt lika bra som i OBS där den bara aktiverar ÖVER en viss nivå. Det är ju lite det jag var ute efter.

Kanske får skita i Shadowplay och köra via OBS istället.

Ja det tycker jag, OBS är perfekt för både inspelning och streaming

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

arm heller, den kostar under 100:- på amazon. Trodde inte den skulle hålla länge men nästan 3år senare och den fungerar fortfarande perfekt.

Vill inte kapa denna tråden, men du råkar inte ha någon länk till den där armen? Har letat länge efter något lite billigare som jag kan testa för att se om det är något för mig, men alla billiga armar jag hittar verkar så avskyvärt rangliga.

Tack på förhand!

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja det tycker jag, OBS är perfekt för både inspelning och streaming

Jag får väl sätta mig ner och kolla lite inställningar, det lilla jag testat med OBS så tycker jag att bilden hackar lite mer än med tex Shadowplay. OBS är ju mer avancerat, mycket mer inställningar man måste pilla med för att få det bra.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Vill inte kapa denna tråden, men du råkar inte ha någon länk till den där armen? Har letat länge efter något lite billigare som jag kan testa för att se om det är något för mig, men alla billiga armar jag hittar verkar så avskyvärt rangliga.

Tack på förhand!

https://www.amazon.co.uk/dp/B01MXL2G4B/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid...
Varsågod, är inte samma säljare som jag köpte från men ser ut att vara precis likadan arm (alla använder antagligen samma kinafabrik)

Skrivet av DeFeCT79:

Jag får väl sätta mig ner och kolla lite inställningar, det lilla jag testat med OBS så tycker jag att bilden hackar lite mer än med tex Shadowplay. OBS är ju mer avancerat, mycket mer inställningar man måste pilla med för att få det bra.

Precis, det finns så sjukt mycket inställningar i OBS att pilla på och ändra. Finns mängder med guider och tips att hitta med lite googlande, bara att köra på så kommer du tillslut få till det bra!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

https://www.amazon.co.uk/dp/B01MXL2G4B/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid...
Varsågod, är inte samma säljare som jag köpte från men ser ut att vara precis likadan arm (alla använder antagligen samma kinafabrik)

Kanon, tack så mycket! Blev en beställning direkt.

God jul!

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Kanon, tack så mycket! Blev en beställning direkt.

God jul!

Härligt!
Nu är ju armen garanterat inte lika stadig som t.ex PSA1, men för runt en hundring med frakt så är det svårt att inte tycka att det är en bra deal

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-