Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

PS/2 port split?

Hej,

Jag söker en lösning till följande:

Jag har en PS/2 port för mus. inget annat.
Jag vill splitta den till två. alltså kunna ha möjlighet att ha två st möss anslutna till en enhet.

Finns det någon sådan lösning? Någon form av switch eller liknande?

Sedan ska jag hitta en mus som fungerar trådlöst med en distans på minst 5 meter och är i ett annat rum än vart "sändaren" sitter. Tar gärna emot förslag på detta också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av dannyd:

Hej,

Jag söker en lösning till följande:

Jag har en PS/2 port för mus. inget annat.
Jag vill splitta den till två. alltså kunna ha möjlighet att ha två st möss anslutna till en enhet.

Finns det någon sådan lösning? Någon form av switch eller liknande?

Sedan ska jag hitta en mus som fungerar trådlöst med en distans på minst 5 meter och är i ett annat rum än vart "sändaren" sitter. Tar gärna emot förslag på detta också

Av vilken anledning vill du köra med PS/2 uttaget för mus? kör på usb?

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Jaeger90:

Av vilken anledning vill du köra med PS/2 uttaget för mus? kör på usb?

Som jag skrev. På systemet i fråga finns det inget USB. jag har endast PS/2 port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av dannyd:

Som jag skrev. På systemet i fråga finns det inget USB. jag har endast PS/2 port

Okej sry missuppfattade det.

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tror inte du kan ha 2 ps2 möss anslutna samtidigt men du kan ju växla mellan dem och en manuell kvmswitch klarar det garanterat och det kan kanske funka även med elektroniska switchar.

Räckvidden på en trådlös mus beror mycket på väggmaterialet men de flesta blåtandsmöss klarar 5 m och orkar gå igenom en vanlig innervägg men har du väggar som dämpar mycket tex med metall eller betong så blir det stopp.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Vad är det för system som inte har USB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du kan ha 2 ps2 möss anslutna samtidigt men du kan ju växla mellan dem och en manuell kvmswitch klarar det garanterat och det kan kanske funka även med elektroniska switchar.

Räckvidden på en trådlös mus beror mycket på väggmaterialet men de flesta blåtandsmöss klarar 5 m och orkar gå igenom en vanlig innervägg men har du väggar som dämpar mycket tex med metall eller betong så blir det stopp.

Ok, tack för info. Det funkar bra om man kan växla manuellt. Ska kolla upp kvmswitch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Är rätt säker på att jag sett specialgjorda PS/2-muxers som tillåter anslutning av fler pekdon till samma PS/2-port någon gång i tiden. Special och någon gång i tiden är dock nyckelord här, i praktiken tror jag också att det absolut billigaste och enklaste sättet att göra det är att köra med en vanlig KVM-switch. Dylika med PS/2-stöd går att få tag på till en rimlig slant även idag.

Har en Aten CS62A till mina retroburkar som funkat oklanderligt både länge och väl, om du vill ha specifika rekommendationer.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!