Mail till Hotmail studsar från vår server - Roundcube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Mail till Hotmail studsar från vår server - Roundcube

Får detta (se nedan block)

Testar jag här får jag en mismatch: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=smtp%3a77.81.7.37...

Får dock samma på vår andra server: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blacklist%3a77.81... men där studsar det inte till Hotmail. Hamnar dock i skräpkorgen... Men når ju fram iaf.

Någon som vet hur vi löser det här?

This is the mail system at host iceycloud-1.novalocal. I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The mail system <icedorj@hotmail.com>: host mx2.hotmail.com[104.44.194.237] said: 550 SC-001 (SNT004-MC11F17) Unfortunately, messages from 77.81.7.37 weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list. You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL FROM command) Reporting-MTA: dns; iceycloud-1.novalocal X-Postfix-Queue-ID: 43D2C3A4FE X-Postfix-Sender: rfc822; info@iceycloud.com Arrival-Date: Fri, 23 Dec 2016 10:31:31 +0000 (UTC) Final-Recipient: rfc822; icedorj@hotmail.com Original-Recipient: rfc822;icedorj@hotmail.com Action: failed Status: 5.0.0 Remote-MTA: dns; mx2.hotmail.com Diagnostic-Code: smtp; 550 SC-001 (SNT004-MC11F17) Unfortunately, messages from 77.81.7.37 weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list. You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. Ämne test 2 Avsändare info@iceycloud.com Mottagare icedorj@hotmail.com Datum idag 11:31 Return-Path: <info@iceycloud.com> Received: from localhost (localhost [127.0.0.1]) by iceycloud-1.novalocal (Postfix) with ESMTP id 43D2C3A4FE for <icedorj@hotmail.com>; Fri, 23 Dec 2016 10:31:31 +0000 (UTC) X-Virus-Scanned: Debian amavisd-new at iceycloud-1.novalocal Received: from iceycloud-1.novalocal ([127.0.0.1]) by localhost (iceycloud-1.novalocal [127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10026) with ESMTP id WMnCoGj6KEEb for <icedorj@hotmail.com>; Fri, 23 Dec 2016 10:31:30 +0000 (UTC) Received: from iceycloud.com (localhost [127.0.0.1]) by iceycloud-1.novalocal (Postfix) with ESMTP id AE28D3A185 for <icedorj@hotmail.com>; Fri, 23 Dec 2016 10:31:30 +0000 (UTC) MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=US-ASCII; format=flowed Content-Transfer-Encoding: 7bit Date: Fri, 23 Dec 2016 11:31:30 +0100 From: info@iceycloud.com To: icedorj@hotmail.com Subject: test 2 Message-ID: <84c0c27935a93008a4bb5f09745b2bc1@iceycloud.com> X-Sender: info@iceycloud.com User-Agent: Roundcube Webmail/1.1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Fixa SPF, DKIM och DMARC så blir hotmail snällare mot er utgående epost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@hasenfrasen: låter bra men hur gör jag det?

Edit: jag skrev in min mail domän i postfix/main.cf vilket gjorde den här glad iaf https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=smtp%3a77.81.7.37...

Hotmail inte nöjd än dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@hasenfrasen: låter bra men hur gör jag det?

Du lär in i din domänhanterare och mecka, t.ex. https://support.loopia.se/wiki/spf/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Tänk på det här också.

"
Diagnostic-Code: smtp; 550 SC-001 (SNT004-MC11F17) Unfortunately, messages from
77.81.7.37 weren't sent. Please contact your Internet service provider
since part of their network is on our block list
. You can also refer your
provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
"

Just den biten bör du dock just som dom säger ta med din leverantör av nät till den servern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@onoroc: jo. Känns som den kan vara allvarligare än plusmenyn ovan va?

Skickade det till Citynetwork som äger nätverket. Inget vettigt svar och känns som de vill bolla bort. Oklart varför.

Sen är det ju Jul så svårt få tag i någon. Lite så här mysigt julirriterad

Tack för er hjälp. Kommer ni på något annat smart blir jag glad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@onoroc: jo. Känns som den kan vara allvarligare än plusmenyn ovan va?

Skickade det till Citynetwork som äger nätverket. Inget vettigt svar och känns som de vill bolla bort. Oklart varför.

Sen är det ju Jul så svårt få tag i någon. Lite så här mysigt julirriterad

Tack för er hjälp. Kommer ni på något annat smart blir jag glad.

SPF kommer ju inte att hjälpa i det här fallet - står ju att nätet mailet kommer ifrån är svartlistat.
Värt att komma ihåg om du sätter upp SPF i en delad miljö är att du tillåter ALLA som använder samma mailrelay (om det nu är uppsatt så) att skicka som din domän.

Citera! Gaming: Chassi: FD R4| CPU: 7700K | Kylare: Noctua NH-D14 | MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | Grafikkort: GTX1080 | RAM: Corsair LPX 16GB 3333MHz CL16 | OS:Disk: Intel 600p 512GB | PSU: EVGA Supernova 850 G2 |
Servrar: x2 DL380 G7 x2 X5660 - 294/240GB Ram (VM Pfsense + annat)
Desktop i7 2600K - 8GB + HP DL360 G7 2xE5620 -16GB Ram (ej i drift)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@onoroc: jo. Känns som den kan vara allvarligare än plusmenyn ovan va?

Skickade det till Citynetwork som äger nätverket. Inget vettigt svar och känns som de vill bolla bort. Oklart varför.

Sen är det ju Jul så svårt få tag i någon. Lite så här mysigt julirriterad

Tack för er hjälp. Kommer ni på något annat smart blir jag glad.

Om nu Reverse matchar forward som det ska samt att du ordnar till SPF , DKIM å DMARC så kan du ju alltid göra ett försök med att köra igenom det här formuläret för " Sender Information for Outlook.com Delivery "

https://support.microsoft.com/en-us/getsupport?oaspworkflow=s...

Inte helt säkert att du får igenom det då det är primärt din leverantörs ansvar att hålla rätt på sina nät men försöka kan du ju alltid = )

@qhrizz

^ Har ju även en poäng i det att du ska vara lite försiktig att garantera ett SPF mm om det nu skulle vara så att du har shared hosting. Men som jag förstått dig så är det en vps / dedikerad server du abonnerar på via City ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@onoroc: precis, det är en VPS hos City.

Jag tror det det är blockningen som orsakar detta. En annan server vi har hos Citycloud med samma konfiguration men på annat spann 91.106.198.242 kan utan problem skicka mail till Hotmail.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@onoroc: precis, det är en VPS hos City.

Jag tror det det är blockningen som orsakar detta. En annan server vi har hos Citycloud med samma konfiguration men på annat spann 91.106.198.242 kan utan problem skicka mail till Hotmail.

Då tycker jag helt klart att du ska göra ett försök med Sender Information for Outlook.com Delivery formuläret jag länkade innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@onoroc: redan gjort. Sorry, glömde svara på den.

Fick detta kryptiska som svar:
-----

Please note that your ticket number is in the subject line of this mail.

77.81.7.37

Note: Errors are unlikely, however, if an error is indicated, please resubmit the specific IP or IP range.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Nu verkar det helt plötsligt funka! Woop!

Vad kan orsaken vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Det första är bara diffust " tack för din ticket " svar. Kul att det löste sig så fort ändå. Ibland får man vänta 5 dagar på att MS ska reagera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@onoroc:

Tack för er hjälp! Ska kolla på hur jag löser övriga tips i vår setup så vi förhoppningsvis också slipper hamna i skräpkorgen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@onoroc:

Tack för er hjälp! Ska kolla på hur jag löser övriga tips i vår setup så vi förhoppningsvis också slipper hamna i skräpkorgen.

Om du har DNS hanteringen via City så kan du kika här på ett exempel på hur SPF görs.

https://www.mail-tester.com/spf/citynetwork

Du kan även dra ett test mail mot https://www.mail-tester.com ( ja besök sidan så får du en e-post adress att maila mot ) så visar den hur du bäst formaterar SPF för din server.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Fixa en SPF med hard-fail.
Provmejla till https://www.mail-tester.com/ och se vad den säger.

Tex. Office365 har en egen blocklista där IP-adresser kan hamna. Då får man manuellt avanmäla sig från listan. Man ser det i smtp-svaret från servern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@onoroc: & @jocke92

Har nu 10/10 på denna https://www.mail-tester.com Tack för all er hjälp!