Vill sätta upp en lokal server och koppla den till min app - hur?

Permalänk
Medlem

Vill sätta upp en lokal server och koppla den till min app - hur?

Tjo!

Jag har ett enkelt problem men inga erfarenheter inom webbserver.

Problemet: Jag har en app där man ska kunna ladda ner bilder, t.ex. 5 st bilder. Bilderna är tänkta att finnas på en webbserver och ska kunna hämtas via appen. Jag hade tänkt betala för ett abonnemang hos Binero för webbservern (har ni bättre förslag så säg gärna till!). Men innan jag gör det vill jag testa så att appen verkligen fungerar. Finns det ett enkelt sätt att sätta upp en lokal server som appen kan koppla upp sig mot? Om den lokala servern ligger uppe på min stationära dator; hur gör jag så att dessutom min mobil kan koppla upp sig mot den i samma nät?

För några år sedan lekte jag lite i Wamp/Apache. Är det något jag kan använda mig av? Eller hur gör man idag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tjo!

Jag har ett enkelt problem men inga erfarenheter inom webbserver.

Problemet: Jag har en app där man ska kunna ladda ner bilder, t.ex. 5 st bilder. Bilderna är tänkta att finnas på en webbserver och ska kunna hämtas via appen. Jag hade tänkt betala för ett abonnemang hos Binero för webbservern (har ni bättre förslag så säg gärna till!). Men innan jag gör det vill jag testa så att appen verkligen fungerar. Finns det ett enkelt sätt att sätta upp en lokal server som appen kan koppla upp sig mot? Om den lokala servern ligger uppe på min stationära dator; hur gör jag så att dessutom min mobil kan koppla upp sig mot den i samma nät?

För några år sedan lekte jag lite i Wamp/Apache. Är det något jag kan använda mig av? Eller hur gör man idag?

Tack på förhand!

Ngn Linuxdistro och Apache borde fungera, svårt att veta vad du ska göra dock.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Ngn Linuxdistro och Apache borde fungera, svårt att veta vad du ska göra dock.

Ok, jag har en dator med Ubuntu liggandes. Ska pröva med den.

I appen finns en knapp "ladda ner" och då hämtas en bild från servern. Det är allt som ska göras

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok nu är min lokala server igång. Det är Apache2 på en laptop med Ubuntu distro. Jag kan komma åt huvudmappen från min stationära dator i samma nät. MEN! När jag vill komma åt en fil, t.ex. hemsida.html, så fungerar det inte. Får endast upp default-apache sidan (den som har rubriken It Works!). Jag kommer åt huvudsidan (root directory?) som ligger på t.ex. 192.111.222.3. Men jag vill komma åt 192.111.222.3/hemsida.html.

Någon som vet var problemet kan ligga?

Edit: Det är löst nu. Råkade lägga filen i fel mapp, nu ligger den i root-directory. Då ska jag bara få appen att connecta mot servern. God jul på er!