Hjälp mig att hitta i Receiver-träsket!

Permalänk
Skrivet av Insanity92:

Jag har också kollat en hel del på den men funderar på hur den står sig mot Yamaha RX-V679.

Jo kollade faktiskt på den också, bra pris på den med.

Tror jag nog kommerr köpa Yamahan, visst funkar den bra som stereo receiver också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo kollade faktiskt på den också, bra pris på den med.

Tror jag nog kommerr köpa Yamahan, visst funkar den bra som stereo receiver också?

Vet man med sig att man ska endast köra stereo så ska man absolut inte gå o köpa en surroundförstärkare. Säg att du väljer mellan 2 förstärkare, båda för 5000 men den ena är stereo och den andra surround. Den som är surround har såklart fler förstärkare inbyggt(för varje högtalare) vilket gör att varje del är av mindre kvalité än om du köper en till stereo som endast har 2 förstärkare.

Det finns säkert modifikationer på detta men detta var vad jag fick lära mig när jag köpte grävde mig ner i förstärkareträsket inför köp för några år sen.

Sen antar jag att det beror på vilken finsmakare man är också men oavsätt så lär du får betala för de extra kanalerna i en surroundförstärkare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Vet man med sig att man ska endast köra stereo så ska man absolut inte gå o köpa en surroundförstärkare. Säg att du väljer mellan 2 förstärkare, båda för 5000 men den ena är stereo och den andra surround. Den som är surround har såklart fler förstärkare inbyggt(för varje högtalare) vilket gör att varje del är av mindre kvalité än om du köper en till stereo som endast har 2 förstärkare.

Det finns säkert modifikationer på detta men detta var vad jag fick lära mig när jag köpte grävde mig ner i förstärkareträsket inför köp för några år sen.

Sen antar jag att det beror på vilken finsmakare man är också men oavsätt så lär du får betala för de extra kanalerna i en surroundförstärkare.

Finns det steroförstärkare som har alla funktioner som surroundförstärkare har (utöver mängden hötalare man kan koppla in)? Jag tänker på mängder av HDMI portar, Wi-Fi, Bluetooth, Airplay och Spotify connect. Om det finns något sådant är det möjligt att det är ett bättre val för mig.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Finns det steroförstärkare som har alla funktioner som surroundförstärkare har (utöver mängden hötalare man kan koppla in)? Jag tänker på mängder av HDMI portar, Wi-Fi, Bluetooth, Airplay och Spotify connect. Om det finns något sådant är det möjligt att det är ett bättre val för mig.

Det finns men om du har planer på att skaffa 5.1 i framtiden så ska du ha en surroundstärkare, helt klart. Surt att behöva köpa ny förstärkare också om du skulle få för dig att skaffa fler högtalare.

Finns det inga planer för fler högtalare än 2 så kan du stanna på en stereoförstärkare. T ex. denna http://www.brl.se/sv/artiklar/onkyo-tx-l20d-natverksreceiver....

Fanns 13 stycken på prisjakt med hdmi, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s301351159&o=produkt_pr...

Permalänk
Avstängd

@Insanity92: Beroende på vad du har för högtalare så går en del surround-receivers att koppla med bi-amp, då nyttjar du 4 av förstärkarna i receivern istället för 2. Finns dock 2 läger som är för/emot men är ofta möjligt i.a.f

Permalänk
Medlem

Du ska ju köpa ett surroundpaket skriver du ju så varför börja snöa in dig i steroförstärkare ?

Permalänk
Skrivet av Klubba:

@Insanity92: Beroende på vad du har för högtalare så går en del surround-receivers att koppla med bi-amp, då nyttjar du 4 av förstärkarna i receivern istället för 2. Finns dock 2 läger som är för/emot men är ofta möjligt i.a.f

Kan finnas en del fördelar, men man ska ju tänka på att man fortfarande belastar samma nätdel, så den totala tillgängliga effekten behöver inte nödvändigtvis bli större för det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Du ska ju köpa ett surroundpaket skriver du ju så varför börja snöa in dig i steroförstärkare ?

Det är inte jag som startade tråden, lånade den lite bara. Köpte en Sony STR DN1070 till slut då REAn på Yamahan försvann vilket gjorde valet ganska enkelt. Alla klagomål på den förstärkaren verkar enbart ha att göra med folk som ska köra massa zoner vilket jag är totalt ointresserad av så tror den blir bra ändå

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO