köpråd, Ipad 2 eller 4 åt ett barn som hjälpmedel.

Permalänk

köpråd, Ipad 2 eller 4 åt ett barn som hjälpmedel.

Jag ska köpa Ipad åt min 6åring, men velar mellan vad vi ska köpa. Budgeten är max 4500kr som det ser ut idag.

När vi testat i butik så känns det som det är en mini han ska ha. Den ska användas som hjälpmedel i vardagen, schema, tidshjälpmedel etc men också titta på film, spela minecraft och lite pedagogiska appar.

Idag har han en Iphone 4 som han använder till netflix, viaplay och youtube, men den börjar bli extremt seg.

Eftersom vi ofta är ute och han använder mobilen då så bör det nog gå att koppla upp mot mobilnät, tror han blir för begränsad annars. Har sett att man kan dela via mobilen går det via hans iphone 4 eller måste det vara nyare. Fast ha mobil och surfplatta med vet jag inte om det är så smidigt. Finns det andra lösningar om jag inte är med. Jag har iphone SE så där kan vi dela ifrån.

Så jag har hittat Ipad mini 2 32gb med mobilt nätverk för ca 4000kr, men blir det för långsamt och segt, kommer den inte klara de appar som finns om ett tag? Hans hjälpmedelsappar är ios 6 som krav och är inte så avancerade men sitta med något som är jättesegt blir ju inte skoj.

Alternativt Ipad mini 4 32gb fast bara wifi och lösa mobilt nätverk på annat sätt. Han använder min iphone SE nu när vi är ute för där funkar pokemon och något flygspel och minecraft. Är det smartast att satsa på en mini4?

Jag har noll erfarenhet av surfplattor, kör bara mobil eller dator men han behöver det som hjälpmedel nu och det måste vara apple för annars funkar inte flera av hjälpmedelsapparna till den. Snälla är det någon som kan ge råd, i butiken tyckte de vi skulle köpa Pro men så mycket pengar har han inte fått i fonderna han sökt, ska ju ha skal till också.

Permalänk
Medlem

iPad är generellt mycket bra plattform om man behöver det som hjälpmedel.

Mitt råd är att försöka köpa så ny modell som möjligt, överväg begagnad om möjligt. Vi använder WiFi-versionen och löser mobil-access mha en portabel 4G-router, vilket fungerar utmärkt.
Skulle jag välja mellan de modeller du nämner skulle jag gå på iPad Mini 4 framför iPad Mini 2. Jag tycker också att iPad Pro är för stor (och för dyr). Personligen fördrar jag den vanliga iPad storleken.

I vårt fall (vi har ett barn med "autismspektrum-diagnos") så har några saker varit viktigt
1) iPad då det finns massvis med bra hjälpmedelsappar och man kan få en del via habiliteringen.
2) Massa lagring - det filmas en hel del hos oss
3) Bra skydds-skal - det har hänt att iPad:en "tappats" i golvet några gånger. Vi kör Otterbox.
4) iPad (ej mini, ej Pro) är för oss optimal storlek, inte för liten, inte för stor

Permalänk
Skrivet av Zebrafink:

Så jag har hittat Ipad mini 2 32gb med mobilt nätverk för ca 4000kr, men blir det för långsamt och segt, kommer den inte klara de appar som finns om ett tag? Hans hjälpmedelsappar är ios 6 som krav och är inte så avancerade men sitta med något som är jättesegt blir ju inte skoj.

Alternativt Ipad mini 4 32gb fast bara wifi och lösa mobilt nätverk på annat sätt. Han använder min iphone SE nu när vi är ute för där funkar pokemon och något flygspel och minecraft. Är det smartast att satsa på en mini4?

Jag kan i alla fall säga att det är en vis idé att skippa iPad mini 3, precis som det verkar som att du funderar på. Den är sett till hårdvara inte snabbare än iPad mini 2, och när den kom blev många besvikna över att den enda egentliga nyheten var Touch ID, alltså fingeravtrycksläsaren. Tror dessutom att den går för mer pengar begagnat än iPad mini 2.

Att prata prestanda är i sig svårt eftersom Apple ofta optimerar iOS så att även något år gamla prylar är relativt snabba, men det verkar ju som att du har iPhone själv och kanske haft tidigare, så du kan ju utgå från hur du själv upplevt snabbheten när du använt dem. iPad mini 2 har samma processor (A7) som iPhone 5S och iPad Air, och kom 2013 - alltså lite väl gammal hårdvara nu, men hänger fortfarande med. iPad mini 4 har nästa version, A8 från 2014, som också finns i iPhone 6. Den är snabbare än A7, men din iPhone SE slår båda på fingrarna ändå. Värt att ta i beräkning är också att Apple förväntas släppa nya iPads i mars, men det är dock inte alls säkert att iPad mini-serien får en uppdatering, utan möjligen snarare en liten prissänkning.

EDIT: Det kan vara overkill med iPad Pro, men den är klart snabbast av de tre iPads du kollar på (här kan du se benchmarks på vilka Appleprylar som är snabbast: https://browser.primatelabs.com/ios-benchmarks), men överlag är det vist att tänka på hållbarhet i längden. Köper du den allra senaste modellen av iPad kan du räkna med att den får 2-3 uppdateringar som inte tar så enormt mycket på prestandan, och kanske 2 utöver det som många kanske avråder att uppdatera till eftersom det gör enheten seg. Jag skulle gissa att kommande iOS 11 i höst kommer göra iPad mini 2 lite väl långsam.