Frågor och hjälp om bärbar dator! :)

Permalänk

Frågor och hjälp om bärbar dator! :)

Hej, nu är det såhär att min lillebror har samlat pengar till hans första dator. Han vill ha en bärbar så han lätt kan förflytta den till pyjamaspartyt! Han är ganska ny till spelandet så spelen som kommer att spelas är bland annat Minecraft, Terraria och kanske League of legends. Budgeten är på ca 6000:-
Eftersom jag inte är den bästa på bärbara datorer så har jag lite frågor nedan.

Vilket Grafikkort är bäst (Nvidia GTX 950M, 2 GB ) eller (NVIDIA® GeForce® 940MX ; 2GB VRAM)?
Är det här en bra processor? Intel Core i5-7200U?
Vad ska man tänka på när man köper en laptop?

Har letat lite själv och hittat:
Dator 1
Dator 2

Tack på förhand,
mvh
Oskar

Permalänk

Man kan ju också övertyga honom med en stationär dator och om någon har förslag med delar till en tas det mer än gärna emot!

Permalänk
Medlem

@CoolZerra
Datorn med GT 940m har även 256gb ssd disk, vilket kan vara bra om han ska ha många spel installerade samtidigt.

När det kommer en stationär, behöver han helt ny eller har han nån idag som man ev kan plocka delar ifrån?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Tack för svar!
Det kommer nog bli en ca 3-5 spel har även kollat runt lite och hittat en annan dator dock lite dyrare Dator
En stationär skulle isåfall vara helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolZerra:

@bärplockaren: Tack för svar!
Det kommer nog bli en ca 3-5 spel har även kollat runt lite och hittat en annan dator dock lite dyrare Dator
En stationär skulle isåfall vara helt ny.

Jag är inte sten hemma när det kommer laptops men den såg inte helt dum ut för dina ändamål.
När det kommer till en stationär tror jag de blir svårt att matcha och då försvinner även den portabla biten vilket var viktigt detalj om jag förstod rätt.

Har du möjligt att åka till en butik som har den laptopen, känn och kläm se om den lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc