Om man trots råden i tråden kan överleva att den är lite slö så fungerar denna hyggligt att surfa med om man kan stå ut med att det tar några sekunder extra att öppna tyngre sidor såsom aftonbladet. Men bör inte heller ha för många fönster öppna upp till 3-4st brukar fungera.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-v...
Går även att köra Office på den och kolla lite Youtube & playkanaler. Klarar även lite enklare andra program men är inte något för tyngre uppgifter.
Man kan inte ha särskilt mycket igång pga det klena minnet, ett minneskort att lagra filer på är ett måste.
Själv har jag ett snabbt 64GB kort i min som jag både lagrar program och data på.
En rätt medioker dator som trots det har två rejäla trumfkort att komma med som gör att man kan ha överseende med dess brister och lite flegmatiska temperament.
Pga klen strömsnål processor räcker batteriet i evigheter, 14 timmar som i reklamen nej men 10-12 timmar i praktiken är inte illa det heller.
Så skönt att slippa jaga el-uttag och den laddar någorlunda snabbt också när den behöver laddas.
Lätt,lätt och lätt. 0,9kg dator är verkligen lätt att ta med sig överallt och man glömmer nästan bort att man hade den med sig.
Ja faktiskt har den både ac-nätverk och Bluetooth samt är välutrustad med anslutningar för priset.
Jag har även en tung kraftig 2.7kg bärbar i7 med växlingsbart separat grafikkort & FHD skärm som är mycket mer kraftfull som dator men batteriet räcker 1:30 vid tyngre användning och 3:5 timme som mest vid lättast tänkbara belastning. (där går vivobooken 12-13 timmar)
Sällan jag numera släpar med mig den tunga i7an om jag inte verkligen behöver kraften, oftast tar jag den lilla även om den är lite trögare.
Den nyare Atomprocessorn som sitter i den lilla är en 4 kärnig Cherry Trail så den är klart bättre än gamla superslöa atom i netbooks, så även om den såklart inte är något fartmonster så funkar den rätt hyggligt ändå.
Nu köpte jag denna på rea runt 1700kr i somras, för 2500kr är den möjligtvis inte längre lika prisvärd.
Fördelen med nyköp är att batteriet är fräscht och man slipper gamla bärbara som både hade dålig batteritid från början då de var nya samt att batteriet oftast är mer eller mindre dåligt på beg bärbara vilket gör det ännu värre. Ska man plugga eller ha den på resa vill man kunna köra på batteriet helt klart.
Men ska man ha något påtagligt bättre lika lätt med bra batteritid och vettig prestanda så får man räkna med att hosta upp 6000kr eller mer fast då får man givetvis en bättre dator också.
Köper man en budgetdator för 4-5 tusen så får man i regel antingen usel prestanda eller usel batteritid, vill man att den ska klara både och så kostar det mer.