Laptop för surf/word enbart 1 500 kr

Permalänk

Laptop för surf/word enbart 1 500 kr

Har nu tänkt köpa en billig laptop för runt 1,5 - 2,5 k som ska användas egentligen enbart för surf och word. (flickvännen ska plugga till sjuksyster)
Inser däremot att jag inte kan något om laptops när jag kollar runt och behöver lite råd då jag inte förstår skillnaden mellan tex en laptop för 1500 eller 3000.

Alla tips uppskattas!
Vet att budgeten är lite snål...

Permalänk
Medlem

Kolla marknadsplatsen efter begagnat. Din bästa chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För så lite pengar så skrapar man verkligen i bottenskiktet vad gäller nytt.
Du får inte en vettig CPU (vanlig surf kan t.o.m. bli påfrestande långsamt), och med stor sannolikhet en taskig skärm.
Skulle säga att smärtgränsen för en ny laptop börjar vid 3000:-
Kolla begagnat istället, relativt nya saker med en i3'a kostar inte mycket !
Tips:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/ti...

Permalänk
Medlem

Undvik Atom processorerna är min åsikt.
Ska du köra på celeron så är 3000 serien helt okej har jag hört.
Denna kanske? Hon behöver ju dock ev nånstans att lagra word dokument men.
https://www.netonnet.se/art/justnu/lagermarkta-mellandagar/as...
Lite över budget, men hade nog rekommenderat denna:
Har man tålamod så fungerar nog vivobooken med, men det låga ram minnet gör att det kommer vara svårt att surfa på flertal sidor och ha word igång samtidigt.
Det och att ev utrymmes problem löses med den andra datorn gör att jag iaf hade rekommenderat den.
Rekommenderar inte en dator med under 3000 serien i celeron, samma anledning som jag inte rekommenderar en atom processor.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Purrfected:

Undvik Atom processorerna är min åsikt.
Ska du köra på celeron så är 3000 serien helt okej har jag hört.
Denna kanske? Hon behöver ju dock ev nånstans att lagra word dokument men.
Lite över budget, men hade nog rekommenderat denna:
Har man tålamod så fungerar nog vivobooken med, men det låga ram minnet gör att det kommer vara svårt att surfa på flertal sidor och ha word igång samtidigt.
Det och att ev utrymmes problem löses med den andra datorn gör att jag iaf hade rekommenderat den.
Rekommenderar inte en dator med under 3000 serien i celeron, samma anledning som jag inte rekommenderar en atom processor.

Den andra datorn där skulle jag kunna ställa mig bakom om det verkligen är jätteviktigt att lägga noll och ingenting på ett arbetsredskap som ska användas dagligen i flera år. Den är oerhört mycket bättre än den första på flera punkter. Dess stora svaghet är den usla, lågupplösta skitskärmen. Så ni vet det iallafall.

Allmänt tycker jag folk tenderar att snåla in något alldeles fruktansvärt på laptops. 1500 kr … alltså nej. Bara nej. Det är närmast masochistiskt att köpa en så billig dator.

Från 5000 kr och uppåt kan man hitta schyssta datorer. @Purrfecteds andra förslag är OK för sitt pris men har ingenting att komma med mot en enklare Ultrabook.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den andra datorn där skulle jag kunna ställa mig bakom om det verkligen är jätteviktigt att lägga noll och ingenting på ett arbetsredskap som ska användas dagligen i flera år. Den är oerhört mycket bättre än den första på flera punkter. Dess stora svaghet är den usla, lågupplösta skitskärmen. Så ni vet det iallafall.

Allmänt tycker jag folk tenderar att snåla in något alldeles fruktansvärt på laptops. 1500 kr … alltså nej. Bara nej. Det är närmast masochistiskt att köpa en så billig dator.

Från 5000 kr och uppåt kan man hitta schyssta datorer. @Purrfecteds andra förslag är OK för sitt pris men har ingenting att komma med mot en enklare Ultrabook.

Håller helt o hållet med dig, det är absurt att folk utan att blinka spenderar 9000kr på en mobil, men en dator för 5000 är totalt omöjligt.
Om någon annan hittar hit och letar något för runt 5000 kan jag varmt rekommendera denna:
https://www.netonnet.se/art/justnu/lagermarkta-mellandagar/le...

Utan tvekan det bästa köpet jag sett denna mellandagsrea, kollar man runt efter liknande speccs då denna är så ny att den inte finns på prisjakt, så ligger du på 9000kr+.
Ett stort plus för mig är även att man kan stänga av det bakgrundsbelysta tangentbordet för att ytterligare spara batteri.
Sambon köpte en då hon också ska börja plugga, ips skärmen är väldigt behaglig att kolla på och den känns bara allmänt väldigt trevlig, inte alls plastig som många andra datorer i klassen gör.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Purrfected:

Håller helt o hållet med dig, det är absurt att folk utan att blinka spenderar 9000kr på en mobil, men en dator för 5000 är totalt omöjligt.
Om någon annan hittar hit och letar något för runt 5000 kan jag varmt rekommendera denna:
https://www.netonnet.se/art/justnu/lagermarkta-mellandagar/le...

Utan tvekan det bästa köpet jag sett denna mellandagsrea, kollar man runt efter liknande speccs då denna är så ny att den inte finns på prisjakt, så ligger du på 9000kr+.
Ett stort plus för mig är även att man kan stänga av det bakgrundsbelysta tangentbordet för att ytterligare spara batteri.
Sambon köpte en då hon också ska börja plugga, ips skärmen är väldigt behaglig att kolla på och den känns bara allmänt väldigt trevlig, inte alls plastig som många andra datorer i klassen gör.

Väldigt bra dator för 5500 kr. Har dock en stor nackdel: vikten. 2,4 kg är inte roligt att bära omkring på dagarna i ända när man pluggar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Håller med de andra att i det prisspann TS söker bärbar ska man absolut inte köpa nytt.
Det går helt enkelt inte att få en ny dator med ens i närheten av acceptabel prestanda (även för enklare användning) för de summorna.
Kring 5k är minimum och även då får man räkna med att datorn har tydliga brister.

Har man lite kunskap om vad som är värt att satsa på och vad man behöver så kan man däremot få tag på en hyfsad begagnad för det priset, åtminstone i övre delen av prisspannet. Risken är dock stor att datorn i fråga är några år gammal och därmed snart behöver få nytt batteri.

Permalänk
Medlem

Om man trots råden i tråden kan överleva att den är lite slö så fungerar denna hyggligt att surfa med om man kan stå ut med att det tar några sekunder extra att öppna tyngre sidor såsom aftonbladet. Men bör inte heller ha för många fönster öppna upp till 3-4st brukar fungera.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-v...

Går även att köra Office på den och kolla lite Youtube & playkanaler. Klarar även lite enklare andra program men är inte något för tyngre uppgifter.

Man kan inte ha särskilt mycket igång pga det klena minnet, ett minneskort att lagra filer på är ett måste.
Själv har jag ett snabbt 64GB kort i min som jag både lagrar program och data på.

En rätt medioker dator som trots det har två rejäla trumfkort att komma med som gör att man kan ha överseende med dess brister och lite flegmatiska temperament.

Pga klen strömsnål processor räcker batteriet i evigheter, 14 timmar som i reklamen nej men 10-12 timmar i praktiken är inte illa det heller.
Så skönt att slippa jaga el-uttag och den laddar någorlunda snabbt också när den behöver laddas.

Lätt,lätt och lätt. 0,9kg dator är verkligen lätt att ta med sig överallt och man glömmer nästan bort att man hade den med sig.
Ja faktiskt har den både ac-nätverk och Bluetooth samt är välutrustad med anslutningar för priset.

Jag har även en tung kraftig 2.7kg bärbar i7 med växlingsbart separat grafikkort & FHD skärm som är mycket mer kraftfull som dator men batteriet räcker 1:30 vid tyngre användning och 3:5 timme som mest vid lättast tänkbara belastning. (där går vivobooken 12-13 timmar)

Sällan jag numera släpar med mig den tunga i7an om jag inte verkligen behöver kraften, oftast tar jag den lilla även om den är lite trögare.

Den nyare Atomprocessorn som sitter i den lilla är en 4 kärnig Cherry Trail så den är klart bättre än gamla superslöa atom i netbooks, så även om den såklart inte är något fartmonster så funkar den rätt hyggligt ändå.

Nu köpte jag denna på rea runt 1700kr i somras, för 2500kr är den möjligtvis inte längre lika prisvärd.

Fördelen med nyköp är att batteriet är fräscht och man slipper gamla bärbara som både hade dålig batteritid från början då de var nya samt att batteriet oftast är mer eller mindre dåligt på beg bärbara vilket gör det ännu värre. Ska man plugga eller ha den på resa vill man kunna köra på batteriet helt klart.

Men ska man ha något påtagligt bättre lika lätt med bra batteritid och vettig prestanda så får man räkna med att hosta upp 6000kr eller mer fast då får man givetvis en bättre dator också.

Köper man en budgetdator för 4-5 tusen så får man i regel antingen usel prestanda eller usel batteritid, vill man att den ska klara både och så kostar det mer.

Permalänk
Medlem

Chromebook kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som @Airborne säger kan någon sådan dator fungera som ett komplement när man behöver en dator som främst är lätt att ta med. Bör ha minst 4 GB minne dock, det gör en stor skillnad mot 2 GB och ger en viss marginal. Man bör då vara medveten om att den datorn är mycket begränsad i de flesta avseenden.

Det gäller alltså enbart som komplement när man redan har någon annan bättre dator. Som enda dator bör man helt klart ha något bättre.

Chromebooks har väl också sina för- och nackdelar, men de är ännu mer begränsade. Beror förstås på användningen vad som blir lämpligast.

Men generellt sett ska man inte tro att man får en hyfsad dator för de summorna, inte ens för enklare behov. Det är mer en nödlösning el som komplement till annan maskin.
Har stött på många med orimliga förväntningar och som påstår att de inte behöver så kraftfull dator, som sen blivit besvikna då det visat sig att de i praktiken köpt billigt skräp.
Det handlar inte om att köpa någon överdimensionerad "monsterdator", utan en maskin som precis uppfyller behoven. I slutänden kan det bli billigare att köpa en bättre direkt.