Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Jag har under natten låtit all utrustning vara frånkopplad. Idag när jag klivit upp så bröjade jag med att koppla vägguttaget direkt till CPE'n och det är samma visa som igår. Linksysen är även den utan internet, men sunkroutern får såklart kontakt.

På CPE'n så är porten helt död, jag får inte en led-blinkning. På Linksysen så börjar Internet-lampan att blinka gult, vilket indikerar att enheten inte får kontakt med internet.

Jag kan se om jag får tag på en god vän som även han sitter på stadsnätet, men med annan operatör om jag inte minns fel.

Sitter din fiberomvandlare i lägenheten eller är det koppar sista biten ? Om det är koppar sista biten är det möjligt att switchen du ansluter mot har ett maclås som stänger av porten om du ansluter en icke godkänd enhet, jag vet inte hur det är konfat men det är tekniskt möjligt att konfa så på en del switchar och även om det kan vara olämpligt att göra det i vissa lägen så är det vanligare att kopparnät i huset är felkonfat än att operatörernas nät till huset är felkonfat för husnätet kan vara byggt av nån annan ofta mindre firma som kanske inte har gjort en bra konfigurering av en avancerad switch.
http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst650...
Det skulle även kunna bero på kabelfel eller inkompatibla portinställningar så att det inte går att upprätta en länk mellan vissa apparatkombinationer.

Du får väl felanmäla för det ska fungera när du använder operatörens utrustning och med den inkopplad så ska du även få hjälp med att få igång nätet om det strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sitter din fiberomvandlare i lägenheten eller är det koppar sista biten ? Om det är koppar sista biten är det möjligt att switchen du ansluter mot har ett maclås som stänger av porten om du ansluter en icke godkänd enhet, jag vet inte hur det är konfat men det är tekniskt möjligt att konfa så på en del switchar och även om det kan vara olämpligt att göra det i vissa lägen så är det vanligare att kopparnät i huset är felkonfat än att operatörernas nät till huset är felkonfat för husnätet kan vara byggt av nån annan ofta mindre firma som kanske inte har gjort en bra konfigurering av en avancerad switch.
http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst650...
Det skulle även kunna bero på kabelfel eller inkompatibla portinställningar så att det inte går att upprätta en länk mellan vissa apparatkombinationer.

Du får väl felanmäla för det ska fungera när du använder operatörens utrustning och med den inkopplad så ska du även få hjälp med att få igång nätet om det strular.

Det är koppar sista biten, tror det sitter en central omvandlare i källaren (?). Jag felanmälde hos BBB igår i och med att CPE'n inte fungerade, så han jag pratade med skulle skicka ärendet vidare till en tekniker.

Det jävliga är bara att jag krånglat med komplett för att få min första Linksys-enhet utbytt. Gjorde ju en indirekt en beställning av en till, innan fel konstaterats på första enheten och nu visar det sig att felet troligen ligger hos BBB och inte hos enheten. Jag kan alltså åka på att betala en enhet till (dessutom till ett högre pris), för att det inte är ordning på nätet. Mindre kul detta, jävlar vad det ska krångla jämt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är koppar sista biten, tror det sitter en central omvandlare i källaren (?). Jag felanmälde hos BBB igår i och med att CPE'n inte fungerade, så han jag pratade med skulle skicka ärendet vidare till en tekniker.

Det jävliga är bara att jag krånglat med komplett för att få min första Linksys-enhet utbytt. Gjorde ju en indirekt en beställning av en till, innan fel konstaterats på första enheten och nu visar det sig att felet troligen ligger hos BBB och inte hos enheten. Jag kan alltså åka på att betala en enhet till (dessutom till ett högre pris), för att det inte är ordning på nätet. Mindre kul detta, jävlar vad det ska krångla jämt.

Om du köpte en till får du väl använda ångerrätten. Du har ju rätt att testa produkten och om det inte fungerar återlämna den. Sen får du ju stå för omkostnader, frakt mm, samt ev återställnings kostnad, men det lär iaf bli mindre.

Annars får du väl sälja ena

Låter som ett jobbigt fel du har, oavsett.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja, saker har löst sig med komplett. Mycket bra support ifrån deras sida. Dock kvarstår mitt problem, så jag får se nästa vecka hur det går med nätet. Håller er uppdaterade!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om någon mot förmodan undrar så visade det sig vara fysiskt fel på en kabel i patchen i källaren. Efter ett par månaders väntetid så kom en tekniker och fixade så att allt nu fungerar som det ska.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather