Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

hdd till nas

hej
beghöver lite råd
jag köpte mig 2st WD Blue 3Tb 5400rpm diskar på rea till riktigt bra pris
frågan är nu kommer dessa tuffa på lika bra i min HP mini server, som ett par WD Red hade gjort??
eller ska jag lämna tillbaka och byta till WD Red diskar??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2009

Kör på WD Red istället.

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av little_fraz:

hej
beghöver lite råd
jag köpte mig 2st WD Blue 3Tb 5400rpm diskar på rea till riktigt bra pris
frågan är nu kommer dessa tuffa på lika bra i min HP mini server, som ett par WD Red hade gjort??
eller ska jag lämna tillbaka och byta till WD Red diskar??

Prestanda-mässigt så kommer dom ju fungera bra sen kanske dom inte håller lika bra som red eller bättre vilket är svårt att säga.

Men red e ju mer gjorda som nas diskar och för mycket läs skrivningar och 24-7 bruk vilket inte blue är även om dom fungerar som det också.

Så om du vill byta får du ju välja själv ett par blue kan fungera lika bra i hastighets synpunkt sen kan dom hålla längre eller kortare det e omöjligt nästan att svara på.

Men som jag påpeka ovan Red är ju gjorda för just det så dom ska ju fungera bättre i ett sådant scenario egentligen.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

@BaZZe:
Absolut frågan är bara om det är värt 400:- mer per disk för WD red
Jag fick mina blue till kanon pris gav 700:- st för 3tb varianten
WD red kostar väl 1149:- som billigast
Prestanda märker jag garanterat ingen skillnad, och diskarna ska bara gå som lagring för film egentligen inget viktigt.
Till att lagra bilderna kanske jag kör på 2 WD red istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Jag skulle nog säga att så länge de fungerar så kommer kommer man inte märka någon större skillnad - det är när de börja strula som beteendet kan bli olika mellan olika diskklasser - tex. att en nas-disk kommer tillbaka inom 7 sekunder med CRC-fel vid läsproblem och raidsystemet provar att skriva denna dåliga sektor med rätt data och går det bra (oftast) så används disken i fortsättningen i RAID precis som innan, medans en blå eller grön kan prova att felrätta >> 7 sekunder och resultatet är att den blir utslängd istället och RAID-system gör ingen skrivprov.

Det är den teoretiska delen av beteendet vid felläge.

I praktiken har jag fått 2 st 3TB WD-red utkastade av oklar anledning och fungerade utmärkt när man skrev över diskyta med ny data igen, medans en WD-green höll sig kvar i RAID då den alltid återkom med CRC-fel inom 8 sekunder gång på gång på gång - och borde verkligen ha blivit utkastad då den omskrivna datat (och godkändes av RAID) var korrupt när den lästes nästa gång ändå...

Med andra ord när det kommer till kritan och det är diskcontroller-fel (vilket verkar vara det som är svagheten på WD-diskar i min samling, dvs. inga uppenbara mekaniska fel) så kan det bete sig precis hur som helst och sällan enligt uppgjorda planen...

Med andra ord kör vidare på dina blå diskar och se till att göra backup NAS:en med jämna mellanrum - detta gäller oavsett vilka diskar du har i NAS:en!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av little_fraz:

@BaZZe:
Prestanda märker jag garanterat ingen skillnad, och diskarna ska bara gå som lagring för film egentligen inget viktigt.

Tveksamt då.
Kör du på dom då om det inte är så viktiga grejer, ska du köra dom i någon form av raid hade du tänkt eller bara som fristående diskar?

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

@BaZZe: hade bara tänkt ha dom som fristående diskar.
Har tänkt köpa 2 diskar till men det får bli WD red och dom ska gå i en raid
Ska även köra med feernas på servern är det tänkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av little_fraz:

@BaZZe:

Om NAS:en är tänkt att vara tillgänglig 24/7 så är WD Red klart värt dom extra slantarna. WDs Blue linje är inte på något sätt dåliga produkter men de är tänkta som något som bara funkar i den allmäne konsumentens dator, inte att sitta i en NAS som ska vara tillgängliga 24/7.

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Om blå diskarna används fristående (som tex backupdiskar) så är det rätt diskar - desktopdiskar försöker verkligen få fram rätt data vid läsproblem och en läsning på en strulig sektor kan ta över 30 sekunder i försöken att få fram datat, och är det minsta chans att få fram korrekt data så får den fram det (vilket är tacksamt när man kör diskräddningsprogram) - medans en NAS-disk ger upp inom 8 sekunder även om det finns en chans att läsa rätt data vid tillräckligt många försök och diskräddningsprogrammet måste försöka gång på gång på gång...