Uppgradera hembioreceiver

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Nu är det väldigt olika saker. Biwire = 2 kablar från samma slutsteg (eller iaf nätdel om det gäller surroundrecievers) biamp = 2 olika slutsteg varav en driver basen. Det senare kan ge väldigt stor skillnad om basen ifråga är tungdriven.

Jag har absolut inte påstått att det är samma sak. Förutom att det i dagsläget är bekräftat att det är en myt. Men, en gång i tiden så fanns det en anledning till att man körde BiAmp/BiWire. Men det har egentligen inget med HiFi att göra. Men det är klart. Har du en riktigt usel högtalare så kan du kanske höra skillnad. Men då är det riktiga lågbudgetsaker med usla delningsfilter. Å andra sidan så är ljudet så dåligt i grunden så det kommer inte att göra något ändå.
Du har ju bara en viss maxeffekt ur förstärkaren. Så du får ju inte mer effekt till högtalarna vare sig du kör BiAmp eller BiWire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Hur tycker du att 5010an presterar? Jag hade den hemma i höstas men tyckte inte att där fanns någon kraft i den.
Bytte till ett annat märke efter det.

Har faktiskt inte hunnit koppla in den ännu, men som du säger misstänker jag att den inte har så mycket att ge. 10kg och 100w per kanal gå inte ihop, vilket är varför jag köpt ett slutsteg. I framtiden kan den troligen driva min center och bakhögtalare, men mer än så tror jag inte.

Annars verkar den bra, liten och nätt (i jämförelse med andra) och har de funktioner jag eftertraktar. Plastfront är ett stort minus men i det stora hela spelar det ingen roll eftersom den inte kommer synas eller pillas på särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Jag har absolut inte påstått att det är samma sak. Förutom att det i dagsläget är bekräftat att det är en myt. Men, en gång i tiden så fanns det en anledning till att man körde BiAmp/BiWire. Men det har egentligen inget med HiFi att göra. Men det är klart. Har du en riktigt usel högtalare så kan du kanske höra skillnad. Men då är det riktiga lågbudgetsaker med usla delningsfilter. Å andra sidan så är ljudet så dåligt i grunden så det kommer inte att göra något ändå.
Du har ju bara en viss maxeffekt ur förstärkaren. Så du får ju inte mer effekt till högtalarna vare sig du kör BiAmp eller BiWire.

I min värld är bi-ampa 2 slutstegdelar på samma signal. En driver basen en driver resten och då får man ut mer total effekt på högtalaren? Mkt möjligt att jag blandat till begreppen då jag inte varit i "branschen" på länge pga småbarn och dålig waf på alla stereoprylar jag hade.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikaelmannen:

I min värld är bi-ampa 2 slutstegdelar på samma signal. En driver basen en driver resten och då får man ut mer total effekt på högtalaren? Mkt möjligt att jag blandat till begreppen då jag inte varit i "branschen" på länge pga småbarn och dålig waf på alla stereoprylar jag hade.

Effekten kommer inte att påverkas särskilt mycket om det inte är nått underligt fel eller missmatch mellan delarna, du får ju fortfarande samma spänning från slutstegen och har du inte tidigare kört med ett steg så hårt att det gått i klipp och spänningen sjunkit så lär ev effektskillnader vara små.

Man kan ju däremot se biamping som ett steg på vägen mot att gå över till aktiv delning, har man planerat att bygga på systemet i den riktningen så är det ett logiskt mellansteg man kan använda medan man samlar pengar för att finansiera nästa steg, många som hållit på ett tag med att bygga ljudsystem har ju kommit förbi byteshysterin som brukar infinna sig i början av hobbyn och ha en plan för hur systemet ska utvecklas men ofta har man inte råd att hoppa till målet direkt utan man bygger det steg för steg, dessutom är det roligt och lärorikt att göra det stegvis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

I min värld är bi-ampa 2 slutstegdelar på samma signal. En driver basen en driver resten och då får man ut mer total effekt på högtalaren? Mkt möjligt att jag blandat till begreppen då jag inte varit i "branschen" på länge pga småbarn och dålig waf på alla stereoprylar jag hade.

Nej, du får inte mer effekt på något sätt. Slutsteget har ju en maximal effekt du kan jobba med. Möjligen att du kan kompensera ett dåligt delningsfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Hur tycker du att 5010an presterar? Jag hade den hemma i höstas men tyckte inte att där fanns någon kraft i den.
Bytte till ett annat märke efter det.

Nu är allt inkopplat.

Har skrivit en recension på prisjakt om Marantz SR5010 under Marantz SR5011 (eftersom det är mer eller mindre samma förstärkare, så framtida köpare inte går miste om infon).

Se här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3765441