Hur bra är PostNord för privatpersoner?

Permalänk

Hur bra är PostNord för privatpersoner?

Hej sålde ett grafikkort och skickade med PostNord och har hört en del skräckhistorier och sett videos där PostNord inte är rädd om postpaketen. Dessutom sa PostNord att om något går sönder är det för att säljaren inte packat tillräckligt bra. Jag hade ingen kartong till mitt grafikkort så jag packade ner det i en postkuvert och fyllde med bubbelplast och lite mjukplast tror ni det är säkert? Jag tycker personligen själv att jag packat det bra men finns risken att PostNord gör sönder mitt postpaket?

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid en risk, dom gillar ju och spela kast med litet paket efter filmerna man sett.

Permalänk
Medlem

Att skicka ett grafikkort utan skyddande kartong är djärvt, som köpare hade jag aldrig accepterat det. Du hamnar dessutom i en svår sits, köparen kan - rent teoretiskt ta sönder kortet själv och hävda att det redan var sönder vid ankomst pga undermåligt förpackat, det blir svårt för dig att hävda motsatsen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Man läser väldigt mycket negativt om PostNord men själv har jag bara positiva erfarenheter av dem, den enda speditör jag skulle undvika är UPS som verkar misslyckas totalt med i stort sett varenda försändelse de hanterar. Att skicka ett grafikkort i vadderat kuvert är dock under all kritik även om det rör sig om ett väldigt billigt och förmodligen defekt kort.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Postnord är en chansning. Har själv fått 2 defekta försändelser pga kombinationen Postnords pakethantering/Dåligt paketerade paket. Så om jag vore du skulle jag aldrig posta ett grafikkort på sådant sätt som du skrev du har gjort här ovan i tråden. En kartong krävs, samt att fixera komponenten så den inte har minsta chans att fara runt i paketet. Sedan hur Postnord hanterar paketet är en helt annan fråga. Man kan aldrig veta hur de hanterar paket när de antagligen har alldeles för mycket att göra. En sak som är säker i alla fall är att de inte behandlar det med silkesvantar. Är förpackningen trasigt vid ankomst kan man reklamera det. Men annars är det nog inte så himla mycket att göra faktiskt. Så det åligger både den som postar paketet att paketera det väl samt hur Postnord hanterar det vid försändelse.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej sålde ett grafikkort och skickade med PostNord och har hört en del skräckhistorier och sett videos där PostNord inte är rädd om postpaketen. Dessutom sa PostNord att om något går sönder är det för att säljaren inte packat tillräckligt bra. Jag hade ingen kartong till mitt grafikkort så jag packade ner det i en postkuvert och fyllde med bubbelplast och lite mjukplast tror ni det är säkert? Jag tycker personligen själv att jag packat det bra men finns risken att PostNord gör sönder mitt postpaket?

Ett enkelt sätt för dem att ha "ryggen fri".

Packa efter bästa förmåga med bubbelplast och gärna i kartong om inte original kartong finns, dokumentera gärna hur du packar för att ha som bevis om en evetuell tvist skulle uppstå.

Btw själv fick jag en mobil inlindad i en Ica påse lagt i ett vaderat kuvert, ren tur att mobilen var intakt och fungerade, är inte förvånd hur handikappade folk är på att packa väl.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej sålde ett grafikkort och skickade med PostNord och har hört en del skräckhistorier och sett videos där PostNord inte är rädd om postpaketen. Dessutom sa PostNord att om något går sönder är det för att säljaren inte packat tillräckligt bra. Jag hade ingen kartong till mitt grafikkort så jag packade ner det i en postkuvert och fyllde med bubbelplast och lite mjukplast tror ni det är säkert? Jag tycker personligen själv att jag packat det bra men finns risken att PostNord gör sönder mitt postpaket?

Nej, det är inte bra packat att skicka något känsligt utan en stadig kartong.
Jag har svårt att se att någon skulle tycka att det var "säkert", oavsett Postnord eller annan frakt.

Det kan ju gå vägen men du har gjort en chansning som går tvärtemot alla rekommendationer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej sålde ett grafikkort och skickade med PostNord och har hört en del skräckhistorier och sett videos där PostNord inte är rädd om postpaketen. Dessutom sa PostNord att om något går sönder är det för att säljaren inte packat tillräckligt bra. Jag hade ingen kartong till mitt grafikkort så jag packade ner det i en postkuvert och fyllde med bubbelplast och lite mjukplast tror ni det är säkert? Jag tycker personligen själv att jag packat det bra men finns risken att PostNord gör sönder mitt postpaket?

Går det sönder är det ju ditt fel som gjort en så dålig packning.
"En del transportörer säger att ett paket ska klara ett fall på 1,5 meter utan att innehållet går sönder (för att räknas som rätt emballerat och paketerat). "
http://skickaguiden.se/skicka/skicka-paket-med-posten/

Ingen är nog aktivt ute efter att förstöra paket, men man sparar tid och kropp genom att kasta sakerna lite. Något som krävs i det yrket. Sen står det i avtalen att paket ska kunna falla 1-3 meter så förväntar man ju sig att det stämmer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle för övrigt aldrig acceptera att en säljare packar ett grafikkort i bubbelplast i ett vadderat kuvert. En stadig kartong krävs. Tänk på att det inta bara ska tåla att kastas runt utan att även tåla flera andra pakets tyngd ovan på sig.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

"En del transportörer säger att ett paket ska klara ett fall på 1,5 meter utan att innehållet går sönder (för att räknas som rätt emballerat och paketerat). "

Hur ska man egentligen tolka den meningen?
Räcker det att paketet som jag skickar klarar av ett fall från 1,5 meter höjd eller ska jag räkna med att någon annan kan släppa ett paket från 1,5 meters höjd som landar på mitt paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

"En del transportörer säger att ett paket ska klara ett fall på 1,5 meter utan att innehållet går sönder (för att räknas som rätt emballerat och paketerat). "

Hur ska man egentligen tolka den meningen?
Räcker det att paketet som jag skickar klarar av ett fall från 1,5 meter höjd eller ska jag räkna med att någon annan kan släppa ett paket från 1,5 meters höjd som landar på mitt paket?

Så som texten är formulerad menar de att paketet ska tåla att det släpps från en och en halv meters höjd men i verkligheten handlar det snarare om att den ska tåla att ligga i botten av en paketbur med 250kg paket ovanpå.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Postnord, precis som alla andra företag som UPS och DHL, KOMMER kasta in ditt paket, det finns inte tid att stapla skiten fint som i tetris då förarna har enormt stora distrikt och enormt mycket att dela ut.

Paketera in väl.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Packar du väl är risken minimal att det skadas.
Använd rikligt med emballage.
Jag har stött på en del trasiga paket, men det beror alltid på extremt dålig emballering.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Packa som internetbutikerna gör, dvs kortet (i sin förpackning) i ytterligare en låda med stötskydd i, kan vara tidningspapper eller luftkuddar.
Även om du inte har originalförpackningen kvar måste du packa det i en låda och med antistatisk påse runt kortet. För grafikkort just brukar jag spara originalförpackningen eftersom jag ofta säljer det gamla kortet när jag köper nytt.
Köpte en processor en gång på Tradera. Det kom inslaget i toapapper i ett vanligt kuvert... Jag menar, hur vill man själv ha sin produkt när den levereras?
Emballaget ska tåla Postnords "omhändertagande", man har ju sett hur de bara slänger in paketen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte enbart viss personal som hanterar paket bryskt.

Tänk även på sorteringsmaskinerna m.fl. maskiner på terminalerna. De är nog rätt så hårdhänta de med.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du i alla fall använde antistatisk bubbelplast, hade själv som köpare aldrig accepterat vanlig bubbelplast och ett vadderat kuvert för datorkomponenter. Ska den dessutom ligga i kuvertet och gnidas mot mjukplast så är väl risken att det byggs upp statisk laddning.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Kan uppdatera att köparen av mitt grafikkort blev nöjd. Han tycker jag hade packat bra då jag hade packat flera lager av bubbelplast dessutom lagt grafikkortet i en ESD-påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Det är väl inte enbart viss personal som hanterar paket bryskt.

Tänk även på sorteringsmaskinerna m.fl. maskiner på terminalerna. De är nog rätt så hårdhänta de med.

Det fungerar kanske på det här viset https://www.facebook.com/1586620158264754/videos/184459010913...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag ser inte många maskiner i det klippet

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Jag ser inte många maskiner i det klippet

Inga maskiner nej, men tänkte mer på hur Postnord behandlar paket

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

jag har också hört skräckhistorier, men har aldrig haft några problem med dem, föens för nått år sedan. min syn på postnord ändrades lite när jag var inne i en utav deras sorterings anläggningar och såg hur de sorterade och behandlade paketen. man kan säga så här, hade de spelat basket, så hade de satt 3 poängare i varje match, från stället där de stod och sorterade så vände de sig om och kastade paketen i säckar och vagnar som stod en bit bort, kanske inte de större paketen, men allt det mindre, var som en kniv i hjärtat när man hörde dunsen utav paketen när de kastades i vagnarna då något ömtåligt mycket väl hade kunnat vara i paketen. jag ställde frågan till en arbetare och fick till svar att det är de som skickar paketen uppgift att paketera dem väl och deras uppgift var att få iväg dem så snabbt som möjligt.

vilket leder mig in på den enda negativa händelsen som jag har varit med om, dvs att ett paket som jag hade beställt inte rörde sig från en sorterings central på typ 2 veckor och när det äntligen kom fram, så var paketet både blött och var skadat som bara den.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med skadade paket, eller paket som blivit uppenbarligen oförsiktigt behandlade. Med tanke på hur många paket som skickas dagligen så kommer nog de allra flesta fram oskadda.

Dock får man ha i åtanke när man paketerar, och räkna med att de kan komma att kastas omkring, hamna under tyngre paket o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Hej sålde ett grafikkort och skickade med PostNord och har hört en del skräckhistorier och sett videos där PostNord inte är rädd om postpaketen. Dessutom sa PostNord att om något går sönder är det för att säljaren inte packat tillräckligt bra. Jag hade ingen kartong till mitt grafikkort så jag packade ner det i en postkuvert och fyllde med bubbelplast och lite mjukplast tror ni det är säkert? Jag tycker personligen själv att jag packat det bra men finns risken att PostNord gör sönder mitt postpaket?

ja det finns en chans.. har du ingen kartong så skaffar man en annan kartong som skyddar på samma sätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jobbar på postombud och detta är mina erfarenheter.

Det bästa alternativet för att skicka brev/små paket mellan privatpersoner är Skicka Lätt, billig tjänst som kommer att fraktas ihop med Rekommenderade brev. Paketet kommer inte att klämmas bland andra tunga paket.

När jag ser stora TV apparater dyka upp så är jag 90% säker på att varan redan är skadad. Nästan alla vi har tagit emot har skador i kartongen, många vägrar kunden ta emot. Om ni köper en TV eller färdigbyggda datorer på nätet, välj hemleverans. Den extra fraktkostnaden är värt besväret både för köparen och postombuden som slipper ha dessa pjäser ta plats på lager.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Om ni köper en TV eller färdigbyggda datorer på nätet, välj hemleverans. Den extra fraktkostnaden är värt besväret både för köparen och postombuden som slipper ha dessa pjäser ta plats på lager.

Fast det blir bara mer besvär för säljaren och postombuden. Jag som kund får bara ett lägre fraktpris, och vägrar som sagt ta emot varan om den är skadad
Sedan kan jag tycka att man inte ska behöva betala extra för att inte få varan förstörd...

Det kostar väl ytterligare extra om man vill ha paketet hemlevererat när man faktiskt är hemma, och inte när de flesta är på jobbet/i skolan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Netonnet skickar ut åt kund nya hårddiskar i ett vadderat kuvert och löst i en för stor kartong, det förtroendet har dom för Postnord.

När man som kund påvisar att dom har gjort ett fel och varför man inte vill röra i dom med tång, så ger dom blanka fasen i att du är i en obekväm situation. Enda rådet de har/hade var att testa ifall dom fungerar.

Dold text

Det har inte jag.

Man skall paketera så väl.. att det inte finns någon känsla alls utav oro, att grejerna inte kommer komma fram helskinnade.

Permalänk
Medlem

PostNord ska höja det 'vanliga' portot för brev från SEK 6.50 till SEK 7.00 från 1 april.

Tyvärr verkar det inte vara ett aprilskämt utan ytterligare ett sätt att göra sina kunder förbannade.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med dem, inget förstört och inget försvunnet men att skicka ett grafikkort utan ordentligt emballage är ju galenskap!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.