Micro atx moderkort i Atx låda?

Permalänk

Micro atx moderkort i Atx låda?

Hej

Jag kan eventuellt få ett 1150 moderkort från en kompis. Jag tänke använda den i mitt budget bygge där jag sätter in ett nytt gpu 1050. Men för att göra det måste jag byta låda. Skulle det funka?

Finns det några nackdelar med matx kontra vanlig atx?

Tack

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Om ditt nuvarande chassi tar ett atx mobo så kan det även ta ett m-atx och mini itx. Nackdelarna med ett m-atx brukar var väldigt små, dom har t.ex bara 2 st fullstora pci-e slotar och ibland även färre av övriga portar, tex sata och usb.

Permalänk
Medlem

Nackdelarna är väl lite beroende på vilket mATX moderkort du får, men det är färre expansionsplatser än i ett ATX moderkort. Dock så borde detta ej påverka dig om du bara ska ha ett gtx 1050. Kolla så att ditt chassi har stöd för mATX moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Om ditt nuvarande chassi tar ett atx mobo så kan det även ta ett m-atx och mini itx. Nackdelarna med ett m-atx brukar var väldigt små, dom har t.ex bara 2 st fullstora pci-e slotar och ibland även färre av övriga portar, tex sata och usb.

Lång ifrån alla chassin som tar ATX som tar mITX och mATX

Permalänk

Tack för alla svar. Ok så det kan gå om jag köper rätt chassi
Han har ett litet chassi(mAtx) till. Tror ni 1050 får plats i den? Då 1050 är så litet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om man inte får veta vad det heter :0

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Lång ifrån alla chassin som tar ATX som tar mITX och mATX

mATX använder samma skruvhål som ATX och är designad att vara bakåtkompatibel med ATX, så det ska till att vara ett riktigt konstigt chassi om det tar ATX men inte mATX. Även mITX använder samma skruvhål som ATX, men ett av skruvhålen var inte obligatoriskt i äldre ATX-versioner. Så där kan man behöva se upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Lång ifrån alla chassin som tar ATX som tar mITX och mATX

som det även har skrivits innan så använder dom olika formfaktorerna samma skruvhål, och för att det inte ska stämma måste du nog leta rätt mycket.