Nytt chassi och nätagg för framtida uppgraderingar

Permalänk

Nytt chassi och nätagg för framtida uppgraderingar

Hej,

Jag har idag ett system bestående av en i7-4770 processor med ett nvidia gtx 660 grafikkort 4x4 gb RAM och en cooler master EVO processorkylare, en optisk dvd/+rw enhet, 1 500gb HDD och en 500 GB SSD jag har i dagsläget nätagget som ingick i min Acer Predator G3610 Länk och samma chassi. Jag vill i framtiden kunna uppdatera till kraftfullare processor, nytt grafikkort och mer kylning men jag vill i dagsläget köpa ett nytt chassi samt ett nytt nätagg så att jag kan använda det nätagg och chassi jag nu använder till lite gamla delar jag har av en annan dator så att jag har 2 fungerande datorer.

Jag undrar därför:
Vad skulle ni rekommendera att jag köper för nätagg och chassi för att kunna göra bra framtida uppgraderingar? Jag föredrar ATX-storlek. Om jag förstått det rätt gör det inget om nätagget levererar mer watt än vad systemet kräver men om det levererar mindre spelar det roll, jag är därför redo att köpa ett nätagg som kan leverera lite mer än jag behöver bara för att kunna uppgradera delarna i framtiden. Jag vill gärna att chassit ska kunna använda en DVD+/- RW enhet.

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

@köpadator
Ett Define R5 är både populär och smidigt att bygga i.
När det kommer till nätagg har jag sett många rekommenderar ett från EVGA.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Tack så mycket! Tror du att ett 650Watts nätagg kommer räcka även till framtida uppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@köpadator
Ett Define R5 är både populär och smidigt att bygga i.
När det kommer till nätagg har jag sett många rekommenderar ett från EVGA.

Helt i min smak. Jag skulle rekommendera dessa också.

Variation är ju define s/c om du inte använder dig av optisk media.

Dessa chassin är ju lowkey och det är därför jag gillar dem. Gillar man bling så finns ju andra alternativ.

Och du kan även spana in nya G3 från evga. Ska vara mindre tystare och effektivare.... men också dyrare.

Annars har du RM650x/RM750x/RM850x som ska vara väldigt imponerande med fläktar som stänger av sig vid idle osv.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@bärplockaren: Tack så mycket! Tror du att ett 650Watts nätagg kommer räcka även till framtida uppgraderingar?

Jag smiter in här.

Ja om du inte överväger SLI-lösning i framtiden.

Googla på psu calculator så kan du räkna ut själv vad dina potentiella uppgraderinga skulle kräva. Men ja antagligen kommer 650w vara mer än väl.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco: Om jag i framtiden skulle köra på en SLI lösning, vad tror du jag kommer upp i för watt då? Tack för att du tar dig tid och svarar :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@Banco: Om jag i framtiden skulle köra på en SLI lösning, vad tror du jag kommer upp i för watt då? Tack för att du tar dig tid och svarar :).

Okej de olika kalkulatorerna säger lite olika men enligt evgas power meter så rekommenderar de ett 750w till följande:

2x1080 SLI
Överklockat 6700k
2xSSD
2xHDD

Det är de valen man får göra. Jag skulle gissa på att om du ska köra SLI så satsa på minst 750w helt enkelt.

http://www.evga.com/power-meter/

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco: Tack så mycket! Jag tror nog att det blir ett 650 tills vidare, det dröjer nog länge innan jag kör SLI och då får jag väl köpa nytt nätagg igen i så fall och använda det 650 jag köper till den andra datorn så det blir bra! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

Jag skulle nog köra på 750 - 850 W om du ska köra SLI eller Crossfire. Dagens värsta grafikkort (1080) har peak power draw på under 300 W och medelvärden på runt 200 W beroende på modell och med lite överklockning. Men bra nätdelar klarar strömspikar på långt över deras specificerade effekt så ett bra 850 W nätagg klarar du dig på alla gånger. Ska du inte ha två värstingkort (vilket jag inte rekommenderar) så kan du gå ner.

Du har fått tips på nätdelsserier som är bra redan. Finns flera men Corsairs RM-x serie och EVGA's G2 är dom populäraste och riktigt bra och prisvärda val. Finns bättre nätdelar men då går priset snabbt upp mycket.

Chassin är lite utav en smaksak. R5 som det pratas om ovan har jag själv och det är bra. Det är dock onödigt stort känner jag det som då jag inte kör med någon optisk läsare och inte gjort de senaste 10 åren. Vill du ha stora fönster finns det bra chassin med härdat glas, Fractals Design har även serier utan 5,25-tums platser. Sweclockers har testat dom så du kan leta där.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Ett Define C och ett EVGA P2/G3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@Banco: Tack så mycket! Jag tror nog att det blir ett 650 tills vidare, det dröjer nog länge innan jag kör SLI och då får jag väl köpa nytt nätagg igen i så fall och använda det 650 jag köper till den andra datorn så det blir bra! Tack för hjälpen

Ja. Personligen tycker jag SLI är för mycket besvär för att orka sätta mig in i det. Men jag har ju även sett att när det väl fungerar så kan de ge ordentliga ökningar.

Men ja 650w är bra val tror jag. Kolla in Evga G3 650w. Tror inte det är så mycket dyrare än G2a.

Du kan även söka här på forumet då alla dessa som jag/bärplockarn rekommenderade finns recenserade.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco:
@Stuntmanmike:
@heatm:

Tack för bra svar!
Ska nog köra på ett 650W tills vidare och sen uppgradera igen om jag vill köra SLI/crossfire någon gång i framtiden. Ska kolla igenom chassis från fractal design och se om något faller mig mer i smaken än något annat! Tack för alla tips, det uppskattas :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@Banco:
@Stuntmanmike:
@heatm:

Tack för bra svar!
Ska nog köra på ett 650W tills vidare och sen uppgradera igen om jag vill köra SLI/crossfire någon gång i framtiden. Ska kolla igenom chassis från fractal design och se om något faller mig mer i smaken än något annat! Tack för alla tips, det uppskattas :)!

Define C är den senaste i serien. Define S är framförallt riktat mot folk som kyler med vatten. Och R5 är väl mer allaround.

Både R5an och S är väldigt luftiga och kanske lite för stora(?). C ska vara mer Compact.
Men jag använder S och älskar det och min förra burk var R5 och älskade även den. C har jag inte byggt med men hade jag valt idag så hade jag valt ett C mest för att den ska vara lite mer kompakt och för att den har höljet i botten för att gömma PSUn och eventuella hårddiskar. Och att jag inte har custom vattenkylning. Jag gillar principen med två värmezoner även om jag inte vet om det i praktiken gör någon skillnad på temperaturerna, om inte annat så ser höljet snyggt ut och praktiskt om man vill gömma kablar osv.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco: Om man ska köra på ett chassi som man kan se in i finns det något du skulle rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@Banco: Om man ska köra på ett chassi som man kan se in i finns det något du skulle rekommendera då?

Alla dessa har ju fönstervarianter men det tas då från ljudisolering. Och vad jag vill minnas ganska små fönster. Men bara för att jag vill ha det så tyst som möjligt så vill ju inte alla det.

Jag tycker att både nzxt och corsair har rätt snygga fönstervarianter. Dock så har jag ju aldrig kollat in på detaljnivå då det inte intresserat mig som sagt. Ska kika vilka som jag har sett förut.

Lite dyrare men denna gillar jag och har hört gott om.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3688857

Lättast äe nästan om du går till peisjakt. Sorterar efter populärast och väljer stora bilder.

Känns som det är så mycket smak när det kommer till chassival.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco: Tack så mycket för alla hjälpande svar! om du har tid och lust får du gärna kolla mitt inlägg om att installera windows på en ny hårddisk om du har svar på det också :)!

Mvh

Permalänk

Om jag skulle leta efter ett nätagg som inte är så dyrt men ändå bra och ligger på ~650w vad skulle ni då rekommendera? tänkte nog köra på Fractal Design R5 Titanium med glas chassit.

Permalänk

Jag rekommenderar Fractal Design Define C chassi över R5 och allt annat. Det är mindre till storleken och har inga som helst kompromisser. När det gäller nätaggregat så kan jag bara rekommendera att du köper något av kvalitet och inte stirrar blint på Pris/Watt. EVGA, Corsair, Fractal Design har många bra agg, men vill "varna" för att Corsair har så många serier att jag inte längre har koll på vilka som är bättre eller sämre (TX, CX, CM, allt vad de nu heter). Personligen röstar jag på EVGA. Jag gissar att med dina specs så kan du tryggt köpa något mellan 550-650W även om du skulle uppgradera grafikkort senare.