Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Ombyggnad: Exile:clavier

Då var det dags för del 2 som är en ombyggnad av ett tangentbord för att matcha mitt förra projekt Exile (Funderar på att döpa om det till Exile:core)

Jag kommer utgå ifrån ett Corsair K65 RGB Lux som jag vann/fick av Corsair, när jag vann månadens galleri. Tackar corsair! och Tackar allihopa som röstat på mitt chassiprojekt

Temat kommet även denna gången vara 3mm alu + 1mm koppar.
Jag har påbörjat med att modellera ett utkast av hur jag ska få in kretskorten i ett lite mindre chassi än vad som är i dagsläget samt lött bort alla brytare från tangentbordet.
Utöver alla vanliga cherry brytare finns några andra knappar för volym och annat som inte är mekaniska. dessa ska jag försöka byta ut emot små mikrobrytare.

Ett handledsstöd i läder ska även tillverkas, design har jag inte hunnit börja med.

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Trevligt med lite fler tangentbords-projekt! Följer med spänning: Cu och Alu blir kanonsnyggt.

Edit: Kanske värt att beakta: Cherry-brytarna är optimerade för att monteras i 1,5mm plåt (mått-ritningar (tum: 1"=25,4mm)

Tum
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

@Felion1337: Ja vi får hoppas det blir bra
Men ajdå, får erkänna att jag inte kollat på specifikationerna för brytarna. Jag kikade på plåten som de satt i från början och den är strax under 2mm och sedan nedfräst till vad jag tyckte såg ut som ca 1mm runtom tangenterna. Det fanns tyvärr ingen plats att få in ett skjutmått för att mäta. Jag får göra det bästa möjliga av det, har beställt 2x1m kopparplåt så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Det blir säkert snyggt, men någon som testat att montera MX-brytare på 1 mm-platta? Är ju ca 1,5 mm som de ska ha.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Tunnaste plåten jag monterat på är 1,3mm. Men det funkar säkert bra med 1mm också.

Finns ju PCB, så plåten är ju "lite för syns skull". Och skulle det "glappa" något så går det säkert att lösa med distanser mellan PCB och Plåt, och annars finns det ju alltid smältlim! En strategisk klick på varje brytare (på insidan såklart) löser ju ev. glapp!

Samma sak vad gäller "vridstyvheten", Koppar kan vara tämligen mjukt (beroende på om den är glödgad/härdad eller inte), men med tanke på att vissa gör "plåten" i akryl, så kan jag inte tänka mig att koppar skulle vara ett problem (och Alu i övriga chassit hjälper ju till)

Tror det blir kanon.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Oh roligt att se detta!

i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX980ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Kul med ett till tangentbors projekt så det inte bara blir likör 47

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Här kommer första uppdateringen på evigheter. Mitt egna CNC bygge går löjligt långsamt fram men jag har fått ett par delar utfrästa på jobbet idag istället.

Det jag fräst ut idag är 2st uppsättningar av tangentbordssidor. Jag ska senare ha dit skruvhål i sidorna för att fästa emot bottnen, får se hur jag löser detta.