Permalänk
Medlem

Audi A6 2.0 TFSI-2005 strul

Hallå.

Idag när jag skulle åka till jobbet så kom jag ca 100m sen tändes oljetryckslampan så parkerade direkt och stängde av. Provade starta bilen igen och lampan tändes direkt. Låter jävligt illa från motorn och bilen liksom "gungar" när man står på tomgång.

Olja och filter är bytt varje år, senast i somras då även kamremmen byttes.

Vågar jag ens köra bilen till verkstaden eller ska jag bogsera den? Och har någon en aning om vad som kan ha hänt?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Bogsera

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Idag när jag skulle åka till jobbet så kom jag ca 100m sen tändes oljetryckslampan så parkerade direkt och stängde av. Provade starta bilen igen och lampan tändes direkt. Låter jävligt illa från motorn och bilen liksom "gungar" när man står på tomgång.

Olja och filter är bytt varje år, senast i somras då även kamremmen byttes.

Vågar jag ens köra bilen till verkstaden eller ska jag bogsera den? Och har någon en aning om vad som kan ha hänt?

har du kollat oljan ?

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Idag när jag skulle åka till jobbet så kom jag ca 100m sen tändes oljetryckslampan så parkerade direkt och stängde av. Provade starta bilen igen och lampan tändes direkt. Låter jävligt illa från motorn och bilen liksom "gungar" när man står på tomgång.

Olja och filter är bytt varje år, senast i somras då även kamremmen byttes.

Vågar jag ens köra bilen till verkstaden eller ska jag bogsera den? Och har någon en aning om vad som kan ha hänt?

Är det en TDI eller TFSI motor? Audi har haft strul med TFSI motorer som har rasat och att de ibland älskar att slurpa olja. Om jag var i din situation skulle jag nog bogsera den till närmaste verkstad så att de kan kolla vad som är fel.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

har du kollat oljan ?

Japp. Nivån är mitt i mellan Min och Max.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

har du nån obd läsare kan du ju kolla om den spottat ut nån felkod...

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Japp. Nivån är mitt i mellan Min och Max.

Om det är olja i och du hör att motorn låter konstigt så låter det som att oljetrycket inte byggs upp. Beroende på motor design osv, hydaullyftare m.m. Låter inte som oljetrycksgivaren (falsk larm). KÖR INTE BILEN

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Avstängd

Min första tanke är oljepumpen som inte är ovanligt problem på många audi modeller så du ska absolut inte åka nått innan du vet vad det är men går att kolla tryck eller felkoder så du kan få svar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Är det en TDI eller TFSI motor? Audi har haft strul med TFSI motorer som har rasat och att de ibland älskar att slurpa olja. Om jag var i din situation skulle jag nog bogsera den till närmaste verkstad så att de kan kolla vad som är fel.

Glömde visst skriva vilken motor det är men det är en 2.0 TFSI.

Skrivet av trollhattan:

har du nån obd läsare kan du ju kolla om den spottat ut nån felkod...

Äger tyvärr ingen sådan.

Skrivet av HackeR_54:

Om det är olja i och du hör att motorn låter konstigt så låter det som att oljetrycket inte byggs upp. Beroende på motor design osv, hydaullyftare m.m. Låter inte som oljetrycksgivaren (falsk larm). KÖR INTE BILEN

Okej får bli att bogsera den då

Skrivet av lord_vasagos:

Min första tanke är oljepumpen som inte är ovanligt problem på många audi modeller så du ska absolut inte åka nått innan du vet vad det är men går att kolla tryck eller felkoder så du kan få svar

Då får det bli att bogsera den så får dom kolla efter felkoder osv eftersom jag varken har grejer eller kunskap som sträcker sig längre än att fylla på vätskor och byta hjul...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Idag när jag skulle åka till jobbet så kom jag ca 100m sen tändes oljetryckslampan så parkerade direkt och stängde av. Provade starta bilen igen och lampan tändes direkt. Låter jävligt illa från motorn och bilen liksom "gungar" när man står på tomgång.

Olja och filter är bytt varje år, senast i somras då även kamremmen byttes.

Vågar jag ens köra bilen till verkstaden eller ska jag bogsera den? Och har någon en aning om vad som kan ha hänt?

Har du tur låter det illa om motorn på grund av lågt oljetryck i ventillyftarna.
Har du otur är det slammer och knackande du menar med oljud. Då är det ny motor som gäller.

Permalänk
Medlem

Oljebyte varje år, hur ofta är det ? Man byter ju olja och filter efter körda kilometer ?

Har bilen gått på longlife service ?

Använt rätt olja och filter ?

Lät den konstigt innan ?

Starta och kör aldrig en motor som låter illa om du inte har kunskapen om hur olika fel låter, ett litet fel kan på kort tid innebära att du får byta hela motorn. Det du menar men låter illa kan vara att motorn misständer, att lyftare saknar olja, att kamkedjan (eller rem om du har sådan, har dålig koll på din motor) gett sig och hamnat en kugg fel. Eller att hela motorn generalhavererat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bärga bilen till närmaste audi verkstad, låter som om du har tappat oljetrycket...och med tanke på 2.0tfsi.. så är med stor sannolikhet drevet som driver oljepumpen som gått åt helvete.

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem

Hade dessa symtomen på min Audi A3 2,0 TFSI när ett par tändspolar gick sönder. Tomgången var väldigt ojämn och bilen "gungade". Tror även oljetryckslampan tändes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Oljebyte varje år, hur ofta är det ? Man byter ju olja och filter efter körda kilometer ?

Har bilen gått på longlife service ?

Använt rätt olja och filter ?

Lät den konstigt innan ?

Starta och kör aldrig en motor som låter illa om du inte har kunskapen om hur olika fel låter, ett litet fel kan på kort tid innebära att du får byta hela motorn. Det du menar men låter illa kan vara att motorn misständer, att lyftare saknar olja, att kamkedjan (eller rem om du har sådan, har dålig koll på din motor) gett sig och hamnat en kugg fel. Eller att hela motorn generalhavererat.

Oljan är bytt när bilen "vill in på service", aldrig kört mer än ca 1000km på ett år med bilen. Och jag antar att det är rätt olja som används då det är Audi här i stan samt Mekonomen som servat bilen, har aldrig gjort något själv. Och någon Long Life service har jag aldrig gjort.

Körde bilen för några dagar sen och då var det inget som helst konstigt sen har den stått några dagar oanvänd tills idag.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Hade dessa symtomen på min Audi A3 2,0 TFSI när ett par tändspolar gick sönder. Tomgången var väldigt ojämn och bilen "gungade". Tror även oljetryckslampan tändes.

Kan ju hoppas på att det är fallet för mig också i så fall

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Ska man vara lite tråkig så kan det bli en riktigt dyr historia då tror många av dom modellerna är känsliga för olja och byte så dom lätt kan slugga igen i silen då kan det vara så enkelt att man tar bort skiten så pumpar den igen och är rätt vanligt vid oljetrycks problem eller pumpen inte hänger med

Men med tanke på hur du beskriver att den går ojämt som iof kan vara en massa saker men jag tänker att det kanske kan vara drevet vid balansaxeln tror jag man kallar det kan ha gått och då tappar man även oljetryck och kan vara rätt dyrt att fixa och är sånna problem som kan ställa till andra problem och i värsta fall motorbyte om man haft otur

Men är som sagt inte expert på motorn i fråga så spånar bara och slänger ut mina tankar vilket kan vara fel så bästa är att nån som kan det får kolla men är mina första gissningar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Min kompis var med om samma sak.Audi A4 2.0TFSI 2005 med BSR chip.
Minns inte om han ställde in bilen i varmgarage över en natt så funkade den helt plötsligt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Hade dessa symtomen på min Audi A3 2,0 TFSI när ett par tändspolar gick sönder. Tomgången var väldigt ojämn och bilen "gungade". Tror även oljetryckslampan tändes.

Har varit med om samma sak i en polares bil, dålig tändspole så motorn bara gick på tre cylindrar. Tror det gick på en tusing att byta. Också Audi A3 bensinare, dock lite äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inge oljetryck i motorn. Att den låter illa är antagligen att motorn går "torrt" Att du stängde av och sedan startade och lampan försvann har att göra med att lampan tänds inte förrän man kommer över 2000varv/min. Vet ej varför man har satt så.

Du bör bogsera bilen till en verkstad. Där får man göra oljetryckstest för att se om oljepumpen fungerar som den ska. KÖR EJ BILEN!
(jobbar inom VW koncernen)

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Chansa aldrig när oljetryckslampa lyser, bara att bogsera/bärga till verkstad.
Har en fd chef som drabbades av liknande sak men på en SAAB 9-5 vid tillfället 6 månader gammal.
Tyvärr gick det lite fel när han "tänkte" och han fick totalras på motorn.
"Det fanns juh fullt med olja enligt stickan, så det var nog lampan som visade fel."
Han tog sig cirkus 5km på motorvägen innan det sket sig kapitalt.
Blev inte direkt gratis.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Nu är aset bärgat till verkstaden i alla fall. Hade lite tur med att Vägassistans ingick i min service i somras så bärgningen blev gratis, alltid något.

Återkommer när jag fått besked för er som är intresserade.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Har du fått reda på vad det var för fel med bilen?

Permalänk
Medlem

2.0 tfsi.. skulle aldrig skaffa en bil med denna motor.. longlife olja, och för långa serviceintervaller.

Och för att spekulera lite, med tanke på att oljetrycket försvann så är det förmodligen oljepumpenb eller drivningen av oljepump som rasat till följd av longlifeolja/långa serviceintervaller, vilket resulterar i vevlager-ras om man inte stänger av motorn förhållandevis omgående. Gör man det i tid så går det att rädda motorn genom att byta drev, kjedja eller ev pump men om det gått så låntg att vevlager tagit stryk blir det en kostsam renovering, blir förmodligen billigare att köpa en motor på skroten och göra ett motorbyte om man är tvungen att lämna bort jobbet.

Permalänk
Medlem

Ja det där har jag råkat ut för med en gammal engelsk Ford Escort dock i väldigt bra skick för ett antal år sedan.

Oljetrycklampan började lysa, och vi svängde in på en mack vi precis passerade, där mekanikern trodde att det bara var givaren för oljetryck som var trasig så vi kunde köra vidare.

En bit utanför stan började tempmätaren stiga samtidigt som bilen kändes seg, svängde in på närmsta P-ficka och stängde av motorn.

Bärgning till Fordverkstaden och de skulle se om det gick att göra något men utsikterna lät dystra så jag tänkte den bilen ser jag nog inte mer.

Det visade sig att felet var att oljesilen med rör lossnat från oljepumpen som ej fick olja.

Men tack vare att jag hunnit stänga av motorn under tiden den fortfarande gick runt så hade lagren klarat sig utan skador så jag hade haft otrolig tur.

Verkmästaren hade inte sett just det felet under tiden han jobbat där sade han så det var ovanligt, men hade jag bara kört en minut till hade motorn troligtvis totalskurit bortom räddning.

Bilen fungerade bra efteråt så länge jag hade kvar den med bara vanligt underhåll och drog knappt någon olja heller så det blev ett lyckligt slut. Brytarspetsarna behövde bytas någon gång var det ända som hände efter det, tog väl 10-15 minuter och några tior att byta dem själv.

Mina moderna bilar har faktiskt krånglat mycket mer, trots att en del av dem varit spritt nya när jag köpt dem.
Det har inte hindrat dem från krångel även om min Tdi Skoda Octavia varit ganska problemfri. Det första större problemet med den var EGRventilen med sin avgaskylare som pajade vid 18000mil, en dyr idiotkonstruktion som både är dyr som reservdel och kostar 5 timmarsverkstadstid att byta då den sitter dumt till bakom motorn. Ska försöka göra ren och få igång den gamla EGRventilen så har jag åtminstone en i reserv om det händer igen för troligtvis är den bara igensatt. (man förstår att den strular när man ser all skit som sitter i den)

Även min har longlifeolja och 3000mils intervall men jag kör upp det på nio månader så oljan hinner inte bli gammal + att 0,5-1L olja behövs fyllas på under tiden på 3000mil. Några dl olja per 1000mil är inget att klaga över på en motor som gått 18000mil.

Men Visst VAG Tsfi är en motor jag inte skulle vilja ha eller deras mindre Tsi motorer med kuggande kamkedjor samt DSG lådor borde det vara dödskalleflagg på.

Känns ändå som om dieslarna är pålitligare än bensinarna rent driftsmässigt trots avgasskandalen.
Kanske de nya Tsi med kamrem håller bättre om kamremmen håller 21000mil som på dieseln är det rimligt för vid de miltalen behöver ofta en kamkedja också bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Idag när jag skulle åka till jobbet så kom jag ca 100m sen tändes oljetryckslampan så parkerade direkt och stängde av. Provade starta bilen igen och lampan tändes direkt. Låter jävligt illa från motorn och bilen liksom "gungar" när man står på tomgång.

Olja och filter är bytt varje år, senast i somras då även kamremmen byttes.

Vågar jag ens köra bilen till verkstaden eller ska jag bogsera den? Och har någon en aning om vad som kan ha hänt?

Som nämnts är oljepumpen (eller snarare drivningen av den) en väldigt svag länk på dessa motorer.
Rasar den så får du symptomen du beskriver.
En del av problemet är taskig konstruktion av pumpen.
En annan del är att Audi har på tok får långt mellan service och oljebyten.
Och även om du verkar ha skött bytena så kanske tidigare ägare slarvat.

Räkna med över 30000:- för att få det fixat.

Och starta absolut inte motorn !

Permalänk
Medlem

För att ge en uppdatering om hur det har gått så ringde Mekonomens verkstad mig idag efter att ha kollat på bilen. Det fanns noll och inget som helt oljetryck i motorn, inte ens en tillstymmelse till det sa han.
Han hade felsökt bilen samt kontaktat Audis tekniker för att prata med dom också. Och som ett första steg ville dom byta oljepumpen, men tydligen kan man inte bara byta den utan man måste byta något som hette Balansaxel då också(?). Vilket då skulle kosta 21k.
Och han sa ju även då att dom inte kan lämna några garantier på att inget mer i motorn har tagit skada av det som hänt. Så kostnaderna kan ju skena iväg ännu mer.

Och med tanke på bilens värde så kommer vi inte reparera den. Ska försöka sälja den som den är och få en liten hacka för den, annars blir det tyvärr skroten för bilen!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Jerban:

För att ge en uppdatering om hur det har gått så ringde Mekonomens verkstad mig idag efter att ha kollat på bilen. Det fanns noll och inget som helt oljetryck i motorn, inte ens en tillstymmelse till det sa han.
Han hade felsökt bilen samt kontaktat Audis tekniker för att prata med dom också. Och som ett första steg ville dom byta oljepumpen, men tydligen kan man inte bara byta den utan man måste byta något som hette Balansaxel då också(?). Vilket då skulle kosta 21k.
Och han sa ju även då att dom inte kan lämna några garantier på att inget mer i motorn har tagit skada av det som hänt. Så kostnaderna kan ju skena iväg ännu mer.

Och med tanke på bilens värde så kommer vi inte reparera den. Ska försöka sälja den som den är och få en liten hacka för den, annars blir det tyvärr skroten för bilen!

Det var ett riktigt tråkigt resultat :/

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Äger själv en a6 2007 2.0 tfsi sen 4 mån tillbaka. Audis 2.0 tfsi är väldigt lik deras motsvarande dieselmotor i uppbyggnad därav så är den väldigt högljudd. Var ganska paranoid i början och trodde den skulle rasa hela tiden jag har fått ett ganska "bra" exemplar som "bara" drar ca 1l olja på 500mil. Det är ganska känsliga motorer så det är värt att byta filter och olja lite oftare än vad Audi rekommenderar.

Tråkigt att det slutade som det gjorde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Tråkig start på året

En på jobbet skulle starta en morgon och samma hände. Startade bilen och olje lampan började lysa, han körde in bilen i garaget på tomgång och stängde av.

Bilen en audi mk5 TDI, en med motor koderna som hade oljepump med balansaxel. Denna typ av pump som failar. Hans pump skar ihop, så att kedjan som driven pumpen gick av och slog hål i sidan av motorn.

Han hade dock tur att motorn hade inget extra ljud när han fixat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

För att ge en uppdatering om hur det har gått så ringde Mekonomens verkstad mig idag efter att ha kollat på bilen. Det fanns noll och inget som helt oljetryck i motorn, inte ens en tillstymmelse till det sa han.
Han hade felsökt bilen samt kontaktat Audis tekniker för att prata med dom också. Och som ett första steg ville dom byta oljepumpen, men tydligen kan man inte bara byta den utan man måste byta något som hette Balansaxel då också(?). Vilket då skulle kosta 21k.
Och han sa ju även då att dom inte kan lämna några garantier på att inget mer i motorn har tagit skada av det som hänt. Så kostnaderna kan ju skena iväg ännu mer.

Och med tanke på bilens värde så kommer vi inte reparera den. Ska försöka sälja den som den är och få en liten hacka för den, annars blir det tyvärr skroten för bilen!

Det borde vara ekonomiskt försvarbart att repa bilen.
I fungerande skick så borde du kunna få ~60k för den.
I nuvarande skick noll =/
Så laga och byt in pronto.