JS: ersätta iframe med ajax (XMLHttpRequest)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Valbo
Registrerad
Aug 2002

JS: ersätta iframe med ajax (XMLHttpRequest)

Jag har en liten modulär sida som visar mina "moduler" som tabbar. Dvs. en tab per modul sedan lite JS för att skapa en iframe för en separat HTML bunden till den tab:en.

Men iframe är till för att visa en extern sida embedded på min sida, och mina moduler är inte tänkta att köras "stand alone" och behöver därför inte <html><body> och globala JS/CSS m.m.

Så då tänkte jag ladda dessa html filer med XMLHttpRequest och placera i en <div> men då kommer problemet med specialanpassade JS script för just den modulen. Hur kan jag exekvera någon sorts init funktion?

P.S. det ska vara "vanilla" JS, inge JQuery eller liknande externa "hjälp" bibliotek.

WebComponents har jag redan implementerat, men det fungerar inte i IE/Edge bara i Chrome. Det är till att börja med begränsad spridning på sidan och den bör fungera med IE10+ övriga får komma senare vid behov.

Desktop: | Core i5-4690K | Zotac GTX 970 | 16Gb RAM | 256Gb Samsung 830 SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 12GB DDR2 Ram | 3x1.5Tb ZFS | FreeNAS

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Om jag inte missförstår problemet låter det som att detta lättast görs serverside (utan AJAX).

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Valbo
Registrerad
Aug 2002

Det är säkert lättast att göra på serversidan. Men då blir jag beroende av server. Det ska vara vanilla JS för "stand-alone" funktion och därmed möjlighet att använda HTML5 localstorage som "server" alternativt en sqlite3 fil som användaren får öppna.

Desktop: | Core i5-4690K | Zotac GTX 970 | 16Gb RAM | 256Gb Samsung 830 SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 12GB DDR2 Ram | 3x1.5Tb ZFS | FreeNAS