Permalänk
Medlem

söker tips på tangentbord.

hej.
dags att skrota ut mitt gamla logitech g710+, och tankarna på nytt tangentbord
går åt cherry mx red hållet. nån som har ett bra tips på ett bra tangentbord utan
nummerdel, användningsområdet är nästintill endast mmorpg:s i nuläget men
en hel del fps förekommer med jämna mellanrum.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk

@henxon: Vill du ha bakgrundsbelysning? Är cherry ett måste eller är gateron/kahil m.fl. ett alternativ? Är TKL ett krav?
Generellt sett så är det sällan värt att betala fullpris, så om du inte vill ha något specifikt så skulle jag kolla i fyndhörnor/demo och på rea.

Är du hundra när det gäller röda brytare? Att de skulle vara bättre att spela på är ungefär som att säga att orange är den finaste färgen, det är högst individuellt vad folk föredrar.

Här har du några olika förslag, samtliga TKL eller mindre, ett per linjär brytare :

CM Storm QuickFire TK [MX Red] (849SEK) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581515

Filco Majestouch-2 [MX Black] (1490SEK) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1334820

Vortex POK3R RGB [MX Nature white] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4084289

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@henxon: Vill du ha bakgrundsbelysning? Är cherry ett måste eller är gateron/kahil m.fl. ett alternativ? Är TKL ett krav?
Generellt sett så är det sällan värt att betala fullpris, så om du inte vill ha något specifikt så skulle jag kolla i fyndhörnor/demo och på rea.

Är du hundra när det gäller röda brytare? Att de skulle vara bättre att spela på är ungefär som att säga att orange är den finaste färgen, det är högst individuellt vad folk föredrar.

Här har du några olika förslag, samtliga TKL eller mindre, ett per linjär brytare :

CM Storm QuickFire TK [MX Red] (849SEK) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581515

Filco Majestouch-2 [MX Black] (1490SEK) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1334820

Vortex POK3R RGB [MX Nature white] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4084289

hej.
nej cherry mx red är inte ett krav/måste, g710+ är ju cherry mx brown, och är ute efter kanske lite hårdare bara.
dock tangentbord utan numpad för den är mest i vägen så där är väl ett krav om vi ska kalle det så bakgrundsbelysning underlättar
också då det är rätt dämpad belysning i mitt "datarum" ska kolla över dem du rekommenderade och jag tackar för tipsen

p.s om det underlättar så refererar jag gentemot logitech g710+ som är. för brett, får jag bort numpad delen så har jag bättre
utrymma att justera in bordet som jag vill ha det utan att det "attackerar" musmattan som är 50x50 = stor i min värld men ack så skönt
knapparna känns lite sladdriga, vet inte om det är logitechs kvalité eller cherry mc brown som gör det, där skulle jag vilja ha lite styvare, mer gediget mao. skulle även gärna kunna få lysa lite mer än bara i knapparna vilket blir lite i mörkaste laget. d.s

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

@henxon: Jag gick från ett Ducky med bruna MX till detta !

Jag kan inte säga att jag är något annat än nöjd. Då har jag ju iof en musmatta som täcker 90% av mitt skrivbord!
Detta använder Logitechs egna brytare. Det tar ett tag att vänja sig vid då dessa har 25% kortare slaglängd men i övrigt känns dom ganska likt dämpade MX Browns.

Rekommenderar starkt ifall du har möjlighet att pröva det först

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

@henxon: Jag gick från ett Ducky med bruna MX till detta !

Jag kan inte säga att jag är något annat än nöjd. Då har jag ju iof en musmatta som täcker 90% av mitt skrivbord!
Detta använder Logitechs egna brytare. Det tar ett tag att vänja sig vid då dessa har 25% kortare slaglängd men i övrigt känns dom ganska likt dämpade MX Browns.

Rekommenderar starkt ifall du har möjlighet att pröva det först

ja, det verkar helt klart intressant. skall kollas upp. tack.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

hej.
dags att skrota ut mitt gamla logitech g710+, och tankarna på nytt tangentbord
går åt cherry mx red hållet. nån som har ett bra tips på ett bra tangentbord utan
nummerdel, användningsområdet är nästintill endast mmorpg:s i nuläget men
en hel del fps förekommer med jämna mellanrum.

Denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246688-c...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@henxon: Gällande sladdrigheten så skulle jag tro att det beror på en kombination av de lätta brytarna och undermålig keycaps.

Om du vill ha styvare brytare så skulle jag kolla på MX Black, MX Nature White eller MX Clear. Om du inte har något emot ljudet så är MX Green också ett alternativ, det är min personliga favorit.

Bakgrundsbelysning finns att finna, dock avråder jag från RGB om du inte är beredd att betala extra, det är en ganska stor priskillnad.

Cm Storm Rapid-i borde passa de flesta av dina krav.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara rekommendera det jag har.

Corsair Gaming Strafe RGB med MX SILENT switchar. Vilket är röda med gummiringar på.

Visst mjukvaran är inte den bästa. Men det gör vad det ska fast det tar lite längre tid.

I min värld är detta det bästa för att man får de röda switcharna men slipper det förbannade klickandet!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@henxon: Gällande sladdrigheten så skulle jag tro att det beror på en kombination av de lätta brytarna och undermålig keycaps.

Om du vill ha styvare brytare så skulle jag kolla på MX Black, MX Nature White eller MX Clear. Om du inte har något emot ljudet så är MX Green också ett alternativ, det är min personliga favorit.

Bakgrundsbelysning finns att finna, dock avråder jag från RGB om du inte är beredd att betala extra, det är en ganska stor priskillnad.

Cm Storm Rapid-i borde passa de flesta av dina krav.

detta ser intressant ut skall kikas närmare på, budget är 2k, men är mer ute efter kvalitén än priset. bra är oftast inte billigt billigt är ofta inte bra osv klickande är inget som stör mig, missljud stör dock

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk

@henxon: Ah Okej, då har du lite mer att röra dig med än vad jag antog.

Om du är ute efter något i premiumklassen så skulle jag kika på Ducky, Vortex, Filco och Das Keyboard. Det är generellt sett de som håller högst kvalitet och är tillgängliga på den svenska marknaden. Vet att Ducky TKL kommer finnas i sverige snart, så om du pallar vänta så är det mitt förslag.

Annars kan du gå all-in och skaffa ett Vortex Pok3r! 60% layout, 100% coolt. Tar lite tid att vänja sig vid, men det är en dröm att använda när man väl har kommit in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@henxon: Ah Okej, då har du lite mer att röra dig med än vad jag antog.

Om du är ute efter något i premiumklassen så skulle jag kika på Ducky, Vortex, Filco och Das Keyboard. Det är generellt sett de som håller högst kvalitet och är tillgängliga på den svenska marknaden. Vet att Ducky TKL kommer finnas i sverige snart, så om du pallar vänta så är det mitt förslag.

Annars kan du gå all-in och skaffa ett Vortex Pok3r! 60% layout, 100% coolt. Tar lite tid att vänja sig vid, men det är en dröm att använda när man väl har kommit in i det.

inte jättebråttom, men det lär ju bli av nu i januari i samband med nytt datorbygge pok3r ser coola ut men jag behöver f-knapparna kör c:a 36st keybinds på bräda+mus i mina mmorpg:s jag har kollat en hel del på ducky, dom verkar rätt cleana och bra storlek. ju närmare f4 sitter över "4" är också en bra grej, på en del sitter dom nästan förbi "5" vilket jag tror skulle sabba mitt muskelminne totalt men givetvis ska jag kolla närmare på alla tips jag fått här, verkar som mx black skulle passa mig bättre än mx red, eller som nämnt green. tack.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]