Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För dålig internet anslutning för att se videor just nu men minnes hastighet påverkar minimalt prestandan processorer emellan vid test på samma minnes hastighet, ökar man sedan på frekvenserna så ger det ingen större skillnad emellan processorerna och generellt krävs det sen kraftig överklockning att nå 8-10% prestanda ökning eller exempelvis några få frames extra i spel, om det är värt priset är väl upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

har redan påpekats innan i denna tråd varför man testar i lägre upplösning.
Samt att i 1080p så lyckas flerkärniga spotta ut lite fler rutor än fyrkärniga.

kolla ex på jämförelsen i 2.8ghz, det är en bra fingervisning som talar om att fler kärnor redan kommer till nytta.
Hade det inte varit fallet så hade ju x99 cpuperna presterat sämre pga sämre ipc jue.

Fast återigen, hur relevant är det för slutanvändare? Vid lägre frekvenser presterar HEDT-plattformen säkerligen bättre på grund av sin betydligt större cache.

Kikar man på 1080p och uppåt i dagens spel så presterar 7700K lika bra eller bättre än valfritt från X99.

Allt annat är önsketänkande. Om 2-3 år kanske vi börjar se spel faktiskt vinna något av att uttnyttja de där extra kärnorna.
Men jag ställer mig oerhört tveksam till det, jag har aldrig märkt min 5960X gör någon nytta i något spel över en 6700K.

Skrivet av oceanic:

För dålig internet anslutning för att se videor just nu men minnes hastighet påverkar minimalt prestandan processorer emellan vid test på samma minnes hastighet, ökar man sedan på frekvenserna så ger det ingen större skillnad emellan processorerna och generellt krävs det sen kraftig överklockning att nå 8-10% prestanda ökning eller exempelvis några få frames extra i spel, om det är värt priset är väl upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast om du nu tittar på filmerna så stämmer detta inte.

Skylake vinner ordentlig prestanda av hög minnesfrekvens.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Tror du missförstod mig @Paddanx. Jag skojade när jag skrev det med 5GHz. Såg du alla mina fina utropstecken?

Skulle vara skoj att se ett test med 2133MHz CL9 RAM, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Men vilka jäkla priser då, fullständigt hutlöst. "Om det inte brinner i knutarna skulle vi dock råda att invänta AMD:s lansering av Ryzen-processorerna i början av 2017" var nog recensionens klokaste ord, oavsett om man är Intel-fanboy eller ej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast återigen, hur relevant är det för slutanvändare? Vid lägre frekvenser presterar HEDT-plattformen säkerligen bättre på grund av sin betydligt större cache.

Kikar man på 1080p och uppåt i dagens spel så presterar 7700K lika bra eller bättre än valfritt från X99.

Allt annat är önsketänkande. Om 2-3 år kanske vi börjar se spel faktiskt vinna något av att uttnyttja de där extra kärnorna.
Men jag ställer mig oerhört tveksam till det, jag har aldrig märkt min 5960X gör någon nytta i något spel över en 6700K.

Ja, fast om du nu tittar på filmerna så stämmer detta inte.

Skylake vinner ordentlig prestanda av hög minnesfrekvens.

Mhz e king än det e sant, men du ser redan att i3 7350k i hög frekvens får spö av vanliga 4kärniga.
Å du ser redan nu att 8/10c verkar i vissa titlar få ut mer av gtx1080 tom när det e just kortet som "flaskar" prestandan.
Vad hade vi fått se med ett kraftigare kort, då 7700@5ghz inte verkar göra så mycket bättre ifrån sig men fler kärnor gör mer skillnad i fps än högre klock för 7700k.
Tror vi får ser mer av det redan 2017 om jag ska vara ärlig då jag redan ser det hända nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Ryzen vart är du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Mhz e king än det e sant, men du ser redan att i3 7350k i hög frekvens får spö av vanliga 4kärniga.
Å du ser redan nu att 8/10c verkar i vissa titlar få ut mer av gtx1080 tom när det e just kortet som "flaskar" prestandan.
Vad hade vi fått se med ett kraftigare kort, då 7700@5ghz inte verkar göra så mycket bättre ifrån sig men fler kärnor gör mer skillnad i fps än högre klock för 7700k.
Tror vi får ser mer av det redan 2017 om jag ska vara ärlig då jag redan ser det hända nu.

Ja, att 7350K tappar i vissa spel är jag helt med på. Men jag kan inte direkt komma på ett spel där det verkligen gör stor skillnad med 6-kärnor och uppåt. I bästa fall är det bara ett par enstaka FPS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

GamerNexus test tyckte jag var väldigt intressant att läsa. Nu är dock bifogad bild med stock frekvenser för de äldre modellerna, men jag tycker det är en intressant jämförelse i ett CPU tungt spel. Är väl medveten om att detta inte speglar MP-upplevelse, men ger ändå en glims in i hur det kan vara att gå från 2600K till en nyare plattform.

0.1%LOW och 1% LOW i deras test så ökar 7700K från 87,3->104,3 och 105,3->114,8 respektive mot en 6700K. Detta tycker jag ändå kan ses som en rimlig ökning. Jämför man sen mot en 2600K så blir resultaten ännu mer påtagligare. Sen så visst, har man en 2600K uppskrämmd i höga frekvenser så blir resultaten annorlunda, men ändå en bra boost.

https://s29.postimg.org/qwv1n7mdz/intel_7700k_bf1_benchmark.png

Du glömde nämna att 4790K är grym här och slår skylake 6700K

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag kör inte speciellt avancerade saker i Excel, men finns absolut en hel del som gör detta.

Har Stockholmsregionens vanligaste yrke, programutvecklare. i7-7700K (och även 4790K/6700K) är i extremt nära 100 % av fallen snabbare än i7-5775C för detta och finns många fall som är CPU-bundna för oss kodknackare. (Och kan bara tala för mig, men gör själv rätt mycket som är CPU-bundet och har rätt bra koll på "load-average" på allt jag gör så vet hur många CPU-trådar min last maximalt skalar till).

På SweClockers finns antagligen rätt mycket gamers som skiter i om det är 65 W TDP eller 100 W TDP, vilken CPU är den bästa för den gruppen?

Även om man ställer i7-7700K mot t.ex. i7-6900K kommer den förra vara snabbare i majoriteten av fallen för programmerare. Inte ens saker som kompilering skalar perfekt med kärnor då det som de flesta saker har vissa delar som är seriella (länkning, delar av I/O, etc).

Då i7-7700K har 30-35 % högre enkeltrådprestanda jämfört med i7-6900K dikterar Ahmdals lag att den förra garanterat är snabbare om den andel som kan köras parallellt understiger 85 %.

Nu är Ahmdals lag en abstraktion av verkligheten, det man får ut är teoretisk maximala ökning av prestanda från ett visst antal kärnor. Det är alltså ett hårt tak, i praktiken finns ofta begränsningar som abstraktionen inte tar hänsyn till så effekten man får av att öka antalet CPU-kärnor är lika med eller mindre än vad Ahmdals lag säger.

Det sagt: finns absolut fall när både i7-5775C och E-serien är bättre val, men sett till stora bilden är i7-7700K i genomsnitt (påpekar igen, finns alltså undantag) den snabbaste CPU man idag kan skaffa på skrivbordet. Det innan man ens blandar in prislappen.

Surmulekommentarerna om hur kass i7-7700K blir mot bakgrund av det lite..., surmulna

Enda jag ser som svar är samma svar för att din lilla marknad ska lysa.
Okej.. Stockholms arbetare som knackar kod... ni tydligen kör på överklockade 7700k?
Så är det... en pissmyra i skärgården till antal, eller färre?
För av de 9 miljoner personer i Sverige så är det lätt 50% spelade personer... på något sätt. Men inte tusan ser jag 4,5miljoner kodknäckare.

Helt ärligt... var i helskotta tror du dessa personer finns, som:
1. Kör dessa excel /kodande programmeringen?
2. Faktiskt köper just sina egna maskiner och inte får en av sitt arbete?
3. Sitter och överklockar sina CPUer så en 6700k med samma IPC inte är nog?
4. Inte spelar spel som det mest krävande de gör?

Som många av oss försöker banka in i dig... du är en minoritet sett till dina behov av CPUer

Antalet folk som överklockar är en minoritet. Antalet folk som köper en 6700k/7700k och faktiskt pressar den, är en minoritet.
Men antalet som köper sin dator för en enda sak... spel, är en överväldigande majoritet. Inse det bara. PC-marknaden är död, utanför just PC-spel... något hela industrin vet, utom tydligen du. Kan nog tom säga så långt att nästan alla av dessa Stockholms arbetarna har laptops numera, då de har nog med prestanda även i dem för vad de behöver.

Även om dessa personer också surfar, också använder office program, och också gör annat, så är det väldigt få som ens märker skillnaden mellan en i3a och en 5.0Ghz 7700k i dessa fall... då det inte alls lastar CPUn. Ford Ka vs 800HK GTR båda @ 40km/h kommer ändå fram till affären lika snabbt

Men visst, jag håller delvis med dig i vem bryr sig om 65W vs 100W här på sweclockers... ändå är två saker man hyllar i just artikeln:
- Energieffektiv
- Dens förmåga att kylas OCad med luftkylare.

Så... om det nu är så oviktigt, varför tas det upp där, och även i forum posterna efter?
Och varför då är det något viktigt när alla jämföra AMD vs Nvidia? Är det kanske pga 65W är lättare att kyla, tyst?

Du älskar normalt att perf/watt är vad Intel nu är så bra på alla laptops med... och det är vad de satsar på. Men nu plötsligt är det oviktigt? Du gillar också att påpeka hur effektiv pascal är... men nu är tydligen TDP oviktigt. Bra att veta till nästa diskussion.

Så skippa vilket som är snabbare för "programmeraren" och titta på vilket som är bäst för det som Svenson gör bäst... spelar, då det trots allt är det mest vanligaste (och typ enda) anledningen till att man ens skaffar en high-end PC...
Vi lägger flera tusen på en konsol för att spela spel... men programmerarna får nöja sig med en 300kr RPi...

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Ja den generationens processorer är ta mig fan legendstatus på vid det här laget.

2600K + HD7970, bägge komponenter som nyligen fyllt 6 respektive 5 år, är ju fortfarande en riktigt kompetent kombination. 5 år i datorvärlden är ju fan en evighet inom andra områden.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, fast om du nu tittar på filmerna så stämmer detta inte.

Skylake vinner ordentlig prestanda av hög minnesfrekvens.

Nu gynnar hög minnesfrekvens inte 6700K så mycket vad jag sett (inte sett samtliga av dessa videor dock) men när jag köpte min Skylake-plattform nyligen så blev det 3GHz CL15-stickor. Prisskillnaden mot 2133MHz var liten men över 3GHz så drog det iväg betydligt mer förstås. Kändes ändå tillräckligt riskabelt när jag hade bestämt mig för 4x16GB, totalt 64GB 3GHz DDR4 i CL15 alltså. Lite overkill men ville fylla alla minnessocklarna medans samma minnestyp gick att få tag i relativt billigt.

Såvida budgeten inte är tight så skulle jag nog rekommendera hög minneshastighet då det verkar finnas många fall där man faktiskt tjänar på det idag. Så var det inte när Sandy Bridge lanserades men flera år senare är skillnaderna stora, speciellt för 2500K som tjänar mycket på snabba minnen vilket Digital Foundry visade upp (och var en av dina länkade videor också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Var det här Sweclockers eller SweSvenssons?!
5GHz på endast 1.32V utan delid är ju OC-himmelen! Med tanke på att temperaturen låg på 60C vid belastning med en Noctua NH-U14S bäddar ju för frekvenser en bit över 5GHz för gemene man.

Vem bryr sig om IPC? MORE GIGAHURTZ!

Vill bara påminna herrn om det största IPC/frekvenskriget någonsin där en 1.8Ghz A64 fick mer fps än en 3.6Ghz P4, så ja IPC har mycket med saken att göra

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, att 7350K tappar i vissa spel är jag helt med på. Men jag kan inte direkt komma på ett spel där det verkligen gör stor skillnad med 6-kärnor och uppåt. I bästa fall är det bara ett par enstaka FPS.

kollar igenom lite tester på youtube å här e det bara i just watchdog 2 som det gör skillnad med ett titanX(p) å ett 5960x
https://youtu.be/WnIIlOF5D6U?t=8m43s

blir dock mer påtagligt här i 1080p
https://youtu.be/Q2dullF8vSg?t=7m1s

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja det är ju bra, men det hindrar inte att 6700K presterar betydligt bättre.

http://www.techspot.com/review/1180-overwatch-benchmarks/page...

Jo, clock speed är ju fortfarande kung och kommer förbli så såvida din CPU har minst fyra kärnor. Men 6c @4GHz > 4c @4GHz i Overwatch. Så framtiden tillhör fler-än-fyrkärniga CPUer, så är det ju.
Mer intressant vore ju ett test av 5960X med fyra respektive två kärnor avstängda, samt med Hyperthreading avstängt - alltså exakt samma processor men med sex istället för fyra kärnor/trådar. Det kan ju nämligen vara så att Overwatchs sextrådighet är mest på papperet, och att du i praktiken inte tjänar någonting på att köra på fler än fyra trådar då de två extra trådarna är, i brist på bättre ord, väldigt "svaga/oviktiga/enkla". I wouldn't know.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Enda jag ser som svar är samma svar för att din lilla marknad ska lysa.
Okej.. Stockholms arbetare som knackar kod... ni tydligen kör på överklockade 7700k?
Så är det... en pissmyra i skärgården till antal, eller färre?
För av de 9 miljoner personer i Sverige så är det lätt 50% spelade personer... på något sätt. Men inte tusan ser jag 4,5miljoner kodknäckare.

Helt ärligt... var i helskotta tror du dessa personer finns, som:
1. Kör dessa excel /kodande programmeringen?
2. Faktiskt köper just sina egna maskiner och inte får en av sitt arbete?
3. Sitter och överklockar sina CPUer så en 6700k med samma IPC inte är nog?
4. Inte spelar spel som det mest krävande de gör?

Som många av oss försöker banka in i dig... du är en minoritet sett till dina behov av CPUer

Antalet folk som överklockar är en minoritet. Antalet folk som köper en 6700k/7700k och faktiskt pressar den, är en minoritet.
Men antalet som köper sin dator för en enda sak... spel, är en överväldigande majoritet. Inse det bara. PC-marknaden är död, utanför just PC-spel... något hela industrin vet, utom tydligen du. Kan nog tom säga så långt att nästan alla av dessa Stockholms arbetarna har laptops numera, då de har nog med prestanda även i dem för vad de behöver.

Även om dessa personer också surfar, också använder office program, och också gör annat, så är det väldigt få som ens märker skillnaden mellan en i3a och en 5.0Ghz 7700k i dessa fall... då det inte alls lastar CPUn. Ford Ka vs 800HK GTR båda @ 40km/h kommer ändå fram till affären lika snabbt

Men visst, jag håller delvis med dig i vem bryr sig om 65W vs 100W här på sweclockers... ändå är två saker man hyllar i just artikeln:
- Energieffektiv
- Dens förmåga att kylas OCad med luftkylare.

Så... om det nu är så oviktigt, varför tas det upp där, och även i forum posterna efter?
Och varför då är det något viktigt när alla jämföra AMD vs Nvidia? Är det kanske pga 65W är lättare att kyla, tyst?

Du älskar normalt att perf/watt är vad Intel nu är så bra på alla laptops med... och det är vad de satsar på. Men nu plötsligt är det oviktigt? Du gillar också att påpeka hur effektiv pascal är... men nu är tydligen TDP oviktigt. Bra att veta till nästa diskussion.

Så skippa vilket som är snabbare för "programmeraren" och titta på vilket som är bäst för det som Svenson gör bäst... spelar, då det trots allt är det mest vanligaste (och typ enda) anledningen till att man ens skaffar en high-end PC...
Vi lägger flera tusen på en konsol för att spela spel... men programmerarna får nöja sig med en 300kr RPi...

Du kanske missat att i7-6700K är med råge den mest sålda Intel-desktopmodellen under året? På plats två hittar man inte någon i5 eller i3, där låg i7-4790K

Så verkar vara rätt många som anser att just dessa modeller uppfyller deras krav bäst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du glömde nämna att 4790K är grym här och slår skylake 6700K

Tänkte att något skall ni få hitta själva Skämt åsido, det känns kanske som att det är dags att byta ut sin 2600K snart, framförallt med tanke på att den är i kombo med 980Ti i SLI. Hade varit intressant att se BF1 test med 980Ti SLI och alla de CPUer i deras test.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av FishTank:

@Jacob @JonasT @Kenneth : Vilka minnen använde ni för Kaby Lake processorerna? Står nämligen inget om vilka minnen som användes med Kaby Lake samtidigt som skillnaden i speltesterna vid samma klockfrekvens tillskrivs högre minneshastigheter för Kaby Lake jämtemot Skylake?

Borde inte Kaby Lake processerna testats med minnen med högre frekvens än dem som testades med Skylake (2133 MHz)? Samtdigt ser jag att ni inte har skrivit specifikt vilka minnen ni testade med Sandy- , Ivy Bridge, Haswell och Broadwell processorerna med.

Jag pulade in Kaby Lake-frekvenserna nu, var helt säker på att jag fyllde i dem tidigare, men tydligen inte.

Lägger in resten av CPU:erna senare, sitter på mobil och skakigt amerikanskt wi-fi för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra! Lägre nm är bättre. 15%... okej, inte läge för uppgradering från 6700K riktigt kanske.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag pulade in Kaby Lake-frekvenserna nu, var helt säker på att jag fyllde i dem tidigare, men tydligen inte.

Lägger in resten av CPU:erna senare, sitter på mobil och skakigt amerikanskt wi-fi för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska väl göra allt annat än att gå på CES antar jag?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

@ArcticFire: Tack!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kanske missat att i7-6700K är med råge den mest sålda Intel-desktopmodellen under året? På plats två hittar man inte någon i5 eller i3, där låg i7-4790K

Så verkar vara rätt många som anser att just dessa modeller uppfyller deras krav bäst.

Har inte missat det, jag är en del av statsen... men du kanske noterar att dessa inte direkt säljs till företag, utan privatpersoner som spelar?

Så åter...var kommer Stockholms yrke av kodare in i bilden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Du kanske missat att i7-6700K är med råge den mest sålda Intel-desktopmodellen under året? På plats två hittar man inte någon i5 eller i3, där låg i7-4790K

Så verkar vara rätt många som anser att just dessa modeller uppfyller deras krav bäst.

Var hittade du att i7-6700K sålde bäst? Jag har väldigt svårt att se detta, om man ej kollar på någon tekniksite som säljer lösa cpuer för de som monterar själv. Orsaken är såklart det höga priset.

Sedan var det mycket klankande på Excel i tråden, det är väldigt många som har prestandaproblem i excel och det beror på flera saker där den största är bloatad programvara. På mitt kontor hör det till att dagligen höra svordomar på just excel som låser sig och annat.
Att ha någon excelfunktion som tar timmar att utföra är inget ovanligt, däremot sett till alla 9 miljoner i landet så är vi ej många,

Annars jag förespråkar rätt hårdvara för rätt person och i7-6700K, i7700K, alla andra i7or, xeons och vad de heter är fel cpu för en majoritet av befolkningen sett till kostnad/behov.

*edit*
Excel och Word ihop med webbläsaren som segar, hänger sig är nog de program som resulterar i flest perkele och andra uttryck på våra arbetsplatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Trodde man skulle nåt lite högre med 7700k när basen ligger på 4,4 hade väntat mig att den skulle vara stabil i 5.4 eller något.

Kisel sätter nog stopp för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Ars Technica frågar sig om desktop är död i och med Kaby Lake: http://arstechnica.com/gadgets/2017/01/intel-core-i7-7700k-ka...

Det avslutande stycket säger egentligen allt om var datorbranschen länge varit på väg:

"As it stands, what we have with Kaby Lake desktop is effectively Sandy Bridge polished to within an inch of its life, a once-groundbreaking CPU architecture hacked, and tweaked, and mangled into ever-smaller manufacturing processes and power envelopes. Where the next major leap in desktop computing power comes from is still up for debate—but if Kaby Lake is any indication, it won't be coming from Intel."

Skrivet av Paddanx:

Har inte missat det, jag är en del av statsen... men du kanske noterar att dessa inte direkt säljs till företag, utan privatpersoner som spelar?

Och sett till antala leveranserna av processorer lär 6700K vara en minoritet. Bortsett från gamers, vem kör desktop idag? De flesta väljer ju ändå en laptop istället. Antalet i3'or som sålts bör få 6700K att försvinna i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kanske missat att i7-6700K är med råge den mest sålda Intel-desktopmodellen under året? På plats två hittar man inte någon i5 eller i3, där låg i7-4790K

Så verkar vara rätt många som anser att just dessa modeller uppfyller deras krav bäst.

Skulle utan att ha det minsta av backup bakom mig säga att de etablerade datortillverkarna troligen säljer högvis med Icke suffixet K processorer i sina system vilket troligen gör att någon av dessa tar top placering om det helt enkelt bara inte finns för många att välja på och därför manglas de ner.

Edit: Letade lite statistik men hittade inget från Intel utan bara från butiker vilket tyvärr inte ger så mycket mer än att en hint om hur det går för entusiasternas köp.

Utanför Citat:
Kanske den tråkigaste CPU "lanseringen" på länge. Väldigt väntat men man blir alltid lite extra besviken när man ser får det svart på vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ars Technica frågar sig om desktop är död i och med Kaby Lake: http://arstechnica.com/gadgets/2017/01/intel-core-i7-7700k-ka...

Det avslutande stycket säger egentligen allt om var datorbranschen länge varit på väg:

"As it stands, what we have with Kaby Lake desktop is effectively Sandy Bridge polished to within an inch of its life, a once-groundbreaking CPU architecture hacked, and tweaked, and mangled into ever-smaller manufacturing processes and power envelopes. Where the next major leap in desktop computing power comes from is still up for debate—but if Kaby Lake is any indication, it won't be coming from Intel."

Och sett till antala leveranserna av processorer lär 6700K vara en minoritet. Bortsett från gamers, vem kör desktop idag? De flesta väljer ju ändå en laptop istället. Antalet i3'or som sålts bör få 6700K att försvinna i statistiken.

Vilket är väldigt tramsigt av dom, många som förutspått samma sak i många år tillbaka. Verkar som de gör det för att väcka uppmärksamhet på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan var det mycket klankande på Excel i tråden, det är väldigt många som har prestandaproblem i excel och det beror på flera saker där den största är bloatad programvara. På mitt kontor hör det till att dagligen höra svordomar på just excel som låser sig och annat.
Att ha någon excelfunktion som tar timmar att utföra är inget ovanligt, däremot sett till alla 9 miljoner i landet så är vi ej många,

Annars jag förespråkar rätt hårdvara för rätt person och i7-6700K, i7700K, alla andra i7or, xeons och vad de heter är fel cpu för en majoritet av befolkningen sett till kostnad/behov.

*edit*
Excel och Word ihop med webbläsaren som segar, hänger sig är nog de program som resulterar i flest perkele och andra uttryck på våra arbetsplatser.

Helt ärligt så är CPU prestandan sällan problemet här, utan buggar, oändliga loopar och div problem är större del av problemet. Har du en i3a eller kraftigare av nuvarande gen, eller i5a av SB eller senare så lär du har mer en nog prestanda att surfa och hantera office. Kör själv en del Excel med VB-skript och lite andra funktioner för div listor och faktura-underlag. Tror aldrig jag ens märkt någon "seghet"... enda sega var innan jag tryckte in SSD, så var det HDDn som skulle ladda in dymo systemet mm, som om något segade ner allt.

Tror vi har nån enkel i5a i de HP maskinerna och det största problemet jag sett är att mina kollegor sitter på HDD, medan jag tryckt in en SSD. Där har du seghet i skillnad på även kontorsmaskinen

Skrivet av anon5930:

Och sett till antala leveranserna av processorer lär 6700K vara en minoritet. Bortsett från gamers, vem kör desktop idag? De flesta väljer ju ändå en laptop istället. Antalet i3'or som sålts bör få 6700K att försvinna i statistiken.

Sant, men han sa Desktop, och jag minns att 4790k var top på sin lista och tid, samma som i5 "k" CPUn, så även om jag inte sett 6700k stats, så har jag ingen anledning att tvivla på den vs andra desktop CPUer. Tom så k CPUn var billigare än sämre i5or, pga sin popularitet. Men som sagt... ingen k CPU köps av privatpersoner i någon skala, för att göra Excel eller koda, utan det är för att spela, och det är utan tvekan det som drar mest CPU av vad man normalt gör, för även om jag kanske väntar 0,5sek långsammare på ett Excel skript på en maskin... så är tex FPS dips något som märkt satans mycket mer

Men precis som du säger, tittar man över det hela, med både OEM desktop, low/high-end och laptop så är "k" CPUerna troligen enormt få till antal. Även om tex 6700 (icke k) är vanligt i "gamer mediemakt/el-giganten" maskinen, är den inte direkt vad jag kallar värsting CPUn vi pratar om, då vi trots allt tittar på överklockning. Dessa maskiner brukar dessutom ofta ha skrämmande klena GPUer, eller någon annan konstig obalans som förstör det hela.

@Dunde problemet är att de har rätt. 7700k är en lite överklockad Skylake, som borde hetat Skylake Refresh. 5Ghz är helt ärligt trevligt att vi når igen, men Sandy Bridge nådde detta för 5+ år sedan. Så... var är vi efter 5 år? Jo vi har nått mer eller mindre max IPC av vad vi kan... och vi har nått 5Ghz igen. Game over.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt så är CPU prestandan sällan problemet här, utan buggar, oändliga loopar och div problem är större del av problemet. Har du en i3a eller kraftigare av nuvarande gen, eller i5a av SB eller senare så lär du har mer en nog prestanda att surfa och hantera office. Kör själv en del Excel med VB-skript och lite andra funktioner för div listor och faktura-underlag. Tror aldrig jag ens märkt någon "seghet"... enda sega var innan jag tryckte in SSD, så var det HDDn som skulle ladda in dymo systemet mm, som om något segade ner allt.

Du kör småsaker. Excel är som spel, det finns spel som flyter på en 386a och andra som behöver ha det bästa som finns och gärna lite därtill. Jag själv brukar t.ex bearbeta några megabyte stora csv filer i excel, där excel hanterar datan och uppdaterar olika saker som databaser och programvaror som Autocad. Där vissa operationer tar flera timmar på en av de bästa cpuerna som säljs idag..
Alltså jag kan få in säg 20MB med csv filer som ska bearbetas rad för rad, sedan ska excel se till så att Autocad har uppdaterat sina ritningar med denna information och vi är ändå inne på grundläggande Excelanvändning. (OLE automation, gjorde folk t.o.m förra årtusendet.

För den stora skaran är det dock problemet att Office är knutet till så mycket och det kan låsa sig av detta. Lite som Outlook, ytterst få gör komplicerade saker men det är ej ovanligt att den hänger sig.
En snabb SSD är som du sa det bästa botemedlet på Office, outlook dåligt bredband kan krascha skiten. Och vanligt folk kan fint köra med i3or.

Permalänk
Medlem

Värst vad folk verkade ha stora förhoppningar och sedan blev missnöjda.
För mig blev det ÖVER förväntan, speciellt gällande överklockning.
Hursomhelst blir det en 7700k i min nya burk så fort 1080 Ti kommer

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xcluzive:

Värst vad folk verkade ha stora förhoppningar och sedan blev missnöjda.
För mig blev det ÖVER förväntan, speciellt gällande överklockning.
Hursomhelst blir det en 7700k i min nya burk så fort 1080 Ti kommer

Ja men eller hur?

Jag sitter fint på min 2700K så jag säger inte "TAKE MY MONEY!" precis men det var ändå bättre än vad jag förväntade mig. Rykten har ju till och med pekat på sämre överklockning än för Skylake! http://techreport.com/news/31032/early-core-i7-7700k-testing-...
Det känns som att alla reagerar precis som när Ivy Bridge släpptes då det var den första generationen där det verkligen började gå nerför med IPC-förbättringarna. Är vi inte vana nu efter 5 år?

Det är väl inget nytt att det inte går fort framåt för Intel men 5GHz+-clocks med låga temperaturer är väl mumma?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja men eller hur?

Jag sitter fint på min 2700K så jag säger inte "TAKE MY MONEY!" precis men det var ändå bättre än vad jag förväntade mig. Rykten har ju till och med pekat på sämre överklockning än för Skylake! http://techreport.com/news/31032/early-core-i7-7700k-testing-...
Det känns som att alla reagerar precis som när Ivy Bridge släpptes då det var den första generationen där det verkligen började gå nerför med IPC-förbättringarna. Är vi inte vana nu efter 5 år?

Det är väl inget nytt att det inte går fort framåt för Intel men 5GHz+-clocks med låga temperaturer är väl mumma?

Exakt, sitter på en i7 2600k själv. Men känner att det är dags för en riktig monsterburk nu

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR