Permalänk

Ducky's "Year of-bord"...

Som mekaniskt tangentbordsfreak är jag ju givetvis ett Ducky fan (bl.a), men det känns som att sen några Year of the Goat-bord letade sig ut på svenska marknaden (bla via Inet) så är det helt tyst om Year of the Monkey (2016, och slutsålt världen över som det verkar) samt om framtida bord kommer att importeras hit till Sverige.

Jag vet att det finns många kunniga Ducky-fans här på forumet; är det någon som vet hur man kan få tag på ett Monkey-bord (Nordisk layout) och var man ska vända sig för årets upplaga? Är det några som tar in det, och går det överhuvudtaget att få tag på det m Nordisk layout i fortsättningen?(ÅÄÖ).

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Som mekaniskt tangentbordsfreak är jag ju givetvis ett Ducky fan (bl.a), men det känns som att sen några Year of the Goat-bord letade sig ut på svenska marknaden (bla via Inet) så är det helt tyst om Year of the Monkey (2016, och slutsålt världen över som det verkar) samt om framtida bord kommer att importeras hit till Sverige.

Jag vet att det finns många kunniga Ducky-fans här på forumet; är det någon som vet hur man kan få tag på ett Monkey-bord (Nordisk layout) och var man ska vända sig för årets upplaga? Är det några som tar in det, och går det överhuvudtaget att få tag på det m Nordisk layout i fortsättningen?(ÅÄÖ).

Slut hos Ducky, men om man importerar så säljer ju Ducky lösa Keycaps så man kan få svenska tecken... Ex: https://www.dustinhome.se/product/5011001226/nordic-keycaps-d...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Som mekaniskt tangentbordsfreak är jag ju givetvis ett Ducky fan (bl.a), men det känns som att sen några Year of the Goat-bord letade sig ut på svenska marknaden (bla via Inet) så är det helt tyst om Year of the Monkey (2016, och slutsålt världen över som det verkar) samt om framtida bord kommer att importeras hit till Sverige.

Jag vet att det finns många kunniga Ducky-fans här på forumet; är det någon som vet hur man kan få tag på ett Monkey-bord (Nordisk layout) och var man ska vända sig för årets upplaga? Är det några som tar in det, och går det överhuvudtaget att få tag på det m Nordisk layout i fortsättningen?(ÅÄÖ).

Finns dessa i England, bara att fixa ett Nordiskt keycaps set. https://www.cclonline.com/product/219980/DKYOTM2016-BUKADAAT1...

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_30616.html

Vet inte om Inet tänker ta in några YOTM t - bord, jag hade tur när gällde YOTG t - borden å förbokade ett ANSI Ducky One RGB YOTG med Blacks, gick bara att köpa med Reds å Browns i ISO/Nordic layout å jag använder inte ISO/Nordic t - bord längre pga bristen på ISO/Nordic keycaps sets. Jag är inte på hugget när det gäller ANSI Ducky YOTM då dessa tydligen har Floatin keycaps. Ducky Shine 5 RGB är inte heller intressant pga "Bigfeet" designen som kom på Shine 4 t - borden. Har dock ett ANSI Ducky Shine 4 SCE (tillverkad i 500 ex, Browns å Clears på samma t - bord, GB på Massdrop) å ett ANSI Shine 4 69 "Switchtester" Editon Fire Version (nr 0165 av cirka 1000 tillverkade). Så jag håller mig till mina ANSI Shine 3 + mina Ducky One.

Kallar det "Switchtester" pga 9st olika switchar på t - bordet.

EDIT: Står något om Ducky ANSI YOTM Floatin keycaps här: http://www.overclock.net/t/1619273/ducky-year-of-the-monkey/1...

Finns en video här: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Ducky Shine 6 RGB SE med Floatin keycaps: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

EDIT 2: Lamok, visste inte att Dustin säljer Ducky Nordic keycaps sets förrän jag såg din länk, trodde bara att det var Maxgamin som gör det. Brukar inte kolla på Dustins sida så mycket.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Annars är Shine 6 på gång (borde ju trilla in hos svenska återförsäljare), och det ser i princip ut som YOTM.

Ett alternativ om du inte prompt vill ha det andra

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ang. Skaffa ett från t.ex England.. om man köper ett nordic keycap-kit, kan man sätta i ISO enter-knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serverdator

Permalänk

Tack för infon!!
quote postid="16586175" userid="49969" name="Lamok"]
Slut hos Ducky, men om man importerar så säljer ju Ducky lösa Keycaps så man kan få svenska tecken... Ex: https://www.dustinhome.se/product/5011001226/nordic-keycaps-d...
[/quote]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk

Är det överhuvudtaget värt det...?

Man kan ju undra om det överhuvudtaget är värt att investera i ett Ducky-bord med tanke på att vad jag hört har de inte ens handledsstöd (ett måste för mig) som går att fästa i själva tangentbordet, utan en dyr, visserligen välgjord, variant i läder som är fristående. Verkar oerhört korkat om man riktar sig till seriösa gamers.
Jag har istället blivit rekommenderad andra märken i gel-material som ligger bättre fast mot underlaget...
I dagsläget använder jag Qpad MK-85 som har fungerat väldigt bra, men efter 4 års intensivt användande har jag börjat skumma av marknaden efter tänkbara alternativ, eller ett nytt MK-90, eftersom jag varit mkt nöjd med Qpad.
Jag är en stor fan av blåa brytare (sommar jag haft hittills) iom att jag skriver mkt också.

Är tacksam för rekommendationer av absoluta topp-bord (för utom Qpad), "money's not an issue"...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

@EquinoXXX: Önskar du en riktig toppbräda, saknar budgettak och gillar klickande brytare kanske Ellipses Model F kan vara värt att titta på. Han (Ellipse) har dedikerat senaste året till att återskapa IBM 4704-serien av Model F-tangentbord. Finns i 4 varianter, 62 och 77-tangenters i två olika typer av chassi, ett old school och ett new school. Kanske inte det ultimata tangentbordet om du huvudsakligen ämnar spela på det, men Model F-brytare är riktigt ruskigt trevliga att skriva på. En nackdel är att det inte riktigt är som vilken affär som helst, se det snarare som en kickstarter; tangentborden finns inte riktigt ännu. Min beställning firar snart ett år. Jag tänker att jag kanske har tangentbordet till sommaren – men det trodde jag även förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Ang. Skaffa ett från t.ex England.. om man köper ett nordic keycap-kit, kan man sätta i ISO enter-knappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem, samma Enter ISO/UK å ISO/Nordic layouterna. Höll på att byta till det Grå/Blå setet.

Mitt gammla ISO/UK Ducky Shine 3. Dom Grå/Blå capsen är från ett ISO/Nordic Ducky Laser engraved keycaps set.

ISO/Nordic Ducky Shine 3 med Jukebox SA + Internationalt/Nordic kit + några andra kits. Det vita t - bordet är ett ANSI Ducky One RGB YOTG.

Skrivet av EquinoXXX:

Man kan ju undra om det överhuvudtaget är värt att investera i ett Ducky-bord med tanke på att vad jag hört har de inte ens handledsstöd (ett måste för mig) som går att fästa i själva tangentbordet, utan en dyr, visserligen välgjord, variant i läder som är fristående. Verkar oerhört korkat om man riktar sig till seriösa gamers.
Jag har istället blivit rekommenderad andra märken i gel-material som ligger bättre fast mot underlaget...
I dagsläget använder jag Qpad MK-85 som har fungerat väldigt bra, men efter 4 års intensivt användande har jag börjat skumma av marknaden efter tänkbara alternativ, eller ett nytt MK-90, eftersom jag varit mkt nöjd med Qpad.
Jag är en stor fan av blåa brytare (sommar jag haft hittills) iom att jag skriver mkt också.

Är tacksam för rekommendationer av absoluta topp-bord (för utom Qpad), "money's not an issue"...

Skickades från m.sweclockers.com

Hellre ett Ducky med standard botten rads mått än corsair/razor/qpad non - standard botten rads t - bord som t.ex k95, chroma, qpad mk - 85. Finns knappt några keycaps sets som passar på ovan nämda t - bord. Vad jag skulle vilja säga angående sk Gamer t - bord, t.ex på mitt Ducky One RGB YOTG finns en tangent för Calculatoren (skulle hellre vilja ha en tangent för nätet som det var på Shine 2/3 t - borden), en Gamer har ingen nytta av Calculator tangenten. Spelar själv.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@EquinoXXX: Önskar du en riktig toppbräda, saknar budgettak och gillar klickande brytare kanske Ellipses Model F kan vara värt att titta på. Han (Ellipse) har dedikerat senaste året till att återskapa IBM 4704-serien av Model F-tangentbord. Finns i 4 varianter, 62 och 77-tangenters i två olika typer av chassi, ett old school och ett new school. Kanske inte det ultimata tangentbordet om du huvudsakligen ämnar spela på det, men Model F-brytare är riktigt ruskigt trevliga att skriva på. En nackdel är att det inte riktigt är som vilken affär som helst, se det snarare som en kickstarter; tangentborden finns inte riktigt ännu. Min beställning firar snart ett år. Jag tänker att jag kanske har tangentbordet till sommaren – men det trodde jag även förra året.

OK, tack för tipset! Verkar lite småskumt sådär, men jag ska inte dissa det. Faktum är att jag tror jag har några äldre mekaniska bord från 80-talet liggande på en vind, kanske borde kolla in dem (frågan är bara hur anslutningen ser ut). Det som var "träigt och grått" förr (som man hade på vissa burkar på jobbet) är nu ultrahippt och faktum är att de VAR bra att skriva på och tålde grym misshandel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk

@EquinoXXX:
Om du trots din skattgömma bestämmer dig för att skaffa ett nytt fullstort så rekomenderar jag
Das Keyboard 4 Professional Nordic,
Filco Majestouch 2,
Varmilo VA109
eller Matias Nordic Tactile Pro [Matias Click].

Om du är lite vågad så borde du annars kolla på ergonomiska tangentbord, det är en liten omställning men det är det värt.
Matias Nordic Ergo Pro Quiet [Matias Quiet] är sjukt nice. Mistel Barocco är också ett alternativ men kräver lite omställning om du är van vid fullstora tangentbord.

Om du använder Numpad mycket så finns det separata att hitta. Bl.a. Varmilo har en riktigt trevlig version.

Avråder från Ducky shine 6, inte för att det är ett dåligt tangentbord per se utan för att det är förbannat fult och känns ganska plastigt, ett riktigt nedköp om man jämför med S5. Om du verkligen vill ha Ducky så borde du snarare kolla på Ducky One med MX Blue. Det är både billigare och enligt mig snyggare.

Notera att Matias inte använder sig utav Cherry MX utan en "kopia" av ALPS.

Glömde basha Ducky S6.
Permalänk
Medlem

Vet inte vad nogravitas känner är plastigare med Shine 6 över Shine 5? Tämligen lika när jag sätter dem brevid varandra och testar dem. Shine har ju även det en hel plastram runt omkring. Visst, det har ett striktare utseenede så det är ju klart att man kan ha åsikter om, men plastighet? Där håller jag inte med dig.
Shine 6 her lite mer gimmick känsla, stor räfflad yta baktill, ljus på nedre sidorna. Annars näst intill indentiskt med Shine 5.
Känslan är tämligen lik. Tycker de båda är solida tangentbord. Införskaffade 6:an med bruna för att jag ville ha nya switchar och tycker det är välidgt gediget. Att de numera har en ställbarhet på lutningen är bra, men jag kör på standard här. Valbarheten är bra.

Mouse bungie flärpen de skickade med kan de ju köra opp någonstans dock. Väldigt meningslös tycker jag.

Att jämföra Ducky tangentborden med te.x Corsair eller QPad är ju vettigt då man får fler gimmicks på Corsair och QPad, men känslan av kvalitet kommer inte riktigt upp till Ducky. Här får man ju avgöra vad man gillar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Vet inte vad nogravitas känner är plastigare med Shine 6 över Shine 5? Tämligen lika när jag sätter dem brevid varandra och testar dem. Shine har ju även det en hel plastram runt omkring. Visst, det har ett striktare utseenede så det är ju klart att man kan ha åsikter om, men plastighet? Där håller jag inte med dig.
Shine 6 her lite mer gimmick känsla, stor räfflad yta baktill, ljus på nedre sidorna. Annars näst intill indentiskt med Shine 5.
Känslan är tämligen lik. Tycker de båda är solida tangentbord. Införskaffade 6:an med bruna för att jag ville ha nya switchar och tycker det är välidgt gediget. Att de numera har en ställbarhet på lutningen är bra, men jag kör på standard här. Valbarheten är bra.

Mouse bungie flärpen de skickade med kan de ju köra opp någonstans dock. Väldigt meningslös tycker jag.

Att jämföra Ducky tangentborden med te.x Corsair eller QPad är ju vettigt då man får fler gimmicks på Corsair och QPad, men känslan av kvalitet kommer inte riktigt upp till Ducky. Här får man ju avgöra vad man gillar bäst.

Mina sista köp av Ducky Shine t - bord var tyvärr ett par ANSI Shine 4 (gillar inte fötterna på dessa t - bord å att dessa bara fanns bara med röd/blå LEDs), trivs bättre med mina ANSI Shine 3 (med röda å svarta brytare) å mitt vita ANSI Ducky One RGB YOTG med svarta brytare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

@Foolwolf: Har faktiskt inget konkret att basera känslan av "plastighet" på, det är mer ett generellt intryck. Kanske grundat i besvikelse över tangentbordet i allmänhet eftersom jag förväntade mig att det skulle vara "bättre" än S5.
Särskilt eftersom Ducky är så pass väl ansedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@Foolwolf: Har faktiskt inget konkret att basera känslan av "plastighet" på, det är mer ett generellt intryck. Kanske grundat i besvikelse över tangentbordet i allmänhet eftersom jag förväntade mig att det skulle vara "bättre" än S5.
Särskilt eftersom Ducky är så pass väl ansedda.

Ja det kan jag hålla med om. Jag får erkänna att det är lite plastigare när man tittar noggrannare på det. Mest är det ju att det är aningens mattare än Shine 5. Men det är precis lika tight när man skriver och de enkla funktionerna med RGB ljuset är kvar. Så tja, man kan nog förvänta sig mycket men jag gillar det hittills. Kan ju också så vara att jag börjar bli förtjust i de bruna switcharna.

Jag var besviken i början, trodde att alla Shine 6 var special Edition, så när man packade upp ett svart bord som inte hade det som verkade vara lågprofil så blev jag lite 'hmm' men efter att kopplat in det och skrivit ett tag med det så gillar jag definitivt känslan i det - och det slår utseendet för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Mina sista köp av Ducky Shine t - bord var tyvärr ett par ANSI Shine 4 (gillar inte fötterna på dessa t - bord å att dessa bara fanns bara med röd/blå LEDs), trivs bättre med mina ANSI Shine 3 (med röda å svarta brytare) å mitt vita ANSI Ducky One RGB YOTG med svarta brytare.

Har ärligt aldrig testat något annat än Shine borden. Men mitt första var Shine 5 - och RGB läget på dessa är bra tycker jag. Te.x så är vit-heten i tangentbordet bättre än på Corsair's K65 tycker jag. Håller med om fötter. Jag vill ha hög ställbarhet så det var med lite grin i ögonen jag upptäckte att det bara är två lägen, och inget högre än standard på Shine 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Ja det kan jag hålla med om. Jag får erkänna att det är lite plastigare när man tittar noggrannare på det. Mest är det ju att det är aningens mattare än Shine 5. Men det är precis lika tight när man skriver och de enkla funktionerna med RGB ljuset är kvar. Så tja, man kan nog förvänta sig mycket men jag gillar det hittills. Kan ju också så vara att jag börjar bli förtjust i de bruna switcharna.

Jag var besviken i början, trodde att alla Shine 6 var special Edition, så när man packade upp ett svart bord som inte hade det som verkade vara lågprofil så blev jag lite 'hmm' men efter att kopplat in det och skrivit ett tag med det så gillar jag definitivt känslan i det - och det slår utseendet för min del.

Skrivet av Foolwolf:

Har ärligt aldrig testat något annat än Shine borden. Men mitt första var Shine 5 - och RGB läget på dessa är bra tycker jag. Te.x så är vit-heten i tangentbordet bättre än på Corsair's K65 tycker jag. Håller med om fötter. Jag vill ha hög ställbarhet så det var med lite grin i ögonen jag upptäckte att det bara är två lägen, och inget högre än standard på Shine 6.

Har för mig att det bara är ANSI Ducky Shine 6 SE t - borden som säljs med Floatin keycaps, en andleding till att jag inte köpte ett ANSI Shine 6, gillar inte Floatin keycaps.

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Ducky YOTM: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_list...

Mitt första Ducky Shine var ett vitt Ducky Shine 2 ISO/Nordic med rosa keycaps (original) + bruna brytare å vita LEDs. Har ett ANSI Ducky Shine 4 SCE (tillverkat i 500 ex) med bruna/clears på samma t - bord, från ett GB på Massdrop.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

@Foolwolf: Ja det är ju trevligt att skriva på, har knappat lite på det men märkte ingen skillnad jämfört med det Shine 5 som jag kör på jobbet.
Eftersom det inte är någon (enligt mig) märkbar skillnad/förbättring i skrivkänslan så kan jag inte motivera prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

@nogravitas:
Näe, men det verkade som om alla Ducky bord har tagit ett kliv uppåt i pris. Shine 5 är dyrare nu än när jag köpte mitt med röda.

Jag tycker det är svårt att hitta bra ställen att köpa tangentbord som har en bra mix av vettiga funktioner samt är lite mer seriösa än de speltangenbord som bara riktar sig till spelare. Det är typ Ducky som finns hyfsat tillgängligt. Några av Logitech och QPad borden kan väl anses någorlunda neutrala... eller tja...

Jag vill ju gärna köpa ett tangentbord med se/FI tangneter så man vet att det funakr som det skall.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

@nogravitas:
Näe, men det verkade som om alla Ducky bord har tagit ett kliv uppåt i pris. Shine 5 är dyrare nu än när jag köpte mitt med röda.

Jag tycker det är svårt att hitta bra ställen att köpa tangentbord som har en bra mix av vettiga funktioner samt är lite mer seriösa än de speltangenbord som bara riktar sig till spelare. Det är typ Ducky som finns hyfsat tillgängligt. Några av Logitech och QPad borden kan väl anses någorlunda neutrala... eller tja...

Jag vill ju gärna köpa ett tangentbord med se/FI tangneter så man vet att det funakr som det skall.

Det finns en uppsjö av "seriösa" tangentbord att välja bland. Filco, Das Keyboard, Mathias, Vortex och Mistel finns alla att tillgå inom Sveriges gränser. Personligen tror jag att Das Keyboard, Filco eller Mathias skulle passa dina krav rätt väl.

Notera dock att Mathias inte använder sig utav Cherry MX utan använder sina egna kloner av Alps, osannolikt skönt att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

Det finns en uppsjö av "seriösa" tangentbord att välja bland. Filco, Das Keyboard, Mathias, Vortex och Mistel finns alla att tillgå inom Sveriges gränser. Personligen tror jag att Das Keyboard, Filco eller Mathias skulle passa dina krav rätt väl.

Notera dock att Mathias inte använder sig utav Cherry MX utan använder sina egna kloner av Alps, osannolikt skönt att skriva på.

Om man nu är ute efter premium tangentbord så kan man nog även kolla in Topre-tangentbord som Realforce. Kanske svårt att hitta i butik men jag vet att det finns återförsäljare inom EU som säljer ISO versioner med svenska keycaps.

Visa signatur

Intel i7 6700k || Noctua NH-D15 || MSI GTX 1080 GamingZ || Asus Z170 Pro Gaming || Corsair Vengence 16gb 3000Mhz CL15 || Fractal Design Define R5 || Samsung 850 EVO 500GB || WD RED 3TB || Corsair RM750x 750W || W10 || Logitech G602 || Filco MINILA Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

Det finns en uppsjö av "seriösa" tangentbord att välja bland. Filco, Das Keyboard, Mathias, Vortex och Mistel finns alla att tillgå inom Sveriges gränser. Personligen tror jag att Das Keyboard, Filco eller Mathias skulle passa dina krav rätt väl.

Notera dock att Mathias inte använder sig utav Cherry MX utan använder sina egna kloner av Alps, osannolikt skönt att skriva på.

Har testat Filco men de modellerna har inte bakgrundsbelysning vilket jag uppkattar enormt mycket. Hade ett par med blåa och var väldigt nöjd i övrigt. Men Bruna och Röda brytare passade mig bättre.

Das Keyboard har jag varit på väg att testa ett par gånger. Samma problem som ovan samt att de på en del modeller använder sig av Khali switchar som jag är skeptisk mot efter ett par tester.

Mathias har jag inte testat. Alps har jag känt p åen gång för evigheter sedan, känns det som, så det kunde ju vara en kul grej att testa. Vortex och Mistel har jag inte ens hört talas om.
Tack för alla tipsen! Vet du något bra ställe som har dessa, på rak arm som du kan rekommendera?

Cheers!

Permalänk
Inaktiv

@Foolwolf:
Inom rikets gränser har maxgaming ett bra sortiment numera.

Utom riket så är t.ex. Amazon.co.uk/.de eller ebay bra ställen där du slipper betala extra tull/moms (var lite nogsam när du kollar upp säljaren dock: bäst är "fulfilled by amazon").

Edit: Vortex är de som tillverkar "Pok3r" om det varumärket är mer bekant?

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Har testat Filco men de modellerna har inte bakgrundsbelysning vilket jag uppkattar enormt mycket. Hade ett par med blåa och var väldigt nöjd i övrigt. Men Bruna och Röda brytare passade mig bättre.

Das Keyboard har jag varit på väg att testa ett par gånger. Samma problem som ovan samt att de på en del modeller använder sig av Khali switchar som jag är skeptisk mot efter ett par tester.

Mathias har jag inte testat. Alps har jag känt p åen gång för evigheter sedan, känns det som, så det kunde ju vara en kul grej att testa. Vortex och Mistel har jag inte ens hört talas om.
Tack för alla tipsen! Vet du något bra ställe som har dessa, på rak arm som du kan rekommendera?

Cheers!

MaxGaming är de enda i norden som jag vet har Matias, Vortex, Mistel etc, de har antagligen det bästa utbudet av tangentbord i Sverige.

Du borde kika på Duckys billigare modeller, solida tangentbord utan massa krimskrams. Om du känner dig vågad så är Matias Ergo Pro ett kul val, kör själv på ett delat tangentbord och kommer aldrig gå tillbaka till ett vanligt, de ergonomiska fördelarna är allt för stora.

Vortex och Mistel är lite mer unika, 60% layout tilltalar inte alla men möjligheten att själv programmera tangentbordet gör att man får upp ett sjukt bra flow när man väl har vant sig vid det. Använder själv ett Mistel Barocco och rekommenderar det varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Mathias har jag inte testat. Alps har jag känt p åen gång för evigheter sedan, känns det som, så det kunde ju vara en kul grej att testa. Vortex och Mistel har jag inte ens hört talas om.
Tack för alla tipsen! Vet du något bra ställe som har dessa, på rak arm som du kan rekommendera?

Ett tips: några Mathias är på "special offer" på brittiska keyboardco:
http://www.keyboardco.com/category.asp?sr=matias&lan=Nordic&s...
De har varit det ett tag nu, så oklart hur länge till det gäller...
Synd att inte quiet pro finns på rean, annars hade jag varit sugen att testa

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ja Pok3r känner jag ju igen. Tackar för tipsen!

Permalänk

@Foolwolf: Nemas problemas, min mamma sa att jag alltid skulle hjälpa främlingar i nöd.
(Skaffa ett Mistel Barocco! Seriöst, det är sjukt nice.)

Permalänk
Medlem

@nogravitas: Nu blir jag ju seriöst sugen!
Dags att lägga in lite annonser och skramla!