Asus presenterar Proart PA32U med kvantprickar och HDR-stöd

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar Proart PA32U med kvantprickar och HDR-stöd

Tillverkaren Asus vill locka proffs med nya skärmen Proart PA32U, vars specifikationer bland annat avslöjar högupplöst IPS-panel och stöd för HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Foten såg rätt stabil ut, behöver den verkligen HDR-stöd också?

Permalänk
Avstängd

Varför inte Displayport 1.4??
Displayport 1.4 stöder 144 Hz i 4k så kom igen släpp en skärm någon gång med den Hz.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför inte Displayport 1.4??
Displayport 1.4 stöder 144 Hz i 4k så kom igen släpp en skärm någon gång med den Hz.

Min gissning är att DP 1.2 stödjer vad skärmen klarar och därför får den inte 1.3 eller 1.4.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Varför inte Displayport 1.4??
Displayport 1.4 stöder 144 Hz i 4k så kom igen släpp en skärm någon gång med den Hz.

Finns ingen marknad för 144Hz 4K än skulle jag gissa, inget grafikkort kommer ens särskilt nära.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghandpivot:

Finns ingen marknad för 144Hz 4K än skulle jag gissa, inget grafikkort kommer ens särskilt nära.

Inte ens 2 st GTX1080TI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inte ens 2 st GTX1080TI?

Tror inte det skulle räcka till mera än ca 60~90 fps max ungefär i modernare titlar. I 4K brukar redan 60 fps börja vara svårt att nå.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror inte det skulle räcka till mera än ca 60~80 fps max ungefär i modernare titlar.

Hmm det är synd hoppas på GTX2080 kanske kommer upp i något bättre?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag ställde frågan i en tidigare tråd om HDR i bildskärmar: 80 nits är standarden för sRGB (enl. Sweclockers bildskärmsguide), vad ska man ha en 1000 nits bildskärm till? Solbränna?

@Laxpudding kanske har möjlighet att räta ut frågetecknet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superegg:

Inte ens 2 st GTX1080TI?

Är nog en försvinnande liten del användare som har maskinvara för att driva det där i nuläget. Men kommer ju säkert kunna drivas i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Det behövs fler VA-skärmar. Jag tål inte IPS-glow efter att ha provat 4st IPS-skärmar..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det behövs fler VA-skärmar. Jag tål inte IPS-glow efter att ha provat 4st IPS-skärmar..

I agree! Men jag har iofs hittat min skärm se signatur... Men den duger väl inte för de flesta här på Sweclockers eftersom den "bara" har 60Hz

Skrivet av superapan:

Jag ställde frågan i en tidigare tråd om HDR i bildskärmar: 80 nits är standarden för sRGB (enl. Sweclockers bildskärmsguide), vad ska man ha en 1000 nits bildskärm till? Solbränna?

@Laxpudding kanske har möjlighet att räta ut frågetecknet?

@Superapan, se de här svaren jag fick av @Laxpudding och @Pyoko i den tråden om HDR:

Skrivet av Laxpudding:
Skrivet av richie.f:

Behövs verkligen högre maximal ljusstyrka?

Absolut! Man siktar på 10 000 nits som är som att stirra rakt in i ett naket lysrör. Men dagens ljusstarkaste TV (Sony ZD9) når bara till 1 800 nits ungefär. Så man har en del att jobba på för att nå målen.

Fast poängen med HDR är hur man applicerar och fördelar ljusenergin. Det ska inte lysa med tusentals nits på samma sätt som dagens kontors-Dell lyser med 300 nits. Då blir det endast obehagligt.

En liten ironi i det hela är att en del upplever HDR-bild som mörkare än vanligt. Fast TV:n i själva verket peakar på 1 000+ nits istället för kring 300-400 nits som man får med SDR-material och alldeles för hög ljusstyrka för ett vanligt vardagsrum.

Skrivet av Pyoko:

Rent teoretiskt borde fördelarna med HDR märkas oavsett vilken ljusstyrka du har på skärmen, det blir ju bara en sänkning av hela kontrastomfånget. I praktiken blir effekten kanske något förminskad då LCD-paneler i regel får sämre kontrast ju mer man sänker ljusstrykan. Och på en skärm som det här blir det förmodligen inte speciellt bra.

Meningen med HDR är inte att det ska höja ljusstyrkan överlag, utan att det ska fungera som en "extension". Du har din vanliga "SDR"-bild och de delar av bilden som ryms inom det intervallet förblir på samma ljusstyrka, och det HDR ska göra är att de väldigt ljusa partierna som sol, ljuskällor, starka reflektioner, explosioner och annat som annars skulle falla utanför SDR-omfånget (och därmed bli "tillplattade" utan HDR) kan få en mycket högre ljusstyrka och visa fler detaljer, utan att påverka resten av bilden. Detta fungerar naturligtvis bäst med OLED eller när du har väldigt många backlight-zoner.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Freesync 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

Hade de höjt uppdateringsfrekvensen så hade man kunnat spela med den också..

Permalänk

1000cd?

Och jag som ställt min skärm på ca 60cd för att det blir jobbigt för ögonen med ljusare. sicken strålkastar-skärm.

Är tanken med detta att kunna LANa utomhus?

(Alternativt att blända folk på trottoaren utanför? ;D )

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

1000cd?

Och jag som ställt min skärm på ca 60cd för att det blir jobbigt för ögonen med ljusare. sicken strålkastar-skärm.

Är tanken med detta att kunna LANa utomhus?

(Alternativt att blända folk på trottoaren utanför? ;D )

http://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/peak-brightnes...

Finns beskrivet rätt bra där varför det är viktigt vid HDR Men i kort är det för att kunna få ut högre dynamik i bilden med väldigt hög styrka på de vita områdena samtidigt som man kan visa djup svärta i samma bild.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Displayport 1.4 stöder 144 Hz i 4k så kom igen släpp en skärm någon gång med den Hz.

Det har de redan gjort, se Asus PG27UQ.

Permalänk
Medlem

Liten kort bildförklaring som kanske hjälper någon att bättre förstå vad HDR handlar om.

Följande är en bild från en Arri Alexa-kamera, en av de mest populära digitalkamerorna för filmproduktion idag. Bilden är en linjär representation av vad kameran fångat (ignorerar för enkelhetens skull konvertering till/från monitor gamma), vilket betyder att något som är dubbelt så ljust representeras av ett dubbelt så högt värde. Så om ett objekts ljushet representeras av värdet 0.4, så hade ett annat dubbelt så ljust objekt representerats av värdet 0.8. 1.0 är definiterat som helvitt för en vanlig SDR-skärm.

Uppenbart är att när förgrunden är korrekt exponerad, så blir himlen helt vit och utbränd. Varför? Den får helt enkelt inte plats. Redan vid de vita partierna på den ena mannens skjorta är vi uppe på max ljushet för SDR (1.0, eller 255,255,255 i 8-bit om man så vill) och det går det inte att visa något som är ljusare:

Informationen finns dock där i originalet, värdena i det här fallet går ända upp till 10.0 ungefär. Vi skulle kunna sänka ljusheten/exponeringen på hela bilden så vi fick med all information som fanns i himlen, men då skulle bilden bli hopplöst mörk:

Det man istället traditionellt har gjort (och som hänt automatiskt med fysisk film) är att man komprimerat bildens ljusomfång med en icke-linjär (ungefärligt logaritmisk) kurva. Ju högre ljusvärde, desto mer tas det ner så man får med så mycket information som möjligt i SDR-omfånget. Ser helt OK ut, men ljusa detaljer blir tillplattade och man har tappat väldigt mycket kontrast. Himlen som i egentligen borde ha varit 5-6 gånger ljusare än trummorna i förgrunden är nu kanske bara 2 gånger ljusare:

I en korrekt representation av bilden på en HDR-skärm hade den sett ut ungefär som första bilden, med förgunden på ungefär samma ljusnivå som på en vanlig SDR-skärm, men man hade samtidigt kunnat se alla detaljer i himlen och upplevt mer av originalkontrasten då skärmen i just de partierna skulle kunnat kräma på med mycket mer än de 100 nits som man kanske kalibrerat helvitt i SDR till.

Permalänk
Skrivet av Teval:

http://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/peak-brightnes...

Finns beskrivet rätt bra där varför det är viktigt vid HDR Men i kort är det för att kunna få ut högre dynamik i bilden med väldigt hög styrka på de vita områdena samtidigt som man kan visa djup svärta i samma bild.

Jaha! Jag hade inte en tanke på att det var pga HDR. derp. Men visst, med HDR blir ju en högre lokal ljusstyrka väldigt vettigt!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).