En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Sant eller falskt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Vissa grejer smakar ju inte gott när de är micrade och de rätterna undviker jag också att ha i matlådor. Däremot är ju det rätt känt att det inte är så hälsosamt med de ämnen plastmatlådor kan släppa ifrån sig. Många lägger ju på tallrik istället men har börjat köra med matlådor i glas faktiskt. fungerar bättre och blir inte sladdriga när man diskar dem!

Plastlådor som är gjorda för matförvaring släpper inte ifrån sig några farliga ämnen. All plast som ska ha kontakt med livsmedel måste genomgå migrationstester. För 30 år sen kanske det var farligt, inte idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bengt4870:

Plastlådor som är gjorda för matförvaring släpper inte ifrån sig några farliga ämnen. All plast som ska ha kontakt med livsmedel måste genomgå migrationstester. För 30 år sen kanske det var farligt, inte idag.

Det är en sanning med modifikation, jag har jobbat med en som värmde mat i en plastlåda så länge att lådan började smälta och ändå åt han av blandningen mat och plast, han började må illa efter en stund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en sanning med modifikation, jag har jobbat med en som värmde mat i en plastlåda så länge att lådan började smälta och ändå åt han av blandningen mat och plast, han började må illa efter en stund.

Den lådan kanske inte var godkänd för uppvärmning. Eller låt oss hoppas, ska jag säga, att den inte var godkänd för det.

Permalänk
Skrivet av bengt4870:

Plastlådor som är gjorda för matförvaring släpper inte ifrån sig några farliga ämnen. All plast som ska ha kontakt med livsmedel måste genomgå migrationstester. För 30 år sen kanske det var farligt, inte idag.

Hävdas att det finns gifter i plasten som utsöndras i små mängder in i maten, när man värmer plasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en sanning med modifikation, jag har jobbat med en som värmde mat i en plastlåda så länge att lådan började smälta och ändå åt han av blandningen mat och plast, han började må illa efter en stund.

Ja det är inte bra att få i sig plast, tror det beror på han hade en glasslåda eller liknande (vet andra som har kört såna lådor och det gått hål i dom). Jag har kört micro godkända plast lådor i flera år och dessa har jag inte blivit dålig av (bytt till glas i stället, lättare att få rent).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

några skedar vatten på maten hjälper ofta i micron. särskilt ris/pasta

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

All värme du känner från en bra eller spis är strålning. Om det är mycket eller lite låter jag vara osagt.

Nej, värme kan överföras på 3 sätt. Tror du att det är strålning du känner på ansiktet när du öppnar ugnen och varm luft bolmar ut? Det är det inte, det är varm luft som lägger sig mot din hud.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme%C3%B6verf%C3%B6ring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, värme kan överföras på 3 sätt. Tror du att det är strålning du känner på ansiktet när du öppnar ugnen och varm luft bolmar ut? Det är det inte, det är varm luft som lägger sig mot din hud.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme%C3%B6verf%C3%B6ring

Jag har haft ganska mycket "otur" (okunskap!) när jag tänkt på sistone

Permalänk
Medlem

Äter micro värmd mat varje dag på jobbet då det är rester från dagen/dagarna innan. Det som till 100% bör undvikas är att frysa in en låda med potatis för att sedan värma upp den i micron. Vet inte direkt om den tappar några vitaminer eller så men potatisen blir ungefär som att den blivit totalhavererad på atomnivå.

En annan sak som helt klart är värt att prova är skillnaden mellan att plocka av locket helt från matlådan jämfört med att bara öppna själva "ventilen", brukar oftast öppna "ventilen" under uppvärming för att sen stänga den nån minut innan jag plockar av locket. Funkar med dom flesta maträtter jag brukar ha i lådan i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

[quote postid="16591446" userid="251473" name="FlashTec"]
Äter micro värmd mat varje dag på jobbet då det är rester från dagen/dagarna innan. Det som till 100% bör undvikas är att frysa in en låda med potatis för att sedan värma upp den i micron. Vet inte direkt om den tappar några vitaminer eller så men potatisen blir ungefär som att den blivit totalhavererad på atomnivå.
[/quotePotatisen blir förändrad på cellnivå både av att frysas och att uppvärmas igen och det har egentligen ganska lite med micron att göra, potatis bör bara färdigtillagas en gång för den ändrar egenskaper varje gång och det används för att få den som man vill men om man sedan värmer upp den igen oavsett hur man bär sig åt så förändras den, det är ju det som gör att man kan få olika resultat av att steka den rå eller kokt eller baka den som haselbackspotatis eller på normalt vis.
Men även kött ändras av att frysas, cellerna påverkas så det blir mörare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Konsten med att värma i mikro är rätt effekt. 90% i denna tråden gör garanterat fel. Värmer min mat på jobbet varje dag. Antingen är det gårdagens mat eller mat från frysen som tinat i kylen under dagen. Det ända som inte blir bra i mikro hur man än gör är kokt potatis.

Har du mat med mycket vätska i krävs hög effekt. Har du mat med lite vätska i krävs låg effekt. Hög effekt och lite vätska resulterar i att det blir tort och hårt. Pasta är ett bra exempel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Värm kokt potatis i micron och det smakar garanterat annorlunda.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M