Skrivet av Neonodia:
jag fattar inte ni som hävdar att ni blir bländade av detta fenomen.
Möter du någon med dimljuset på, och inte blir bländad, är det dig det är fel på. Hela vitsen med dimljusen är att de ska vara bländande, så att man syns ordentligt, på så långt avstånd som möjligt.
Skrivet av DaBone:
Kan inte bry mig mindre om detta fenomen, däremot har jag märkt en större mängd bilar som kör utan lyse helt...
Fast det ska numera vara lagligt att köra utan annat ljus än halvljus, dagtid, har jag fått för mig. Bilar säljs i det utförandet, med mörker automatik, och tänder själva, när det blir "lagom" mörkt. Fast enligt vem det är lagom, kan ju variera.
Skrivet av mr_sQuinty:
Tycker det ännu värre när dimljusen bak är på...
Jag är åtminstone delvis böjd att hålla med. Men å andra sidan så kan man göra en av två saker. Lägga sig så långt bak att det inte spelar någon roll, eller, ge dem helljuset. Dimljuset bak ska släckas när bakomvarande trafikant kan bli bländad av dem, då har de redan gjort sitt jobb.
Skrivet av Klubba:
4 ljuspunkter kan inte bara verka bländande utan kan skapa illusioner, därför varje bil endast får ha 2 ljus samtidigt. Man får ju köra med dimljus vid dålig sikt om man slår av halvljuset, många verkar dock använda det konstant även när det inte är dimma.
Rätt säker på att lagstiftningen säger att man får ha 4 ljuspunkter framåt. Positionsljus, och halv, eller dimljus.
Skrivet av Exxovion:
Egentligen så borde biltillverkarna ordna en spärr så det är omöjligt att tända dimljus och halvljus samtidigt. En simpel lösning. Men troligtvis lär det inte göras då bilarna tillverkas för olika marknader, där olika regler gäller, och de kan inte anpassa alla bilmodeller för alla olika marknader.
Det finns redan på rätt många bilar, men går att "gå runt" om man vill, helt avsiktligt då alltså.
Skrivet av Exxovion:
Är det någon som vet förresten varför de tagit bort halvljus dagtid på nya bilar? Samt bakljus. Nu får man ju tända dem själv när det blir mörkt... vilket många glömmer. Vissa bilar har ju automatik som inte alltid fungerar heller.
EU anpassning. Under en övergångsperiod hade bilarna ingen automatik, men numera ska alla ha det vid försäljning, det är bara ett par år som "saknas".
Skrivet av Dalton Sleeper:
Först och främst så ska inte dimljus blända, det är sant att du inte får köra med dom med halvljus, men att endast köra med dim ist för halvljus är väll fortfarande lagligt?
Jodå, dimljus ska blända, de är inte avskärmade, och reflektorn är utformad så att de så effektivt som möjligt lyser mötande trafik i ögonen, så att dessa ser att man är där. Därför ska de släckas när man får möte. Men lagen är solklar i frågan. Man får ha halvljus ELLER dimljus på, och totalt 4'a ljuspunkter.
Skrivet av DaBone:
Och vad gör du om de skulle köra av vägen eller komma över i ditt körfält och frontalkrocka med dig, pga. att de inte ser något?
Jag kan väl åtminstone delvis hålla med dig, men det är deras skyldighet att stanna om de inte kan köra på ett säkert sätt.
Skrivet av DaBone:
BTW, lite roligt att du själv kör med dimljusen på.. på bilden.
Nu är jag inte säker, men... jag ser bara 4'a ljuspunkter. Det torde vara dimljus, och positionsljus, alltså fullt lagligt. Bländande, men lagligt.
Skrivet av johej:
Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.
Um... "nej".
Dels så är "kurvljus" tillval på rätt många bilar, och dels så kommer väldigt många bilar med kurvljus, med separat strålkastare / lampa för den funktionen. Jag har DLR-strip, hel, halv, & dimljus, och AFS. Plus blinkers så klart. Så det är en jävla massa lampor framåt. Rätt säker på att hel / halvljus delar Xenon rör, men det gör det ju bara dyrare att byta...
Skrivet av Broder Truck:
detta sker i majoriteten av fallet när man gör svängar i lägre farter, såsom när man svänger in på annan gata eller tar sig ur en rondell.
Min AFS påverkas av hastigheten, så att jag behöver vrida olika mycket på ratten, för att den ska tändas., men så vitt jag vet tänder den oavsett hastighet, om man vrider "lagom" mycket på ratten.
Om jag har förstått det rätt är AFS för övrigt fel namn på funktionen, eftersom det egentligen är lampa med reflektor som vrids, för att ge kurvljus, när jag har statiska extra lampor som tänds för att ge kurvljus, men funktionen heter AFS i bilen, så det får den kallas. Fan vet jag...
Och för sakens skull. Möter jag någon med halvljus + dimljus, skiter jag i det, det är deras problem. Det bländar, men inte alls på samma sätt som helljus, och går att hantera.
*Möter jag någon med helljus, så flashar jag dem. (Nä, inte min håriga mansbringa, med hängtuttar. Vad fan tror ni OM mig. Får att visa upp mig på det sättet ska jag ha fin middag, choklad, och bio. Minst) Och om de fortfarande inte bländar av tänder jag mitt helljus. Jag har varken extra ljus, eller speciellt fantastiska lampor, men det får alltid folk att vakna, släcka sitt helljus, och då släcker jag mitt igen. Man ska vara snäll i trafiken.
B!