Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Låter om att någon inte gillar att bli blinkad på.

Ja, det är möjligt att man kan tänka sig att blink betyder kontroll eller hinder på vägen framför. Är det inte det så kanske anledningen till blinket/blinken är något helt annat. Som man själv som kvalificerad bilförare borde kunna räkna ut med sin röv och en bit krita. Man kan ju dra öronen åt sig och fundera på hur fordonet man själv framför beter sig. Har flera personer blinkat på mig på olika ställen? Ja, då kanske man lajjar runt med en strålkastare med felaktig inställning vilket gör att en eller båda halvljus bländar mötande trafik. Eller så har man märkliga lampor påslagna. När man kör med aktiverat dimljus indikeras detta. En snabb titt och så har man det verifierat.

Tramseriet med att jaga folk var det du själv som tillförde tråden och har aldrig varit på tal tidigare, diskussionen avhandlar trattskallar som kör runt med dimljus i kombination med halvljus.

Fast jag håller inte alls med. Jag tycker att frågeställningen är tramsig och visar på omognad. Jag tycker att det endast är moralpoliser som har problem eftersom jag själv inte upplever mig bländad. Jag tycker att du generaliserar väldigt mycket. Jag vet inte hur många det är som blinkar men jag skulle gissa att det är många gånger flera bilister som blinkar när man glömt att blända av jämfört med när man har dimljus på. Den intresserade bilföraren har koll på var inställningen sitter men det tror jag inte att majoriteten har.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte bli särskilt bländad av halvljus + dimljus förutom när asfalten är våt. Då bländar det så ini helvete. Värre är det med för högt inställda xenon halvljus, det går att ställa om xenonljus manuellt framme vid lyktan. Det sitter en sensor i bakvagnen som känner av hur bilen är lastad, därav den automatiska inställningen. Men grovinställningen med olastad bil ska göras framme vid lyktan. (Vet inte hur det är på alla bilar, men nyare volvo och bmw går det att göra så på)

Värst av allt är såklart idioterna som inte bländar av helljuset, då möts dom av mina extraljus tills dom har fattat att dom måste blända av. Som tur är sker det inte så ofta där jag bor, men däremot när jag åkte till Stockholm hade varenda jävel helljuset på längs E20/E4an. Både de bakom och mötande bilar. Jag ska installera en led ramp riktad bakåt nästa gång jag besöker huvudstaden.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Åtminstone nåt som blivit rätt i denna ljushysteri då

PS. Ja jag tillhör dom som tycker det är vansinne att bilar numera inte ska ha lampor på runt om dygnet om

Ja lite konstigt är det, svårt att se om bilar vid vägkanten är påväg eller inte ibland. Brukar slå på ljuset på min bil manuellt när jag tex står parkerad vid en väg eller liknande.

För blinkar när folk ska ut på vägen igen är tydligen väldigt svårt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Fast jag håller inte alls med. Jag tycker att frågeställningen är tramsig och visar på omognad. Jag tycker att det endast är moralpoliser som har problem eftersom jag själv inte upplever mig bländad. Jag tycker att du generaliserar väldigt mycket. Jag vet inte hur många det är som blinkar men jag skulle gissa att det är många gånger flera bilister som blinkar när man glömt att blända av jämfört med när man har dimljus på. Den intresserade bilföraren har koll på var inställningen sitter men det tror jag inte att majoriteten har.

Förstår inte riktigt vad det hade med diskussionen att göra, hur många som blinkar för kvarglömda helljus kontra fyrdubbla lyktor framåt.
Förstår heller inte hur fientligt inställd du är till att påminna folk med helljus - möter du en bil som kör helt nedsläckt, blinkar du inte på den då? Det är också olagligt. Men tycker du att du är moralpolis om du gör det? Händer det att du blinkar på mötande fordon som har glömt helljuset på?

Lyllo dig om du inte störs av folk med risiga dimljusen, men som ovan påtalats så blir omständigheterna vid mörker och blöta/isiga vägbanor dubblerade då det reflekteras lika mycket från vägen, som från lamporna i sig. Sjukt störigt, och förmågan att upptäcka hinder på sin körbana minskar ordentligt.

Vill du inte blinka på folk ska jag inte hindra dig, men det är samtidigt inte fel heller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ganska lustigt att de som inte blir bländade inte skriver var de brukar köra. Ni kanske kör på väl upplysta vägar? Dessutom förstår jag inte varför ni försöker övertyga majoriteten av deltagarna i tråden som faktiskt blir bländade att de har fel. Vad vinner ni på det? Var glada att ni inte behöver lida och sluta försöka övertala dem som blir bländade att de har fel (vilket skulle innebära att vi inbillar oss, eller vad?).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag tycker att det är ganska lustigt att de som inte blir bländade inte skriver var de brukar köra. Ni kanske kör på väl upplysta vägar? Dessutom förstår jag inte varför ni försöker övertyga majoriteten av deltagarna i tråden som faktiskt blir bländade att de har fel. Vad vinner ni på det? Var glada att ni inte behöver lida och sluta försöka övertala dem som blir bländade att de har fel (vilket skulle innebära att vi inbillar oss, eller vad?).

Eller så kör de kanske själva med halvljus+dimljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag tycker att det är ganska lustigt att de som inte blir bländade inte skriver var de brukar köra. Ni kanske kör på väl upplysta vägar?

Jag skulle gissa på att det är relativt få som endast kör samma 100m sträcka dag in dag ut, dvs de flesta kör nog både och.

Citat:

Dessutom förstår jag inte varför ni försöker övertyga majoriteten av deltagarna i tråden som faktiskt blir bländade att de har fel. Vad vinner ni på det? Var glada att ni inte behöver lida och sluta försöka övertala dem som blir bländade att de har fel (vilket skulle innebära att vi inbillar oss, eller vad?).

Är det någon som faktiskt har gjort det? Har läst hela tråden (merparten igår), kan hända att jag missat att lägga något inlägg på minnet men jag tycker främst att de som uttryckt att de inte blir bländade av halv+dim helt enkelt framfört det, ofta i kombination med att de upplever viss annan belysning som mer bländande, alltså bara framfört sin åsikt. Du kanske kan hänvisa till dessa inlägg som så starkt har försökt insinuera att du har så helt galet fel?

Permalänk

Japp, känner igen problemet. Dock, även fast de flesta vet med sig att det både är olagligt OCH bländar andra så väger det där med se lite fräsigare ut tyngre.. Jag sade t.o.m. till en polisbil för ett gäng år sedan som hade de inre dimljusen på på sin Volvo och att det var olagligt. Blev tillsagd att sköta mig själv och knalla vidare.. God complex is a b**ch.

Permalänk
Medlem

Kurvljus tänder också dimljus. Ej olagligt.

Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.
S.k. "kurvljus".
Blir folk bländade av dessa också?

Permalänk
Medlem

Som yrkeschaufför.

Ge fan i att köra med halv och dimljus samtidigt.
Ni ser inte "tuffare" ut.
Ni ser inte "bättre".
Ni framstår bara som okunniga människor som inte borde befinna er bakom ratten på ett fordon.

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.
Och använd blinkers era primadonnor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

När man var yngre (på 90-talet) så var det en del i samma ålder som tyckte det var snyggt när både halv- och dimljus var igång samtidigt så därför användes denna kombination. En kopplade bort halvljuset helt och körde bara på dimljuset för att det var snyggt. Vid varje besiktning så var han tvungen att koppla tillbaka detta.

Värre är det väl med traktorer som ofta saknar all belysning och dessutom bara kör i 30. På vårkanten innan ljuset kommit men traktorerna ska ut på vägarna så kan det vara jävligt läskigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Lysen på bilen – gratis körkortsteori
Olika typer av belysning

Halvljus

I Sverige är det lag på att ha strålkastare tända under färd. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Det finns dock förbjudna ljuskombinationer:

Halvljus + dimljus = förbjudet
Halvljus + varselljus = förbjudet
Halvljus + extraljus = förbjudet
Dimljus + varselljus = förbjudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.
S.k. "kurvljus".
Blir folk bländade av dessa också?

"Alla" är väl att ta i.
Dessa tänder sig som du säger bara med ena lampan, givetvis den som är i innerkurva, och detta sker i majoriteten av fallet när man gör svängar i lägre farter, såsom när man svänger in på annan gata eller tar sig ur en rondell. Inte direkt i landsvägsmiljö alltså, utan oftare i stadsmiljö. Det är när man är ute i obygden och allt är mörkt runtomkring som det är fördelaktigt att inte få mörkerseendet nött på mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.
S.k. "kurvljus".
Blir folk bländade av dessa också?

Inte samma typ även om de kan dela hus om jag förstått det rätt. Sedan har inte "alla nya bilar" detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Som yrkeschaufför.

Ge fan i att köra med halv och dimljus samtidigt.
Ni ser inte "tuffare" ut.
Ni ser inte "bättre".
Ni framstår bara som okunniga människor som inte borde befinna er bakom ratten på ett fordon.

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.
Och använd blinkers era primadonnor.

Väl rutet.

Dock förvånas jag över hur många lastbilar, av alla fordonsslag, som envisas med att även de köra med halv+dimljus. Slöddret vet inga gränser, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är också extremt ljuskänslig men det får man leva med, man måste ju ha lyse så man ser något. Sedan tror jag att d nyare halvljusen lyser betydligt starkare än dimljusen, det är inget du upplever? Många blinkar åt mej när jag kör halvljus på XC60, förmodligen då de tror man kör helljus, dock vill dom nog inte veta hur det känns att bli bländad av helljuset. Om du blir bländad av dimljus så är det förmodligen något som är fel, du sitter för lågt eller att dom har felriktade ljus.

I mitt fall hjälper det att knapra vitaminer för ljuskänsligheten och huvudvärk, och att sitta riktigt högt som i XC60 för att slippa så mycket bländande som möjligt.

Jo Men något vi märkte på firma bilen var att folk började blinka när vi bytte till nya lampor. Men det vi inte visste var att vi satt dit extra starka på halvljus och då vart halvljuset som att ha dåligt helljus där man sitter och undrar har dom helljus igång eller är det halvljuset som är så starkt. Men sen var jag in på okq8 för att köpa nya. Och då uptäkte jag att det fanns typ 10 olika lampor där det var 60% starkare ljus och stog där och tänkte det är inte konstigt att man blir bländad av så många bilar.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Eller så kör de kanske själva med halvljus+dimljus.

Haha!

Skrivet av kronwalled:

Jag skulle gissa på att det är relativt få som endast kör samma 100m sträcka dag in dag ut, dvs de flesta kör nog både och.

Är det någon som faktiskt har gjort det? Har läst hela tråden (merparten igår), kan hända att jag missat att lägga något inlägg på minnet men jag tycker främst att de som uttryckt att de inte blir bländade av halv+dim helt enkelt framfört det, ofta i kombination med att de upplever viss annan belysning som mer bländande, alltså bara framfört sin åsikt. Du kanske kan hänvisa till dessa inlägg som så starkt har försökt insinuera att du har så helt galet fel?

Jag syftade främst på MickeBoy.

Skrivet av Clint Eastwood:

Japp, känner igen problemet. Dock, även fast de flesta vet med sig att det både är olagligt OCH bländar andra så väger det där med se lite fräsigare ut tyngre.. Jag sade t.o.m. till en polisbil för ett gäng år sedan som hade de inre dimljusen på på sin Volvo och att det var olagligt. Blev tillsagd att sköta mig själv och knalla vidare.. God complex is a b**ch.

Ja, de får göra vad fan de vill, vem ska straffa dem? Jag har bl.a. blivit omkörd på dubbel heldragen linje av en polisbil som inte var i utryckning.

Skrivet av johej:

Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.
S.k. "kurvljus".
Blir folk bländade av dessa också?

Är det tillåtet då? EDIT: Missade att du skrivit "ej olagligt". Hade väl varit jobbigt för alla nya bilar med den funktionen annars.

Svar på frågan: Nej, eftersom de tänds vid snävare svängar och de brukar oftast vara belysta till skillnad från landsvägar med långa svepande svängar. Om det skulle vara så att de tänds där det är mörkt så skulle det blända också.

Skrivet av backspace:

Som yrkeschaufför.

Ge fan i att köra med halv och dimljus samtidigt.
Ni ser inte "tuffare" ut.
Ni ser inte "bättre".
Ni framstår bara som okunniga människor som inte borde befinna er bakom ratten på ett fordon.

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.
Och använd blinkers era primadonnor.

Tack!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Förstår inte riktigt vad det hade med diskussionen att göra, hur många som blinkar för kvarglömda helljus kontra fyrdubbla lyktor framåt.
Förstår heller inte hur fientligt inställd du är till att påminna folk med helljus - möter du en bil som kör helt nedsläckt, blinkar du inte på den då? Det är också olagligt. Men tycker du att du är moralpolis om du gör det? Händer det att du blinkar på mötande fordon som har glömt helljuset på?

Lyllo dig om du inte störs av folk med risiga dimljusen, men som ovan påtalats så blir omständigheterna vid mörker och blöta/isiga vägbanor dubblerade då det reflekteras lika mycket från vägen, som från lamporna i sig. Sjukt störigt, och förmågan att upptäcka hinder på sin körbana minskar ordentligt.

Vill du inte blinka på folk ska jag inte hindra dig, men det är samtidigt inte fel heller.

Nej jag försöker att vara tolerant i trafiken, så om jag möter någon med helljuset på så försöker jag att titta bort och möter jag någon utan ljus så får jag hoppas att det slås på senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nej jag försöker att vara tolerant i trafiken, så om jag möter någon med helljuset på så försöker jag att titta bort och möter jag någon utan ljus så får jag hoppas att det slås på senare.

Wow

Permalänk
Medlem

En dels sensmoral här är ju fan skrämmande.... som ett gäng småbarn på våra vägar. :-|

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag tycker att det är ganska lustigt att de som inte blir bländade inte skriver var de brukar köra. Ni kanske kör på väl upplysta vägar? Dessutom förstår jag inte varför ni försöker övertyga majoriteten av deltagarna i tråden som faktiskt blir bländade att de har fel. Vad vinner ni på det? Var glada att ni inte behöver lida och sluta försöka övertala dem som blir bländade att de har fel (vilket skulle innebära att vi inbillar oss, eller vad?).

Jag har aldrig upplevt problem med att ha blivit bländad av dimljus.
Jag kör två bilar i familjen som båda har dimljus. Jag kör de båda bilarna till bilprovningen där ljusbilden kontrolleras årligen. Jag har fått mitt dimljus rättat på bilprovningen efter att det varit felinställt. Jag har kvar protokollet där detta finns noterat.

Oavstående är egna upplevelser relaterat till bilar och dimljus.

Jag har också en massa erfarenheter och upplevelser från möten med människor. Det är min uppfattning att det i vårt sammhälle finns moralpoliser överallt. Det kryllar av dem faktiskt.

Och min egen uppfattning och slutsats blir därför att det enda som bländar en moralpolis när denna möter en person med dimljus samt halvljus påslaget samtidigt är just det faktum att personen som framför den mötande bilen bryter mot en lag. En lag som dessutom väldigt få blir lagförda för. Jag tror att moralpoliserna därmed ser det som sin plikt att hjälpa ordningsmakten att få bukt med detta problem och de gör det på det sätt som de själva tycker är rimligt.

Detta är ju ett diskussionsforum. Det innebär att man för fram sin åsikt. Jag försöker alltså inte övertyga dig om att du har fel. Jag har bara inte sådan erfarenhet som gör att jag kan se problemet som du gör. Mina erfarenheter och upplevelser ger mig min åsikt att du faktiskt inte blir bländad av ljuset utan att du har den ståndpunkt som du framför för att du är en moralpolis.
Och det, det är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

jag fattar inte ni som hävdar att ni blir bländade av detta fenomen.

Möter du någon med dimljuset på, och inte blir bländad, är det dig det är fel på. Hela vitsen med dimljusen är att de ska vara bländande, så att man syns ordentligt, på så långt avstånd som möjligt.

Skrivet av DaBone:

Kan inte bry mig mindre om detta fenomen, däremot har jag märkt en större mängd bilar som kör utan lyse helt...

Fast det ska numera vara lagligt att köra utan annat ljus än halvljus, dagtid, har jag fått för mig. Bilar säljs i det utförandet, med mörker automatik, och tänder själva, när det blir "lagom" mörkt. Fast enligt vem det är lagom, kan ju variera.

Skrivet av mr_sQuinty:

Tycker det ännu värre när dimljusen bak är på...

Jag är åtminstone delvis böjd att hålla med. Men å andra sidan så kan man göra en av två saker. Lägga sig så långt bak att det inte spelar någon roll, eller, ge dem helljuset. Dimljuset bak ska släckas när bakomvarande trafikant kan bli bländad av dem, då har de redan gjort sitt jobb.

Skrivet av Klubba:

4 ljuspunkter kan inte bara verka bländande utan kan skapa illusioner, därför varje bil endast får ha 2 ljus samtidigt. Man får ju köra med dimljus vid dålig sikt om man slår av halvljuset, många verkar dock använda det konstant även när det inte är dimma.

Rätt säker på att lagstiftningen säger att man får ha 4 ljuspunkter framåt. Positionsljus, och halv, eller dimljus.

Skrivet av Exxovion:

Egentligen så borde biltillverkarna ordna en spärr så det är omöjligt att tända dimljus och halvljus samtidigt. En simpel lösning. Men troligtvis lär det inte göras då bilarna tillverkas för olika marknader, där olika regler gäller, och de kan inte anpassa alla bilmodeller för alla olika marknader.

Det finns redan på rätt många bilar, men går att "gå runt" om man vill, helt avsiktligt då alltså.

Skrivet av Exxovion:

Är det någon som vet förresten varför de tagit bort halvljus dagtid på nya bilar? Samt bakljus. Nu får man ju tända dem själv när det blir mörkt... vilket många glömmer. Vissa bilar har ju automatik som inte alltid fungerar heller.

EU anpassning. Under en övergångsperiod hade bilarna ingen automatik, men numera ska alla ha det vid försäljning, det är bara ett par år som "saknas".

Skrivet av Dalton Sleeper:

Först och främst så ska inte dimljus blända, det är sant att du inte får köra med dom med halvljus, men att endast köra med dim ist för halvljus är väll fortfarande lagligt?

Jodå, dimljus ska blända, de är inte avskärmade, och reflektorn är utformad så att de så effektivt som möjligt lyser mötande trafik i ögonen, så att dessa ser att man är där. Därför ska de släckas när man får möte. Men lagen är solklar i frågan. Man får ha halvljus ELLER dimljus på, och totalt 4'a ljuspunkter.

Skrivet av DaBone:

Och vad gör du om de skulle köra av vägen eller komma över i ditt körfält och frontalkrocka med dig, pga. att de inte ser något?

Jag kan väl åtminstone delvis hålla med dig, men det är deras skyldighet att stanna om de inte kan köra på ett säkert sätt.

Skrivet av DaBone:

BTW, lite roligt att du själv kör med dimljusen på.. på bilden.

Nu är jag inte säker, men... jag ser bara 4'a ljuspunkter. Det torde vara dimljus, och positionsljus, alltså fullt lagligt. Bländande, men lagligt.

Skrivet av johej:

Alla nya bilar tänder ena dimljuset när man svänger.

Um... "nej".
Dels så är "kurvljus" tillval på rätt många bilar, och dels så kommer väldigt många bilar med kurvljus, med separat strålkastare / lampa för den funktionen. Jag har DLR-strip, hel, halv, & dimljus, och AFS. Plus blinkers så klart. Så det är en jävla massa lampor framåt. Rätt säker på att hel / halvljus delar Xenon rör, men det gör det ju bara dyrare att byta...

Skrivet av Broder Truck:

detta sker i majoriteten av fallet när man gör svängar i lägre farter, såsom när man svänger in på annan gata eller tar sig ur en rondell.

Min AFS påverkas av hastigheten, så att jag behöver vrida olika mycket på ratten, för att den ska tändas., men så vitt jag vet tänder den oavsett hastighet, om man vrider "lagom" mycket på ratten.
Om jag har förstått det rätt är AFS för övrigt fel namn på funktionen, eftersom det egentligen är lampa med reflektor som vrids, för att ge kurvljus, när jag har statiska extra lampor som tänds för att ge kurvljus, men funktionen heter AFS i bilen, så det får den kallas. Fan vet jag...

Och för sakens skull. Möter jag någon med halvljus + dimljus, skiter jag i det, det är deras problem. Det bländar, men inte alls på samma sätt som helljus, och går att hantera.
*Möter jag någon med helljus, så flashar jag dem. (Nä, inte min håriga mansbringa, med hängtuttar. Vad fan tror ni OM mig. Får att visa upp mig på det sättet ska jag ha fin middag, choklad, och bio. Minst) Och om de fortfarande inte bländar av tänder jag mitt helljus. Jag har varken extra ljus, eller speciellt fantastiska lampor, men det får alltid folk att vakna, släcka sitt helljus, och då släcker jag mitt igen. Man ska vara snäll i trafiken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Som yrkeschaufför.

Ge fan i att köra med halv och dimljus samtidigt.
Ni ser inte "tuffare" ut.
Ni ser inte "bättre".
Ni framstår bara som okunniga människor som inte borde befinna er bakom ratten på ett fordon.

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.
Och använd blinkers era primadonnor.

Bra ☺👍

Använd körriktningsvisaren (blinkers) bättre på vägarna!

Används allt för lite, man vet ju inte var folk ska ta vägen längre när dom bara svänger utan minsta förvarning, så står man själv i korsningen och blinkar och ska ut 😡😠

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.

Att blända av i tid har dock blivit betydligt svårare på senare tid, än vad det var förr. I dag kommer det två smååååå jävla lampor, om de ens lyser som de ska, över krönet på kullen där borta. Det är positionsljuset på hytten tak, eller vad fan man ska kalla det. De är inte ljusstarka till att börja med, och inte speciellt sällan är de defekta, eller helt ur funktion. Och, eftersom familjen har åkeri, vet jag inte hur många gånger jag har fått lyssna på surt tjat om lata chaufförer som inte kan se till och byta de där jävla glödlamporna, eller säga ifrån när lyktorna är trasiga, så de går att byta.
Kontentan är att det är först när era halvljus kommer över krönet man verkligen ser att ni är där, och då har du fått helljuset i ansiktet rätt länge redan.
JAG försöker fimpa helljuset baserat på motljuset jag ser långt innan du kommer över backen till att börja med, men i viss mån är det här ett problem som man inte hade förr, med fjärrljus på takrampen, med inbyggt positions / parkeringsljus, men som har blivit vanligare i dag. Antagligen mer av ett problem här i sydsverige, än norrut med, om man ska vara ärlig. Norrut har man bättre ljus på bilarna, och då tänker jag främst på lastbilarna...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av alatan:

Värst av allt är såklart idioterna som inte bländar av helljuset, då möts dom av mina extraljus tills dom har fattat att dom måste blända av. Som tur är sker det inte så ofta där jag bor, men däremot när jag åkte till Stockholm hade varenda jävel helljuset på längs E20/E4an. Både de bakom och mötande bilar. Jag ska installera en led ramp riktad bakåt nästa gång jag besöker huvudstaden.

Jag har börjat vinkla ut backspeglarna när jag får helljus i nacken, antingen slocknar helljuset eller så droppar dom av eller kör om. Har fungerat bra de senaste 2 åren sen jag upptäckte det av en slump när jag blev bländad.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Möter du någon med dimljuset på, och inte blir bländad, är det dig det är fel på. Hela vitsen med dimljusen är att de ska vara bländande, så att man syns ordentligt, på så långt avstånd som möjligt.

Inte riktigt sant kanske.

Läs om dimljus här:

https://bilprovning.se/Nyheter/Dimljus-saa-anvaender-du-dem-p...

Om du tittar på hur en framlycka med reflektorn ser ut och jämför med ett dimljus så ser du att det inte är rimligt att lamporna kan nå lika långt med sitt ljus. Eftersom dimljuset dessutom är riktat nedåt blir ljusbilden ännu kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det ska numera vara lagligt att köra utan annat ljus än halvljus, dagtid, har jag fått för mig. Bilar säljs i det utförandet, med mörker automatik, och tänder själva, när det blir "lagom" mörkt. Fast enligt vem det är lagom, kan ju variera.

Det är inte lagligt att köra utan något ljus alls fram under dagtid, däremot får man köra utan baklysen under de ljusa timmarna.
Mina senaste bilar har slagit på dimljusen dagtid och gått över till halvljus vid skymningen...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan väl åtminstone delvis hålla med dig, men det är deras skyldighet att stanna om de inte kan köra på ett säkert sätt.

Självklart, men frågan jag ställer mig är om det är rätt att sätta helljuset i ansiktet på folk som kör med dimljus.
Blinka till, javisst, men att låta helljuset vara på..?
Blir lite som att om jag skulle råka knuffa till dig, så ger du mig en rak höger...

Om man kollar på bötesbeloppen för vardera påhitten:
Dimljus/Halvljus: 500kr
Blända med helljus: 1000kr

Så lagen ser alltså allvarligare på att blända med helljus och det är alltså rättfärdigat enligt många i tråden, då någon de möter bländar lite grann med dimljusen. Om någon begår ett brott, så är det alltså helt okej att begå ett ännu värre brott som hämnd.
Fina moralpoliser.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Kan instämma att det är lite störande speciellt högre bilar som SUV:ar etc. Men vanliga bilar så tycker jag inte det bländar nämnvärt. Beror väl lite på vad man kör själv. Sitter man lågt så är det klart det stör mer.

Jag kör LED ramp på taket och jag bländar ALLTID av sist. Ingen har någonsin låtit bli att blända av hittils, till skillnad från hur det var utan LED rampen, då kunde man få möte utan att mötande bilist ens bländade av.

Dock tycker jag det värsta är idioterna som ligger kloss bakom. Många gånger har jag fått stanna bilen helt efter upprepade blink med bromsljus. När dem kört om så lägger jag mig bakom med helljusen på en bra bit. Tror dem fattar då.

Du vet att stanna bilen är 100 gånger mer olagligt än ligga kloss eller blinka?

Vårdsläshet i trafiken med mera.

Sånna som du borde inte ha körkort då du inte förstår att 1. håll dig till höger. 2. Polisen stannar bilar. Inte du

Kan även påpeka att jag var med om att en sån som du stannade framför mig på E4. När jag ringde polisen så kopplade de mig direkt till LKC som gick ut med larm över hela länet efter den bilen. Så polisen ansåg att det var extremt farligt och olämpligt sätt att framföra bil på.
Det kanske var dig jag mötte? Kör du en avställd Röd Nissan Micra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Möter du någon med dimljuset på, och inte blir bländad, är det dig det är fel på. Hela vitsen med dimljusen är att de ska vara bländande, så att man syns ordentligt, på så långt avstånd som möjligt.

Jodå, dimljus ska blända, de är inte avskärmade, och reflektorn är utformad så att de så effektivt som möjligt lyser mötande trafik i ögonen, så att dessa ser att man är där. Därför ska de släckas när man får möte. Men lagen är solklar i frågan. Man får ha halvljus ELLER dimljus på, och totalt 4'a ljuspunkter.

Det var väl knappt ett halvt rätt - dimljus bakåt, dvs röd lykta, är bländande. Det är samma styrka som ett bromsljus, dvs runt 24W, som tänds upp på ena sidan, i min värld vänster.

Framåt, däremot, skall dimljusena vara "nivåreglerade" och om de fungerar vid besiktning så kontrolleras ljusbilden på dessa. Bländar de så blir det bakläxa. Dock går det ju ett år mellan varje besiktning, så om fronten blir modifierad eller om någonting händer med lyktorna innebär det att man åker omkring med bländande lyktor till nästa besiktning. Om man inte får ledtrådar från t ex mötande trafik.

Idén med dimljus framåt är som bekant att om man kör i dimma (vilket händer ungefär en handfull gånger på några år, kanske?) och slöjorna sträcker sig i nivå med halvljuset så kan det som bekant bli svårt att se någonting då dimman reflekterar ljuset åt alla håll, även chaufförens ögon. Tanken är då att om slöjorna inte når ända ner till dimljuset, så kan man släcka halvljuset och tända dimljuset. Då är planen att dimljsuet belyser den "fria" luften under dimman, och mindre ljus återreflekteras till föraren. Well, det är ju en fin tanke. Men det är ett jävligt specifikt scenario som det är tänkt att fungera i. Hur ofta är det dimma som ser ut så liksom, tjockt ner till 3-4 dm ovanför marken.

Samtidigt är kravet på dimljusets ljusbild att det ska falla två cm per meter ljuskägla - för halvljus är det en cm per meter ljuskägla. I kombination med att dimljuset oftast sitter under halvljuset blir det en ljusmatta väldigt tätt inpå bilen, varvid man inte har en chans att se någonting bortanför en handfull meter framför bilen när det är mörkt ute.

Sammanfattat så är dimljus inte ett piss praktiskt, det är endast ett otyg som ger bilen - i somligas ögon - ett uppsving utseendemässigt, men ett ännu större uppsving rövhattmässigt när det inte sköts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt säker på att lagstiftningen säger att man får ha 4 ljuspunkter framåt. Positionsljus, och halv, eller dimljus.

Men lagen är solklar i frågan. Man får ha halvljus ELLER dimljus på, och totalt 4'a ljuspunkter.

Jag kan väl åtminstone delvis hålla med dig, men det är deras skyldighet att stanna om de inte kan köra på ett säkert sätt.

Nu är jag inte säker, men... jag ser bara 4'a ljuspunkter. Det torde vara dimljus, och positionsljus, alltså fullt lagligt. Bländande, men lagligt.

Begreppet ljuspunkter som Klubba tar upp är sannolikt en felaktig minnesbild eller felaktigt ordval. Tumregeln (som jag minns det från körskolan) som konsekvens av trafikförordningens är man inte får ha fyra strålkastare riktade framåt samtidigt.
Trafikförordningen gör skillnad på strålkastare och lyktor. Begreppet ljuspunkter omnämns inte ens.

Bör nämnas att anledningen till att man inte får ha fler strålkastare inte bara är bländningsrisken, det handlar även om att "skicka rätt signaler". Fler eller färre ljuskällor kan skapa illusioner* som kan vantolkas av andra fordon. Av samma anledning är det inte lagligt att åka med skäkta eller trasiga strålkastare. Ej heller är det lagligt att använda dimljus kvällstid, vilket få vet om eller skiter i.

* I vissa situationer kan man säkerligen avgöra mötande fordons placering, riktning, fart och intentioner men när så inte kan ske, i direkt olämpliga situationer, är det med livet som insats. Förare som argumentera mot bättre vetande, anser att de står över lagen, tror att det vet bättre och kan göra som de vill på andras bekostnad, gör det sannolikheten även i en rad andra situationer och är direkt olämpliga som förare och borde inte få vistas i trafiken.

Trafikförordningen kom inte till över en natt. Det har tagit år av forskning inom en rad olika områden, insamlande av erfarenhet, statistik från överflöd av olyckor m.m. och ändå sitter folk med oändligt mycket mindre fakta till hands och tror att dem vet bättre? Visst är det ironiskt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net