Permalänk
Medlem

@trollhattan: Inga problem från början på min 9-3a, och min gamla 9-5a. 2003 resp. 1998
Och om jag kommer ihåg rätt var det inga problem med min 9000 -91 heller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

@trollhattan: Inga problem från början på min 9-3a, och min gamla 9-5a. 2003 resp. 1998
Och om jag kommer ihåg rätt var det inga problem med min 9000 -91 heller.

9-3 1999 och 2004 ingen går det på, kan nog snarare vara så att du återställt det till hur det ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

När man var yngre (på 90-talet) så var det en del i samma ålder som tyckte det var snyggt när både halv- och dimljus var igång samtidigt så därför användes denna kombination. En kopplade bort halvljuset helt och körde bara på dimljuset för att det var snyggt. Vid varje besiktning så var han tvungen att koppla tillbaka detta.

Värre är det väl med traktorer som ofta saknar all belysning och dessutom bara kör i 30. På vårkanten innan ljuset kommit men traktorerna ska ut på vägarna så kan det vara jävligt läskigt.

Du skulle komma förbi häromkring så skulle du få uppleva hur en modern stortraktor ser ut, de är roliga när de har arbetsljuset på när de kör ut på vägen för då lyser de upp en hektar, det är kanske bra att de lyser som fyrar för en del är så stora att de tar upp all plats på vägen även utan redskapen.

Själv funderar jag på att montera en speciell bländled på cykeln som kan användas mot bilister som inte bländar av bara för att de möter en cyklist, jag använder bara ickebländande väglampor i trafik men har börjat överväga att fixa en bländled
Har märkt att jag har bättre vägljus på cykeln än vad många moderna bilars halvljus presterar men hatar verkligen bilister som bländar så jag har verkligen funderat på att bygga en ordentlig ljustuta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Nja inte riktigt så va det finns två olika lampor! t ex D2S för bilar med strålkastare med "lins" D2R är för strålkastare med enbart reflektor,

Man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Avstängd

En sak är väl att glömma dimljusen på men att ha dem på för att det "ser snyggt ut"?! Trodde man var tvungen att vara 18 år gammal för att ta körkort i Sverige... men det kanske har ändrats till lägre tonåren vid det här laget. Verkar inte bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Dim och halv går inte att kombinera i någon Saab (ingen som jag ägt i alla fall)

Dim+parkeringsljus och dim+helljus går dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av trollhattan:

9-3 1999 och 2004 ingen går det på, kan nog snarare vara så att du återställt det till hur det ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag mötte alldeles nyss en silverfärgad 9-3, första varianten efter 900 (dvs någonstans 1999-2004) med dim+halvljus.

Permalänk
Medlem

Kommit hem efter 45 mils åkande idag. Mött en hel del som kör med dim/halvljus, men inte blivit bländad en enda gång, trots våt vägbana...
Inte ens lastbilen som hade 4st extraljus mellan lysena och 5st på taket, som lös som halvljus bländade.

Mötte däremot 3st bilar som hade rätt så bländande halvljus och kom fram till att alla tre var Alfa Romeo...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kommit hem efter 45 mils åkande idag. Mött en hel del som kör med dim/halvljus, men inte blivit bländad en enda gång, trots våt vägbana...
Inte ens lastbilen som hade 4st extraljus mellan lysena och 5st på taket, som lös som halvljus bländade.

Mötte däremot 3st bilar som hade rätt så bländande halvljus och kom fram till att alla tre var Alfa Romeo...

Duktigt, var körde du då? Motorväg? Hur mycket körning skedde ens i mörker?

Det är inga halvljus som sitter "extra" i fjärrljus, det är p-belysning. 3-5W någonstans. Dock ej heller tillåtet.

Förstår inte att tråden gled in på bländande eller inte, det som händer är att vid ökat ljuspåslag framifrån så minskar förmågan att urskilja konturer och föremål intill mötande lampor, dikeskanter exempelvis. Gångtrafikanter, vilt, cyklister, fordon med utebliven eller undermålig belysning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Duktigt, var körde du då? Motorväg? Hur mycket körning skedde ens i mörker?

Det är inga halvljus som sitter "extra" i fjärrljus, det är p-belysning. 3-5W någonstans. Dock ej heller tillåtet.

Förstår inte att tråden gled in på bländande eller inte, det som händer är att vid ökat ljuspåslag framifrån så minskar förmågan att urskilja konturer och föremål intill mötande lampor, dikeskanter exempelvis. Gångtrafikanter, vilt, cyklister, fordon med utebliven eller undermålig belysning osv.

Blandat skulle jag säga.. Motorväg, mestadels landsväg 70-90km/t och en del stadstrafik och någonstans runt 80% var mörkerkörning (morgon/kväll).

Troligtvis så gled den in på bländande, pga. att folk påstår att dimljus bländar....
Citerar TS första inlägg..
"Men ingen hänsyn till mötande trafikanter som blir bländade "

Enda gången jag kände att jag fick försämrad sikt bakom och bredvid mötande bilar, var när jag mötte de tre Alforna... Vet inte vad de har för lysen, men något fel är det ju på dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Jag mötte alldeles nyss en silverfärgad 9-3, första varianten efter 900 (dvs någonstans 1999-2004) med dim+halvljus.

Man programmerar om det med tech 2, men när det gäller 9-3 så är det enda jag hört är att modellerna efter 07 kan vara annorlunda (förmodligen pga att gm sparade på pengar och inte ändrade alltför mycket på olika bilar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du kanske inte tycker eller tänker att du blir bländad, men i mörker ser du garanterat sämre bakom mötande bil än du skulle gjort med fri väg. Och det är inget som går att konstruera bort (lampor av projektortyp är något bättre vad gäller direkt blandning, men det kvittar i regn då vägytan bländar mer) utan en kompromiss vi måste göra för att kunna ta oss fram.

Och för sista gången, släpp idén om "bländar" vs "bländar inte". Det fungerar inte så.

Förresten, hur gammal var du? Ögonfärg?

__________________________________
EDIT: Här är precis en sådan smal, mörk landsväg som jag menar:
https://goo.gl/maps/dWBXg7WFFLr (E10 mellan Gällivare och Kiruna).

Här är hastighetsbegränsningen 90. När du får möte i mörker ser du ingenting bortom mötande bil pga bländningen från deras halvljus. Du kan omöjligt se om en ren eller älg springer upp på vägen bortom - Det är bara på tro och hopp som man kör vidare, sen tänder man helljusen så snabbt som möjligt för att se om man klarade sig denna gång också. Oftast står det såklart inget djur där. Men det händer.

Det är klart att det är precis så det fungerar. På länken nedan visas en schematisk bild över hur ljusbilden ser ut för helljus respektive halvljus. Det faller på sin egen orimligthet att två bilar med halvljus ska kunna blända varandra vid möte på en rakladsväg. Det vore generalfel i konstruktionen. Har du varit i england och kört bil? Vad händer då med halvljusen tror du?

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/morkerkorning

Jag fyller 40 nästa och har blåa ögon.

I den första posten så pratar trådskaparen i generella termer, d.v.s. det står inget som speciella förhållanden som t.ex. helt utan gatubelysning i norrland, våt vägbana eller liknande. Vi pratar alltså om alla olika tillfällen så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Testa utomhus om du vill, men det säger ingenting då din metod är värdelös. Din metod ger inget kvantifierbart mått på hur mycket ljuset bländar. Din metod bygger på försökspersonens egen definition på vad bländning är. Vidare kontrollerar du inte för olika ögonfärger och åldersgrupper, vilka bevisligen är korrelerade med IOSL och bländning.

Här har du ett par mer vetenskapliga metoder:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0420.2006.0...

Ett enklare test kanske skulle vara att försöka kvantifiera siktsträckan bakom stearinljuset (utan något extra ljus!) vid olika störningsvinklar, dvs rakt framför dig, 2° åt sidan, 4° osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Aah, det där med att mäta hur mycket det bländar är givetvis det som är intressant.

Varför blir man bländad av helljus? Kanske ett rimligt svar är för att ögat tidigare har anpassat sig till ett ljusförhållande/ljusinflöde och detta förändras så snabbt att ögat inte hinner ställa om sig. Det är givetvis omställningen (eller bristen på sådan) som gör att jag kan titta rakt in i stearinljuset också utan att bli bländad och det spelar ingen roll hur betraktningsvinkeln är eftersom stearinljuset strålar runt om. Det som möjligtvis kan ske är att jag blir lite bländad om jag tänder tändstickan i totalt mörker.

Vidare så hävdar jag att på en vid möte på en rak landsväg är halvljuset konstruerat sådant att inte lysa på mötande bil för att riskera att blända denna. Trådskaparen skrev inte specifikt raka möten, men pratar i generella termer så det är rimligt att dessa tillfällen är inkluderade (vid speciella omständigheter så skulle man kunna svänga och få ljus från en halvljuslampa att träffa en annan bil, men det kan knappast räknas som ett möte. De flesta bilar i trafiken som du ser möter du ju).

Från tidigare postade länk om dimljusen konstruktion framgår det att det är frågan om en svagare variant. I normalfallet designad att lysa ner i backen en bit framför bilen. Den är designad att vara så pass svag att användande förare inte själv blir bländad då det råder dimma. Den är alltså väsentligt svagare än en halvljuslampa. Om den lyser ner i backen så finns det ingen chans att ljusflödet bidrar till att förstärka för halvljuslampan om inte ljuset kan reflekteras. Vid en perfekt refelktion skulle allt ljus kastas upp igen, men vi åker inte omkring på spegelglas, så reflektionen blir långt i från perfekt och inte heller konstant eftersom det inte ligger vatten på vägen hela tiden. Återigen, trådskaparen pratar i generella termer och inte enbart när det regnar.

Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.

Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@MickeBoy: Inget svar på detta?

Vi människor vill alltid framställa oss själva i positiv dager, även för oss själva. Därför skapar vi gärna egna sanningar som rättfärdigar vårt handlande. Tjuvar rättfärdigar sitt leverne med att "de här människorna har det mycket bättre än jag, därför är det moraliskt OK att jag stjäl från dem". Graffittikonstnärer med att de förgyller en trist betongvägg med deras konst, eller att ingen bryr sig om väggen i fråga. TV-avgiftssmitare med att avgiften är orättvis. Och dim-halvare med att "Det finns ingen som kan bländas av mina ljus".

Därför tror jag att det kan vara svårt för dim-halvare att acceptera att andra kan bländas mer än vad de själva kanske gör. För att acceptera det måste de samtidigt erkänna för sig själva att de gör något som är moraliskt fel, att de är de själva som är bovarna och inte de inbillade moraltanterna. Och det vill ingen människa erkänna för sig själv.

Jag skrev tidigare att jag fyller 40 år nästa år och har blåa ögon.

Permalänk
Medlem

Vad som är värre är alla som blinkar vänster i en rondell. Det går inte att svänga vänster i en rondell om det inte är en med flera filer där inne. Varför blinkas det vänster i en rondell? Pga detta idiotiska fenomen med vänsterblink i rondell måste man hålla reda på vilken sida det blinkar istället för att bara hålla koll på att en bil startar sin blinkers och då indikerar att dom skall köra ut ur rondellen.

Varför vill alla ha det så krångligt som möjligt? Du är i en rondell men du behöver inte indikera att du kör inne i den. Det är som att vara ute och gå med en saftblandare på skallen som snurrar när du rör dig. Saftblandaren behövs inte för att man hur enkelt som helst ser vilka som går när dom är utomhus.

Jag föredrar mindre signaler, skyltar och blinkerier i trafiken för att lättare hålla reda på det väsentliga. Att blinka vänster i en rondell är inte väsentligt utan bara onödiga signaler. Som med alla nya hastigheter. Förut var det fem skyltar mellan 30 och 110 men nu är det tio stycken men ökat till 120km/h. Håller med att vissa sträckor passar nya hastigheterna bättre på men jag vet inte om priset är värt det med alla dessa minimala hastighetsändringar på 10km. Detta påminner mig om hur två kön har blivit 70+ tolkningar av kön.

(Dimljus är för mesar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Som yrkeschaufför.

Ge fan i att köra med halv och dimljus samtidigt.
Ni ser inte "tuffare" ut.
Ni ser inte "bättre".
Ni framstår bara som okunniga människor som inte borde befinna er bakom ratten på ett fordon.

Och kan folk börja blända av i tid vid möte samt att ge fan i helljus när ni ligger bakom så vore det toppen.
Och använd blinkers era primadonnor.

Och håll hastighetsbegränsningen!

Kan man inte hålla hastighetsbegränsningen så har man inte rätt att klaga på hur andra använder sina ljus.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Vad som är värre är alla som blinkar vänster i en rondell. Det går inte att svänga vänster i en rondell om det inte är en med flera filer där inne. Varför blinkas det vänster i en rondell? Pga detta idiotiska fenomen med vänsterblink i rondell måste man hålla reda på vilken sida det blinkar istället för att bara hålla koll på att en bil startar sin blinkers och då indikerar att dom skall köra ut ur rondellen.

Jag gör det och gillar när andra gör det.
Närmar man sig en cirkulationsplats med lastbil eller står och väntar på att köra ut så är det jäkligt praktiskt att se vart dom som kör in i cirkulationsplatsen mitt emot dig ska eftersom det tar lite tid att få upp farten med lastbil och släp. Ser man då ingen blinkers antar jag att dom ska rakt fram och således kan jag köra ut utan risk för att stoppa upp trafiken i cirkulationsplatsen.

Dessutom så var det det jag lärde mig när jag tog körkort och gamla vanor dör hårt.

Visa signatur

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

I så fall följer din kropp inte de vanliga fysiska reglerna som gäller för alla andra människor, alternativt så förstår du inte hur mycket sämre du ser under tiden du möter dessa puckon med halv + dimljus.

Oavsett om man upplever att man blir bländad eller inte så ser man precis som du säger sämre, men inte bara under tiden, utan en tid efteråt också eftersom det sabbar mörkerseendet och sen tar det ju en stund för mörkerseendet att komma tillbaka.

Jag misstänker att dom som inte upplever att dom blir bländade är relativt unga eftersom synen försämras med åren. Denna artikel säger att man förlorar halva mörkerseendet var 13:e år och dessutom försämras kontrastseendet.

Själv närmar jag mig halvsekel och jag märker definitivt av att mörkerseendet är betydligt sämre än för 10 år sen. Bländad blir jag också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vad som är värre är alla som blinkar vänster i en rondell. Det går inte att svänga vänster i en rondell om det inte är en med flera filer där inne. Varför blinkas det vänster i en rondell? Pga detta idiotiska fenomen med vänsterblink i rondell måste man hålla reda på vilken sida det blinkar istället för att bara hålla koll på att en bil startar sin blinkers och då indikerar att dom skall köra ut ur rondellen.

Varför vill alla ha det så krångligt som möjligt? Du är i en rondell men du behöver inte indikera att du kör inne i den. Det är som att vara ute och gå med en saftblandare på skallen som snurrar när du rör dig. Saftblandaren behövs inte för att man hur enkelt som helst ser vilka som går när dom är utomhus.

Jag föredrar mindre signaler, skyltar och blinkerier i trafiken för att lättare hålla reda på det väsentliga. Att blinka vänster i en rondell är inte väsentligt utan bara onödiga signaler. Som med alla nya hastigheter. Förut var det fem skyltar mellan 30 och 110 men nu är det tio stycken men ökat till 120km/h. Håller med att vissa sträckor passar nya hastigheterna bättre på men jag vet inte om priset är värt det med alla dessa minimala hastighetsändringar på 10km. Detta påminner mig om hur två kön har blivit 70+ tolkningar av kön.

(Dimljus är för mesar)

Beroende lite på rondellens utformning så är det fördelaktigt att blinka vänster om man ska vänster i rondellen eftersom det tydliggör ens intentioner. Är rondellen enfilig, eller om man ligger i vänsterfilen, så kan det ju liksom inte misstolkas. Är det nåt jag tycker fattas i dagens trafik så är det hänsyn och insikt om att det handlar om medtrafikanter och inte mottrafikanter.

När jag tog körkort så var det vänsterblink som gällde och högerblink ut ur rondellen. Numera är det bara högerblink som är lagstadgat och lärs ut.

Tycker nog att du kan vara lite glad när du ser nån som blinkar vänster i rondellen, för det betyder att det är någon som faktiskt visar dig lite hänsyn och försöker ge dig lite extra tid att reagera

F.ö håller jag med om alla nya hastighetsgränser. En massa tjafs som använts för att snika ner hastighetsgränsen 10km/h på en massa ställen. Utom möjligen 40 skylten, som ibland ersatt 30 skyltar.

Skrivet av Blå-blå:

Dessutom så var det det jag lärde mig när jag tog körkort och gamla vanor dör hårt.

Precis så är det!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nej jag försöker att vara tolerant i trafiken, så om jag möter någon med helljuset på så försöker jag att titta bort och möter jag någon utan ljus så får jag hoppas att det slås på senare.

Så kan man ju se på saken.

Som jag ser det så är det inte att vara tolerant, utan att inte bry sig. En kort snabb blink till dom som glömt halvljuset eller kör omkring enögda kan man ju också se som att man bryr sig om både deras, andras och sin egen säkerhet.

Om du glömmer en vara när du packat kassarna i affären blir du då sur om någon påminner dig? Om du ser nån glömma kvar skiter du i att påminna dom då? Jag tycker det är lite samma sak med att blinka på nån. Dvs, om det låter sig göras på ett säkert sätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle komma förbi häromkring så skulle du få uppleva hur en modern stortraktor ser ut, de är roliga när de har arbetsljuset på när de kör ut på vägen för då lyser de upp en hektar, det är kanske bra att de lyser som fyrar för en del är så stora att de tar upp all plats på vägen även utan redskapen.

Själv funderar jag på att montera en speciell bländled på cykeln som kan användas mot bilister som inte bländar av bara för att de möter en cyklist, jag använder bara ickebländande väglampor i trafik men har börjat överväga att fixa en bländled
Har märkt att jag har bättre vägljus på cykeln än vad många moderna bilars halvljus presterar men hatar verkligen bilister som bländar så jag har verkligen funderat på att bygga en ordentlig ljustuta.

Med den logiken så borde jag som bilist börja köra helt nedsläckt i stadsmiljö i mörker, köra mot rött, omväxlande köra på trottoar, väg, över cykelbana eller där det för tillfället passar mig bäst och för att undvika att behöva stanna för småsaker som rödljus etc...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hurtigbullen:

Tycker nog att du kan vara lite glad när du ser nån som blinkar vänster i rondellen, för det betyder att det är någon som faktiskt visar dig lite hänsyn och försöker ge dig lite extra tid att reagera

Eller som snarare i 90% av fallen där någon faktiskt blinkar vänster i en cirkulationsplats, någon som aldrig blinkar höger vid utfart. Det leder till att de som är på väg ut i cirkulationsplatsen där herr/fru vänsterblinkare ska in inte kör ut, vilket leder till kö.

Att blinka vänster var väl dessutom bara lag i något enstaka år, eller har jag fel? Jag tog lappen innan det var aktuellt och sedermera blev inaktuellt igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Aah, det där med att mäta hur mycket det bländar är givetvis det som är intressant.

Varför blir man bländad av helljus? Kanske ett rimligt svar är för att ögat tidigare har anpassat sig till ett ljusförhållande/ljusinflöde och detta förändras så snabbt att ögat inte hinner ställa om sig. Det är givetvis omställningen (eller bristen på sådan) som gör att jag kan titta rakt in i stearinljuset också utan att bli bländad och det spelar ingen roll hur betraktningsvinkeln är eftersom stearinljuset strålar runt om. Det som möjligtvis kan ske är att jag blir lite bländad om jag tänder tändstickan i totalt mörker.

Vidare så hävdar jag att på en vid möte på en rak landsväg är halvljuset konstruerat sådant att inte lysa på mötande bil för att riskera att blända denna. Trådskaparen skrev inte specifikt raka möten, men pratar i generella termer så det är rimligt att dessa tillfällen är inkluderade (vid speciella omständigheter så skulle man kunna svänga och få ljus från en halvljuslampa att träffa en annan bil, men det kan knappast räknas som ett möte. De flesta bilar i trafiken som du ser möter du ju).

Från tidigare postade länk om dimljusen konstruktion framgår det att det är frågan om en svagare variant. I normalfallet designad att lysa ner i backen en bit framför bilen. Den är designad att vara så pass svag att användande förare inte själv blir bländad då det råder dimma. Den är alltså väsentligt svagare än en halvljuslampa. Om den lyser ner i backen så finns det ingen chans att ljusflödet bidrar till att förstärka för halvljuslampan om inte ljuset kan reflekteras. Vid en perfekt refelktion skulle allt ljus kastas upp igen, men vi åker inte omkring på spegelglas, så reflektionen blir långt i från perfekt och inte heller konstant eftersom det inte ligger vatten på vägen hela tiden. Återigen, trådskaparen pratar i generella termer och inte enbart när det regnar.

Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.

Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.

Om hela den här diskussionen angående felaktigt beteende, dvs halv+dimljus, eller dimljus överhuvudtaget under mörkerkörning där sikten är okej, är en skottkärra full med grus så står du och stirrar på ett sandkorn i grannkommunen. Du kan väl inte förneka att med en ljuskälla riktad mot dig, även indirekt, så ser du konturer sämre intill den ljuskällan än vad du gör när det var släckt. Eller kan du det? Det är vad diskussionen handlar om, att det är ett otyg att åka runt med dimljus för att de hämmar synprestandan för mötande trafik. Det är inte mer komplicerat än så. Hur mycket den sen hämmar beror helt på vad det är för lamptyp, hur välbyggd och underhållen lyktan är osv. Men du tycker att oavsett vilket så är det ett ickeproblem, och det är bortanför nonchalant och i nivå med vaccinvägrare.

Svårt märklig sak att försvara.

Du skriver att dimljus är "väsentligt" svagare än halvljus, men det skiljer inte mer än 20W i effekt mellan dem, som jag nämnde för dig tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Aah, det där med att mäta hur mycket det bländar är givetvis det som är intressant.

Varför blir man bländad av helljus? Kanske ett rimligt svar är för att ögat tidigare har anpassat sig till ett ljusförhållande/ljusinflöde och detta förändras så snabbt att ögat inte hinner ställa om sig. Det är givetvis omställningen (eller bristen på sådan) som gör att jag kan titta rakt in i stearinljuset också utan att bli bländad och det spelar ingen roll hur betraktningsvinkeln är eftersom stearinljuset strålar runt om. Det som möjligtvis kan ske är att jag blir lite bländad om jag tänder tändstickan i totalt mörker.

Vidare så hävdar jag att på en vid möte på en rak landsväg är halvljuset konstruerat sådant att inte lysa på mötande bil för att riskera att blända denna. Trådskaparen skrev inte specifikt raka möten, men pratar i generella termer så det är rimligt att dessa tillfällen är inkluderade (vid speciella omständigheter så skulle man kunna svänga och få ljus från en halvljuslampa att träffa en annan bil, men det kan knappast räknas som ett möte. De flesta bilar i trafiken som du ser möter du ju).

Från tidigare postade länk om dimljusen konstruktion framgår det att det är frågan om en svagare variant. I normalfallet designad att lysa ner i backen en bit framför bilen. Den är designad att vara så pass svag att användande förare inte själv blir bländad då det råder dimma. Den är alltså väsentligt svagare än en halvljuslampa. Om den lyser ner i backen så finns det ingen chans att ljusflödet bidrar till att förstärka för halvljuslampan om inte ljuset kan reflekteras. Vid en perfekt refelktion skulle allt ljus kastas upp igen, men vi åker inte omkring på spegelglas, så reflektionen blir långt i från perfekt och inte heller konstant eftersom det inte ligger vatten på vägen hela tiden. Återigen, trådskaparen pratar i generella termer och inte enbart när det regnar.

Det ljus som reflekteras upp från vägbanan från en vattenpöl träffar endast mötande förare under en mycket kort period. Och då krävs det en perfekt "träff" från den reflekterande ljuset så att det träffar förarens ögon. Även om ett sådant tillfälle skulle kunna inträffa så är det alltför osannolikt för att det ska gå att generalisera till att ske hela tiden och dessutom kommer det reflekterade från en mycket svagare lampa än halvljuslampan och har dessutom dämpats i den icke perfekta reflektionen.

Halvljus + dimljus kan inte sägas generellt blända mötande förare.

Jag tycker inte riktigt din logik håller på flera ställen. Till exempel: Om du står i ett mörkt rum och kanske lyser med en svag ficklampa på väggen så kommer du ganska snart att se ganska bra i mörkret runt omkring dig även utanför lampans sken, tänder då du ett stearinljus så ser du inte ett skit runtomkring dig även en kort stund efter du släckt stearinljuset oavsett hur bra syn du har. Det är bländning, inte samma bländning som en fotoblixt i ögat eller om någon tänder helljuset två meter innan mötet (som ofta sker), men likväl en bländning som gör att du tillfälligt får sämre mörkerseende. Eller: Vattenpölar är en sak, våt vägbana är en annan. Som vädret är till exempel nu i januari så är vägbanorna i princip konstant våta överallt och allt ljus reflekteras i varierande grad. Dimljus reflekteras mer än halvljus eftersom de är mer riktade neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Eller som snarare i 90% av fallen där någon faktiskt blinkar vänster i en cirkulationsplats, någon som aldrig blinkar höger vid utfart. Det leder till att de som är på väg ut i cirkulationsplatsen där herr/fru vänsterblinkare ska in inte kör ut, vilket leder till kö.

Att blinka vänster var väl dessutom bara lag i något enstaka år, eller har jag fel? Jag tog lappen innan det var aktuellt och sedermera blev inaktuellt igen.

Frånvaron av vänsterblink är just en sån sak som gör att de som ska in i rondellen inte säkert vet om det är ok att köra in i rondellen. För högerblinkers syns ofta inte från motsatt håll, det är ju liksom fel sida av bilen det blinkar på.

Sen har jag inte noterat att folk som blinkar vänster i rondellen inte blinkar höger på vägen ut. De flesta som blinkar vänster tycker jag nog blinkar höger också, men det kanske är "lokal sedvänja". Givetvis ska man blinka höger ut.

Fast jag får väl tillstå att jag ibland missar både vänster och högerblink när jag ska rakt fram i pytterondellerna (typ där stötfångaren i fram är på väg ut ur rondellen samtidigt som den i bak inte åkt in i rondellen den än).

Jag vet faktiskt inte om det någonsin var lag på vänsterblink, men det var iaf det trafikskolorna lärde ut mot slutet av 80-talet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

En sak är väl att glömma dimljusen på men att ha dem på för att det "ser snyggt ut"?! Trodde man var tvungen att vara 18 år gammal för att ta körkort i Sverige... men det kanske har ändrats till lägre tonåren vid det här laget. Verkar inte bättre.

Människor är, som regel, inte mogna på något vis vid 18 års ålder.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Anledningen är väl att svenskar inte kan köra bil. Ju färskare körkort desto bättre förare är min erfarenhet. Den generella lösningen är väl att blinka med helljuset eller liknande men det finns väl dom som inte greppar en sådan signal heller...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Människor är, som regel, inte mogna på något vis vid 18 års ålder.

Det stämmer väl till viss del, frågan är om de som inte kommit längre än såhär när de är 18 år kommer så mycket längre alls... vad det gäller sådana här saker i alla fall

Dock hade jag en granne (som väl var närmre 50 när detta hände) som berättade att han blivit bötfälld för att han kört med halvljus och dimljus samtidigt på sin gamla fula 850:a (Volvo då). Och han tyckte det var värt det och skulle köra vidare med den kombinationen då han tyckte det såg så snyggt ut. Han var väl barnslig på andra sätt också...

Men de här i forumet som anfäktar uppfattningen att man skall bryta mot lagar och förordningar för att "det ser snyggt ut", hur gamla är de? Har de stannat (mentalt) i en väldigt låg ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vad som är värre är alla som blinkar vänster i en rondell. Det går inte att svänga vänster i en rondell om det inte är en med flera filer där inne. Varför blinkas det vänster i en rondell? Pga detta idiotiska fenomen med vänsterblink i rondell måste man hålla reda på vilken sida det blinkar istället för att bara hålla koll på att en bil startar sin blinkers och då indikerar att dom skall köra ut ur rondellen.

Varför vill alla ha det så krångligt som möjligt? Du är i en rondell men du behöver inte indikera att du kör inne i den. Det är som att vara ute och gå med en saftblandare på skallen som snurrar när du rör dig. Saftblandaren behövs inte för att man hur enkelt som helst ser vilka som går när dom är utomhus.

Jag föredrar mindre signaler, skyltar och blinkerier i trafiken för att lättare hålla reda på det väsentliga. Att blinka vänster i en rondell är inte väsentligt utan bara onödiga signaler. Som med alla nya hastigheter. Förut var det fem skyltar mellan 30 och 110 men nu är det tio stycken men ökat till 120km/h. Håller med att vissa sträckor passar nya hastigheterna bättre på men jag vet inte om priset är värt det med alla dessa minimala hastighetsändringar på 10km. Detta påminner mig om hur två kön har blivit 70+ tolkningar av kön.

(Dimljus är för mesar)

Det var väl ändå rekord-offtopic att blanda in rondellblink i den här diskussionen. Själv tycker jag som dig fast helt tvärt om. Jag blinkar alltid vänster om jag ska "vänster" i rondellen. Då kan andra bilar som ska in i rondellen lättare avgöra om det är läge för dem att köra eller inte. Särskilt tung, långsamaccelererande trafik som nämndes ovanför. Självklart blinkar man också ut ur rondellen.

Om du tycker att det blir krångligt att avgöra vilken sida det blinkar på och vartåt de då skall undrar jag ärligt talat hur du hade kapacitet att ens ta körkortet. Att gå på "nu blinkar det!" och inte reflektera ens över vilken sida det är, ja då är det ridå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Det var väl ändå rekord-offtopic att blanda in rondellblink i den här diskussionen. Själv tycker jag som dig fast helt tvärt om. Jag blinkar alltid vänster om jag ska "vänster" i rondellen. Då kan andra bilar som ska in i rondellen lättare avgöra om det är läge för dem att köra eller inte. Särskilt tung, långsamaccelererande trafik som nämndes ovanför. Självklart blinkar man också ut ur rondellen.

Om du tycker att det blir krångligt att avgöra vilken sida det blinkar på och vartåt de då skall undrar jag ärligt talat hur du hade kapacitet att ens ta körkortet. Att gå på "nu blinkar det!" och inte reflektera ens över vilken sida det är, ja då är det ridå.

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka, ska du vänster får du ju svänga upp på gärset/gruset/asfalten eller vad det nu är i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

man kan inte köra vänster i en rondell, en rondell är att likställa med en raksträcka, ska du vänster får du ju svänga upp på gärset/gruset/asfalten eller vad det nu är i mitten.

Ja, och därför skrev jag vänster med citattecken. Jag tror folk förstår.

Om du ska navigera åt någon i en bil och ni kommer fram till en rondell av enkelt, klassiskt 4-vägsskäl ni ska ta tredje avfarten i, hur förklarar du för chauffören hur hen ska köra?