Displaylink visar trådlös lösning för HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Displaylink visar trådlös lösning för HTC Vive

Allt fler akötrer tar på sig uppgiften att knäcka nöten med trådlös virtuell verklighet, och på årets CES-mässa visar brittiska Displaylink upp en potentiell lösning för HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

personligen är jag mer intresserad av att det kanske betyder att man kan få trådlösa skärmar inom snar framtid

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
99:e percentilen

Ett problem rent generellt för trådlösa skärmar är väl bandbredden. 1,5 Gbit/s är ingenting. Några exempel på bandbredd för okomprimerad överföring (exklusive blanking och 8b/10b-overhead):

Upplösning

Bandbredd

1920x1080 @ 144 Hz

7,2 Gbit/s

2560x1440 @ 144 Hz

12,7 Gbit/s

3840x2160 @ 60 Hz

11,9 Gbit/s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Ett problem rent generellt för trådlösa skärmar är väl bandbredden. 1,5 Gbit/s är ingenting. Några exempel på bandbredd för okomprimerad överföring (exklusive blanking och 8b/10b-overhead):

Upplösning

Bandbredd

1920x1080 @ 144 Hz

7,2 Gbit/s

2560x1440 @ 144 Hz

12,7 Gbit/s

3840x2160 @ 60 Hz

11,9 Gbit/s

I detta fallet handlar det dock om en komprimerad videoström (av "avkodningsenhet" i artikeln tyda). 1.5Gbit/s borde man komma mycket långt på. Frågan är hur lidande kvalitén blir av komprimeringen.

I dagsläget upplever jag inte någon större skillnad på vanlig media som överförs via displaylink (USB 5Gbit/s) men det är rätt mycket mer bandbredd och då dessutom lägre upplösning och lägre uppdateringsfrekvens.

Någon som har koll på vad vi pratar för bandbreddskrav för att överföra 1080p 60 FPS via displaylink? Borde väl vara i storleksordningen under 100 MBit/s om man ser till vad en vanlig videoström kräver om man pratar 1080p H.264/H.265 i riktigt bra kvalité.

Extremt kul att se att företagen faktiskt är rappa på att försöka få ut fungerande produkter då VR i sig på konsumentmarknaden är i spädbarnsstadiet fortfarande. (Lanserades första halvan 2016) i skarpt läge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat att köpas in men det känns som det ska få mogna lite först

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet handlar det dock om en komprimerad videoström (av "avkodningsenhet" i artikeln tyda). 1.5Gbit/s borde man komma mycket långt på. Frågan är hur lidande kvalitén blir av komprimeringen.

I dagsläget upplever jag inte någon större skillnad på vanlig media som överförs via displaylink (USB 5Gbit/s) men det är rätt mycket mer bandbredd och då dessutom lägre upplösning och lägre uppdateringsfrekvens.

Någon som har koll på vad vi pratar för bandbreddskrav för att överföra 1080p 60 FPS via displaylink? Borde väl vara i storleksordningen under 100 MBit/s om man ser till vad en vanlig videoström kräver om man pratar 1080p H.264/H.265 i riktigt bra kvalité.

Extremt kul att se att företagen faktiskt är rappa på att försöka få ut fungerande produkter då VR i sig på konsumentmarknaden är i spädbarnsstadiet fortfarande. (Lanserades första halvan 2016) i skarpt läge.

Mycket medveten om detta. För många typer av innehåll (till exempel spel) duger säkert komprimering, men för skärmar i allmänhet vill jag ha okomprimerad överföring, och 1920x1080 @ 60 Hz är dessutom för mig personligen ungefär lika intressant som att se målarfärg torka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet handlar det dock om en komprimerad videoström (av "avkodningsenhet" i artikeln tyda). 1.5Gbit/s borde man komma mycket långt på. Frågan är hur lidande kvalitén blir av komprimeringen.

Jag tycker snarare tvärt om, upplösningen är alldeles för kass i dagsläget och den hårda komprimering gör inte saken bättre. Minsta lilla artifakt kommer att synas i storlek med en pingisboll och ickelinjära gradienter eller blockighet hör inte hemma i VR. 2K per öga skulle förmodligen duga (som minimum) och man skulle komma undan med MSAA ist för supersampling (som krävs på dagens Vive). 4K behövs dock för att kunna urskilja detaljer i dagens spel, så som stängsel, päls, hud och dessutom få ett vettigt view distance.

Permalänk
Medlem

Med trådlös bildöverföring så återstår strömförsörjningen. Det är ganska lätt att fixa, men speltiden blir begränsad, dessutom är inte jag intresserad av att montera en mindre dynamit-laddning på bakskallen.

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Du tänker på Note 7? Då förstår jag dig för kan nog drabba vilken tillverkare det nu månne vara och inte bara Samsung.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Med trådlös bildöverföring så återstår strömförsörjningen. Det är ganska lätt att fixa, men speltiden blir begränsad, dessutom är inte jag intresserad av att montera en mindre dynamit-laddning på bakskallen.

Snart på en hylla nära dig, tillbehör i form ryggsäck/sele full med Litium.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det funkar eller inte så är det ett bevis på att marknaden fattat att vi vill ha trådlös VR!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hjärnan blir helt micrad säkert.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Mycket medveten om detta. För många typer av innehåll (till exempel spel) duger säkert komprimering, men för skärmar i allmänhet vill jag ha okomprimerad överföring, och 1920x1080 @ 60 Hz är dessutom för mig personligen ungefär lika intressant som att se målarfärg torka.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tycker snarare tvärt om, upplösningen är alldeles för kass i dagsläget och den hårda komprimering gör inte saken bättre. Minsta lilla artifakt kommer att synas i storlek med en pingisboll och ickelinjära gradienter eller blockighet hör inte hemma i VR. 2K per öga skulle förmodligen duga (som minimum) och man skulle komma undan med MSAA ist för supersampling (som krävs på dagens Vive). 4K behövs dock för att kunna urskilja detaljer i dagens spel, så som stängsel, päls, hud och dessutom få ett vettigt view distance.

Tror båda två missade att jag frågade vad Displaylink tar för 1080p i sina nuvarande kommersiella produkter. Jag håller med er att upplösningen på dagens headset är på tok för lågt. Dessutom behövs högre hastigheter med.

Men det var inte vad jag frågade om då den nuvarande kommersiella produkterna som finns faktiskt har någon bandbreddsmängd som borde gå att gräva fram i ett datablad och således kan man extrapolera vad det är för bandbredd på de nuvarande headseten via en videoström med displaylink-kretsar.

@dalton sleeper:
Tänk dock att det endast är i fokus man behöver knivskarpt. Troligen kan man ge större delen av bandbredden i fokus om man använder sig av de nyare renderingsteknikerna. Sedan, jag upplever inga större artifakter i en komprimerad videoström på 100 Mbit/s. (Långt över normalt material).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av cracko:

Hjärnan blir helt micrad säkert.

Inte om du har på dig en foliehatt under