Permalänk
Medlem

Mus till väldigt små händer

Tja! Min nuvarande mus börjar bli sliten och jag funderar på att skaffa en ny mus. Jag har dock alltid haft ett problem med möss - jag har otroligt små händer.

Jag har aldrig träffat någon (färdigvuxen människa) som har mindre händer än jag. Mitt långfinger är ca 7 cm, utsträckt tumme till lillfinger är ca 18 cm och jag kan inte ens nå en oktav på ett normalt piano.

Är det någon som har något tips på möss för så små händer som jag har? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan det vara värt att kika på portabla möss?
De brukar oftast vara så pass att man får ont i handen av dem men kanske är riktigt bra för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kan det vara värt att kika på portabla möss?
De brukar oftast vara så pass att man får ont i handen av dem men kanske är riktigt bra för dig?

Och med portabla menar han de som är tänkta att användas till laptops när man är ute o reser (alla mass är ju portabla så en lustig definition)
Men ja, grymt bra tips. De möss man får på köpet när man köper business-laptops är sjukt små.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kan det vara värt att kika på portabla möss?
De brukar oftast vara så pass att man får ont i handen av dem men kanske är riktigt bra för dig?

Smart tips men jag misstänker att de mössen du föreslår kanske är lite för små för mig. Ska se om jag har någon i förrådet som jag kan prova. Min pojkväns Razer Naga är snäppet för stor och då jag inte kan vila min hand på ett bekvämt sätt och nå knapp 4 och 5.

Permalänk
Medlem

Har du provat Zowie EC-2? Den har en liten passform, och borde enligt mitt tycke passa dina händer

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha musen till?

Permalänk
Medlem

Ja alltså... Att hitta en liten, avskalad mus för clawgrip med bra sensor utan RGB-ljus och annat shit är inte lätt. Det märkliga är att jag tycker gamingmöss är byggda för att gå sönder. De möss som hållit bäst i min ägo är typ Logitech-kontorsmöss. Logitech b100, b110 och m100 är de möss som ligger bäst i min hand, väger inte för mycket, extremt skönt musklick etc. Och de håller hur länge som helst... Är inte gjorda för att gå sönder som gamingmöss. MEEN sensorns precision kan inte tävla med de bättre gamingmössen. Ingen inbyggd accel vilket jag föredrar dock.

Kan tänka mig att testa zowie som ovanstående talare skriver om däremot.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

DX-20 är en riktigt liten sak, kanske något att kolla på

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad ska du ha musen till?

Surfa på nätet och spela spel (overwatch och eventuellt i framtiden lite mmorpgs igen). Extra knappar utöver de fem normala vore ju schysst med är inte ett måste.

Skrivet av bergmunt:

Har du provat Zowie EC-2? Den har en liten passform, och borde enligt mitt tycke passa dina händer

Ser lovande ut. Lite dyr 649kr dock och halvdana recensioner på prisjakt. Ska fundera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jklppp:

Ser lovande ut. Lite dyr 649kr dock och halvdana recensioner på prisjakt. Ska fundera på det.

Har personligen en EC-1, den större versionen, har använt musen i fem år och jag har aldrig varit så nöjd med en mus som den.
Spelar mycket FPS, bland annat OW och CS, om den informationen hjälper.

Permalänk
Medlem

@jklppp: Nu har jag inte lika små händer som du, men jag gillar verkligen CM Storm Havoc. Har tidigare kört Logitech MX518, men har senaste 18 månaderna kör med Havocen och är så nöjd att jag köpte en till som ligger och väntar om den här skulle gå sönder.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro.. Har t.o.m mindre händer än du men mediumlånga tycks passa bäst för mitt grepp egentligen. Har fått modda min G Pro med Tennis-Överlinda på sidorna iom att den är så pass tunn, vilket resulterade i att jag var tvungen att köra med "death grip"... Med Överlindorna så fungerar det bättre iaf!
Jag använde MX518 och Razer ProClick (Diamondback-formen dvs) längst vill jag minnas. Har ett hybrid fingertip/clawgrepp på de flesta... Ju längre och lägre musen är, desto mer tycks jag hamna i palm grip.
För mig avskyr jag möss med hög hump, dvs i princip allt som släpps nu för tiden... Kan tyckas vara lite motsägelsefullt iom att jag hade Mx518 så pass länge (4 år drygt)... Så antingen har jag ändrat grepp med åren eller så var det något särskilt med just MX518.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@jklppp: Nu har jag inte lika små händer som du, men jag gillar verkligen CM Storm Havoc. Har tidigare kört Logitech MX518, men har senaste 18 månaderna kör med Havocen och är så nöjd att jag köpte en till som ligger och väntar om den här skulle gå sönder.

På prisjakt står det att musen är 85 × 45 × 120 mm. Det verkar rätt så stort. Min nuvarande mus är mindre och den är fortfarande lite för stor.

Permalänk
Medlem

Zowie FK2 är en riktigt bra mus, inte alls stor och fungerar väldigt bra.
Nu har jag förvisso inte Zowie By BenQ utan bara vanliga "Zowie FK2"(äldre versionen, i princip samma mus).
FK2 är gjord för dem med lite mindre händer och FK1 är lite större.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tänkte precis föreslå samma.
Är en liten mus, Logitechs trådlösa har fungerat för mig att spela via, (kör Revolutionråttan själv fortfarande då jag inte trivdes med Master)
trevligt att den är laddbar under tiden man använder den med

100,3 × 61,6 × 34,4 mm

https://www.inet.se/produkt/6608087/logitech-g-pro-gaming-mou...
G pro gaming är ganska liten den med tycker jag allt. men knäcker ju budget...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@jklppp: Har du testat Steelseries Kana? Tycker personligen att den är väl liten för mina händer. Kanske vore något att kolla på närmaste Mediamarkt?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så kan du gå till en butik och provhålla några. Många förpackningar verka vara formade så att man kan känna om man trivs med storleken och formen.

Permalänk
Medlem

Klassiska Razer Death Adder är ju ganska liten i mitt tycke, i alla fall betydligt mindre än min nuvarande Mionix Naos som jag kan lägga hela handflatan på (palmgrip) till skillnad från Razern som jag bara kunde hålla med fingertopparna (clawgrip). Jag har ganska stora händer och tyckte Deathaddern var för liten, men för dig med små händer kanske den är lagom stor?

Som ovanstående tycker jag att du borde åka ut till butik och känna på ett par olika möss. Det är det bästa sättet om du vill ha en mus som verkligen passar just din hand.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

tänkte precis föreslå samma.
Är en liten mus, Logitechs trådlösa har fungerat för mig att spela via, (kör Revolutionråttan själv fortfarande då jag inte trivdes med Master)
trevligt att den är laddbar under tiden man använder den med

100,3 × 61,6 × 34,4 mm

https://www.inet.se/produkt/6608087/logitech-g-pro-gaming-mou...
G pro gaming är ganska liten den med tycker jag allt. men knäcker ju budget...

Baserat på din avatar så tror jag att TS behöver en något större.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200