Ny till server/nas träsket, söker tips och råd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Ny till server/nas träsket, söker tips och råd.

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med vart jag ska börja läsa på om och vart. Tänker mig att jag kan fråga mer specifka frågor och få mer hjälp när jag fått lite kött på benen.

I grund och botten är jag en nördig gamer som gillar dator bygge men alldrig brytt mig om att hålla på och göra backups etc. Nu så börjar jag bli mer intresserad av detta samt kunna komma åt eller lagra media/data via nätverk eller internet, men detta är ett nytt område för mig.

Så jag tänkte bygga en server men innan ens det behöver jag läsa på det jag ska ha på den ens först.

Vad jag är ute efter:
- Kunna göra backups. (Nas programvara? bara raid setup?)
- Arbeta på data som lagras på den så som redigera bilder/film utan att behöva flytta den över den lokalt.
- Spela upp media, som exempel att ha en plex server på den som kan kommas åt via nätet.
- Vill gärna kunna hosta en hemsida. (ha möjligheten om det går)
- Vill gärna kunna hosta en minecraft server.

Mer osäker på dessa punkter:
- Vill kunna komma åt data via internet men vill även kunna dela med andra.
- Restriktera vad jag delar med och vem jag delar med. (gå efter ip? inloggnings system? admin/användare? Vet inte vad som är möjligt eller smidigast)

Vad jag vet om servers utöver vanlig dator i stora drag är:
ECC minnen är bra mot att inte förlora data eller felkalkulationer, länge sen jag läste på om men vet om dem.
Nas hårdiskar är bra, vet mindre om varför mer än om att de ska vara bra för raid.
Energisnåla kompnenter är bra för elräkningen.
Vet att det finns server os från microsoft men inte hört något nytt på den fronten, utdaterat?
Virualiserad server, har jag hört talas om. Något jag behöver eller skulle vara bra?

Det jag behöver främst tips om:

Om vi börjar i den enkla avdelningen, är det nån hårddvara som jag missat som är specifik eller är optimiserad för en server?

OS för mina behov vad finns det för alternativ som jag borde kolla in på? Kör helst inte windows 10 om det är ett alternativ.. undviker microsofts blöta näsa som pesten.

Programvara alternativ som jag kan behöva läsa på om?

Något jag missat?

Inget krav men källor på det ni tipsar om uppskattas!

Tack på förhand!

Meep meep! Frwl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

I stort sett så klarar QNAP det du vill göra utan att du behöver skaffa en server. (De dyrare, kraftigare QNAP NASen kan det men är inte billiga, du kan nämligen köra virtuella maskiner på QNAP men processorn är lite klen på de billigare för att fungera till att köra en Minecraft server på. Själv kör jag en QNAP TS-EC1279U som har en Xeon processor och ECC minnen men kostar 30 kSEK när jag köpte den. Betalade ca 15 själv på grund av att jag kunde köpa den av mitt jobb)
https://www.qnap.com/en/product/model.php?II=20

Men det finns modeller som inte är för dyra som har Celeron processor och upp till 8GB RAM. Går till och med att få dem som färdiga nöjesmaskiner med HDMI och fjärrkontroll. Har inte provat dessa själv men så länge du kör QTS på den så har du möjlighet till allt du behöver via appar. Och eftersom QTS kör Linux så kan man göra mycket.
Denna t.ex.
https://www.dustinhome.se/product/5010896903/ts-453a

Där har du Owncloud, Plex, Webserver, Backup (kör även TimeMachine om du har några Mac-maskiner som skall backas), torrent klient (du kan styra den från din telefon/platta. Har legat i sängen och kommit på något jag vill se, tar upp telefonen, laddar ner, den dyker upp i Plex och har SmartTV i sängkammaren med Plex klient - klart)
Att arbeta med saker som ligger på QNAP går utmärkt via nätverket, det är långsammare än en lokal disk, det begränsas av nätverket. Vissa modeller stödjer 10 Gb/s kort men annars får du klara dig på 1 Gb/s.

Jag kan fortsätta men skall lägga mig men vill du gå denna vägen så kan jag svara på frågor. Jag har för tillfället tre olika modeller av QNAP hemma och trivs bra. (Gillar speciellt att ha hela sitt Plex bibliotek i telefonen/Paddan när man är ute och reser) Jag kör även Sickbeard på QNAP som sköter automatiskt nedladdning av TV serier jag följer, så när man startar TV, startar Plex och får se vad det har dykt upp får något nytt att titta på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

tack ska kolla in på dem där, dock tänkte jag då bygga en själv, kanske inte framkom. Men då kan jag ju passa på och fråga vad det är som gör att de passar för mitt bruk? val utav os, programvara eller annat dylikt som de stödjer. Så jag är mer inne på vad behöver för att skrapa ihop nåt själv från grunden.

Meep meep! Frwl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Mitt råd idag är vänta in Amd Ryzen, nu kanske du inte behöver ha denna prestanda, men alla cpuer och moderkort för Intel över i7 7700k är rejält överprisade. Liten konkurrens och liten försäljningsvolym = höga priser. Priserna på dessa överprisade processorer lär nog gå ner efter Ryzen har släpps, så även om man köper en Intel så tjänar man nog på att vänta.

Virtualisering ser jag som en självklarhet, detta med att lägga in all dritt på en och samma maskin eller ha en drös maskiner tillhör det förslutna.
Vilket virtualiseringsprogramvara (hypervisor) som är bäst är en smaksak, jag själv kör med Vmware Exsi enbart för att det är den jag använder på jobbet, men det finns gratis varianter som vissa påstår att de för privatpersoner är lika bra eller t.o.m. bättre.

Nå innan man sätter igång så bör man spika en budget, jag skulle säga att runt 10 000kr är det minsta man får räkna med en vettig server. Där 16GB ram, vettig 4 kärnig, några hdd eller sdd är ett minikrav för att köra lite nya saker. Det går allt på mindre än så också om man vill, men ska maskinen också vara en mindcraft server så är nog detta vad de flesta minst accepterar.

Ett problem är såklart Windowslicenser beroende på hur man bygger, på jobbet kör vi ofta med datacenterlicenser men de kostar ca 50 000kr. Alltså har du många windowsmaskiner behöver du många windowslicenser, men de går att köpa billigare om man letar.
Sedan är det ens en fråga om du ska köra Windows eller om du helt ska köra något annat eller blanda?
Min rekommendation är självklart att blanda då jag anser det är dumt att använda microsoft i onödan, men det kräver mer av den som pillar med det.

*edit*
Att installera allt på en windowsinstans skulle jag påstå är hur fel som helst. SKulle något strula som mindcraft, så påverkar det allt det andra och att bara börja om på nytt leder till att väldigt mycket jobb försvinner. Så en hypervisor är rätt väg att gå för de som kör lite mer saker. Att tänka på är att vissa som Vmware Exsi är kinkiga på hårdvaror och helst vill att man köper svindyra, så man ska innan man köper in hårdvaran kolla in stödet. Med vmware exsi är det nätverkskortet som folk brukar ha problem med att få igång.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av puppyzack:

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med vart jag ska börja läsa på om och vart. Tänker mig att jag kan fråga mer specifka frågor och få mer hjälp när jag fått lite kött på benen.

I grund och botten är jag en nördig gamer som gillar dator bygge men alldrig brytt mig om att hålla på och göra backups etc. Nu så börjar jag bli mer intresserad av detta samt kunna komma åt eller lagra media/data via nätverk eller internet, men detta är ett nytt område för mig.

Så jag tänkte bygga en server men innan ens det behöver jag läsa på det jag ska ha på den ens först.

Frågan är hur mycket du vill pilla själv och lära dig. I stort sett allt du listar går att göra på alla olika sätt, från plug-and-play till egenkompilerad Linux. Enklaste men även mest begränsade lösningen är en färdig NAS typ Synology eller QNAP. Näst enklaste är en vanlig dator med Windows eller Linux: mer pill att få allt att fungera men också större valfrihet. Mest komplicerade lösningen (men också mest lärorika) är att börja virtualisera.

Vad jag är ute efter:

• Kunna göra backups. (Nas programvara? bara raid setup?) - Till att börja med: RAID är inte backup! Med det sagt så finns det tjogvis med backupmjukvaror som kan schemaläggas att synka mappar med vissa intervaller. Vill du backa upp "My Documents" var 3 minut? Inga problem. Vill du kunna gå tillbaka tre år i tiden för att se hur ett dokument såg ut då? Inga problem, välj bara en mjukvara med stöd för versionshantering och inkrementell kopiering.

• Arbeta på data som lagras på den så som redigera bilder/film utan att behöva flytta den över den lokalt. - Det här är den värsta biten. Det går absolut men det kommer bli oliiiidligt långsamt, ffa om du skall rendera filmklipp mm (iaf om du inte har gigabit-nätverk)

• Spela upp media, som exempel att ha en plex server på den som kan kommas åt via nätet. - Plex finns för alla möjliga plattformar, både färdiga NASar och vanliga OS. Frågan är snarare om du behöver köra transcoding, för att t.ex. kunna titta på film på en telefon eller platta. Det kräver ordentligt med kräm, kräm som inte finns i vanliga konsument-NASar.

• Vill gärna kunna hosta en hemsida. (ha möjligheten om det går) - Inga problem, Apache, IIS, nginx mm finns till massor av OS och de flesta NASar har tillräckligt med kraft för detta

• Vill gärna kunna hosta en minecraft server. - Hur mycket kräm som behövs beror som vanligt på hur många användare det är tal om.

Mer osäker på dessa punkter:

• Vill kunna komma åt data via internet men vill även kunna dela med andra. - Åtkomst utifrån sköter du i din router mha port forward. Så länge din internetleverantör har gett dig ett publikt IP är det inga problem.

• Restriktera vad jag delar med och vem jag delar med. (gå efter ip? inloggnings system? admin/användare? Vet inte vad som är möjligt eller smidigast) - Absolut lättast att göra mha lösenord men det finns även andra lösningar, det beror på säkerhetskrav och bakomliggande mjukvara.

Vad jag vet om servers utöver vanlig dator i stora drag är:

• ECC minnen är bra mot att inte förlora data eller felkalkulationer, länge sen jag läste på om men vet om dem. - Det hjälper till att motverka sk bitröta (att en bit byter värde slumpmässigt utan att systemet skriver om den) men det finns fler sätt att säkerställa sina backuper. Prisskillnaden är inte så stor så om moderkortet stödjer ECC ser jag ingen anledning att inte använda det.

• Nas hårdiskar är bra, vet mindre om varför mer än om att de ska vara bra för raid. - Återigen, RAID är inte backup. Fördelen med NAS-diskar är att de är gjorda för att snurra 24/7, nackdelen är att de är dyrare. En del hävdar att det bara är ett marknadsföringsknep, andra att det är som natt och dag. Jag har båda typerna i min server och har inte märkt någon skillnad så långt.

• Energisnåla kompnenter är bra för elräkningen. - Sant, nackdelen är att de i regel är dyrare. En färdig NAS kommer mest sannolikt att vara snålare än en server men kommer med nackdelarna jag listat ovan

• Vet att det finns server os från microsoft men inte hört något nytt på den fronten, utdaterat? - Senaste versionen kom för några månader sedan , Windows Server 2016. Enligt wikipedia bygger den dock på W10 så det är nog inget för dig. I så fall är det nog Linux som gäller, där finns det gott om gratisvarianter och stora communitys om och när man behöver hjälp. Det finns också olika NAS-OS, Synology har sitt och Qnap har sitt, fördelen med dessa är att de i regel är väldigt lättadministrerade då i stort sett alla inställningar görs på en websida. Sen finns diverse NAS-OS för vanliga datorer, mest känt är nog FreeNAS/NAS4Free som har både för- och nackdelar.

• Virualiserad server, har jag hört talas om. Något jag behöver eller skulle vara bra? - Behöver gör du nog inte men i vissa fall underlättar det administrationen. Exakt hur du bör göra överlåter jag åt andra att svara på, jag konstaterar bara att det finns olika sätt att lösa det på om man vill gå på det spåret (ESXi, QEMU/KVM, VMware mfl)

Det jag behöver främst tips om:

• Om vi börjar i den enkla avdelningen, är det nån hårddvara som jag missat som är specifik eller är optimiserad för en server? - Antingen en färdig NAS eller t.ex. en HP Microserver G8 eller en Dell T20. Valet beror på din budget och kraven du ställer.

• OS för mina behov vad finns det för alternativ som jag borde kolla in på? Kör helst inte windows 10 om det är ett alternativ.. undviker microsofts blöta näsa som pesten. - Se ovan. Stryker vi Microsofts OS återstår diverse Linux-varianter, Nas4Free och t.ex. Xpenology från Synology

• Programvara alternativ som jag kan behöva läsa på om? - Se ovanstående punkt.

• Något jag missat? - Nämnde jag att RAID inte är backup? Viktig data bör finnas på minst tre diskar varav en utanför hemmet, t.ex. hos en kompis eller i molnet. Ljudnivån kan också vara värt att ta med i beräkningen, kan du placera den i en garderob eller måste den stå bredvid TV:n?

• Inget krav men källor på det ni tipsar om uppskattas! - Jag vet inte riktigt vad för typ av källor du efterfrågar? Bevis på ovanstående eller bara länkar så att du kan läsa lite själv?

• Tack på förhand! - Vassego

Jag kan lägga till att jag kör själv Ubuntu Linux på en HP Microserver G7 hemma. Den räcker som lagringsmaskin och för en och annan hemsida men inte för att köra Minecraft eller Plex transcoding. Skulle jag behöva byta ut den imorgon hade jag troligen köpt en Dell T20, rejält med kräm för en hyfsad peng (3700 kr hos DustinHome) men om det är i mesta laget brukar Microserver G8 dyka upp för runt 2000 kr med jämna mellanrum.

Så för att sammanfatta: vad du skall välja beror på din budget och hur sugen du är på att lära dig, i stort sett allt du listar går att lösa på flera olika sätt. En färdig NAS som klarar Plex transcoding kostar en bra slant, en motsvarade Linuxburk är betydligt billigare men då får du lägga tid på att lära dig istället. Här kan du se vilka NASar som kan köra Plex: Plex NAS compatibility list

@Johan86c har en del vettiga poänger i sitt inlägg ovan, ffa om virtualisering.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

Det enda du ska göra som kräver något av hårdvaran är minecraft servern. Välj processor efter det. Annars kan du i princip köra det billigaste allt och slänga i lite disk så kommer det fungera perfekt.

Har du tänkt transcoda i Plex, eller skall du bara spela upp på riktiga maskiner? Annars vill du kanske ha en fet CPU av den anledningen också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sturup
Registrerad
Jan 2007

Om ljudnivå inte är ett problem så kan jag rekommendera lite äldre begagnade servrar som den här:
http://www.ebay.com/itm/DELL-P-Edge-LFF-R710-2x-I-Xeon-E5540-...
Kan även rekommendera säljaren, oftast får man sakerna efter fyra dagar, bra emballerat å väldigt bra pris på frakt.
Fördelen med de lite äldre servrarna är att man får så jäkla mkt för pengarna, som den jag länkade. Dubbla fyrkärniga xeons(finns sex kärniga 5640 xeons för en billig peng) 24GB ecc minne samt övervakningsmöjligheter. Det som drar ner den är ljudnivån, ev. strömförbrukning(min r710 med dubbla L5640, 48GB ram å sex diskar drar cirka 100-120W i idle) och att det sitter ett gammal raid kort som inte klarar större diskar än 2TB stycket(perc6), går dock även att uppgradera så klart. En annan stor fördel är att hypervisors som esxi stödjer dessa maskiner.
Nämnde jag att den har fyra nätverkskort ? 😀
Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2008

Kör du på att bygga eget, eller i alla fall ska välja ett eget OS rekommenderar jag unRAID. Kört det i ett par månader nu och är väldigt imponerad. http://lime-technology.com/

- Stationär: Asus P8Z68-V Pro | i5 2500K @ 4,7 GHz | 8 GB DDR3 | nVidia GTX 980 | 2x 128 GB SSD + 2 TB HDD | NZXT H440 Vit
- HTPC: Intel NUC i5 4250U | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD
- NAS: Synology DS411 | 5TB
- Server: Supermicro X10SL7-F | i3-4330T | 16GB ECC | 3*3 TB WD RED | 120 GB SSD | unRAID 6.2 | FD Define R3