Delar till Spelserver

Permalänk

Delar till Spelserver

Halloj!

Jag har alltid varit intresserad av att "hosta" servrar men jag har inte haft någon tillgänglig dator för att kunna ha uppe någon/några servrar 24/7 (jag har alltså hostat alla servrar på min speldator).
Därför så tänker jag bygga mig en dedikerad serverdator som man kan ha i garderoben, har ni några förslag på delar?
Är också lite skeptisk på luftflöde i en garderob och undrar om man borde placera sin server någon annanstans (vet ej var).

Kraven är att den ska vara tyst och inte dra så jätte mycket ström, budget är cirka 8000 kr så vi snackar inte 16 kärniga processorer här...

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp:
att tänka på är kolla med din isp om du ens få driva en server på deras nät det kan man gör på isp's hemsida under avtal

vet ej om det är att hålla till tråden annars sry

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel du vill hosta? Spel som Rust, ARK och Arma kräver en del av hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharazhd:

@Hjärnsläpp:
att tänka på är kolla med din isp om du ens få driva en server på deras nät

Jag misstänker att det gäller en server som inte är tänkt att ha allt för många användare på sig, en minecraft server för kompisgänget t.ex?
Med tanke på att TS har hostat det på sin egna dator förut och nu söker en dedikerad maskin för det.
Men bra poäng att ta upp

OnT: Jag skulle i första hand titta på var du kan/vill ställa datorn, sedan utgå efter vad du vill ha för chassi etc.
Men rent spontant så skulle jag väl säga 32GB RAM och en skylake-processor tar dig ganska långt, helt beroende på vad du ska hosta i och för sig?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av Sharazhd:

@Hjärnsläpp:
att tänka på är kolla med din isp om du ens få driva en server på deras nät det kan man gör på isp's hemsida under avtal

vet ej om det är att hålla till tråden annars sry

Skrivet av saturday_sun:

Vad är det för spel du vill hosta? Spel som Rust, ARK och Arma kräver en del av hårdvaran.

Skrivet av Brunbeck:

Jag misstänker att det gäller en server som inte är tänkt att ha allt för många användare på sig, en minecraft server för kompisgänget t.ex?
Med tanke på att TS har hostat det på sin egna dator förut och nu söker en dedikerad maskin för det.
Men bra poäng att ta upp

OnT: Jag skulle i första hand titta på var du kan/vill ställa datorn, sedan utgå efter vad du vill ha för chassi etc.
Men rent spontant så skulle jag väl säga 32GB RAM och en skylake-processor tar dig ganska långt, helt beroende på vad du ska hosta i och för sig?

Spel som jag tänker hålla servrar för: Det varierar, jag och kompisgänget spelar mycket olika spel men det lär bli mycket open-world spel så en i7:a hade väl passat? Tänkte lite på intel Xeon men då måste man beställa från amazon vad jag har förstått.

Som sagt, jag hade bara tänkt att hålla servrar för kompisarna men det händer ju att främlingar får droppa in
Linux server borde väl fungera som operativ system och pengarna som man vanligtvis hade lagt på gpu:n borde man ju lägga på ram och processor.

Det borde väl inte bli några problem med snuten genom att hålla ett par spelservrar för kompisarna, använder telia (fiber).
Innan var det en av kompisarna som hostade på en gammal dator men sedan så "brände" hårddisken ut på den datorn och sedan så var det jag som gjorde grovgörat :).

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp:

Xeon kan du köpa från vilken webbutik som helst, men som du skriver, det lär räcka med "vanliga" grejer. Viktigt med hög klock. En fördel med Xeon-processorer är att du kan välja en med många kärnor och därmed köra många olika spelservrar samtidigt. Så det beror på hur insatt du är.

I vår klan har vi kört servrar i många år hemifrån, ingen som har ställt några frågor.

Våra ARK-, CS:GO- och Arma III-servrar rullar på en Core i7 3960X med 32GB RAM.
TS, webb, databaser m.m. kör vi på en linuxserver med i3 3,7GHz med 16GB RAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp:
Ne det är inte så att snuten kommer utan är att telia kan stänga av så att du inte har en public ip eller till och med om det går lågt så kan dom stänga ner abonnemang för att man inte följer avtalet.

och ja linux är ett under bart oprativ att köra med för sådana enda mål sen är det så att alla spel kan inte köras på linux men det är bara kolla up vad du ska ha för spel Windows dra bara en massa

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharazhd:

@Hjärnsläpp:
Ne det är inte så att snuten kommer utan är att telia kan stänga av så att du inte har en public ip eller till och med om det går lågt så kan dom stänga ner abonnemang för att man inte följer avtalet.

Fast det har ju ingen någonsin råkat ut för heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sir. Haxalot:
jag råkade u för det

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vad är det för spel du vill hosta? Spel som Rust, ARK och Arma kräver en del av hårdvaran.

Tror inte ARK är jätte krävande, eller ja med 100 spelare kanske, men jag har en server hemma (Phenom II 1055T, 8GBram och jag ligger på ca 7-8% på CPU och 75% på minne när vi är inne 5pers. så mkt minne kan nu vara bra att ha i åtanke, mne har även sett folk driva ARK servrar med C2D riggar men som sagt så beror det på vilka spel man vill hosta server för

Kan tillägga att jag även har min server som ADDC samt DFS server och en massa annat sammtidigt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tror inte ARK är jätte krävande, eller ja med 100 spelare kanske, men jag har en server hemma (Phenom II 1055T, 8GBram och jag ligger på ca 7-8% på CPU och 75% på minne när vi är inne 5pers. så mkt minne kan nu vara bra att ha i åtanke, mne har även sett folk driva ARK servrar med C2D riggar men som sagt så beror det på vilka spel man vill hosta server för

Kan tillägga att jag även har min server som ADDC samt DFS server och en massa annat sammtidigt

Vi har väl 50 pers på vår som mest och det går på 1-2 kärnor. Men ARK var kanske ett dåligt exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.