Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon

Permalänk
Melding Plague

Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon

Efter att Nokia under förra året ingått i ett avtal med HMD Global tillkännages nu Nokia 6, en Android-baserad telefon för den kinesiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Android är den väg som Nokia borde valt från början. Det här skall bli spännande att följa. Om det blir bra produkter som släpps i Sverige kan jag tänka mig at köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Perfekt till 100 års jubileum, dock kanske lite underligt att den går till den Kinesiska marknaden.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hoppas den är bra och blir en storsäljare.
Bra billiga telefoner av kvalitet är behövligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En bra start det här, kan nog komma en hel del intressanta mobiler snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte den såg ut som en Iphone 4/5?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Var det bara jag som tyckte den såg ut som en Iphone 4/5?

Nej, likheten var slående lik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Var det bara jag som tyckte den såg ut som en Iphone 4/5?

Skrivet av RVX:

Nej, likheten var slående lik.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom igen, det är en rektangel med en skärm på ena sidan och en kamera på den andra, denna hade en ram av metall.

Varenda smartphone som görs har ju några likeheter. Själv tycker jag att olikheterna är betydligt fler än likheterna speciellt med dom två telefonerna som ni beskriver som inte är speciellt lika varandra

Synd att det är en trött SoC för dagsläget, även för en budgetlur.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Kom igen, det är en rektangel med en skärm på ena sidan och en kamera på den andra, denna hade en ram av metall.

Varenda smartphone som görs har ju några likeheter. Själv tycker jag att olikheterna är betydligt fler än likheterna speciellt med dom två telefonerna som ni beskriver som inte är speciellt lika varandra

Synd att det är en trött SoC för dagsläget, även för en budgetlur.

Tycker fortfarande att iPhone är väldigt lik Compaq iPaq.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Android är den väg som Nokia borde valt från början. Det här skall bli spännande att följa. Om det blir bra produkter som släpps i Sverige kan jag tänka mig at köpa.

Yes, antingen det eller satsat fullt ut på MeeGo.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Otroligt hur det kunde gå så fel för Nokia och nu kommer de med en lur där de kopierat allt från de som gjort rätt och lyssnat på sina kunder.

Hoppas de blir bra för jag tror inte de kan glida på sitt namn hur länge som helst för frågar man en 18åring idag vet han nog inte vad nokia är knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Otroligt hur det kunde gå så fel för Nokia och nu kommer de med en lur där de kopierat allt från de som gjort rätt och lyssnat på sina kunder.

Hoppas de blir bra för jag tror inte de kan glida på sitt namn hur länge som helst för frågar man en 18åring idag vet han nog inte vad nokia är knappt.

Brukar inte vara så lättpåverkad av konspirationsteorier, men i Nokias fall känns det som ett solklart insider-jobb från Microsoft

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skoj att Finnarna är tillbaks, tur att Microsoft inte lyckades döda dem trotts att de kämpade så hårt med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Yes, antingen det eller satsat fullt ut på MeeGo.

Hade nog gått bättre än med WP i alla fall, men stödet för appar och så vidare på bred front hade nog varit svårt att få när inte ens WP kan få det. Det är ju alltid "iOS och Android" och bara ibland WP, så jag tror nog en Androidsatsning varit det bästa, särskillt om de lanserat telefonerna med de utmärkta kamerorna som var på Lumia-lurarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det behöver komma in lite okända (Även om Nokia inte är okänt precis) märken tycker jag. Apple, Samsung, Sony och HTC syns väldigt mest här ute i dagsläget.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade nog gått bättre än med WP i alla fall, men stödet för appar och så vidare på bred front hade nog varit svårt att få när inte ens WP kan få det. Det är ju alltid "iOS och Android" och bara ibland WP, så jag tror nog en Androidsatsning varit det bästa, särskillt om de lanserat telefonerna med de utmärkta kamerorna som var på Lumia-lurarna.

Helt klart, det ena måste ju inte utesluta det andra men jag tror ändå att Android gått segrande ur sista striden då kompatibilitetslagret för Android-appar på MeeGo fick sig många törnar, dock hade nog MeeGo haft ett bättre communitystöd då det hade Debian-kompatibilitet och var långt före Android på vissa områden när det begav sig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Var det bara jag som tyckte den såg ut som en Iphone 4/5?

nej, tänkte precis samma sak

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Tycker fortfarande att iPhone är väldigt lik Compaq iPaq.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41NRSDCD7ZL.jpg

Trodde det var en Nokia

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vore fint med Android på alla gamla Nokialurar
Mest för utbudet av appar då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är skoj att Finnarna är tillbaks, tur att Microsoft inte lyckades döda dem trotts att de kämpade så hårt med det.

Var väl Nokia som försökte med självmord, om inte M$ gått in och köpt dom så skulle dom varit borta för länge sedan.

VA! Oj... Är chockad, brukar inte vara så positiv när det gäller M$... Så det kan gå när Nokia kommer på tal

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nästan exakt ett årtionde efter att android släppts...
Tur att ni är snabba i svängarna, Nokia.

Permalänk
Medlem

Bara i Kina?

Bah, jag som hade tonvis med ideér på hur man kunde göra reklam för Nokia sex.

Permalänk
Medlem

"Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon".

Fel. HMD avtäcker sin första Android-baserade telefon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om de kunde släppa en telefon med löstagbart batteri och utan fingeravtrycksläsare. Jag hade väldigt länge en Nokia 5110 utan slimbatteriet så jag klarar mig utan att den går att skicka med posten som vykort. Fingeravtrycksläsare vill jag inte heller ha, "browser fingerprinting" får gärna behålla nuvarande definitionen. Proprietär hårdvara med egen intelligent mjukvara helt separat från Android är det också.

Jag vet att jag låter som Richard M Stallman på sista punkten, men han har ju faktiskt en poäng.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Var det bara jag som tyckte den såg ut som en Iphone 4/5?

Jo, någon sådan här designkopiering hade aldrig hänt på Nokiatiden. En sak som är helt säkert. Nokia var stolta och stod för sina egna origonella modeller och formgivning.

Detta ärbytterligare ett exempel på att det inte är Nokia, utan klisterlappar som säljs till HMD och fokuserar på Kinamarknaden (de är vana vid designstölder och ser inte det som något negativt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det behöver komma in lite okända (Även om Nokia inte är okänt precis) märken tycker jag. Apple, Samsung, Sony och HTC syns väldigt mest här ute i dagsläget.

Känns som även HTC och Sony är på på väg utför och på dekis (ivf på mobilsidan).

De flesta telefontillverkare som jag ser idag är Apple och Samsung tillsammans med en hög kinesiska varmärken som serbut att ta resten av marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Samsung och apple ger väl telefon bolagen fina provisioner eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Nästan exakt ett årtionde efter att android släppts...
Tur att ni är snabba i svängarna, Nokia.

Nja, det är fler (inklusive rubriksättare och postare här i tråden) som inte hänger med i svängarna.

Det är HMD/FiH (Foxconn), och inte Nokia (de upplåter varumärke och eventuellt något generellt patent, men tom. det är osäkert).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, någon sådan här designkopiering hade aldrig hänt på Nokiatiden. En sak som är helt säkert. Nokia var stolta och stod för sina egna origonella modeller och formgivning.

Detta ärbytterligare ett exempel på att det inte är Nokia, utan klisterlappar som säljs till HMD och fokuserar på Kinamarknaden (de är vana vid designstölder och ser inte det som något negativt).

Plus på detta inlägg.
Om det är något företag genom åren som har vågat tagit ut svängarna när det gäller design så var det onekligen Nokia.
Sitter med mobilen så blir tufft att länka och klistra in alla bilder, så det får va utan. Men dom hade ju modellen som var rund i botten och smalare på toppen, modellen med knapparna runt kanterna osv osv.
Dom vågade experimentera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade nog gått bättre än med WP i alla fall, men stödet för appar och så vidare på bred front hade nog varit svårt att få när inte ens WP kan få det. Det är ju alltid "iOS och Android" och bara ibland WP, så jag tror nog en Androidsatsning varit det bästa, särskillt om de lanserat telefonerna med de utmärkta kamerorna som var på Lumia-lurarna.

Sedan finns ju även Tizen, vilket också är Open Source och som används i många av Samsungs produkter.
Just nu känns det dock som att Nokia gör helt rätt i att släppa Android telefoner, i alla fall om de skall ha en chans att komma in på marknaden igen.

https://wiki.tizen.org/wiki/Devices