Permalänk
Medlem

Sjuk på jobbet.

Jag är så j'a trött på arbetskollegor som kommer till jobbet när de är genomförkylda eller t.o.m. har "flunsan". Jag vet, det kostar pengar att vara hemma, men risken att bli ännu sjukare ökar ju, för att inte tala om att man smittar ner andra. Att vara snäll och kollegial ("man vill ju ställa upp") faller ju om man tar det i beaktande.

Vad säger man till en arbetskollega som kommer till jobbet genomförkyld? Stanna hemma för h'e? Nästan omöjligt på mitt jobb, eftersom vi inte utan vidare kan ersätta en som tagit sig till jobbet, istället för att sjukskriva sig innan arbetspassets start. En del verkar ju dessutom vilja ha beröm för sitt "martyrskap".

Räknar numera nästan med att bli smittad av någon på jobbet. *Host"

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Jag är så j'a trött på arbetskollegor som kommer till jobbet när de är genomförkylda eller t.o.m. har "flunsan". Jag vet, det kostar pengar att vara hemma, men risken att bli ännu sjukare ökar ju, för att inte tala om att man smittar ner andra. Att vara snäll och kollegial ("man vill ju ställa upp") faller ju om man tar det i beaktande.

Vad säger man till en arbetskollega som kommer till jobbet genomförkyld? Stanna hemma för h'e? Nästan omöjligt på mitt jobb, eftersom vi inte utan vidare kan ersätta en som tagit sig till jobbet, istället för att sjukskriva sig innan arbetspassets start. En del verkar ju dessutom vilja ha beröm för sitt "martyrskap".

Räknar numera nästan med att bli smittad av någon på jobbet. *Host"

Idioter i min mening. Respekterar man sina kollegor och sin arbetsgivare stannar man hemma när man är rejält sjuk, för att inte utsätta andra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Vila i frid

När det begivit sig och vederbörande först vägrat gå hem och försökt sätta sig vid fikabordet, "GÅ HEM, sitt inte här och snora!". Det är få som orkar stå emot grupptryck och lätt knuff i ryggen. Jag skulle gå så pass långt som hot med box på ögat. Nån jämra hyfs får det vara - speciellt när man själv har klemigt immunförsvar pga typ2.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ändå till jobbet om jag är förkyld men håller mig undan från mina arbetskollegor. Förkylning är ingen bra anledning att vara hemma så länge man inte har feber.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Detta är väl något som chefen bör tydligt markera från båda håll. Ena hållet att det inte är ok att smitta ner kollegor även om man har karensdag och förlorar pengar, samt andra hållet att det är ok att stanna hemma då man inte ska känna skuld för att belasta kamraterna/företaget med sin frånvaro.

Fungerar inte detta kan man hälsa på personen i fråga hemma hos dem när man har vinterkräksjukan =P (sarkasm, don't do it)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag kommer ändå till jobbet om jag är förkyld men håller mig undan från mina arbetskollegor. Förkylning är ingen bra anledning att vara hemma så länge man inte har feber.

Slår vad om att du går och tar på alla handtag och slickar på allas muggar för att smitta dem ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

På vissa ställen accepterar ju inte chefen att man är hemma för sånt.
Men nästan alla ställen jag jobbat på väljer att skicka hem folk som visar tecken på sjukdom.

Där jag jobbar nu "måste" man ibland jobba sjuk, finns inga vikarier.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gillar heller inte det, när jag själv är genomförkyld brukar jag jobba hemifrån (förutsätter ju såklart att man har ett jobb som klarar detta). Sparar både kollegors hälsa och karensdag för en själv

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Helt idiotiskt att gå till jobbet om man är sjuk, jag har också möjlighet att jobba hemifrån men min sambo har exakt det problemet du beskriver. En går till jobbet för att inte sabba för sina kollegor och istället smittar de i sin tur ner tre fyra stycken till.
Är man sjuk så ska man vara hemma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Min magsjuka gick över igår så jag går tillbaka till jobbet på onsdag.
Offrar mig för laget, så att säga. Man måste vara säker på att det inte smittar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Sunt förnuft är givetvis stanna hemma tills personen tillfrisknar. Smitta ner andra på jobbet är milt sagt kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Jag är så j'a trött på arbetskollegor som kommer till jobbet när de är genomförkylda eller t.o.m. har "flunsan". Jag vet, det kostar pengar att vara hemma, men risken att bli ännu sjukare ökar ju, för att inte tala om att man smittar ner andra. Att vara snäll och kollegial ("man vill ju ställa upp") faller ju om man tar det i beaktande.

Vad säger man till en arbetskollega som kommer till jobbet genomförkyld? Stanna hemma för h'e? Nästan omöjligt på mitt jobb, eftersom vi inte utan vidare kan ersätta en som tagit sig till jobbet, istället för att sjukskriva sig innan arbetspassets start. En del verkar ju dessutom vilja ha beröm för sitt "martyrskap".

Räknar numera nästan med att bli smittad av någon på jobbet. *Host"

Ingenting , läkarna säger gå till jobbet om du orkar smittorisken är minimal. Gillar du inte läget så är det samhället det är fel på och då är det politiska förändringar som måste till.
Är det en person som är sjuk ofta eller kroniskt så är ju också situationen att man aldrig är frisk och får återigen gilla läget, gå till jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SolidReactor:

Detta är väl något som chefen bör tydligt markera från båda håll. Ena hållet att det inte är ok att smitta ner kollegor även om man har karensdag och förlorar pengar, samt andra hållet att det är ok att stanna hemma då man inte ska känna skuld för att belasta kamraterna/företaget med sin frånvaro.

Fungerar inte detta kan man hälsa på personen i fråga hemma hos dem när man har vinterkräksjukan =P (sarkasm, don't do it)

Det är inte mycket chefen kan göra här. Chefen är ingen läkare och kan inte skicka hem någon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ingenting , läkarna säger gå till jobbet om du orkar smittorisken är minimal. Gillar du inte läget så är det samhället det är fel på och då är det politiska förändringar som måste till.
Är det en person som är sjuk ofta eller kroniskt så är ju också situationen att man aldrig är frisk och får återigen gilla läget, gå till jobbet.

Säger dom verkligen så?

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forkylni...

"Förkylning smittar lätt, särskilt under sjukdomens första dagar. Därför är det bra att på olika sätt försöka förhindra att smittan sprids, till exempel genom att tvätta händerna ofta och undvika att vara för nära andra."

Det är svårt att förhindra att förkylningsvirus sprids, men om man är förkyld kan man försöka att inte smitta andra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte mycket chefen kan göra här. Chefen är ingen läkare och kan inte skicka hem någon.

Det är mycket chefen kan göra och SKA göra. Om någon är sjuk på jobbet tar en normal funtad chef upp det med vederbörande, särskilt om det föreligger smittorisk och i 99 fall av hundra brukar det räcka med en diskussion för att personen ska förstå läget.

Chefen är arbetsmiljöansvarig, det är via lag och inget man kan slippa undan. Finns det ett problem med arbetsmiljön (smitta räknas dit) så är det chefens lagstadgade ansvar att tag tag i det. Tar inte chefen tag i problemet vänder man sig till skyddsombudet. Finns inget skyddsombud är det facket som gäller. I normala fall kring förkylningar / flunsan etc ska det inte behöva gå såhär långt men, är det någon medarbetare som påtalar ett problem för chefen så är det dennes plikt att ta tag i och åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Säger dom verkligen så?

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forkylni...

"Förkylning smittar lätt, särskilt under sjukdomens första dagar. Därför är det bra att på olika sätt försöka förhindra att smittan sprids, till exempel genom att tvätta händerna ofta och undvika att vara för nära andra."

Det är svårt att förhindra att förkylningsvirus sprids, men om man är förkyld kan man försöka att inte smitta andra"

Ja , passa på att fråga om det är okej att du jobbar nästa gång du är hos läkaren dom flesta kommer att svara om du orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja , passa på att fråga om det är okej att du jobbar nästa gång du är hos läkaren dom flesta kommer att svara om du orkar.

Det jag fått höra är att förkylningen är mest smittsam första dagarna och att det då kan vara bra att vara hemma. Däremot vid långvarig snuva ska det inte vara nån större fara att jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det jag fått höra är att förkylningen är mest smittsam första dagarna och att det då kan vara bra att vara hemma. Däremot vid långvarig snuva ska det inte vara nån större fara att jobba.

Dom första 1-2dagarna uppvisar man inte symptom så det innebär ju att man får sjukskriva sig innan man känner sig sjuk, ser man att någon är förkyld så har det stadiet passerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Dom första 1-2dagarna uppvisar man inte symptom så det innebär ju att man får sjukskriva sig innan man känner sig sjuk, ser man att någon är förkyld så har det stadiet passerat.

Det är korrekt att man smittar redan från dag ett, symtomen kommer oftast inom 24 timmar och ser man då till att vara hemma två följande dagarna så har man gjort sitt för att minimera smittorisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det är korrekt att man smittar redan från dag ett, symtomen kommer oftast inom 24 timmar och ser man då till att vara hemma två följande dagarna så har man gjort sitt för att minimera smittorisken.

Vill man vara hemma så visst, har man tur med hälsan och sällan är sjuk/kan vara hemma så är det en lyx man kan ta annars kan man följa läkarnas råd att jobba om man orkar , och 1177 rekommendationer för att minimera smittorisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag kommer ändå till jobbet om jag är förkyld men håller mig undan från mina arbetskollegor. Förkylning är ingen bra anledning att vara hemma så länge man inte har feber.

För det är endast om du nyser rakt på personen och snordropparna hamnar i valfri slemhinna som förkylning kan smitta, absolut inte genom handtag eller andra ytor eller så att viruset kan överleva ett antal timmar utan värd.

Vad i hela helvete?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Jag är så j'a trött på arbetskollegor som kommer till jobbet när de är genomförkylda eller t.o.m. har "flunsan". Jag vet, det kostar pengar att vara hemma, men risken att bli ännu sjukare ökar ju, för att inte tala om att man smittar ner andra. Att vara snäll och kollegial ("man vill ju ställa upp") faller ju om man tar det i beaktande.

Vad säger man till en arbetskollega som kommer till jobbet genomförkyld? Stanna hemma för h'e? Nästan omöjligt på mitt jobb, eftersom vi inte utan vidare kan ersätta en som tagit sig till jobbet, istället för att sjukskriva sig innan arbetspassets start. En del verkar ju dessutom vilja ha beröm för sitt "martyrskap".

Räknar numera nästan med att bli smittad av någon på jobbet. *Host"

Men vafan, inte stannar man hemma för att man är lite snorig... isåfall skulle småbarnsföräldrar vara hemma 24/7... visst, har jag feber så stannar jag hemma men lite snuva så far jag. sen om man är lite förkyld sitter man kanske inte och hostar kollegor i nyllet osv, lite i bakhuvvet sitter det ju att man inte vill smitta ner sina kollegor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Min mamma sa alltid att har man feber så ska man vara hemma. Sen ska man även vara hemma en dag då man känner sig mer eller mindre frisk så man inte smittar ner sina kollegor.
Jag är hellre hemma en dag extra än går tillbaka innan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nog stannar man hemma för att inte smitta andra, men själv har jag astma vilket gör att jag alltid hostar i ca 2 veckor efter en vanlig förkylning. Folk verkar tro att jag är mitt i en dunderförkylning när jag återvänder. Märkligt hur det fungerar, jag kan vara snuvig och förkyld men inte särskillt hostig och stannar därför hemma tills dess att snuvan och förkylningskänslan är över - då kommer hostan och jag återvänder till jobbet eftersom jag känner mig frisk.

Annars verkar det variera bland olika arbetsplatser. på vissa ställen har chefen och arbetskollgorna i princip sagt att om man blir sjuk så får man se till att man är frisk till nästa arbetspass (med andra ord, dyka upp även om man är sjuk). på de flesta av de jobb jag har haft uppmans man dock att komma tillbaka när man känner sig frisk, men lite småsjuk är ok.