Hjälp till en nybörjare - vilken sladd ska jag ha och hur ska jag koppla den

Permalänk
Medlem

Hjälp till en nybörjare - vilken sladd ska jag ha och hur ska jag koppla den

Hej!

Jag är ny i projektor - receiver-världen och försöker koppla ihop en projektor med Chromecast samt en soundbar som jag köpt. Jag har också som ambition att köpa så mycket som möjligt begagnat vilket gjort att jag köpt lite saker allt eftersom utan att veta om de passar ihop (eftersom jag försökt lära mig själv) vilket lett till att jag köpt saker som inte alltid passat ihop.

Nu har jag dock kört fast utan att kommit vidare, så jag ställer en fråga på det första forumet som jag hittade på internet. Jag hoppas någon har tid att förbarma sig.

Min receiver är av märket Onkyo TX-SR508, och till den har jag köpt en soundbar som har tre ingångar - en optisk, en 3,5 mm och en bluetooth. Vilken sladd eller annan utrustning behöver jag för att framgångsrikt koppla ihop dessa? Jag köpte en lång sladd med en 3,5 mm-hane i ena änden och två RCA-kontakter i andra änden, men det verkar som att jag tänkt fel för jag lyckas inte få ut något ljud från receivern.

Allra gladast skulle jag bli om jag kunde ansluta till soundbaren optiskt, eftersom jag helst använder soundbarens egna 3,5 mm-ingång till en Chromecast audio.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Joppur:

Jag köpte en lång sladd med en 3,5 mm-hane i ena änden och två RCA-kontakter i andra änden, men det verkar som att jag tänkt fel för jag lyckas inte få ut något ljud från receivern.

Jag tror du tänkt rätt. Har du testat att ansluta någon annan ljudkälla till ljudlimpans 3,5mm-ingång (mobiltelefon eller nedan nämnda Chromecast Audio)? Vilka utgångar från receivern ansluter du RCA-kontakterna till? Kan du verifiera att dessa RCA-utgångar faktiskt lämnar någon signal ifrån sig?

Skrivet av Joppur:

Allra gladast skulle jag bli om jag kunde ansluta till soundbaren optiskt, eftersom jag helst använder soundbarens egna 3,5 mm-ingång till en Chromecast audio.

Det Borde GåTM att använda en grunka för att extrahera ljudet från HDMI-signalen, men jag har inte testat att använda en dylik tingest. Kanske måste enheten som tar emot HDMI-signalen vara påslagen för att det ska funka som avsett.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt och trevligt svar!

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tror du tänkt rätt. Har du testat att ansluta någon annan ljudkälla till ljudlimpans 3,5mm-ingång (mobiltelefon eller nedan nämnda Chromecast Audio)? Vilka utgångar från receivern ansluter du RCA-kontakterna till? Kan du verifiera att dessa RCA-utgångar faktiskt lämnar någon signal ifrån sig?

Det enda jag testat för att testa ljudet är att jag kopplat in en Chromecast via HDMI i receivern och framgångsrikt fått ut bild ur en projektor jag köpt, men inte lyckats få ut ljud. Jag satt och testade koppla in RCA-kontakterna från de hål jag tänkte kunde passa, men jag gjorde det kanske lite oorganiserat för jag minns inte exakt vilka jag testade, men jag testade de flesta, och ändrade inställningarna i receivern och testade allt möjligt. Jag hittade manualen (http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-sr508_manu...), och de jag testade var framför allt (om du kollar på sidan 8) fält 11 (vilket verkar fel eftersom ljudet (väl?) ska in där) samt den lite mer mystiska 'Zone 2' som jag inte riktigt fattat vad den gör.
Jag förstår inte riktigt av manualen, men är det inte fält 7 som är högtalarutgångarna? Passar inte en annan sorts sladdar där?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det Borde GåTM att använda en grunka för att extrahera ljudet från HDMI-signalen, men jag har inte testat att använda en dylik tingest. Kanske måste enheten som tar emot HDMI-signalen vara påslagen för att det ska funka som avsett.

Intressant! Jag ska kika på det.

Permalänk
Skrivet av Joppur:

Jag hittade manualen (http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-sr508_manu...), och de jag testade var framför allt (om du kollar på sidan 8) fält 11 (vilket verkar fel eftersom ljudet (väl?) ska in där)

Ja, de kontakterna verkar vara ingångar hela bunten.

Skrivet av Joppur:

samt den lite mer mystiska 'Zone 2' som jag inte riktigt fattat vad den gör.

Det borde fungera bättre. Avsnittet "Connecting Your Zone 2 Speakers to an Amp in Zone 2" på ss. 46-47 i manualen beskriver hur du kan koppla soundbaren till zone 2-utgångarna. "To select the same source as that of the main room, press ZONE 2 repeatedly until Z2 Selector: Source appears on the display." ser lovande ut.

Skrivet av Joppur:

Jag förstår inte riktigt av manualen, men är det inte fält 7 som är högtalarutgångarna? Passar inte en annan sorts sladdar där?

Helt riktigt. De utgångarna är för passiva högtalare. Din soundbar är en aktiv högtalare, vilket innebär att den har en inbyggd förstärkare. Soundbaren ska därför anslutas till en lågnivåutgång, oftast i form av en RCA-kontakt.

Permalänk

@Joppur:

Jag tror problemet i det här fallet är följande

"Audio Connection Formats
Audio component can be connected by using any of the
following audio connection formats: analog, optical, coaxial,
or HDMI.
When choosing a connection format, bear in mind that the
AV receiver does not convert digital input signals for analog
line outputs and vice versa. For example, audio signals
connected to an optical or coaxial digital input are not output
by the analog VCR/DVR OUT."

Se sidan 19.

Men kan läst fel på det då jag är rätt trött nu..

Annars skulle jag titta på sida 41 "Audio TV OUT"

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av dasXzeroX:
Skrivet av Sidan 19:

When choosing a connection format, bear in mind that the
AV receiver does not convert digital input signals for analog
line outputs and vice versa.

Ajdå, det såg ju inte så lovande ut.

En annan sak som jag missade var att ljudutgångarna för zon 2 inte går att nivåjustera med receiverns volymkontroll. Om soundbaren inte har någon volymkontroll blir det maxvolym hela dagen, varje dag. Vilket är lite tröttsamt.

Permalänk

Hej,

Vad har du tänkt att receivern ska tillföra? Ska den agera bildväxel?

Jag tänker mig att du kanske klarar dig bättre på att köra allt genom tv'n. Dessa brukar ha optisk ut för ljud.
Du kanske till och med kan använda receivern som bildväxel före tv'n, och soundbaren som ljudanläggning efter den.

Annars kan det nog fungera att få ut ljudet från receiverns hdmiutgång med hjälp av en adapter.

Chromecast audio däremot gar väl analog signalnut, sån den är väl inget problem?

Edit: mitt svar faller bort lite eftersom det är en projektor som används och inte en tv.

Dock borde det gå att använda en adapter som separerar bild via hdmi och ljud via spdif.

Ska googla lite, skriver ett nytt svar senare..

Läste för dåligt
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Chromecast till förstärkaren, därefter får du köra Line out (zon 2) till Soundbaren. Sedan HDMI out till projektorn för bild. Skulle säga att det är det bästa sättet att få det där att lira på ett vettigt sätt.
Har du någon speciell tanke med att använda dig av en aktiv soundbar till en förstärkare?

Permalänk

En sån här kan du kika på: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Den klarar visst hdmi upp till 1.3 står det. Kommer inte ihåg vilken version som stöds av din Onkyo.

Finns rimligtvis fler tillverkare.

Koppla in allt i din receiver, välj i menyn att den ska skicka vidare ljud över hdmi, koppla från hdmi out till adaptern, därifrån hdmi till projektorn och toslink till soundbaren.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts i tråden, vad ska du ha receivern till? Som jag förstår din soundbar så är den aktiv, det vill säga att den sköter både förstärkning och behandling av ljudsignalen in. I det fallet så ska du köra på en HDMI-extractor i stil med den @bjorn_m_eriksson länkat. Koppla in Chromecasten till HDMI in, ljudet ut med toslink till soundbaren, och HDMI ut till projektorn. Receivern tillför inget i setupen vad jag kan se.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Som tidigare nämnts i tråden, vad ska du ha receivern till?

Nivåreglering, om inte soundbaren har en sådan funktion? Av 261 produkter i kategorin "Soundbar" på Prisjakt så hade endast 1 fjärrkontroll, så jag gissar att volymkontroll är en ganska sällsynt funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nivåreglering, om inte soundbaren har en sådan funktion? Av 261 produkter i kategorin "Soundbar" på Prisjakt så hade endast 1 fjärrkontroll, så jag gissar att volymkontroll är en ganska sällsynt funktion.

Det låter orimligt för ett aktivt system, man vill ju lägga nivåregleringen så sent i kedjan som möjligt.
Slängde dessutom ett öga på prisjakt och det verkar som att det saknas massvis information på många soundbars, såg direkt två som hade fjärrkontroll på bilden men saknade information om det i beskrivningen.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Det låter orimligt för ett aktivt system, man vill ju lägga nivåregleringen så sent i kedjan som möjligt.

Ja, det är den tekniskt bästa lösningen (framförallt med digital överföring), men jag är tveksam till att vad som är tekniskt bra alltid smäller högre än vad som Lat Konsument står ut med.

Skrivet av Vesh:

Slängde dessutom ett öga på prisjakt och det verkar som att det saknas massvis information på många soundbars, såg direkt två som hade fjärrkontroll på bilden men saknade information om det i beskrivningen.

Så är det säkert. Jag gissar att ett flertal soundbars även lyder vad TVns fjärrkontroll säger åt dem.

Men innan TS berättar vad det är för ljudlimpa så är det omöjligt att veta.

Permalänk
Medlem

Tack alla för en intressant och lärorik diskussion, även om jag inte förstår allt av den!

Jag skaffade en receiver efter att jag skaffat en projektor, då jag inte hittade en ljud-utgång som passade bra på projektorn. Dessutom kommer jag koppla in en DVD-spelare och eventuellt ett tv-spel i framtiden, så då tyckte jag en receiver verkade vara en bra hubb-enhet.

Soundbaren är en LG LAS453B. Den är aktiv, har en enklare fjärrkontroll där man kan ändra ljudet.

Jag har inte riktigt förstått, behöver jag en omvandlare för att förvandla signalen till digital eller analog? Var ska den vara?

Tack återigen för all hjälp, jag borde börjat här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppur:

Tack alla för en intressant och lärorik diskussion, även om jag inte förstår allt av den!

Jag skaffade en receiver efter att jag skaffat en projektor, då jag inte hittade en ljud-utgång som passade bra på projektorn. Dessutom kommer jag koppla in en DVD-spelare och eventuellt ett tv-spel i framtiden, så då tyckte jag en receiver verkade vara en bra hubb-enhet.

Soundbaren är en LG LAS453B. Den är aktiv, har en enklare fjärrkontroll där man kan ändra ljudet.

Jag har inte riktigt förstått, behöver jag en omvandlare för att förvandla signalen till digital eller analog? Var ska den vara?

Tack återigen för all hjälp, jag borde börjat här!

Receivern är absolut ett bra nav i anläggningen, det vanligaste är dock att man ansluter vanliga passiva högtalare till den och nyttjar förstärkaren i själva receivern. Då du nu även har en aktiv ljudanläggning (soundbar med bas) skulle jag som jag skrev förut starkt rekommendera att koppla en RCA ut från Line out utgången på Onkyon till 3,5mm in på soundbaren. Koppla sedan Chromecast och alla andra enheter du har till Receivern och använd den som den växel den är tänkt som. Om det är en chromecast audio du har, kör du även där 3,5mm -> RCA in i förstärkaren. Om det är en chromecast video, kör HDMI som vanligt.
Personligen kan jag tycka att det är lite kaka på kaka att blanda in ytterligare en omvandlare bara för att plocka ut signalen digitalt.
Om du nu väljer att plocka ut signalen med en omvandlare så ska den sitta efter "HDMI out" från förstärkaren, mellan den och soundbaren + projektorn.

Permalänk
Skrivet av Joppur:

Tack alla för en intressant och lärorik diskussion, även om jag inte förstår allt av den!

Jag skaffade en receiver efter att jag skaffat en projektor, då jag inte hittade en ljud-utgång som passade bra på projektorn. Dessutom kommer jag koppla in en DVD-spelare och eventuellt ett tv-spel i framtiden, så då tyckte jag en receiver verkade vara en bra hubb-enhet.

Soundbaren är en LG LAS453B. Den är aktiv, har en enklare fjärrkontroll där man kan ändra ljudet.

Jag har inte riktigt förstått, behöver jag en omvandlare för att förvandla signalen till digital eller analog? Var ska den vara?

Tack återigen för all hjälp, jag borde börjat här!

Skrivet av MaxDS:

Receivern är absolut ett bra nav i anläggningen, det vanligaste är dock att man ansluter vanliga passiva högtalare till den och nyttjar förstärkaren i själva receivern. Då du nu även har en aktiv ljudanläggning (soundbar med bas) skulle jag som jag skrev förut starkt rekommendera att koppla en RCA ut från Line out utgången på Onkyon till 3,5mm in på soundbaren. Koppla sedan Chromecast och alla andra enheter du har till Receivern och använd den som den växel den är tänkt som. Om det är en chromecast audio du har, kör du även där 3,5mm -> RCA in i förstärkaren. Om det är en chromecast video, kör HDMI som vanligt.
Personligen kan jag tycka att det är lite kaka på kaka att blanda in ytterligare en omvandlare bara för att plocka ut signalen digitalt.
Om du nu väljer att plocka ut signalen med en omvandlare så ska den sitta efter "HDMI out" från förstärkaren, mellan den och soundbaren + projektorn.

Det är säkert inget problem sig i att köra på line out. Men, visst stod det i manualen att receivern inte omvandlar digitalt ljud till analogt. Dvs, ifall man ansluter en enhet som har digitalt ljud över hdmi kommer receivern inte skicka något ljud ut på line out. Eller åtminstone så tolkar jag det. En annan sak vore ifall det fanns en pre out som ju normalt skickar ut allt ljud som hörs genom högtalarutgångarna.

Av denna anledning tänker jag mig att det är smidigast att lösa detta genom att låta förstärkaren skicka vidare allt ljud som kommer in genom hdmi vidare ut genom hdmi out, via adaptern, till soundbaren. Chromecast audion går isf att koppla in via den analoga ingången på soundbaren, alternativt genom receivern ifall detta fungerar.

Det går ju inte att garantera att receivern kan skicka vidare ljudet över hdmi, men det brukar fungera och styrs nog av en inställning i menyn.

Kolla detta innan du köper någon dyr adapter.

Ett sista alternativ kan ju vara att koppla från hörlursuttaget till analoga ingången på soundbaren, men det brukar bli lite klena sladdar, och dessutom kanske det inte är så kul med sladdar som hänger från framsidan.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det är säkert inget problem sig i att köra på line out. Men, visst stod det i manualen att receivern inte omvandlar digitalt ljud till analogt. Dvs, ifall man ansluter en enhet som har digitalt ljud över hdmi kommer receivern inte skicka något ljud ut på line out. Eller åtminstone så tolkar jag det. En annan sak vore ifall det fanns en pre out som ju normalt skickar ut allt ljud som hörs genom högtalarutgångarna.

Av denna anledning tänker jag mig att det är smidigast att lösa detta genom att låta förstärkaren skicka vidare allt ljud som kommer in genom hdmi vidare ut genom hdmi out, via adaptern, till soundbaren. Chromecast audion går isf att koppla in via den analoga ingången på soundbaren, alternativt genom receivern ifall detta fungerar.

Det går ju inte att garantera att receivern kan skicka vidare ljudet över hdmi, men det brukar fungera och styrs nog av en inställning i menyn.

Kolla detta innan du köper någon dyr adapter.

Ett sista alternativ kan ju vara att koppla från hörlursuttaget till analoga ingången på soundbaren, men det brukar bli lite klena sladdar, och dessutom kanske det inte är så kul med sladdar som hänger från framsidan.

Tack igen!

Den enda utgången jag hittar som heter line out där RCA-hanarna passar är zone 2. Jag ska testa att koppla i där och få ut ljud ur den utgången. Om det inte funkar kan det alltså bero på att högtalaren vill ha en analog signal, och att receivern skickar ut en digital. Detta kan lösas med en sån där burk som är länkad till tidigare i tråden.

Jag hoppas jag förstått det rätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Joppur:

Tack igen!

Den enda utgången jag hittar som heter line out där RCA-hanarna passar är zone 2. Jag ska testa att koppla i där och få ut ljud ur den utgången. Om det inte funkar kan det alltså bero på att högtalaren vill ha en analog signal, och att receivern skickar ut en digital. Detta kan lösas med en sån där burk som är länkad till tidigare i tråden.

Jag hoppas jag förstått det rätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, du förstår det ganska rätt

Det blir egentligen lite fel att kalla din soundbar för högtalare. Den är ju snarare en enhet som är både försätkare och högtalare i ett.

Din soundbar kan ju alltså enligt dig själv ta emot ljud i både analog och digital form.

Problemet är alltså i din receiver. Den kommer inte kunna omvandla ljud som skickas till den digitalt (t.ex. över hdmi) till analogt ljud som den sedan kan skicka ut via en rca-utgång. Kolla i manualen så får du se.

Alltså, för att du ska kunna använda receivern som bild (och ljud) växel för enheter som skickar ljud över hdmi behöver du förmodligen använda just en sådan adapter som jag tipsade om.

Givetvis ska du såklart testa att koppla från zon 2 eller liknande ändå, men det är stor risk att det inte fungerar.

För att verifiera ifall det ligger till på det sätt jag tror, tycker jag även att du ska testa att skicka igenom ljud från en analog källa. T.ex. om du kopplar in mobilen via en 3,5mm-rca och kör spotify eller nåt.

Testa sedan att koppla in soundbaren på zon två och växla mellan en digital och den analoga källan. Nu bör du få reda på om det fungerar som du vill eller ej.

Alternativet blir alltså någon form av adapter.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Såg det nu jag med på s.48, hade missat det när jag läste i manualen senast. Verkar inte som att förstärkaren klarar av att skicka ut annat än analoga signaler via line out, så ditt tips om en adapter bör vara det som gäller för att allt ska lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

@bjorn_m_eriksson: Såg det nu jag med på s.48, hade missat det när jag läste i manualen senast. Verkar inte som att förstärkaren klarar av att skicka ut annat än analoga signaler via line out, så ditt tips om en adapter bör vara det som gäller för att allt ska lira.

Det här med att jag behöver en adapter, är det min receiver som är dålig som inte kan ändra signalen, eller är det jag som använder högtalare (som inkluderar förstärkare) på ett sätt som det inte är tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Joppur:

Det här med att jag behöver en adapter, är det min receiver som är dålig som inte kan ändra signalen, eller är det jag som använder högtalare (som inkluderar förstärkare) på ett sätt som det inte är tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är egentligen både och.

För att fokusera på de funktioner som är mer dagsaktuella brukar de lite enklare modellerna i tillverkarnas serier sakna vissa funktioner som inte används så mycket. T.ex. saknas då alltså D/A omvandlare. Förut var det väldigt bra att ha en bra scaler i receivern, dvs ett chip som kunde skala upp bilden från en sämre bildkälla för att sedan skicka ut den via hdmi. Sådana funktioner är nu mindre vanliga (undantaget uppskalning till 4k) osv.
Det är alltså en prioriteringsfråga hos tillverkarna för att hålla nere kostnaden och inget konstigt i sig.
Men, man märker ju på de enklare maskinerna att dom är tänkta att användas som en egen enhet. På en dyrare maskin finns det ofta utgångar som heter pre out på flera kanaler. Dessa utgångar är gjorda för att man ska kunna koppla sig vidare mot större och kraftigare slutsteg och endast använda receivern som signalprocessor.
I ditt fall saknas detta och det är ju mer tydligt att det är som en allt-i-ett enhet. Obs, inte att jämföra med en kompakt stereoanläggning.
Det är här helt enkelt tänkt att din receiver ska driva ett par eller ett antal passiva (alltså vanliga) högtalare via högtalarutgångarna samt en aktiv baslåda (dvs med inbyggd förstärkare).

Sättet du vill göra på är ju inte nödvändigtvis fel just eftersom man ibland bara vill åt möjligheten att växla bild och ljudkälla, men det blir ju lite dubbelt. Problemet i det här fallet är just att din receiver alltså inte är gjord för uppgiften att skicka vidare lågnivåsignalen generellt, eller mer specifikt omvandla signaler från digitalt till analogt. Men, den är ju alltså inte dålig för det, utan det är ju alltså en prioriteringsfråga som gjorts en gång för att placera den i rätt prisklass. Resultatet blir att dina delar inte samspelar på det sätt du vill i detta fall.

Vad som däremot är glädjande är det det finns gott om billiga begagnade passiva högtalare att köpa, som dels kommer ge dig en mer korrekt funktion, och dessutom möjligen bättre ljud totalt sätt.

Soundbaren kommer garanterat till nytta någon annanstans i så fall (extra tv, köksstereo osv), så det behöver inte vara bortkastat.

Kolla lite på http://www.hifimagasinet.com/ i ditt område och prisklass. Hittar du något intressant kan vi ge tummen upp eller ner här i tråden!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppur:

Det här med att jag behöver en adapter, är det min receiver som är dålig som inte kan ändra signalen, eller är det jag som använder högtalare (som inkluderar förstärkare) på ett sätt som det inte är tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare det sistnämnda. Du har två separata ljudanläggningar som du vill samköra. Jag tror absolut inte att det är dåliga grejer, utan just dessa två är inte direkt bästa kompisar vad det gäller deras anslutningsmöjligheter. Hade bara receivern haft en toslink out (optisk kabel), så hade det fungerat. Om du väljer att köra med line out som jag rekommenderade förut, så kommer du troligtvis bara kunna få ut ljudet från analoga enheter anslutna med 3,5mm/RCA och inte de som är anslutna digitalt som HDMI och toslink. Plus att många ljudformat begränsas tydligen i receivern när zon2 (line out) är aktiverad.
Att du behöver ha en adapter har med just detta att göra, rätt anslutningar mellan de två enheterna saknas för att få allt att lira till 100%.

^ Bjorns svar var bättre! edit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det är egentligen både och.

För att fokusera på de funktioner som är mer dagsaktuella brukar de lite enklare modellerna i tillverkarnas serier sakna vissa funktioner som inte används så mycket. T.ex. saknas då alltså D/A omvandlare. Förut var det väldigt bra att ha en bra scaler i receivern, dvs ett chip som kunde skala upp bilden från en sämre bildkälla för att sedan skicka ut den via hdmi. Sådana funktioner är nu mindre vanliga (undantaget uppskalning till 4k) osv.
Det är alltså en prioriteringsfråga hos tillverkarna för att hålla nere kostnaden och inget konstigt i sig.
Men, man märker ju på de enklare maskinerna att dom är tänkta att användas som en egen enhet. På en dyrare maskin finns det ofta utgångar som heter pre out på flera kanaler. Dessa utgångar är gjorda för att man ska kunna koppla sig vidare mot större och kraftigare slutsteg och endast använda receivern som signalprocessor.
I ditt fall saknas detta och det är ju mer tydligt att det är som en allt-i-ett enhet. Obs, inte att jämföra med en kompakt stereoanläggning.
Det är här helt enkelt tänkt att din receiver ska driva ett par eller ett antal passiva (alltså vanliga) högtalare via högtalarutgångarna samt en aktiv baslåda (dvs med inbyggd förstärkare).

Sättet du vill göra på är ju inte nödvändigtvis fel just eftersom man ibland bara vill åt möjligheten att växla bild och ljudkälla, men det blir ju lite dubbelt. Problemet i det här fallet är just att din receiver alltså inte är gjord för uppgiften att skicka vidare lågnivåsignalen generellt, eller mer specifikt omvandla signaler från digitalt till analogt. Men, den är ju alltså inte dålig för det, utan det är ju alltså en prioriteringsfråga som gjorts en gång för att placera den i rätt prisklass. Resultatet blir att dina delar inte samspelar på det sätt du vill i detta fall.

Vad som däremot är glädjande är det det finns gott om billiga begagnade passiva högtalare att köpa, som dels kommer ge dig en mer korrekt funktion, och dessutom möjligen bättre ljud totalt sätt.

Soundbaren kommer garanterat till nytta någon annanstans i så fall (extra tv, köksstereo osv), så det behöver inte vara bortkastat.

Kolla lite på http://www.hifimagasinet.com/ i ditt område och prisklass. Hittar du något intressant kan vi ge tummen upp eller ner här i tråden!

Tack igen!

Jag far ner på stan och köper en adapter (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...) och försöker få igång allt. Jag kanske köper passiva högtalare i framtiden, men jag skulle vilja att detta börjar funka nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Joppur: Se till att få öppet köp bara ifall något inte fungerar!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att förstå hur du kan vilja ha en soundbar om du kan använda riktiga högtalare, sälj den eller återvinn den och skaffa ett par normala högtalare så löser du kopplingsproblemen och får mycket bättre ljud.
Du kan ta ut analog signal från receivern via högtalaranslutningen om du skaffar en spänningsdelare, det är inte optimalt men nöjer du dig med en soundbar så är det ingen begränsning heller och det blir mycket billigare än en hdmi extractor.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/bi...
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-hilow-hog-till-lagnivaomvan...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå hur du kan vilja ha en soundbar om du kan använda riktiga högtalare, sälj den eller återvinn den och skaffa ett par normala högtalare så löser du kopplingsproblemen och får mycket bättre ljud.
Du kan ta ut analog signal från receivern via högtalaranslutningen om du skaffar en spänningsdelare, det är inte optimalt men nöjer du dig med en soundbar så är det ingen begränsning heller och det blir mycket billigare än en hdmi extractor.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/bi...
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-hilow-hog-till-lagnivaomvan...

För mig finns det två anledningar.

För det första har jag redan den här soundbaren. Jag slipper tillbringa energi med att skaffa en ny, spana begagnatmarknaden igen och stämma möte och så.

För det andra är den här soundbaren färdigmöblerad. Det visade sig att den perfekt gick att spänna fast under ett element, och det är under den nivå att min bebis når och bryr sig. Visst, jag kan säkert hitta passiva högtalare som gör samma sak, men jag är nöjd med det här.

Visar det sig att det blir för dåligt ljud kan jag helt enkelt köpa de där passiva högtalarna sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Joppur: Hur gick det sedan? Fick du tag i splittern och har du fått det hela att fungera som du vill?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Joppur: Hur gick det sedan? Fick du tag i splittern och har du fått det hela att fungera som du vill?

Otillfredsställande nog har jag ett nätverksfel just nu som kanske är löst först på onsdag, jag kan inte testa förrän nätverksfelet är löst. Jag skriver här då det är testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Återuppväcker tråden...

Behöver ny kabel som ska koppla ihop nedanstående högtalare och förstärkare. Vilken typ av kabeländar behövs? Spelar det ens någon roll? Tack på förhand!