Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Spelserver

Hej allihopa!

Startade häromveckan en tråd där jag frågade lite om match making inom datorspel, efter ett tag "kom jag på" att det känns smartare att börja i en annan ände.

Samma sak gäller fortfarande - det handlar om ett datorspel som är mycket mycket enkelt, där jag vill att två spelare ska spela mot varandra i en match där en av spelarna går segrande ur "striden" så att säga. Och då känns det ju rimligt att dessa två spelare möts i en server. Och det jag vill ha hjälp med här är alltså hur man skapar denna server-funktion.

Hur börjar jag med ett sådant här projekt?

Själva "spelet" utvecklas i C#. Jag är väl hyfsat ny inom programmering, och jag har tänkt ta detta peu un peu för att lära mig så mycket som möjligt. Jag har alltså inte så stort fokus på själva spelet.

Jag kan gissa att ni behöver ha mer information av - fråga då gärna, så att jag kan få hjälp.

Tusen tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008

Om du verkligen vill göra allt från grunden är ett förslag är att du använder TcpClient (klient) och TcpListener (server). Du får då komma på ett eget format för datan som ska skickas mellan spelarna, till exempel kommandon och värden i form av strängar.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/k8azesy5(v=vs.110).a...

Se exempel här: https://www.codeproject.com/Articles/1415/Introduction-to-TCP...

Om du är sugen på att komma lite längre på kortare tid kan jag rekommendera att du testar Unity3D. Det är en gratis spelmotor som är uppbyggd kring Mono vilket innebär att du kan göra all programmering i C#. Unity har rätt bra inbyggt stöd för multiplayer (finns ex. lobby, matchmaking m.m.) och det borde inte vara så svårt att hitta dokumentation och exempel.

https://unity3d.com

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

@planders:

Hej!

Tack för tipsen!!