Permalänk

4K TV funkar med PC men inte Mac

Hej!

Jag har ett udda fel på jobbet som är super störigt.

Vi har en TV i ett av våra konferensrum som man ska kunna visa sin datorskärm på.

Modell på TV: LG 65UH615V

Apple MacBook Pros kan inte visa bilden med direkt med HDMI eller mini Displayport till HDMI adapter,

medans det fungerar utmärkt för Windows PC.

Modell av PC som vi testat mest med: HP ZBook 14 / G2 med Deltaco DP till HDMI-adapter.

Vi har provat flera PC och flera MacBook Pro (2015 modeller) utan lycka. Provat andra HDMI-kablar, ny kabel, kortare kabel etc.

Det har fungerat med MacBook Pro innan.

Har någon varit med om något liknande? Löste det sig? Hur?

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Första tanken är att det är något som spökar till det med HDCP, var ett återkommande problem med just Mac's i konferansrum på min förra arbetsplats.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Bildexpert 📺

Macarna aktiverar HDCP så fort det finns en HDCP-kapabel enhet i kedjan. Trots att HDCP egentligen inte krävs. Nya UHD-apparater har ofta ett reglage som aktiverar modernare HDCP 2.2 och detta kan ställa till med problem för enheter som inte klarar HDCP 2.2.

Har inte menyer i huvudet, men leta igenom under de mer avancerade inställningarna för anslutningar efter reglage för att växla mellan HDCP 1.4 eller 2.2 och det kan fungera den vägen. Nackdelen med att växla över till 1.4 är att UHD- och HDR-källor inte längre vill visa sin bild. Men det kanske är obetydligt för hur TV:n är tänkt att användas.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Första tanken är att det är något som spökar till det med HDCP, var ett återkommande problem med just Mac's i konferansrum på min förra arbetsplats.

Tackar för snabbt svar! Ska kolla vidare för det var det enda vettiga svar jag hittat också..

Skrivet av Laxpudding:

Macarna aktiverar HDCP så fort det finns en HDCP-kapabel enhet i kedjan. Trots att HDCP egentligen inte krävs. Nya UHD-apparater har ofta ett reglage som aktiverar modernare HDCP 2.2 och detta kan ställa till med problem för enheter som inte klarar HDCP 2.2.

Har inte menyer i huvudet, men leta igenom under de mer avancerade inställningarna för anslutningar efter reglage för att växla mellan HDCP 1.4 eller 2.2 och det kan fungera den vägen. Nackdelen med att växla över till 1.4 är att UHD- och HDR-källor inte längre vill visa sin bild. Men det kanske är obetydligt för hur TV:n är tänkt att användas.

Tack för svaret! Angående andra källor än Mac och PC så har vi Apple-TV, men det gör inget nej.

Har kollat och det finns inget om HDCP i menyerna. Men, det finns en programvaruuppdatering.
(Problemen kanske startade efter den förra uppdateringen, det var inte jag som installerade den)

Jag provar att uppdatera och ser om det funkar.

Ska även kolla om man kan stoppa Mac OSX från att aktivera HDCP,
eller om man kan ha en HDMI-splitter som tar bort HDCP.

Återkommer!

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Bildexpert 📺

@carlfilip92: Olagligt att sälja produkter som tar bort HDCP och det går inte att stänga av hos Macarna. Finns ebay-prylar som gör det. Fast det går alltid att arbeta sig runt problemen i någon form. Ett alternativ för $200 är HD Fury Integral som verkligen kan styra och ställa så att den här typen av problem tas bort.

https://www.hdfury.com/shop/splitters/integral-4k60-444-600mh...

Tyvärr är den här typen av fixar alltid situationsberoende. Men här finns det alltså möjligheter att styra hur TV:n ska presentera sig för datorn vilket brukar kunna lösa problemen.

Permalänk

Update:

Programvara är nu den senaste WebOS 04.30.70 för LG 65UH615V

Det hjälpte inte att uppdatera. Inga menyer om HDCP finns nu heller.

Ringde till LG supporten (telefonnummer 0770 54 54 54 som finns inne i TVns meny) dem skyllde på Mac OS Drivrutiner / Apple såklart.

LG bad mig stänga av HDMI UHD Deep Color men det var redan avstängt. Har återställt till fabriksinställningarna, det hjälpte inte heller.

Pratade även med vår konsult som vi anlitar för att hantera Mac och han sade att Mac:en tror att den är ansluten till TVn och visar bilden korrekt. När man loggar in på den anslutna Mac:en med fjärrstyrning så ser man två skärmar TV+ inbyggda retina skärmen.

Utveckling av problemet:

Precis när man kopplar i en MacBook så lyser" inputsymbolen" för HDMI3 upp och märker att något är inkopplat och så visar TVn bilden från Mac:en i ca en sekund, sedan svart, bild i en sekund igen, svart, ingen signal, TVns skärmsläckare.

Med PC så visas bilden som den ska. Apple-TV fungerar som den ska. Airplay från Mac till Apple-TV fungerar.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@carlfilip92: Olagligt att sälja produkter som tar bort HDCP och det går inte att stänga av hos Macarna. Finns ebay-prylar som gör det. Fast det går alltid att arbeta sig runt problemen i någon form. Ett alternativ för $200 är HD Fury Integral som verkligen kan styra och ställa så att den här typen av problem tas bort.

https://www.hdfury.com/shop/splitters/integral-4k60-444-600mh...

Tyvärr är den här typen av fixar alltid situationsberoende. Men här finns det alltså möjligheter att styra hur TV:n ska presentera sig för datorn vilket brukar kunna lösa problemen.

Ok, det visste jag inte.

Har hört, för några år sedan, om gamers som streamar video när dem spelar Playstation och X-box som hade problem med HDCP till sina capture cards och de använde någon form av splitter som avkodade HDCP lagligt eller iaf semi-lagligt. Men jag kan ju ha fel...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk

Update / Löst

Problemet "löste sig" efter en till uppdatering av TVn plus att vi använder en annan HDMI-ingång.

HDMI 3 har slutat att fungera för både Mac och PC verkar det som...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk

Det slutade fungera igen efter ett tag och LG skickade en tekniker som bytte ut hela moderkortet i TVn.. Nu fungerar det fint.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise