Viewport scroll för Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Viewport scroll för Ubuntu?

Tja!

Är ute efter en "scrollande" skrivbordsmiljö (ej distinkta "workspaces") som t.ex fvwm erbjuder om jag minns rätt, helst i Ubuntu, går det att fixa? Jag vill ha en arbetsyta som är ca 6-10x bredare än min viewport & scrolla denna horisontellt, helst med trackpad annars alt+mousewheel.

Har kollat på https://www.x.org/releases/current/doc/man/man5/xorg.conf.5.x... men är absolut ingen koll ifall det går att konfigurera som jag vill & isåfall hur man gör.

Så går detta fixa, helst i Ubuntu+unity?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det du beskriver låter som "panning" vilket är en mycket gammal feature i X. Låt oss säga att du har en skärm ansluten med displayport med en upplösning på 1920x1024. Då bör du kunna köra "xrandr --output DP1 --panning 19200x1024" för att få ett tio ggr så stort vertikalt skrivbord. Viewporten scrollar automatiskt när man för musen utanför skärmen. Jag vet inte om det går att ändra på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt, kom på att jag var lite otydlig, den lösningen innebär väl att allt utökas till 19200x1024, dvs att om jag har "dockan" i Ubuntu nertill istället för till vänster så måste jag scrolla hela vägen ner, alltså 19200 pixlar neråt för att komma åt dockan? Eller behåller alla "grund-elementen" sin plats, alltså dockan, huvudmenyn, klockan osv.

Jag är mer ute efter en virtuell lösning, dockan & huvudmenyn skall hela tiden ha samma storlek som själva skärmen & vara på samma plats oavsett vart man scrollar, så det jag vill är alltså att endast den virtuella arbetsytan utökas förbi skärmens riktiga storlek.

Förtydligade det med en liten videosnutt (fan vad jag hatar att höra min inspelade röst, sjukt pinsamt), men iaf, skulle vilja få Ubuntu att se ut & fungera snarlikt som detta:

Edit: Ser inte ett skit av videon när den är inbäddad i inlägget, så krävs fullscreen för att se något överhuvudtaget

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Okej, om vi skiter i Ubuntu då, finns det någon Linux distribution/fönsterhanterare som fixar det jag är ute efter?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA:
Detta såg mycket intressant ut!
Vad kör du för system/fönsterhanterare i videon?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

....
Förtydligade det med en liten videosnutt (fan vad jag hatar att höra min inspelade röst, sjukt pinsamt), men iaf, skulle vilja få Ubuntu att se ut & fungera snarlikt som detta:
....

Måste bara säga att både din röst och dialekt var otroligt behaglig att lyssna på!

Vad var det för operativ/fönsterhanterare som du körde i videon då? Såg ju onekligen rätt smutt ut att kunna arbeta på det där viset! Ännu bättre om det dessutom skulle funka på samma sätt över flera skärmar.

EDIT: Haha, Lembritt hann ställa samma fråga...!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Måste bara säga att både din röst och dialekt var otroligt behaglig att lyssna på!

Tack Kommer dock aldrig vänja mig vid att höra min röst

Skrivet av Lembritt:

@JesperA:
Detta såg mycket intressant ut!
Vad kör du för system/fönsterhanterare i videon?

Skrivet av DeeJay1:

Vad var det för operativ/fönsterhanterare som du körde i videon då? Såg ju onekligen rätt smutt ut att kunna arbeta på det där viset! Ännu bättre om det dessutom skulle funka på samma sätt över flera skärmar

Nu blir ni kanske besvikna men detta var bara något som jag kokade ihop i Xcode + Swift (körs i/på/ovan macOS) för att testa om jag faktiskt gillade denna typen av scrollning, vilket jag gjorde så ville ha samma i Ubuntu. Hittar jag ingen lösning för Ubuntu eller någon annan vettig Linux dist så kommer jag troligen försöka att koda ihop något för Ubuntu men det lär dröja ett bra tag innan jag får tummen ur, så får se om det blir av så vore bäst om detta redan fanns

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?