Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Mar 2016

Foxconn server

Har hittat många annonser på billiga Foxconn servrar med ganska bra prestanda om man kollar till priset.
Jag har dock hört att dessa inte skall vara lika pålitliga som Dell eller Hp.

Det jag tänkte kolla med forumet är om någon har bättre kolla än jag på dessa?

-bios, hörde något rykte om att dessa inte har ett vanligt bios så som ex en dell R710. stämmer detta?
-Kan man köra Esxi eller promox på dessa?
-finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Exempel länk

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002

Det enda jag kan svara på är att Foxconn finns inte med på vmwares HCL lista.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Skickar de ens till Sverige? Står var postage UK

Gaming:[Asus Zenith Extreme]-[AMD TR 1950X@4Ghz]-[Corsair Dominator 3066mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[Samsung 960PRO 1TB]-[CL SMA8]:.
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Joulester:

Har hittat många annonser på billiga Foxconn servrar med ganska bra prestanda om man kollar till priset.
Jag har dock hört att dessa inte skall vara lika pålitliga som Dell eller Hp.

Det jag tänkte kolla med forumet är om någon har bättre kolla än jag på dessa?

-bios, hörde något rykte om att dessa inte har ett vanligt bios så som ex en dell R710. stämmer detta?
-Kan man köra Esxi eller promox på dessa?
-finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Exempel länk

Det är säkerligen en något lägre nivå av kvalitet samt utbyggnadsmöjligheter på dessa, jämfört med märkesservrar såsom DELL R710, -som dessutom är en större formfaktor (2U).
Skulle tro att man sällan kör dessa som enskild server, utan att man i så fall parar dem eller bygger kluster (fail-over) av flera servrar just för prestandan/redundansens skull.
Om någon av dem skulle ge upp, köper man helt sonika en ny server och skrotar den gamla servern p.g.a. det låga priset.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Mar 2016

@AquaRelliux: Finns att få tag på i Sverige också men annonsen var bara för att visa hur de ser ut.

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

fint pris. skulle lätt kunna ha en sådan i garaget så får den tugga så länge den håller iofs skulle det vara kul med mer ram

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av AquaRelliux:

Skickar de ens till Sverige? Står var postage UK

Det står ju rätt tydligt att de skickar till "Europe" med vissa undantag (Svalbard mfl).

£15 verkar frakten kosta, klart överkomligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Mar 2016

@Danne: jag tror företaget heter ZT systems men hårdvarutillverkaren heter foxconn. Finns ZT Systems med?

Edit: finns listade som ZT group på vmware hemsida som verkar vara samma företag.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Joulester:

finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Vill du verkligen köra VMWare skulle jag STARKT rekommendera att du kollar vad det är för nätverkskort, raidkort, om det finns support för ILO eller motsvarande, framförallt för monitorering av temp mm.

Det finns en chans att du köper servern och står där med din ISO image och ska boota ESX och den inte hittar en enda av dina diskar, kanske inte ens din USB sticka som du vill installera VMWARE på och du får en rätt lång näsa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Ger ju ett ganska oseriöst intryck när kylflänsen är felmonterad, kanalerna skall vara i riktning som fläktarna blåser och inte blockerande som närmast i bilden!